vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Global crisis hits Swedish economy hard

See User information
Today’s national accounts confirmed the Swedish economy is falling off a cliff...

http://www.ft.com/cms/s/0/a3664322-04 ... 07658.html?nclick_check=1

Hur står det till med den svenska ekonomin egentligen?

Posted on: 2009/2/28 9:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Global crisis hits Swedish economy hard

See User information
Ja.. det går helt åt pipan med den svenska ekonomin. Dollarn kostade 6 kr i augusti. Idag kostar den 9 kr.
Eller som någon på DI's forum så vackert uttryckte sig:
"Om Q4 (kvartal 4) 2008 var en nagelbitare, så är det Q1 2009 dax att börja slafsa i sig hela handen"

Det gäller att komma ihåg oxå att nersiffror smäller väldigt högt. Om du tex har något värt 100 kr och det går ner 99% så har du värde för 1 kr kvar. Om 1 kr går upp 99% så har du 1.99 kr.

Inte förrens räntan går upp så kommer kronraset att avta.

Men min gissning är att när det väl är dax att höja räntan, ja då kommer soppapriset dra iväg och allt blir dyrare ändå.

Vad som har hänt iaf, är att bankerna (till slut, min anm.) har gjort det svårare att låna pengar.
Som bekant så var ju problemet att pengar skapas ur toma intet just med hjälp av lån. Detta håller på att upphöra och i samband med det så pumpas det inte in några nya pengar i systemet. Vi får vackert dela på de pengar som finns i omlopp samtidigt som vi skall betala räntor på lån som redan är tagna.
Det dränerar systemet på pengar, och resultatet av detta är det vi ser.

Posted on: 2009/2/28 19:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Personligen skulle jag alltså inte skylla nuvarande krisen på Illuminati.

Saken är den, att lån är inget annat än pengar som reser bakåt i tiden (förskönat, bortsätt från räntan).
Det är ingen som har tvingat oss att ta en massa lån, precis som det inte är någon som tvingar oss att äta aspartam eller glutamat.
Men lånat har vi gjort. En himla massa pengar har färdats bakåt i tiden (tider som har varit, pengar som vi har spenderat).
Nu kommer de tiderna som pengarna åkte ifrån. Inget annat.

Det hela påminner mig om en anekdot jag har hört om den judiske fadern som utbildar sin son.
Han sätter honom på en stege och låter honom hoppa ned. För varje gång han hoppar ner får han kliva upp ett steg till.
När det börjar bli högt, säger fader, ingen fara, jag tar emot dig.
När så sonen har kommit tillräckligt högt, och hoppar, så flyttar fadern på sig, och sonen ramlar i backen.
Läxan var, lita alltid ytterst på dig själv, och ditt egna omdömme.
Samma grej har vi med lånen här..
Jaha.. ni vill ha lån, ja men ta lite till. Och ta lite till.. . och lite till.. och sedan pang! det blir inga fler lån...
Gäller komma ihåg att fadern gör inte detta av förrakt av sin son utan av kärlek.

Posted on: 2009/3/1 12:21

See User information
Well, jag är då inte så säker på att illuminati inte är ansvariga för den nuvarande krisen. Tror jag läste om några gamla bilderbergs dokument som planerade en framtida finansiell kris, någonstans på denna site.

Dessutom så finns också denna länk, http://www.infowars.com/soros-admits- ... ssertion-oil-is-a-weapon/

Posted on: 2009/3/1 15:39

See User information
Visst är det så.
Men för att vi skall kunna lära oss något av situationen och inte bara lida av den, så gäller det att titta på vad det var som vi gjorde, som var fel.
Vad motparten gjorde för fel är inte lika relevant för vår egen utveckling.
Men jag förstår även vad du menar i din kritik. Jag kan ha en tendens att dra på lite väl stora växlar när jag uttrycker mig.
Förenklingar, generalisationer - guilty as charged

För att fortsätta på ekonomin..
Det som är lite lustigt just nu, är att den nuvarande låga räntan, tvärtom, är som en "belöning" till alla som har lånat.
Många kan idag vittna om att de har ett antal tusen extra i månaden, mellanskillnaden pga räntansänkningen.

Jag skulle gissa att det är för att vi fortfarande är i fas 1 av "the end game". Alla har ännu inte fattat vidden av vad som händer. Ekonomi nyheterna är precis som alla andra nyheter, man får alla olika sidor.
Ena dagen är mobilstrålning farligt, nästa inte, ena dagen är det ok med acrylamid och nästa inte.
På samma sätt så finns både optimisterna och realisterna representerade, med sina ideer, som tilltalar olika grupper. Vi tenderar att se det vi vill se. Ännu finns det folk som tror att det vänder snart.
Det går ännu att få lån, skillnaden numera är, bla. att du måste ha mer pengar på handen för få lån.
De sista skall ännu klämmas ur.

Posted on: 2009/3/1 16:57

See User information
Här ser vi (optimism) bara idag från DI:
Warren Buffet:
"Glöm aldrig att vårt land har stått inför mycket tuffare utmaningar tidigare. Bara under 1900-talet har vi hanterat två stora krig, varav vi höll på att förlora ett, ett dussintal recessioner och ekonomiska paniker, en inflation som drev upp räntorna till 21 och en halv procent och den stora depressionen på 30-talet", skriver Buffett konstaterar:
"Amerika har inte lidit brist på utmaningar. Utan undantag har vi hanterat dem.""

Här i sverige hade vi senast 1992 ett helt år med 3 månaders boräntan i genomsnitt på 15-16 procent.
Skulle samma sak hända idag, skulle det bli kaos i många plånböcker. Risken är väl dessutom att det blir ännu värre siffror. Denna kris ser ut att måla om 30-tals depressionen till en picknick.

Posted on: 2009/3/1 17:30

See User information
Det finns naturligtvis en massa storm rika personer, som Warren Buffet och Bill Gates. All är naturligtvis inte medlemmat i illuminati.
Där ingår ju:
Rothschild
Bruce
Cavendish (Kennedy)
De Medici
Hanover
Hapsburg
Krupp
Plantagenet
Rockefeller
Romanov
Sinclair (St. Clair)
Warburg (del Banco)
Windsor (Saxe-Coburg-Gothe)

om nu listningen på http://www.bibliotecapleyades.net/sum ... i/reptiles/reptiles08.htm stämmer.

Jag vet inte om Warren Buffet ingår i någon av dessa släkten, det är ju möjligt att han, och många andra miljadärer, liksom medel Svensson, medel Smith inte har någon aning om vad illuminati planerar. Eller så kanske han bara vill visa upp en fasad motomvärlden.

Posted on: 2009/3/1 21:56

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper