vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Vörda livet som mayafolket!
Nyttig läsning...

http://www.halsa.se/cldoc/9503.htm

Hare...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vörda livet som mayafolket!

See User information
Tjabba, Cee - Jag måste helt enkelt "klistra" in den där slutklämmen på artikeln: " – Om jag använder kalendern själv varje dag? Nej, säger Calleman och skrattar till. Men jag kollar alltid in de olika cyklerna och kan se att det stämmer in med mitt eget energitillstånd."
Ballt, jag tror inte heller jag skulle låta denna "information", liksom "styra" upp mitt liv - att undvika saker då det "passar" och tvärtom...

Sånt, pysslar bara "satanister" med - anser, jag i alla fall...
Man kan nästan säga att det är "fuskigt", liksom... Hö, hö...

samt: plus: (Grymmlingen)

Posted on: 2006/1/26 3:52
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Shygets,
Har du några tips på böcker om naturfolk? Läste i en annan tråd där du förde fram en del intressanta synpunkter.
Jag är intresserad av den sociala biten.

Posted on: 2006/1/26 10:32

See User information
F-N, "blaubeere "... Jag är världens glömskaste snubbe - och har förnärvarande ingen kontroll på alla mina böcker - så jag kan f-n, inte tipsa dig om egentligen någonting på "rak arm" - skall ha det i minnet - hö, hö... Kanske; det "dyker" upp något, framöver - man vet ju aldrig - men jag kan dra en liten läskig intressant grej - I alla fall - Indianer i sydamerika: När de är på rymmen (flykt) - så jävlar lämnar de alla barn utom dessa morsan kan bära - en i på vardera armen - Snacka om smarta - men samtidigt som de faktum gör det bästa i verkligheten så kan man ju förfan inte göra på detta viset - eller hur - däri ligger skillnanden mellan att vara skitskysst och bara shysst - Hajaru? men det får man lära sig ängre fram - nu är det ju bara själva artens överlevnad som gäller - senare gäller det själens överlevnad och då blir det likaom lita andra "bullar", Hö, hö...
Men jag tror inte de riktigt "väljer och vrakar" - utan det blir nog som det blir i all hast - får jag hoppas - som när jag skulle ta död på en hög med kattungar - inte f-n, orkade jag välja utan, grävde fram en efter en - tills det bara var en kvar - hon fick den stora vinstlotten? Läbbigt, men sant... Jo, Jag skämms! - Men så blev det i alla fall - snyggt och prydligt med en liten yxa och inget larv....

samt: plus: (Grymmlingen, with the axe)

Posted on: 2006/1/26 15:51

See User information
Du får gärna tipsa om du hittar nåt intressant framöver.
Jag har alldeles nyligen börjat förkovra mig lite i indiansk etnologi. För ett tag sen läste jag "Mutant message from down under". Mycket inspirerande men samtidigt vilseledande då det mesta nog är påhittat. Nu läser jag "Spillror av paradiset" av Claude Levi-Strauss. Den ger en mer objektiv bild av livet i en nomadstam. Jag tror det finns saker att lära av naturfolk men att de likaväl som oss haft godtyckliga traditioner och varit motståndare till förändring. Ta bara en sån sak som att en kvinna som såg de "magiska" instrumenten, som männen hade vid riterna, blev dödad. Äre bra?
Vad du säger om hur de lämnade de barn de inte kunde bära så är det nog som du säger en handling i kris. Claude beskrev en stam som systematiskt dödade sina egna barn och stal barn från andra stammar. I en annan tog man väl hand om barnen och det fanns en föräldrarlös flicka som de (lite mottvilligt) tog gemensamt ansvar för.

Det jag avundas mest är den enkla sociala samvaron. Ut och jaga, fixa eld och bostad, springa ut i bushen med sin tjej, odla, ha cermonier, tramsa, lära barnen hantverket...
Jag inbillar mig att de i långa perioder var bra mycket lyckligare än människor i dagens samhälle.
Men, men vad vet jag. Det kanske säger mer om mig och min längtan efter någon enkel lösning på alla problem.

Posted on: 2006/1/27 21:06

See User information
Intressant! alla dessa, "situationer" som du gav lite smakprov på...

Och detta - du "klämde" ur dig på slutet, var ballt!
Jag är själv lite åt det hållet - så är det nog - det där med "analysen"...
Vi VET ju längst inne i våra medvetanden att det egentligen är harmoni, dvs. - balans och en shysst "Gemenskap" - som faktum är det bästa för "en levande" organism - Det skall helt enkelt bara "flyta" - Sedan, att man kanhända, pyntar ut verksamheten något - Är väl ok!
Kanhända slår lite på en trumma och det och sånt gör ju bara att man kommer denna grunduppfattning, närmare... Eller hur?

Posted on: 2006/1/28 0:34

See User information
Frågan är hur mycket man kan ”pynta” verksamheten. Det verkar som ju mer avancerad civilisationen blir desto svårare blir det att hålla kvar vid harmonin och kärleken. Jag tror iof. att vi inte haft något val att stå emot den teknologiska utvecklingen. Drivkraften har blivit inbyggd i våra gener. Det återstår att se vart vi hamnar härnäst...

Posted on: 2006/1/29 18:45

See User information
naturligtvis , så kanske vi inte på sätt och vis kan "stå emot" det som händer omkring oss - men vi kanske ändå - kan "ta det" på ett bra sätt, liksom... Vi har ju i alla fall, massor med tillfällen att liksom "träna" oss på... Hö, hö... Så, det är väl bara att "kämpa på"- ungefär... "Inled oss icke i frestelser - typ... Hö, hö...

Jodå det där med "drivkraften" är nog riktigt - men den är liksom lite skev - den kraften behöver inte betyda att man larvar sig utan den är till för att föra oss framåt mot vårt ursprung (GUD)

Låter lite larvigt men jag skall senare skriva om just detta - jag håller på och läser en jävligt bra bok ang. just detta - "Framtidens religion" heter den - av en svensk snubbe... Och från den kommer jag sno skitmycket - så jävla bra är den... Hö, hö...

samt: plus: (grymmlingen)

Posted on: 2006/1/30 2:20

See User information
Jag håller med....

Posted on: 2006/1/30 11:32

See User information
En grej till Cee... Har du försökt att få "kläm" på varför maya-folket började sabba deras gamla läror - tror du att det gick till så som det gick med resten av goda grejer - blev infiltrerade utav onda (?) makter - eller hur ser du på detta? För på slutet av deras epok så var det väl inte så mycket "vördnad" heller? - Utan mera tvärtom - varför då? Det är något vi måste få kalrhet i - så vi kan undvika samma "misstag" - eller var det deras sk. "ÖDE" - Själv så tror jag inte på "öden" - på det där vanliga sättet - men någon mening var det väl med det hela?

Posted on: 2006/1/30 12:57

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper