vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

SR.se: "Jag vill säga upp mig från samhället!"

See User information
http://sverigesradio.se/sida/artikel. ... amid=3381&artikel=3682534

Tänk tanken: Att kliva in på skattekontoret och lägga fram id-handlingar på skrivbordet framför en häpen person med orden ´’Jag vill säga upp mig’. Alltså från samhället. Jag vill inte vara med längre."
Så skriver "Mannen från skogarna" på sin blogg. Han är en av en växande skara människor i Sverige som drömmer om att leva i skogen. Skapa ett eget samhälle.
I USA har rörelsen funnits länge. Det kallas off-grid och innebär att man är självförsörjande. Från mat till el.
Vad driver människor leva i skogen eller bygga sitt eget hus på hjul?

Posted on: 2010/5/10 9:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: SR.se: "Jag vill säga upp mig från samhället!"

See User information
Härlig tanke

Posted on: 2010/5/10 17:01
Bara dom som är indoktrinerade tror på sagor.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ingen kan tvingas tillhöra en sammanslutning, aka samhället!

Artikel 20
1. Envar har rätt till frihet i fråga om fredliga möten och sammanslutningar.
2. Ingen må tvingas att tillhöra en sammanslutning.

Har fått koll på hur man gör! - PM:a

Posted on: 2010/5/10 18:13
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Va härligt. Man blir sjuk och dör för att man inte har rätt till Svensk sjukvård i sitt egna samhälle... Kortlivat nöje i värsta fall. Men frihet går före allt samarbete som vi redan byggt upp? (och som tyvärr vissa korrupta människor utnyttjar. De korrupta utnyttjar säkerligen mer än alla bidragstagare gemensamt, räknat i kronor)

Vad jag vill säga är att det går att reparera det samhälle vi redan har. Att fly ger bara mer makt till herdarna som styr flocken. De olydiga fåren försvinner ut i skogen. Där de snabbt äts upp av andra rovdjur.

Gräset är inte grönare på andra sidan... Samma problem kommer växa fram i det "nya" samhället också...

Posted on: 2010/5/10 18:14

See User information
Hmm, varje samhälle arbetar utifrån olika grunder. Vårt samhälle har en väldigt bra grund, men tas endast på allvar av få.

vad det gäller hälsa så har alla rätt till akutvård, den har jag också råd att betala själv. Utöver det brukar det vara fråga om små små brännsår, förkylning, allergi etc, och det finns det andra lösningar på.

Samhället i dag är så komplext att få vet om alla dess regler och lagar etc, FEL FEL FEL sätt att leva på, vi behöver inte detta komplexa system som vi lever i nu.

Ett system som finns där för att hjälpa skall vara lätt att överskåda och uppfatta!

Det finns naturliga regler och lagar som ännu inte beskrivits någonstans, förutom i texter som är kopplade till antingen shamanism eller olika kulturer etc. Dom behöver implementeras i systemet, det blir så väldigt mycket enklare då.

Att bygga ett system endast på det man kan bevisa fysiskt fungerar inte heller, bevisligen, ingen kan se eller ta kort på mina känslor, och det är just dom man glömt bort.

En bra utbildning och ett bankkonto räcker inte till för att skapa lycka, det skall något annat till!

Grunden till ett liv i naturen kan sammanfattas på 10-20 A4 sidor, och skulle kunna vara så enkel att alla förstår utan utbildning, men just nu är vi inne i en lopp där Politiker och andra kan säga, det är inte så enkelt, och det svaret får man pga av att den man pratar med inte vet vad han eller hon skall säga, eller vad som gäller

Ett samhälle utan känslor är ett dött samhälle!

Må gott på er

Posted on: 2010/5/10 18:32
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper