vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »

Anonym
Ny Zeitgeist film
Nya filmen handlar om "The Zeitgeist Movement" och kanske rätar ut några frågetecken om att de inte alls förespråkar NWO som Alex Jones säger.

Jag har inte sett den själv, men ska göra det inom en snar framtid.

Filmen kan ni se här: http://www.zeitgeistmovie.com/
Klicka på "New 1.5 Hour Movement Orientation Now Online"

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Ny Zeitgeist film

See User information
finns den i bättre kvalité än den på siten? för den va ju rätt så hemsk.

Posted on: 2009/6/1 23:27
Citat:
har lärt mig från historia att man ska kolla upp saker noggrant..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Man hamnar ju på googlevideo
Lättast för att hitta en bra version är att ladda ner den med länken Ladda ned video - iPod/PSP direkt bredvid filmen.

Tokbra bild då.

(Det är sånt här som gjort google så stort som det är, dom tänker på användarna)

Det kan även vara intressant att veta att det som presenteras en timme och 11 minuter in redan finns. Det finns redan ett ganska stort system som hanterar världens matematiska kunskap: http://www.wolframalpha.com/screencas ... roducingwolframalpha.html

Och som en civilingenjörsstudent kan jag bara hålla med om deras framtidsvision. Deras presenterade scenario är fullt möjligt inom en snar framtid.

Posted on: 2009/6/2 7:13

Edited by pingubenji on 2009/6/2 8:10:45
Edited by pingubenji on 2009/6/2 8:12:55

See User information
Absolut den bästa filmen i serien. Se den.

Posted on: 2009/6/3 14:45
I don't need no PhD, Cause I'm 10 times smarter than you ever be"

Fahrenheit451

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Och som en civilingenjörsstudent kan jag bara hålla med om deras framtidsvision. Deras presenterade scenario är fullt möjligt inom en snar framtid.

Detta inte bara är möjligt utan KOMMER vara framtiden. Förstår ni inte att detta är vad eliten vill? De vill ha sådan kontroll! Är ni så lättlurade att tro er vision om en sådan framtid utan klass-system och utan en elit är möjlig? Det är farligt det ni pratar om, och vare sig eliten har infiltrerat denna rörelse nu eller inte så kommer de utnyttja den till att få deras vilja fram i alla fall!

Posted on: 2009/6/3 16:00

See User information
Oh Dear Zeitgeist again.

Vill hänvisa till min tidigare förklaring om VAD Zeitgeist är och de människor org de hyllar:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=115188#forumpost115188

Bla:

Jacque Fresco (Whom he admires and has in the film) was a member of Technocracy Incorporated for a number of years.

"William Howard Smyth used the word "technocracy" to describe a government made up of scientists and engineers in the U.S. in 1919."

Technocracy Incorporated (please, just read this) http://en.wikipedia.org/wiki/Technocracy_Incorporated

"The North American Technate is a design and plan to transform North America into a Technocratic society. The plan includes using Canada's rich deposits of minerals and hydro-electric power as a complement to the United States's industrial and agricultural capacity (Many of the details of this plan are presented in the Technocracy Study Course).

The North America Technate would be composed of all of North America, Central America, the Caribbean, parts of South America and Greenland, encompassing some 30 modern nations (as well as numerous Non-Self-Governing Territories).

If the Technate were set up today, it would contain nearly 600 million citizens and its total land area would be over 26 million square km (making it the largest nation on Earth).

Its territorial claims would stretch from the North Pole in the north, to the Equator in the south and from the Caribbean in the east, to the International Date Line in the Pacific Ocean, to the west."

De tror på technologi som svaret, och att vetenskaps perssoner skall bestämma över allting

Posted on: 2009/6/3 16:37
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information

Posted on: 2009/6/3 16:37
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Quote:

Philochatus skrev:
Detta inte bara är möjligt utan KOMMER vara framtiden. Förstår ni inte att detta är vad eliten vill? De vill ha sådan kontroll! Är ni så lättlurade att tro er vision om en sådan framtid utan klass-system och utan en elit är möjlig? Det är farligt det ni pratar om, och vare sig eliten har infiltrerat denna rörelse nu eller inte så kommer de utnyttja den till att få deras vilja fram i alla fall!

Nu förstår jag inte, du tror inte på ett klasslöst samhälle men vill inte heller ha en elit (överklass)? Har du ork att beskriva hur man ska komma överens människor emellan, dvs hur man skapar ett samhälle som inte är ett klasslöst eller klass-samhälle? (Jag är inte ironisk, jag vill veta hur du tänker)

Initialt kommer detta nya samhället (i förhållande till resterande människor på jorden) antagligen räknas som överklass, men tanken är ju att man "inom" samhället inte ska utsättas för situationer som triggar "egoistiska beteenden". Innevånare i detta samhälle kommer få helt nya värderingar som vi stackars pengarstyrda individer inte ens kan föreställa oss.

Jag ser det presenterade som ett scenario eftersom vägen till att hela världen blir så här kommer bli knagglig. Det är svårt att ändra våra flera miljoner år gamla djuriska instinkter. Och det är inte ens säkert att det är det bästa sättet att leva med den nya tekniken. Vem vet, vi kanske bestämmer oss för att designa en ny biologisk varelse som inte har känslor eller kan känna smärta. Då blir det som raeeliska rörelsen föreslår. (Rekommenderar starkt att läsa om rael och hans tankemönster/religion (Är lik en "cargocult") som han faktiskt lyckats sprida med stor framgång under sin livstid)

Som jag förstår det från filmen så skulle samhället designas från grunden till att motverka tendenser till klassuppdelning (och andra egoistiska beteenden vi brottas med i dagens pengastyrda tankesystem.) Så eliten motverkas automatiskt från start från att utnyttja systemet. (Ingen människa från överklassen skulle vilja leva i detta samhälle. Till och med Väldigt få från arbetarklassen/medelklassen skulle klara av det.)

Jag skulle gärna se att det uppkom ett experimentellt samhälle där några stycken skulle försöka uppfostra sina barn efter denna nya lära (efter deras bästa förmåga, krävs antagligen hårt mentalt arbete vad gäller uppfostran som måste planeras i detalj i flera generationer för att filtrera bort det mesta av de egoistiska tankemönstren vi har med oss från våran uppfostran, man skulle behöva skärma av sig helt från omvärlden som initialt skulle bli tvungen att sponsra experimentet mot ett eventuell mentalt språng i evolutionen). Bara de allra mest pedagogiska människorna får påverka tankeprocesserna. Dvs träffa, dessa barn under hela deras uppväxt för att de inte ska smittas med våra sjuka tankar.

By the way, vad tyckte ni om wolfram alpha? Häftigt eller hur? Som datanörd och mattenörd är jag lite road av det iallafall. Om det matas med mycket data blir det riktigt användbart.

Posted on: 2009/6/3 17:41

See User information
Nu handlar det inte så mycket om gruppen, utan endast om den information som förs fram.

Parasisten som tagit över vår ekonomi och det är bra om den åskådliggörs så att fler börjar förstå att vi är slavar under våra pengar.

Konspirationsteorier är en sak, men det är lite riskabelt att se och leta efter dem överallt eftersom det då även kan förhindra att man tar till sig information som kan hjälpa en till ta tillbaka makten över sitt liv.

Indoktrinering är "farligt" oavsett och är man nyfiken så ska man ta sitt ansvar och kolla efter själv, än att låta sig bli indoktrinerad av någon annan. Oavett om syftet anses gott. Människan ska lita på sitt eget omdöme att fatta rätt beslut och de omkring ska lita på att människan gör det. Det är så förändringen börjar, med en själv,

"Bli till den förändring du vill se i världen"; Gandhi

Posted on: 2009/6/3 18:34

Edited by Fahrenheit451 on 2009/6/3 18:50:17
Edited by Fahrenheit451 on 2009/6/3 18:52:33

Fahrenheit451

See User information
jah den ekonomiska biten va ju redan klar 1100-1200 talet så det e väl inget nytt att vi sköt oss själva i huvudet o accepterade det nya bank systemet.

Posted on: 2009/6/3 19:35
Citat:
har lärt mig från historia att man ska kolla upp saker noggrant..

See User information
Det handlar väl kanske inte bara om vad du vet. Kunskap, information och även kultur ska spridas till så många som möjligt så att vi kan dra nytta utav den. Att t.ex. sitta och bevaka vad man själv kan och inte dela med sig kan jag inte se som en bra egenskap.

Posted on: 2009/6/3 20:36

Fahrenheit451

See User information
Det Zeitgeist förespråkar är väl just ett "Scientific Dictatorship" styrt av teknokrater/experter/forskare osv..

Blir inte detta en vetenskaplig diktatur?

Ni som inte förstår detta kan gå tillbaka och titta på Aldous Huxleys film "Brave New World"

http://thepiratebay.org/torrent/3360762/Brave_New_World_(1998)

"In a high-tech city of a future time, humans are genetically engineered, monogamy is frowned on, and the drug Soma is consumed to eliminate stress in a society where the citizens are niched into rigid classes..."

Posted on: 2009/6/3 20:52
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Varför ägna sig åt att positionera ut sig hela tiden.. Styrd av ens ego är man inte speciellt objektiv. Tröttsamt och kontraproduktivt., Vill man ha en bättre värld så är den enda vägen att man blir bättre själv först.

Lita på att människor kan ta in information och göra en egen bedömning eftersom de troligen klarar det bäst själva. Att försöka leda dem och sen anklaga någon annan för samma sak är dubbelmoral.

Information är aldrig farlig, utan alltid bra. Enligt många här tycks det som att man skulle kunna bli förvandlad till nazist genom att läsa Mein Kampf. Rädsla är ont, kärlek är gott.

Posted on: 2009/6/3 21:03

Fahrenheit451

See User information
Jag vill också ha ett klasslöst samhälle där ingen är mästare över någon annan! Men det är inte så verkligheten fungerar. Tesen är perfekt, men verkligheten kan ingalunda fylla upp dess krav.

Jag kan inte förklara hur vi ska uppnå ett perfekt samhälle, men jag vet att det skulle bli oerhört mycket bättre om vi krossade eliten. Poängen är att Zeitgeist inte heller förklarar HUR man ska uppå deras utopia! De propagerar för samm SAK som Wells i 1900-talets början!

Posted on: 2009/6/3 22:48
Anti-Korruptionsbyrån - Blogg om den Nya Världsordningen och Revisionism!

See User information
Quote:

TeBe skrev:
Det Zeitgeist förespråkar är väl just ett "Scientific Dictatorship" styrt av teknokrater/experter/forskare osv..

Blir inte detta en vetenskaplig diktatur?

Ni som inte förstår detta kan gå tillbaka och titta på Aldous Huxleys film "Brave New World"

http://thepiratebay.org/torrent/3360762/Brave_New_World_(1998)

"In a high-tech city of a future time, humans are genetically engineered, monogamy is frowned on, and the drug Soma is consumed to eliminate stress in a society where the citizens are niched into rigid classes..."

Låt oss göra ett tankeexperiment, antag:

1.
Vi börjar med att visualisera att vi redan har en automatiserad produktionsfabrik som tillverkar allt vi vill ha. Den reparerar sig själv så vi behöver bara skriva in vad som ska produceras. Den levererar färdiga bostäder till den plats där man vill bosätta sig. osv.

2.
Alla människor kan om de vill jobba i tjänstesektorn med sysslor som inte är lämpade för automatisering. Vi målar tavlor och producerar humorprogram till tv på löpande. Vi jobbar som lekledare och pedagoger för små barn. mm.

3.
De människor som sätts till livet har inget krav på sig att behöva uträtta något speciellt. Man får inga uppmaningar om att bli det ena eller det andra när man växer upp, man har rätt att bli det man känner för helt utan motkrav. Man gör precis som man vill.

Lite tankar kring de olika koncepten:
1.
Ingen arbetarklass som i filmen. Filmen blir därför helt värdelös som jämförelse eftersom hela poängen med filmen var att påvisa en förstärkt version av dagens klassamhälle. (Använd istället filmen till att påvisa hur dåligt dagens system fungerar)

2.
Vi kommer alltid att göra någonting. Men vi kommer bara jobba med sådant vi älskar. Stämningen i samhället blir därför att man ger tid till varandra, istället för, som i dagens samhälle, att man tvingas arbeta för att få mat på bordet. Någon tävlan om pengar existerar nu inte.

3.
Här har vi total frihet. Motsatsen till diktatur. Enda begränsningen är jordens resurser. Om detta kan räknas som en teknikdiktatur kan debatteras, jag ser det som en sund modell att låta ett system övervaka att mänskligheten inte överbelastar vårt bräckliga ekosystem så som vi faktiskt gör idag. Lägger man in ett kösystem så kan samhällets/jordens överskjutande utnyttjbara resurser distribueras jämnt till alla. (Kom ihåg: Produktionen var automatiserad så man behöver bara vänta på sin tur att få saken producerad). Små resursförfrågningar resulterar i kortare väntetid för att få resurser som sitt egna projekt krävde. (Här kan man även se att miljövänliga projekt som gynnar jorden direkt skulle tilldelas resurser som efterfrågades, precis som dokumentären föreslog) Miljöfarliga projekt skulle placeras i kö tills balanserande åtgärder skulle göra det möjligt att utöva projektet på jorden.

Det viktiga i denna punkten är att ingenting förbjuds av systemet. Det placeras i kö tills jorden har förutsättningarna att kunna hantera det. Det är väl full frihet? Vill man hälla olja i en sjö så får man det, om man i förväg bett om förutsättningarna att göra det vill säga. För då kan systemet räkna ut om sjön klarar av det eller om det krävs några förberedelser som också ska debiteras samma resurskonto (Må hända att man kan få vänta i 40 år för att få göra en sådan handling, men det är inte förbjudet när det blir sin tur)

(Det svåra i övningen är att föreställa sig hur människorna i den situationen skulle tänka)

Den enda diktaturen jag hittade i min tanke-resa var människorna själva. Om vi blev för många skulle vi inte få så mycket resurser per person att nyttja efter behag. Rättvist säger jag då bara!

Men visst. Vill man ha dagens samhälle där några få % av jordens befolkning har tillgång till (och beslagtar) i stort sett alla resurser jorden har, så visst!! Men det är nog mer diktaturliknande än zeitgeistmovement-visionen. Du och jag är nämligen idag diktatorer över alla U-länder. Vi hanterar dem mycket smidigt (indirekt via våra banker) med lån efter lån som de aldrig kommer kunna betala tillbaka, vi begränsar deras konsumtion av de råvaror vi vill ha genom obalans med pengar. Vi är just de diktatorer (som du anser vara bättre än den naturliga begränsningen av jordens tillgängliga råvaror fördelad jämnt över alla människor)

Posted on: 2009/6/3 22:50

See User information
Problemmet med Zeitgeist idéen och dessa individer och org som han berundrar är de äldsta genom tiden:

TVÅNGEN.

Oavset vilken typ anus skiten kommer ut är det fortförändra SKIT.

Det roliga med Zeitgiest är att detta är inget nytt, den skrämmande (fast man kunde förutse) var hur folk skulle falla för detta hook line and sinker.

Rakt av.

Det sägs att Historien upprepas varje 80 år ungefär.... Do your math and think:

What happened 80 years ago

Exempel:
Strauss and Howe hypothesize that all of society is unfolding on a regular cyclic basis. Specifically, this cycle repeats itself every four generations (80 to 90 years) or so.

http://www.timepage.org/time.html

Zeitgeist är antingen en PLOY, gjorde av elitens lojala SERVANTS eller rent flum och idioti.

Läs min länk ovanpå och kolla själv vad han säger, framförallt om FINANCERINGEN av projektet.

Det "handlar" om bankerna... och då, DÅ är det slut.

Och han VET detta...

Vet DU detta? ; )

Posted on: 2009/6/3 23:21
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.

See User information
Quote:

Philochatus skrev:
...men jag vet att det skulle bli oerhört mycket bättre om vi krossade eliten.

För att "krossa" eliten måste man bli "elit" själv. De krossar varandra varje dag där uppe i toppen. Tro inte att alla samarbetar mot oss längst ner i "pyramiden".

Har man väl fått blodsmak om man mot förmodan skulle "eliminera" eliten så tror jag inte man kan sluta. Dessutom skulle det skapas en anti-anti-elit-rörelse som skulle fortsätta kriga "i toppen".

Toppen av pyramiden representerar bara de människor som slåss med varandra om makt.

Så för mig är ett påstående såsom "krossa eliten" helt intetsägande. Finns inget logiskt resonemang i det utlåtandet. Sorry.

Posted on: 2009/6/3 23:22

See User information
Quote:

The Lorax skrev:

Strauss and Howe hypothesize that all of society is unfolding on a regular cyclic basis. Specifically, this cycle repeats itself every four generations (80 to 90 years) or so.

En av de mest intressanta länkarna jag hittat denna månaden! Tack, kommer läsa den direkt efter jobbet imorrn!

Skulle förklara/bevisa hur dåligt vi överför kunskap mellan generationer.

(Om man ändå vore lika snabb som en dator och läsa av internet på någon månad eller så... Vi lider all av problemet att vi inte kan hantera hela jordens information)

Posted on: 2009/6/3 23:30

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Quote:

The Lorax skrev:

En av de mest intressanta länkarna jag hittat denna månaden! Tack, kommer läsa den direkt efter jobbet imorrn!

Skulle förklara/bevisa hur dåligt vi överför kunskap mellan generationer.

(Om man ändå vore lika snabb som en dator och läsa av internet på någon månad eller så... Vi lider all av problemet att vi inte kan hantera hela jordens information)

Tack själv! Varsagod

Posted on: 2009/6/4 1:02
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Quote:

Philochatus skrev:
...men jag vet att det skulle bli oerhört mycket bättre om vi krossade eliten.

För att "krossa" eliten måste man bli "elit" själv. De krossar varandra varje dag där uppe i toppen. Tro inte att alla samarbetar mot oss längst ner i "pyramiden".

Har man väl fått blodsmak om man mot förmodan skulle "eliminera" eliten så tror jag inte man kan sluta. Dessutom skulle det skapas en anti-anti-elit-rörelse som skulle fortsätta kriga "i toppen".

Toppen av pyramiden representerar bara de människor som slåss med varandra om makt.

Så för mig är ett påstående såsom "krossa eliten" helt intetsägande. Finns inget logiskt resonemang i det utlåtandet. Sorry.

Det jag syftade på var en revolt mot eliten :) Kanske då är det möjligt med din gulliga framtidsvision där maten produceras helt automatiskt och inget är fel (du tror inte att de vetenskapsmän som då styr; den teknokratiska eliten; kommer fylla maten med gifter?)

Sedan skriver du att ett sådant kontrollerat samhälle är total frihet! Samma fel som kommunismen och socialismen! Alla glömmer att dessa ideologier endast centraliserar makten, och detta gäller för din vision också! Tro mig, om inte arbetarklassen gör en revolt kommer du se din gulliga framtidsvision inom 100 år; och den kommer verkligen vara fantastisk! Vi alla är då så fördummade, och kontrollerade, och upptagna med underhållning, att vi inte ser helvetet som egentligen är! Vi kommer gladeligen acceptera att man inte får göra som man vill!

Tror du att vi kommer ha rätten till fria åsikter?

Om denna vision någon gång verkställs så tror jag att vi är för drogade för att ha egna åsikter! Kanske ett chip i kroppen som bestämmer allt ändå!

Du säger även att samhället i din vision skulle byggas upp från grunden och förhindra att klasser byggdes upp! Detta är även det vad som kommer hända, folkmassorna kommer helt klart tro att det inte finns några klasser när just detta händer; vad som egentligen händer är en förstärkt elit!

Vad gör eliten idag? Jo de försöker EXAKT med vad du pratar om, att krossa världens ekonomi, industri, handel, hela systemet, så att de kan införa sin lösning som kommer likna din lösning! Läs Atlas Shrugged.

Posted on: 2009/6/4 5:17

See User information
Problemet med Zeitgeistreligionen är att den inte tar människans natur i beaktan, framför allt den fria viljan. Det andra är egot., kreativiteten självbevarelsedrift mm. Gjorde man en liten isolerad stat där alla valt att bli delaktiga så kanske det skulle funka i några veckor. Sen skulle grupp-psykologln ta kol på alla anstser till altruism.

Posted on: 2009/6/4 9:12
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army

See User information
Kom också ihåg att regeringar alltid sagt att de vill skapa en utopi för folket, men det ända som händer är att kontrollen ökar och ett massmord följer. Nazism, Sovjet-kommunism, Kina-kommunism...

Zeitgeist kommer utnyttjas av eliten, för kom ihåg att eliten i framtiden kommer lova oss ett folkets utopi, och den utopin kommer vara såsom venusprojektet!

Posted on: 2009/6/4 9:19
Anti-Korruptionsbyrån - Blogg om den Nya Världsordningen och Revisionism!

See User information
Det finns en hel rad med om och men krlng den föreslagna teknokratin. Ett väldigt stort problem är vetenskapens natur. Till dags dato finns det inte en enda uppfinning, vetenskapliga upptäckter, mediciner, tekniska lösningar som inte hur goda intentionerna varit för med sig något negativt eller destruktivt. Det gör att det måste finnas en enorm kontrollmekanism som korrigear det destruktiva. En sån organisatlon måste bestå av helt neutrala objektiva oegoistiska kärleksFulla frigjorda människor fria från egna agendor polltiska tillhörigheter maktanspråk klan eller grupplojaliteter m.m
Sådana människor finns inte, har aldrig funnits och kommer sannolikt aldrig finnas. Tyvärr... Därför är ett projekt som venus dömt att misslyckas innan det ens början. Det är helt enkelt inte verklighetsförankrat. Som tidigare debattörer påpekat finns det en risk att det blir en gigantisk diktatorisk tragedi likt kommunismen och stora religiösa institutioner.

Posted on: 2009/6/4 9:38
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army

See User information
Först finns det kärlek.

Det kan ju uttrycka sig i att man uppskattar idéerna bakom Zeitgeist och de saker de belyser.

Sen finns det visdom.

Visdom att inte godtroget gå med i ett lemmeltåg på våg mot undergång.

Vi kan uppskatta de fina sakerna med zeitgeist och samtidigt se att det de förespråkar i dagens situation lätt skulle kunna leda till ytterligare slaveri.

Vill man ha en framtidstro så studera suveränitet. Det kan ge alla vad de vill och ingen behöver följa något system som de inte vill. Det kan inte Zeitgeist vission göra. Dock så kan zeitgeist-vissionen bli ett flera system som i sin tur bygger på suveränitet.

Posted on: 2009/6/4 10:18
Administratör och grundare av vaken.se

(1) 2 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper