vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Introduktion till vaken.se

See User information
Jag är hemma från 3 månaders resande i asien och tänkte återta arbetet med att informera medmänniskor i Sverige.

Mitt första bidrag blir en ny design för introduktionstexten med förtydligande av vad vaken står för som har eftersökts av flera användare. Jag är själv störtnöjd med resultatet och hoppas att det kan göra det enklare att förstå vad vaken handlar om.

Titta gärna igenom texten och leta efter fel av olika slag. Skriv dina funderingar här så kan vi rätta texten tillsammans.

http://vaken.se/modules/wiwimod/index.php?page=IntroText

Posted on: 2009/3/3 12:56
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Introduktion till vaken.se
Man behöver inte ha med sådant där pk-skapat stuk-tänk som inledning om "oavsett kön" etc. Så heter det inte spirituell, då det ordet bara betyder "att uttrycka sig på ett kvickt och elegant sätt".

Så står det:
"Vaken.ses vision är att genom att tillgängliggöra denna kunskap till människor i Sverige kunna bidra till att höja medvetande, tolerans och förståelse."

Tvärtom så ska det som hör till vakenhet inte alls haka på de mest giftiga nedsövnings- och omstöpningskrokarna, vilket ordet "tolerans" är.
Tolerans för vad då? Vad mer kan normaliseras och förstöras?

Vakna tänker inte all kring att "öka tolerans". Det är löjligt begrepp som "de" använder för att degenerera och döda allt som hör till Sanning, allt ursprungligt och äkt. De gör det i namn av tolerans och medkänsla. Har vi inte för länge sedan genomskådat det där... inte vaknat upp?

Jag säger som Vägverket: Nolltolerans.

Jag skrev "vi" då - för en annan sak jag (som jag brukar skriva om) - är varför en del framhärdar i att vara någon som talar till andra, - du ska, du du du... - texten har tyvärr det upplägget. Försvara det inte (som görs ibland) med att "jag skriver/talar till läsaren.

Texten kanske är bra annars, har inte kollat närmare. Inte för att jag direkt kan hålla med i "tron" som det hela verkar bottna i - tänket kring (vad) kunskap (är) och vad som ger frihet.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Tar bort tolerans från texten..

Spirituell betyder inte kvick i min värld och jag tror inte att det gör det i de flesta personers värld. Så det köper jag inte...

Tack för feedback...

Posted on: 2009/3/3 14:33

Anonym
Quote:

micro skrev:
Tar bort tolerans från texten..

Spirituell betyder inte kvick i min värld och jag tror inte att det gör det i de flesta personers värld. Så det köper jag inte...

Tack för feedback...

I de flestas värld så är även tolerans jättebra, precis som rfsl-medians propaganda, som melodifestivalen etc osv mm.

Spirituell betyder bara det som det betyder, kolla annars i ordbok:
Vi har ordet andlig.
Om det inte innebär det i tex din värld så är det ju för att saker och ting blandas bort i upplösningen, ord inte får ha kvar sin innebörd - så kan "de" lättare trixa och hålla på.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=41281#forumpost41281

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=83055#forumpost83055

Som sagt... detta är mycket allvarligt...

Går det fel vad gäller andlig och det där, så går allt fel, så man "bör" medverka till att "räta upp" dåligheter, stå kvar i det sanna.

See User information
Ord har olika betydelser beroende på perspektiv. Allt jag vet är mitt eget perspektiv - min egen tolkning av intryck. Det är det enda jag vet - allt är uppfattning - "fenomen", som Kant sa. Såvitt jag vet, vet ingen något om en yttre sanning - ett "numenon" kan vi endast spekulera om.

Jag kan hålla med om att öka tolerans kan uppfattas som att man kan simmar ut på för djupt vatten och man riskerar att inte kunna stå för detta. Istället för ordet "tolerans" kan du kanske formulera det som just "att förstå och diskutera olika perspektiv", vilket jag tror är det du menar.

Posted on: 2009/3/3 16:02

Anonym
Quote:

OpenAgenda skrev:
Ord har olika betydelser beroende på perspektiv. Allt jag vet är mitt eget perspektiv - min egen tolkning av intryck. Det är det enda jag vet - allt är uppfattning - "fenomen", som Kant sa. Såvitt jag vet, vet ingen något om en yttre sanning - ett "numenon" kan vi endast spekulera om.

Jag kan hålla med om att öka tolerans kan uppfattas som att man kan simmar ut på för djupt vatten och man riskerar att inte kunna stå för detta. Istället för ordet "tolerans" kan du kanske formulera det som just "att förstå och diskutera olika perspektiv", vilket jag tror är det du menar.

Ord har inget med "tolkning", en själv att göra - vi borde söka att hitta kärnan, essensen... inte följa med i saker och tings glidningar utför... såsom ords missanvändelse, utnyttjande, och förvrängning som kommit in. Ord har sin specifika betydelse, oavsett perspektiv, eller personligt sinne/ego.

See User information
Quote:

patrix skrev:
Ord har inget med "tolkning", en själv att göra - vi borde söka att hitta kärnan, essensen... inte följa med i saker och tings glidningar utför... såsom ords missanvändelse, utnyttjande, och förvrängning som kommit in. Ord har sin specifika betydelse, oavsett perspektiv, eller personligt sinne/ego.

Jag håller inte med dig. Mitt perspektiv är just att alla har sina perspektiv och därmed tolkar allting utifrån det. Tillsammans kan vi diskutera olika perspektiv och bättre förstå hur ord används, "miss"används, tolkas och misstolkas och kanske uppleva liknande tolkningar av ord men aldrig exakt samma.

Ditt perspektiv om jag förstår det rätt är att ord har en inneboende "sann" betydelse oavsett perspektiv vilket jag inte håller med om.

Posted on: 2009/3/3 17:07

Anonym
Quote:

OpenAgenda skrev:
Quote:

patrix skrev:

Jag håller inte med dig. Mitt perspektiv är just att alla har sina perspektiv och därmed tolkar allting utifrån det. Tillsammans kan vi diskutera olika perspektiv och bättre förstå hur ord används, "miss"används, tolkas och misstolkas och kanske uppleva liknande tolkningar av ord men aldrig exakt samma.

Ditt perspektiv om jag förstår det rätt är att ord har en inneboende "sann" betydelse oavsett perspektiv vilket jag inte håller med om.

"Jag håller inte med dig. Mitt perspektiv är just att alla har sina perspektiv och därmed tolkar allting utifrån det."

Visst, jag har inget sagt om det... men det är inte samma som att språk kan underställas eget godtycke och önskningar och sådant.

Orden har någonstans... en betydelse, står för något, har en innebörd. Se på det kinesiska skriftspråket...

Det är det "därute" som förändras (degenererar) - och då är tänket därefter... Man begår dubbelfel om man vill eller tycker att språket har med perspektiv att göra.

I vårtid så är allt bakvänt och upp och ned på, då sägs det att allting är ok... alla tillsammans, alla söka sin lycka... alllting är rätt - det är naturligtvis

Resized Image

Lika väl som det finns EN Sanning - lika lite finns det att ord har ingen egentlig betydelse, de kan man diskutera fram...

Men naturligtvis kan man alltid diskutera vad ord i sig har för mening etc, men inte att de är något som man kan stöpa omhur som helst... för orden kom före vårt hjärndevolutionstänk, och har connection bortom innan man hamnade här i det "illusoriska".

See User information
Positivt att det ges länkar till filmen Capitalist Conspiracy, tycker att den är mycket sevärd. Istället för 20 tusen är det väl lättare att förstå om man skriver tjugotusen eller 20.000. Att använda för många "och" i samma meningen kan irritera en del läsare. Annars var texten intressant, lär bli svårt för dagstidningar att beskylla vaken för att vara antisemitiska och en kloak efter att ha läst den introduktionen.

Posted on: 2009/3/3 21:46

See User information
Intressant patrix. Ord står mot ord ;) Vi kanske kan ta upp detta med ord och språkets verkliga betyelse under ett mer passande ämne...

För att hålla sig till ämnet om introtexten:

Stavfelspolisen ingriper

sid 1: "politisk och religös oberoende"
ändra till "politiskt och religiöst oberoende"

sid 4 "Där med kan de påverka samhället"
ändra till "Därmed kan de påverka samhället"

Posted on: 2009/3/3 22:43

See User information
jag köper parix argument och byter spirituell mot andlig..

Tack för feedbacken.. Mer?

Posted on: 2009/3/4 6:32

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper