vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anders Ydstedt: Fartkameror skapade det nya Stasi-Sverige

See User information
http://www.expressen.se/Nyheter/1.193 ... ade-det-nya-stasi-sverige

Sex av tio svenskar anger sina nära och kära för trafikpolisen - helt frivilligt, varnar bilentusiasten Anders Ydstedt.

Frihet att resa när och vart man vill är en mänsklig rättighet och en förutsättning för ett demokratiskt samhälle. Därför har många intresse av att styra, kontrollera och begränsa vår rörlighet. Det handlar om makt.
När SJ nyligen införde krav på att resenärer som reser med e-biljett måste legitimera sig med personnummer var protesterna stora eftersom detta var en helt onödig inskränkning i den personliga integriteten.

Posted on: 2010/4/2 18:12
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Anders Ydstedt: Fartkameror skapade det nya Stasi-Sverige
Nu skulle inte jag personligen anmäla någon som kört för fort med min bil, däremot skulle jag med nöje se till så någon som försöker köra påverkad blir tagen av lagens långa arm. Dock efter att försökt tala denne till rätta först.
Detta för att det sätter andras liv på spel att köra påverkad. Somliga anser att detsamma gäller de som kör för fort, så det handlar förmodligen om deras personliga moral.

Nu för tiden håller jag iofs själv alla hastighetsbestämmelser, men så har det definitivt inte alltid varit.

Jag förstår kamerornas syfte, men anser det hade varit bäst om man kunde se fler poliser på vägarna, då bara synen av dessa drar ned på tempot på våra vägar. Kamerorna har inte förmågan att avgöra från fall till fall heller och det är bara ett hinder som folk anpassar farten för just när de passerar för att sedan återgå till hastigheten de hade innan. Förutom för de stackare som inte passerar sträckan regelbundet och missat skyltningen.

Som sagt. Fler poliser på våra vägar, då det ger en naturlig hastighetsminskning.

Kan tycka att sopspioner och de som anmäler sin omgivning för bidragsfusk etc är värre... För att anmäla någon för att de kört för fort kan vara moraliskt försvarbart faktist, även om jag aldrig hade gjort det. Man kan tycka att dessa personer är livsfarliga i trafiken och faktist behöver ett uppvaknande i form av reprisalier.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Anders Ydstedt: Fartkameror skapade det nya Stasi-Sverige
Lite kul att man skall försvara bilandet och oljeproduktionen nu.

Att det är samma människor som förespråkat 'Noll tolerans' tidigare (Göran Person) och vidare accepterat intågandet av ett kamerasamhälle fjärrstyrt av den Amerikanska säkerhetstjänsten och IBM samt Echelon är minst lika spännande kan jag tycka.

Att IBM och Prescott Bush även var i inblandade i att märka judarna är ett intressant fenomen i sammanhanget...

Visste ni att Svenska Pass AB som är ansvariga för vår Biometriska pass ägs av ett finskt multinationellt företag som i sin tur lägs av ett Franskt multinationellt företag? Skulle inte bli förvånad om man följer 'papertrailen' att det finns kopplingar till dom som utövar aktuell hegemoni och tyranni. "Äpplet faller sällan långt ifrån trädet" som man brukar säga... man måste ju, enligt kapitalistisk övertygelse, 'skapa och styra sin marknad'...

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper