vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Förslag på aktivsm inför omröstning om Lissabonfördraget

See User information
Från eu-kritik.se:

Hej,

Som ni vet kommer idag c:a 70 % av våra lagar från EU-systemet. Med Lissabonfördraget blir det klart större andel, det blir inte mycket kvar helt enkelt. I Sverige vill alla ungdomsförbund utom fp:s och centerns inte ha fördraget. Mera detaljer om fördraget hittar du på EU-kritik.se

På fredag röstar irländarna för oss alla om fördraget, för andra gången. Och faktum är att vi kan påverka situationen! Det funkade för mej, testa själva, och ganska direkt, det är ju kort om tid.

Gör så här.

Leta upp en irländsk nätsajt med nyheter och debatt. Här är en lista på irländska tidningar. Välj ut några lämpliga. (Hoppa över nordirland och prioritera stora städer som Dublin, Cork,Galway, Limerick.)

Leta upp en artikel eller blogg om omröstningen som man kan kommentera. Plocka fram din skolengelska och skriv några rader som passar.

Andan kan vara ungefär "You are not alone, please vote "no" for us, we were not allowed to" och visa på att arumenten om att Irland riskerar hamna utanför är lika lögnaktiga som alltid där de används. Eller kommentera på lämpligt sätt beroende på vad ni hittar. Låt oss göra oss hörda.

Och vi har all rätt att "lägga oss i". Kommissionen, som enligt reglerna inte har något med folkomröstningar i länderna att göra, har gjort en massiv propagandainsats på Irland för våra skattepengar, till exempel. Man pratar gärna om behovet av en all-europeisk debatt, så nu kan vi bjuda på en.

Lycka till, det känns bra att göra något i detta läge, testa.

För övrigt så kan undertecknad inte jobba så mycket med sajten http://www.eukritik.se framöver av ekonomiska skäl, så behovet av hjälp är stort, det finns ett antal begränsade uppgifter att göra som jag söker frivilliga till - hör av er.

Goda hälsningar

Anders Erkéus

webredaktör EU-kritik.se

08-6434241

admin@eukritik.se

Posted on: 2009/10/1 6:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Förslag på aktivsm inför omröstning om Lissabonfördraget

See User information
VARFÖR skall EN svensk unionsmedborgare lägga sig i det irlänska folkets enskilda rättighet och skyldighet att värdera, värdesäkra och välja JA eller NEJ till sina enskilda framtid, lokalt på den inre gemensamma MARKNADEN?

Posted on: 2009/10/1 8:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Haha .. talar du som du skriver? Vem är det du citerar gång efter annan?

Anonym
Whistleblower vet vad han pratar om men problemet är att ingen förstår vad det är han menar.

Anonym
Kan du vara vänlig att översätta hans alster?

Anonym
Jag tror han säger vi inte ska lägga oss i Irländarnas sak.

Jag har översatt honom en gång tidigare, men denna gång hängde jag inte riktigt med.

See User information
Jag röstar NEJ! Skiter högakningsfullt om jag ej har rösträtt...

Posted on: 2009/10/2 16:19

Anonym
Som jag förstått det hade jag röstat nej om jag vore Irländare. Skulle det nu bli ja, så har vi som enda positiv effekt dock möjligheten att gå ur EU. Det vore ett steg i rätt riktning för ett fritt självständigt Sverige.

See User information
Whistleblower: (Jag tror mig förstå vad du skriver).

Därför att vi är medborgare i samma union! Men varken medborgarna i Sverige, eller medborgarna de flesta andra medlemsländer, tilläts rösta i frågan. Då vi inte fick göra vår röst hörd i vår egen "medlemsstat", så kan de som anser att vår regering fattade fel beslut göra sin röst hörd i en medlemsstat som tillåter folkomröstningar i sådana här omvälvande lagstiftningar/fördrag.

Min åsikt är att EU tydligt visar sitt förakt mot medborgarna i unionen, genom att inte ta ett nej som ett nej (skulle jag, som man, göra detsamma mot en kvinna så vet vi alla vad domen skulle bli). Istället pumpar man unionens pengar till JA-sidan (20 miljoner) och vill ha en snabb omröstning så fort man anser att man lyckats vända opinionen!

Vad vi kan göra med våra ord i Irland?... ev, väga upp en liten del av JA-sidans stora (EU)resurstillskott!

Glöm heller inte att det fanns starka makter i EU som förespråkade att man skulle frångå EU´s eget regelverk och faktiskt strunta i Irlands nej, så viktigt är det för dem!

Lissabonfördraget stipulerar bland annat att; beslutanderätten över exploatering av medlemsländernas naturresurser övergår till EU! En oskyldig fråga här blir självklart: Tror du/ni att EU vill exploatera Sveriges uranfyndigheter, och om de gör det, hur kommer det att påverka landet?

I Sveriges grundlag står det att Regeringen inte har rätt överlåta, betydande del av makten eller beslutanderätten över landet till främmande makt (inte ett citat, utan taget fritt ur minnet).
De 70% självbestämmande vi redan har förlorat till EU, kommer snart att vara många fler procent, vad siffran stannar på denna gång vet vi inte. Men bara 30% självbestämmande är mycket långt under vad som är acceptabelt för att få vara del av vad som påstås vara (som vi ursprungligen sökte medlemskap i) en handelsunion/avtal!

Trots det blev vi varken informerade eller erbjöds möjlighet att rösta i frågan när regeringen beslöt sig för att ratificera Lissabonfördraget, och det med riksdagens godkännande.

Jag vill mena att EU seglar under falsk flagg och att Sveriges regering troligtvis bryter mot svensk grundlag!

Jag, däremot, seglade långt från grundfrågan nu, förlåt!

Whistleblower, 1:a till och med 3:e stycket är adresserat till din post, jag hoppas du tar det som ett ärligt och relevant svar.

Vi bör ha rätt att infoga vårt tyckande i unionen, via Irland, då vi förvägras att göra det här hemma!
Alldeles särskilt då unionen plöjer ner massor med pengar på propaganda för att få Irland att rösta "rätt"!

Lyckönskningar: Hej

PS: Eftersom omröstningen är igång så spelar det inte längre någon roll vad vi gör!

Posted on: 2009/10/2 23:47

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper