vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

mercury detected in 55 brand name foods

See User information
mercury detected in 55 brand name foods and beverages high
Brödtext: mercury detected in 55 brand name foods and beverages high in HFCS

By Robert Preidt, HealthDay
Almost half of tested samples of commercial high-fructose corn syrup (HFCS) contained mercury, which was also found in nearly a third of 55 popular brand-name food and beverage products where high-fructose corn syrup is the first- or second-highest labeled ingredient, according to two new U.S. studies.

high-fructose corn syrup has replaced sugar as the sweetener in many beverages and foods such as breads, cereals, breakfast bars, lunch meats, yogurts, soups and condiments. On average, Americans consume about 12 teaspoons per day of high-fructose corn syrup, but teens and other high consumers can take in 80% more than average.

"Mercury is toxic in all its forms. Given how much high-fructose corn syrup is consumed by children, it could be a significant additional source of mercury never before considered. We are calling for immediate changes by industry and the (U.S. Food and Drug Administration) to help stop this avoidable mercury contamination of the food supply," said the Institute for Agriculture and Trade Policy's Dr. David Wallinga, a co-author of both studies.

In the first study, researchers found detectable levels of mercury in nine of 20 samples of commercial high-fructose corn syrup. The study was published in current issue of Environmental Health.

In the second study, the agriculture group found that nearly one in three of 55 brand-name foods contained mercury. The chemical was most common in high-fructose corn syrup-containing dairy products, dressings and condiments.

The use of mercury-contaminated caustic soda in the production of high-fructose corn syrup is common. The contamination occurs when mercury cells are used to produce caustic soda.

"The bad news is that nobody knows whether or not their soda or snack food contains HFCS made from ingredients like caustic soda contaminated with mercury. The good news is that mercury-free HFCS ingredients exist. Food companies just need a good push to only use those ingredients," Wallinga said.

Product Name

Quaker Oatmeal to Go
Jack Daniel’s Barbecue Sauce (Heinz)
Hershey's Chocolate Syrup
Kraft Original Barbecue Sauce
Nutri‐Grain Strawberry Cereal Bars
Manwich Bold Sloppy Joe
Market Pantry Grape Jelly
Smucker’s Strawberry Jelly
Pop‐Tarts Frosted Blueberry
Hunt's Tomato Ketchup
Wish‐Bone Western Sweet & Smooth
Coca‐Cola Classic
Yoplait Strawberry Yogurt
Minute Maid Berry Punch
Yoo‐hoo Chocolate Drink
Nesquik Chocolate Milk
Kemps Fat Free Chocolate Milk
Hy‐Top Syrup
Hawaiian Punch Fruit Juicy Red
NOS High Performance Energy Drink
A & W Root Beet
Dr.
Pepper
Wyler's Italian Ices
Market Pantry Ice Pops
Kool‐Aid Bursts Tropical Punch
Kool‐Aid Cherry Jammers
Sunny‐D
Snapple Peach Iced Tea
Powerade Orange
Lipton Green Tea
Zoo Juice Orange
Tropicana Twister Cherry Berry Blast
Fanta Orange
Pepsi
7‐Up
Hi‐C Wild Cherry
Jell‐O Strawberry
Market Pantry Applesauce
Mott's Applesauce
Campbell's Tomato Soup
Aunt Jemima Original Syrup
Hershey's Caramel Syrup
Hershey's Strawberry Syrup
Market Pantry Thousand Island
Smucker’s Strawberry Syrup
Heinz Hotdog Relish
Market Pantry Cranberry Sauce
Market Pantry Tomato Soup
Ocean Spray Cranberry Sauce
Mrs.
Butterworth Original Syrup
Heinz Tomato Ketchup
Wish‐Bone Thousand Island Dressing
Welch's Grape Jelly
Nesquik Strawberry Milk
Land O’ Lakes Chocolate Milk

Some of the diseases linked with Hg burden include

Allergies
Alzheimer's
Asthma
Autistic spectrum disorders (ASD's) -- autism, ADD, ADHD, PDD-NOS
Autoimmune disorders
Birth defects
Cardiovascular diseases
Celiac's
Cerebral Palsy
Chronic Fatigue Syndrome (CFS)
Dementia
Diabetes
Fibromyalgia
Gastrointestinal disorders
Gulf War Syndrome
Infertility
Kidney failure
Migraine
Multiple Chemical Sensitivity (MCS)
Multiple sclerosis
Parkinson's
Sensory Integration disorders
Seizure disorders
Sleep disorders
Sudden Infant Death Syndrome (SIDS)
Thyroid dysfunction

Mercury in its various forms is synergistically toxic with many different toxins.
Some examples include

Aluminum
Cadmium
Glutamate
Lead
PBDEs
PCBs
Pristane
Testosterone
Viruses
Various species of mercury are synergistically toxic with each other.

Posted on: 2009/1/27 23:48
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: mercury detected in 55 brand name foods

See User information
Toxikologiska effekter i det vi dagligen stoppar i oss är högst väsentligt och något "they" bedriver. Amalgam är ett av de tydligaste historiska motsägelserna. Jag har gjort rätt mycket egen research om det långt innan jag hörde talas om NWO etc. Jag föreslår att ni också kikar in mitt inlägg om KRAV, ISO-certifiering, symbolik... eventuellt borde jag kanske skriva lite om kvicksilver, om det jag vet. Det finns förstås också en hel del på kvicksilver.org som jag nu inte följt på ett tag.

Skulle Illuminati få dosera spädbarn med något gift i små doser redan från första dagen skulle de välja kvicksilver. Det hämmar hjärnans utveckling som inget annat. Vi skulle omgående bli drönare, drabbas av förlamningssjukdomar, alzheimers etc.

Michael Moore må vara uppköpt och kontrollerad men hans film om läkemedelsindustrin har en klar poäng - det är inte meningen att vi skall bli friska.

I övrigt hoppas jag sätta tänderna i natriumfluorid ordentligt, göra egen research kring tandkräm. Något i tandkrämen gör att emaljen mår bättre men måste det nödvändigtvis vara fluoriden? Man pratar om syrebalansering. Okie, måste man nödvändigtvis använda det mest elektronegativa grundämnet i hela det periodiska systemet? Syra baserar på positiv laddning av väte, eller då tre väte och en syre (oxonium-jon). För att balansera syran använder man något mer basiskt och sen tillämpar man något som heter Goldsmith's regel om jonsubstitution, alltså att lika stora grundämnen och med lika laddning, ju lättare har de att substituera. Sagt och gjort, jag skall göra reseach...

Posted on: 2009/1/28 9:11
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: mercury detected in 55 brand name foods

See User information
Quote:

Therold skrev:
Toxikologiska effekter i det vi dagligen stoppar i oss är högst väsentligt och något "they" bedriver. Amalgam är ett av de tydligaste historiska motsägelserna. Jag har gjort rätt mycket egen research om det långt innan jag hörde talas om NWO etc. Jag föreslår att ni också kikar in mitt inlägg om KRAV, ISO-certifiering, symbolik... eventuellt borde jag kanske skriva lite om kvicksilver, om det jag vet. Det finns förstås också en hel del på kvicksilver.org som jag nu inte följt på ett tag.

Skulle Illuminati få dosera spädbarn med något gift i små doser redan från första dagen skulle de välja kvicksilver. Det hämmar hjärnans utveckling som inget annat. Vi skulle omgående bli drönare, drabbas av förlamningssjukdomar, alzheimers etc.

Michael Moore må vara uppköpt och kontrollerad men hans film om läkemedelsindustrin har en klar poäng - det är inte meningen att vi skall bli friska.

I övrigt hoppas jag sätta tänderna i natriumfluorid ordentligt, göra egen research kring tandkräm. Något i tandkrämen gör att emaljen mår bättre men måste det nödvändigtvis vara fluoriden? Man pratar om syrebalansering. Okie, måste man nödvändigtvis använda det mest elektronegativa grundämnet i hela det periodiska systemet? Syra baserar på positiv laddning av väte, eller då tre väte och en syre (oxonium-jon). För att balansera syran använder man något mer basiskt och sen tillämpar man något som heter Goldsmith's regel om jonsubstitution, alltså att lika stora grundämnen och med lika laddning, ju lättare har de att substituera. Sagt och gjort, jag skall göra reseach...

("För att balansera syran använder man något mer basiskt och sen tillämpar man något som heter Goldsmith's regel om jonsubstitution, alltså att lika stora grundämnen och med lika laddning, ju lättare har de att substituera."

I våra vattenverk så används lut till att reglera vätejonkoncentrationen PH-värdet...i vissa fall så används den tungmetallrika "Dolomitkalken"....)

Syre/väte i vattnet har också en anomaliepunkt vid 37-39 graders temp, man brukar säga att under den punkten så är vätet aktivt och syret inaktivt, över den punkten blir syret aktivt och vätet inaktivt, att systemet är känsligt märker vi när vi får feber och det räcker med några tiondels grader över 37 för att vi ska känna oss hängiga och det är det att syret blir aggresivt när tempen stiger mot 42 grader...så temperaturen bäddar för varierande föreningar den också, dynamiken i systemet är som en synfoni inte en mistlur....

Det jag ville säga med detta var att vatten ingår i allt vi får i oss, så med bra råvaror och ett miserabelt vatten så blir det ändå "skit in skit ut"...

Men egentligen ligger inte problemet kring det vi får i oss utan det egentliga problemet ligger i vår okunnighet kring vissa naturprocesser...vilket maktapparaten missbrukar mot oss.

Men sånt går det ju att ändra på...

Posted on: 2009/1/28 9:59

Edited by gaston on 2009/1/28 10:39:43
Edited by gaston on 2009/1/28 10:46:14
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper