vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Min analys om statens verkliga funktion

See User information
Jag satt och funderade på hur staten verkligen fungerade.

Dom flesta människor tror att staten är till för att tillfredsställa människors behov som ett stort kollektiv igenom ideologier eller politiska inriktningar och mål.
Vad många här känner till är att vi är fria som människor av kött och blod men att staten äger våran juridiska person (stråman). Problemet är att det är näst intill omöjligt att leva ett liv utan sin juridiska person eftersom näst intill allt du gör i samhället kräver denna stråman.

Min uppfattning är att alla myndigheter är till för att öka värdet på din juridiska person så att Bonden (staten) kan få ut en så stor ekonomisk skörd som möjligt och på så sätt kunna stå upp mot andra människor bönder (stater) över världen. Dom är så klart också till för att skapa jobb åt (sina egna). Det finns ingen myndighet som hanterar människor av kött och blod.
Tänk att en kvinna kommer in på ett soc kontor och behöver pengar. Om inte hon kan visa på att hennes juridiska person har en möjlighet att öka i värde så kommer hon inte få ut något. Så även i botten av pyramiden så är det inte välgörenhet utan en affärsuppgörelse som sker med andras pengar.

För att människor ska hålla fast i sin juridiska person så bombarderas vi ständigt av snabba vägar till lycka igenom konsumtion. Denna illusion av lycka och frihet hindrar oss ständigt att hitta verklig lycka och frihet. För mig som mer och mer blivit intresserad av det Kristna synsättet känns det som satan eller hans demoner håller i trådarna.

Om man tittar på hur fascistiska stater fungerar så handlar det oftast om att hålla befolkningen förvirrad och rädda igenom att ständig ha en fiende. Divide and conquer med andra ord. Jag skulle säga att den demokratiska staten är uppbyggt på samma sätt. Vi har en höger och en vänster hjärnhalva. Den högra delen är den humana, kärleksfulla och kreativa delen, den vänstra är den matematiska och logiska sidan. Inte nog med att den politiskt intresserade befolkningen blir uppdelad i två lag som försöker övertyga varandra.
Varje individ kommer föra en inre kamp mellan höger och vänster hjärnhalva och den som tror sig kommit till insikt i det systemet har egentligen bara blockerat en sida av hjärna och för att kunna leva som en hel människa måste man tänka med hela hjärnan.

Jag skulle säga att allt som makten vidrör ruttnar. För att ta ett exempel. Jämställds debatten mellan man och kvinna hade kunna blivit något väldigt positivt eftersom alla tjänar på att lösa problem som förbättrar allas välbefinnande. För om kvinnor mår lite bättre kommer även män må lite bättre. Vad som hände i Sverige var att ett köns krig blossade upp man mot kvinna och jag tror ingen egentligen vann något på det hela i slutändan. Kvinnor kanske fick några kronor mer i fickan på bekostnad av mannens respekt mot kvinnan.

Det finns hur mycket som helst att skriva om i ämnet men jag nöjer mig här så länge. Någon kommentar på detta?

Posted on: 2010/12/16 2:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper