vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#1


See User information
för ett tag sedan var det någon som tog upp den här artikeln.. jag kommer inte ihåg vem eller vart.. jag undrar, har det skrivits något mer om dessa försvunna vapen i medierna? har det helt tystats ner?







200.000 vapen hamnade hos talibanerna

Över 200.000 vapen från Nato och USA
som skulle gå till Afghanistans armé
har på grund av bristande kontroll
hamnat hos talibaner. Det uppger den
amerikanska revisionsmyndigheten GAO.

Enligt GAO handlar det om 87.000
amerikanska vapen och 135.000 vapen
från Nato. Bland vapnen finns t.ex.
automatkarbiner och granatkastare.

Enligt inspektörer från GAO, som
besökt Afghanistan i jakt på vapnen,
så har militären varken registrerat
vapnens serienummer eller inventerat
lagren på rätt sätt. Risken för för-
svinnanden och stölder är därför stor.

Posted on: 2009/4/2 18:42
"Drunknat? Åh nej! Det är lika omöjligt för mig att drunkna som för en kamel att trä på en synål!" /Pippi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#2


See User information
Vilka andra skulle vilja sälja vapen åt Talibanerna annars då ?

Gruppen startades ju av USA så varför ska dom inte kunna få vapen då ?

Posted on: 2009/4/2 20:50
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#3


See User information
Något jävligt obehagligt är det med hela historien iallafall...

Posted on: 2009/4/2 21:35
"Drunknat? Åh nej! Det är lika omöjligt för mig att drunkna som för en kamel att trä på en synål!" /Pippi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#4


See User information
men hallå 200000 gevär är ju väldigt lätt att slarva bort ;)

Posted on: 2009/4/2 22:29
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#5


See User information
Ingen skulle bli förfånad om vapnen dök upp i Mexico...så det blir riktigt rörigt där..

Posted on: 2009/4/2 23:31
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#6


See User information
BanditQ, jag tog upp den. Jag la ut den på vaken på någon tråd och källan var så vitt jag vet SVT-Text, kanske också TT.

Det är helt sanslöst hur vi ser nyheter (faktiska sådana!) passera framför näsan och mainstream media GRÄVER INGENTING i dessa frågor. Det är så locket-på att man blir gråtfärdig.

Posted on: 2009/4/3 10:55
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#7


See User information
135 SVT Text Tisdag 17 feb 2009
UTRIKES Publicerad 16 februari

Dansk militär i möten med talibaner

Dansk militär i Afghanistan deltar i
möten med talibaner. Detta trots att
danska försvaret sagt att inga sådana
möten äger rum. Ingen dialog med
fienden bör genomföras, har det hetat.

Enligt överstelöjnant Bjarne Höjgaard
har flera lokala möten hållits med
talibanrepresentanter närvarande.
-De vill veta vad vi säger till lokala
ledare och vem som samarbetar med
vem, säger han till Jyllands-Posten.

Vissa av Höjgaards samarbetspartner
har blivit dödade men han och flera
danska politiker anser ändå att detta
är enda vägen till fred.

Posted on: 2009/4/3 11:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#8


See User information
Finns inget som förvånar längre...

Dom där vapnen kommer nog snart till "användning"..

Fridens

Posted on: 2009/4/3 11:25
"Drunknat? Åh nej! Det är lika omöjligt för mig att drunkna som för en kamel att trä på en synål!" /Pippi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#9


See User information
Letade upp några och denna länk räcker gott (trots att det är CBS).

http://www.cbsnews.com/stories/2009/02/11/world/main4795172.shtml

Posted on: 2009/4/21 9:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#10


See User information
Pakistan is moving steadily closer to being taken over by extremists, a U.S. military chief warned yesterday.
There are indications that the Taliban is taking over territory nearer and nearer to the Pakistani capital of Islamabad.
'We're certainly moving closer to the tipping point where Pakistan could be overtaken by Islamic extremists,' Admiral Mike Mullen, chairman of the U.S. Joint Chiefs of Staff said

Speaking from Afghanistan, the top U.S. military commander said he believed 'events continue to move in the wrong direction' in both Pakistan and Afghanistan.
The arrival of an additional 17,000 American combat troops in the near future will stabilise the situation, the Admiral hoped.
'We're going as fast as we can go right now and we want to get it right,' he said.
But he added that the Afghan people 'have to take over security for their nation. That's the only way we're going to be successful.'


...för att läsa hela, besök då
http://www.dailymail.co.uk/news/world ... hance-retreat.html#_blank

Posted on: 2009/4/28 23:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#11


See User information
Du är en pärla Therold

Fridens

Posted on: 2009/4/29 10:16
"Drunknat? Åh nej! Det är lika omöjligt för mig att drunkna som för en kamel att trä på en synål!" /Pippi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#12


See User information
Jag är en pärla! Underbart!

Skrev en massa om allt här och sen kickade antingen sajten eller min dator ut mig. Tråkigt. Jag som fick upp farten i skrivandet...

Men, lägg märke till att Fogh Rasmussen är ÖB för NATO. Jag säger då bara Muhammed-bilderna. Talibanerna sägs vara rasande över att han blivit ÖB för NATO. Ok, lägg ihop pusslet nu.

Följ Australiens truppnärvaro (största bidragarna "utanför" NATO).

Har pratat med en svensk 22-åring som skulle dit och "göra en insats". Han fattade ingenting. Totalt nollad. Systemet producerar sådana som honom. Stackarn. Men kanske en kula i huvudet slutligen kan förklara ett och annat för honom? To die for nothing. Det är inte bara i USA dessa nötter existerar.

Posted on: 2009/4/29 23:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#13


See User information
Bush/Obama & Blair/Brown skakar om... mycket läsvärd artikel i The Guardian (inklippt i sin helhet)!

http://www.guardian.co.uk/commentisfr ... y/01/iraq-britain-inquiry

The Iraq war has been a monstrous crime
Politicians crave a whitewash – but Britain must hold a fully open public inquiry into the bloodbath it helped to create
Author: Seumas Milne
guardian.co.uk, Friday 1 May 2009 15.00 BST

It's hardly surprising that those responsible for the human and social catastrophe unleashed by the illegal invasion and occupation of Iraq, on both sides of the Atlantic, should be desperate to rewrite its history – or try to salvage the shattered reputation of those armies that carried it out. In Britain, as the bulk of its troops withdraw after a campaign that has already lasted longer than the second world war, that propaganda offensive has now reached fever pitch.

Gordon Brown claimed yesterday that the wreckage of blood-drenched Iraq was a "success story". The defence secretary John Hutton insisted Britain should be proud of its "legacy" in the devastated cities of the south. Hilary Benn, the environment secretary boasted of his support for the original aggression on BBC's Question Time yesterday, declaring that " we leave Iraq a better place" – a line repeated word for word by the Sun today and echoed across much of the media.

But the politicians' craving for a whitewash is no reason for anyone else to give house room to such an absurd travesty of the truth. The Iraq war has been a monstrous crime. Based on a false pretext, it has left hundreds of thousands dead, created more than four million refugees, unleashed an orgy of ethnic cleansing and laid waste to the broken infrastructure of a country already on its knees from 12 years of sanctions and a generation of war.

On the eve of the 2003 invasion, Tony Blair told parliament that while there would be civilian casualties, Saddam Hussein would be "responsible for many more deaths even in one year than we will be in any conflict". Amnesty International reckoned annual deaths in Iraq linked to repression at the time to be in the low hundreds. Civilian deaths alone in the six years since the US-British attack are now estimated anywhere between 150,000 (the Iraqi government's figure) and a million-plus.

But when paying tribute to the 179 British soldiers killed in Iraq, ministers could not bring themselves to honour the victims of the bloodbath they helped inflict – let alone to acknowledge the tens of thousands of prisoners held without trial, the massacres and rampant torture Britain shares responsibility for: the very crimes of the former regime used to justify the war.

Yet to this day only one Briton has been found guilty of a war crime in Iraq: Donald Payne, convicted of inhuman treatement of detainees in Basra. No wonder a majority in Iraq and Britain have long wanted all foreign troops withdrawn – or that Iraqis find claims of a "burgeoning democracy", Britain's "successful mission" and tales of "reconstruction" hard to take remotely seriously. From Basra to Baquba, basic services, power supplies, sewage treatment and clean water are in grimly short supply, while a corrupt sectarian carve-up by a tightly licensed political elite survives only with the protection of US firepower.

That's why the prominent Basra-based president of the Iraqi oil workers' federation Hassan Juma'a wrote this month that history would not look kindly on Britain for its role in Iraq and that its troops' retreat would be the occasion for a "festival".

Of course Britain's withdrawal is welcome in both countries. But the occupation continues. The British army is handing over control of Basra to the Americans, while 400 British troops are to stay on as "advisers" and "trainers" – a reprise of the role they had in Iraq before 1958. In an ominous marker for the future, Brown yesterday declared he was anxious for Britain to get involved in "protecting" Iraqi oil supplies – which of course lay behind the invasion in the first place.

The British refusal to let go reflects the continuing slippage on a much larger scale of Barack Obama's own staged withdrawal plans. Not only does it seem all US combat troops will not after all be pulling out of Iraqi cities by the end of June, but there are persistent US hints that "agreement" may be reached with the Iraqi government to stay on after the announced full withdrawal by the end of 2011. The aggressors are clearly not going to go quietly.

Meanwhile, all the extravagant claims about a post-surge transformation of Iraq's security are once again looking foolishly premature. The killing of three US soldiers in Anbar province on Thursday confirmed a rising trend of resistance attacks in April, combined with a string of horrific suicide bombings and increasing civilian deaths, now running at over 400 a month.

There can only be a durable stabilisation of Iraq once the occupation has ended and all representative political forces are brought into a negotiated settlement. In the meantime, a political accounting for what has been inflicted on Iraq – which must include a fully open public inquiry – has yet to begin in Britain. That is essential for Britain's own corroded political culture – but also because the same blunders and crimes are now being repeated in the escalation of another US-led war: in Afghanistan and Pakistan.

Posted on: 2009/5/5 11:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#14


See User information
Mycket läsvärd absolut. Tack!

Fridens

Posted on: 2009/5/5 21:46
"Drunknat? Åh nej! Det är lika omöjligt för mig att drunkna som för en kamel att trä på en synål!" /Pippi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#15


See User information
http://www.voanews.com/english/2009-05-06-voa6.cfm

Ett utdrag som smakar illa...

"We fully realize that we want to bring down the casualties to zero," Blanchette said. "But with the behavior of the insurgents who are continuing to hide, to use human shields, it is a difficult task to separate the population from the cowardly behavior of the insurgents."

Som min kompis skrev, när han skickade mig länken:

"Talibanerna är fegisar för de gömmer sig så att inte de modiga allierade flygarna kan riskera sina liv med att bomba ihjäl dem från 10000 m höjd. När de modiga allierade flygarna massakrerar civila så skyller de modigt på att de fega, usla Talibanerna hade dem som mänskliga sköldar. Schysst spin."

Axelmakterna agerar, dvs. USA och UK!

Posted on: 2009/5/8 13:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#16


See User information
* * *
130 SVT Text Måndag 11 maj 2009
UTRIKES Publicerad 11 maj

Gasattack vid afghansk flickskola

Närmare 50 afghanska tonåringar har förts till sjukhus efter en mystisk gasattack mot en flickskola i samhället Charikar i norra Afghanistan, meddelade en läkare i området.

Rektorn vid flickskolan hade hastigt kört ut eleverna ur klassrummen sedan de känt en konstig lukt och blivit yra och illamående. Det är oklart varifrån gasen kom.

Angreppen på afghanska flickskolor har tilltagit det senaste året, sär skilt i östra och södra Afghanistan.
* * *

Tilltagit?
Planeras det att skapa infertila kvinnor? Är detta avbefolkningen vi ser, att man bereder plats för axelmakternas dominans i naturresursrikt land?

Luktar folkmord lång väg...

Posted on: 2009/5/11 16:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#17


See User information
I maj 2006 försvannn 200 000 AK-47:or under transport från Bosnien till Irak där ett av transportbolagen tillhörde Bout.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Viktor_Bout

Posted on: 2009/5/21 13:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#18


See User information
stackars talibaner, först samarbetar de med usa o tar hand om opium fälten i Afghanistan. men sen buttfu**ar usa dem och tar opiumfälten och säger att talibanerna e terroriste. jah mm...

Posted on: 2009/5/21 14:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#19


See User information
Mitt inlägg om gasattacken (11/5) behöver "revideras" en smula. Visst är det skräckpropaganda? Jag börjar ana att slagfältet lika mycket handlar om propaganda som om krig. Tja, krig. Är det krig?

När man ser till Irak och Afghanistan fungerar propagandan som en medlöpare - vår tystnad och acceptans är okunskap och en programmering till att följa det som visats oss. All invasion godkänns av oss i västvärlden idag precis som tidigare i historien. Vi är avskärmade från ett elände som man svårligen kan förstå.

Undrar vad som är mest misär - att få en bomb i skallen eller att faktiskt ovetandes vara delaktig i bombandet? Är man bara medveten och använder "pennan som ett svärd" gör man i alla fall något.

Varför har Sverige vapenexport? Vad ÄR Sverige? Flatlöst frimurarland, socialpack till konstruktion.

Export skall inte ske till krigsförande länder. Hmm... svara mig Mr.Bildt din dynghög, krigar inte USA?

Posted on: 2009/5/22 10:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#20


See User information
Som vanligt Therold när jag läser dina inlägg så skriver du rakt in i tankarna på mig, du har skallen på rätt ställe. (om du frågar mig)

hade mer att skriva men får bli en annan gång, hinns inte.

Fridens

Posted on: 2009/5/24 15:23
"Drunknat? Åh nej! Det är lika omöjligt för mig att drunkna som för en kamel att trä på en synål!" /Pippi
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#21


See User information
131 SVT Text Onsdag 16 sep 2009
UTRIKES Publicerad 15 september

Danska försvaret hann inte stoppa bok

Danska försvaret hinner inte förbjuda boken "Jager - i krig med eliten". I morgon distribueras den med Politiken. Militären är rädd att boken, skriven av en fd jägarsoldat, avslöjar för mycket om dansk krigföring i Afghanistan. På torsdag är en rättsförhandling inplanerad i Köpenhamn, där försvaret hade hoppats att stoppa boken. - Jag tycker inte det är försvarets uppgift att besluta om vilka böcker som ges ut i Danmark, eller vilka upplysningar den danska allmänheten får om kriget i Afghanistan, säger Politikens chefredaktör Toger Seidenfaden.



Ja, vad säger man?

Nämn opium och du är en bråkig kriminell civilist...

Posted on: 2009/9/16 11:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: 200.000 vapen hamnade hos talibanerna
#22


See User information
"I måndags fick han brev om att hans säkerhetstillstånd dragits in, och att han därför inte är välkommen till sin militära arbetsplats på Kastellet i Köpenhamn."

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_3522767.svd

Posted on: 2009/9/16 11:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
39 user(s) are online (39 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 39

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS