vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

STYR EGOT OSS?

See User information
Styrs vi av vårat ego?

Jag tror att vi till stora delar styrs av vårat ego, viljan att veta bäst, ha det bäst och att vara bäst. Det är väl p.g.a. egot som världen ser ut som den gör. Vi roffar åt oss och skor oss på andra människors olycka.

Så upplysta som vi är här i Sverige och ändå fortsätter vi att överkonsumera produkter som andra människor har skadats av att tillverka eller som har skadat vår natur…

Kanske är det egot som skapar det filter som vi alla bär med oss. Filtret som gör så att vi inte fullt ut förstår vad som händer runt om i världen. Att vi inte förstår vilken ondska som finns där ute och här inne hos oss själva, för hade vi förstått så hade vi mått dåligt, riktigt illamående dåligt. En slaktad farmor, en våldtagen tvååring eller sönderbombade skolbarn… Hade vi tagit in så hade det blivit för mycket för oss skonade svenskar. Tänk om vi förstått att vi är en del av det hela och att vi inte kan svära oss fria. Vi är en del av ondskan så själviska som vi är…

Egots drivkrafter finns överallt hela vägen upp i toppen. Se på politikerna när de debatterar, deras vilja att ha rätt, veta bäst… Aldrig har jag hört en politiker ödmjukt säga: jag kan ha fel eller jag kanske kommer att ändra mig när jag förstått mer om det hela. Nej, politikerna vet alltid bäst, tydligen, fast de tycker så olika…

Sen finns det ju de som uppmärksammat all orättvisa och ondska och som försöker göra rätt för sig. Skänker pengar, handlar klimatsmart, rättvisemärkt osv. BRA! Superbra, säger jag då! Men tro inte för en sekund att det inte är egot som står i spetsen även här. Självklart är egot drivkraften. Det handlar om identitet och viljan att veta bäst, vara bäst o.s.v.… Hade egot helt varit borta hade de gjort det hela vägen ut. Skänkt allt de kunde avvara utan att berätta det för en enda kotte.. Men kanske finns dessa egolösa människor någonstans, vad vet jag. Själv har jag inte lyckats bli kvitt mitt ego och så kusligt tycker jag att det är.

Läste en grymt bra bok i ämnet, ”En ny jord” av Tolle Eckhart, rekommenderar den starkt.

Malin

Posted on: 2010/12/28 9:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: STYR EGOT OSS?

See User information
Indeed indeed. Kan bara skriva under på det du säger(undantaget att jag inte tror att det finns nåt som är "klimatsmart").
Tänkte precis tipsa om Tolle men sen ser jag att det är honom du tagit intryck av :P
På ett större plan tänker jag att det är inget "fel" med egot. Kanske var vi "allt" och visste allt och för att skapa kontrast till det blev vi tvungna att glömma det för att sedan jobba oss tillbaks till vårt sanna jag.
Jag kan tipsa om en serie på 10 program som Tolle gjorde med Oprah som finns att tanka gratis på iTunes. Svinbra!
Att träffa Tolle personligen, som man gör i den serien, tycker jag ger ett stort tillskott till att bara läsa böckerna.

Posted on: 2010/12/28 10:12
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det lustiga med de som kallar sig eller verkligen heter Eckhart är just namnet! Jag tänker närmast på den store föregångaren Mäster Eckhart som var det närmaste Buddha någon kommit i Europa...

Han lärde att livet "är ett vaket ögonblick" (som kan upprepas) men det blev för magstarkt för dåtiden (1200-talet).

Förleden "Eck-" i namnet har haft många bärare som sysslat med ockulta ting.

Intressant!

Posted on: 2010/12/28 10:22
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Jag tror att du är något på spåren. Vårt ego är sannolikt en del av anledningen till att människan finns på denna planet. En drivkraft med många bottnar.

Att vi är upplysta [illuminated] i Sverige [Svensson] är nog en sanning, men det betyder inte att vi är upplysta med sanning, eller med något av betydelse. Svensson kan idag sport, inredning, ladda ner appar, shoppa och möjligen lite matlagning.

Upplysningen har de senaste 20 åren handlat om att 'vi ska' ge bort våra pengar [emot en kompensation i form av kinatillverkat junk som håller i ett år]. Svensson är en riktig fena på att konsumera, då han känner sig duktig - och får beröm - när han hjärntvättad ägnar sig åt denna märkliga företeelse.

Jag vill hävda att Svensken lider av kollektiv ignorans av värsta sort. Nämligen den där vi hävdar att vi vet/kan utan att veta ett skit om de viktiga frågorna. Vi skiter fullständigt i vad som händer i andra världsdelar. Som exempel: [inte googla nu]

1 Vad heter ledaren i Världens största land?
2 Vad heter ledaren i Världens näst största land?

Malin, du vet, politik är en illusion. De nickedockor som du ser i tv som ser ut att debattera är i säjlva verket guldbagge kandidater. Det står i deras 'manus' att de aldrig ska vika från sin linje. Det blir inte bra tv då, då dramaturgin bygger på att göra massan frustrerad och splittrad.

Jag förespråkar ett starkt empatiskt ego. Och för att svara på trådens fråga:

Ja,vi drivs alla av vårt ego, men det betyder inte att det är av ondo. Ondskan drivs av maktfullkomlighet, och det är en annan diagnos.

Klimatsmart, vad är det? Håller med Gordon, det finns inget sådant.

Posted on: 2010/12/28 11:04
Resized ImageChip HappensResized Image

See User information
Quote:

malin skrev:

Läste en grymt bra bok i ämnet, ”En ny jord” av Tolle Eckhart, rekommenderar den starkt.

Malin

Äkta NEW AGE...En ny jord...jööses.Hjärnan är egot/Lucifer/djävulen.Släpp Eckhart annars får ni hjärnsläpp.

Posted on: 2010/12/28 15:54

Anonym
Hur utflippat det än må låta, så kan det vara så att det är något heelt annat som styr oss, även om "egot" är en ganska tänkbar kandidat.

Fråga er själva:
Hur kan sanningen om och om igen hållas dold?
Egot fungerar som bekant åt alla möjliga håll, med det egna intresset i fokus, inte "illuminatis" eller "elitens".

Hur kan det vara möjligt att sanningen om 9/11 fortfarande hålls dold för den generella massan?
Hur kan människans ursprung/ålder så konsekvent döljas?
m.m...m.m...

Jag har inte en aning om svaret, men någonting luktar riktigt illa, och är definitivt inte som det ska...
http://www.youtube.com/watch?v=hkDZJuoNHH8

Jag känner att det saknas en vääldigt viktig bit av pusslet här...

hmmmm

Anonym
Vi pratar ju mer med oss själva än med andra.

Anonym
Utbildning är individualism.

Individualism ger ett klassamhälle, en demokrati.

Demokratin ger alla en röst.

En röst som individen skänker bort,
till nån annan.

Vad är det frågan om?

Komiskt.

Alla är vi skolade, nu även med lag.

See User information
Detta är samsara, sakernas tillstånd är vad de är, och vi skördar vad vi kollektivt har sått. Peka inte på någon annan än dig själv. egot?. ja släpp det.

Quote:
Aldrig har jag hört en politiker ödmjukt säga: jag kan ha fel eller jag kanske kommer att ändra mig när jag förstått mer om det hela. Nej, politikerna vet alltid bäst, tydligen, fast de tycker så olika…

Nej och vi faller nog i den gropen i bland, jag hade en diskussion för några dagar sen på internet där jag kläckte ur mig ett citat jag själv var ganska nöjd med.
Jag sa "I en diskussion mellan två män finns det inga förlorare, om en man bevisas med fakta fel, har han inte vunnit en ny förståelse?." ©

tråkigt nog så fick jag inte mycket genomslag utan möttes av personangrepp =).

Posted on: 2010/12/29 13:27
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Sanningen vinner sällan i en debatt. Likt förbannat accepteras lögnen som varandes sanning, då den vann i debatten.

Ordets makt med ett starkt [sjukt] ego som avsändare är vi tydligen undfallande för. Därör regerar lögnen, och sanningen blir till allmänt löje.

Posted on: 2010/12/29 17:55

See User information
Ju större psykopat - Desto större chans diskussionen vinns av denne, då de är mer aggressiva att få fram sitt budskap. Därför måste man ibland anamma deras retorik för att göra sin röst hörd. Jag råkar ofta ut för personangrepp och smädelser, men har lärt mig att ge igen. Jag tar inte skit längre från sjukt folk.

Posted on: 2010/12/29 18:01

See User information
Se det så här:

Retoriken eller debatten kan aldrig rucka på sanningen.
Sanningen är fix. Solid. Alltid.

Jävlar, det här är ju grundlägande!!

Posted on: 2010/12/29 18:28

See User information
Jag menar att folk tenderar att lyssna mest på den mer aggressiva talaren. Det är tråkigt.

Posted on: 2010/12/29 18:47

See User information

Den som säger att EGOT inte styr oss, ljuger/förnekar/frånser/ursäktar sig...
Men utgångspunkten från var-i-från EGOT "ser från" ändras.

Det är vad jag kallar "vakenhet"...

"The "I" can see the "me"..., just take a step back.
Dont stand to close to the painting and judge before you have a clue what the whole thing really is pictering. The more steps you take, the more you see."

Posted on: 2010/12/29 22:39

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Quote:

Se det så här:

Retoriken eller debatten kan aldrig rucka på sanningen.
Sanningen är fix. Solid. Alltid.

Jävlar, det här är ju grundlägande!!

Är det verkligen så?

Om jag ställer frågan, är droger bra eller dåligt, så kommer drogmotståndare säga vissa negativa saker om droger och den andra sidan några positiva saker om droger.

Även om det är två sidor som står som motsatser till varandra så kan alla deras sak argument för och emot vara sanna.
Så vilken har rätt?

Jag tror att dom flesta strävar mot sanningen, men vi lever alla under olika perspektiv och världsuppfattningar, så vi kan tycka olika om saker och ting. Men i grund och botten tror jag att alla är väldigt lika

Posted on: 2011/1/13 12:57

See User information
Kan man leva ett liv utan ett ego? Är det inte lätt att råka gå förbi en spegel och tänka. Där är jag...
Jag tror endast egot är något dåligt när du blir slav under det som allt annat.

Posted on: 2011/1/13 13:12

See User information
Quote:

Om jag ställer frågan, är droger bra eller dåligt, så kommer drogmotståndare säga vissa negativa saker om droger och den andra sidan några positiva saker om droger.

Ibland kan droger vara bra, ibland inte. Ibland är de varken bra eller dåliga. Tyckande är ingen bra argumentationsform enligt min mening. Tyckare dräller det av. Drogmotståndaren som går på antidepp-medicin kanske borde klura ett varv till på vad han är motståndare till. H lär anse att ust den drogen funka på honom, eller?

Argument för eller emot förändrar ingenting i den reella verkligheten, den där ute som bara är. Mitt svar blir på din fråga:
Ja, det är verkligen så. Retoriken eller debatten kan aldrig rucka på sanningen. Sanningen är fix. Solid. Alltid.

Vår egoistiska uppfattning om sanningen däremot flaxar fett mellan tyckarna och debattörerna. Å så blir det bra tv förstås...

Jag vet att jag nu sitter på min stol. Om den starke oratören med retoriken lindad kring sitt lillfinger försökte med alla medel förmå mig tro att jag satt på en häst, och jag till slut faktiskt trodde det. Inte fasen satt jag på en häst för det. Sanningen är att jag fortfarande sitter på en min stol, fastän i en osann villfarelse.

Posted on: 2011/1/13 16:35

See User information

Egot som vi är så vana vid att "stämpla" det som, är i största del en "inlärd" rutin. Egot i sig är betraktaren, sedan tillkommer enbart det inlärda och inpräntade dömmanden av betraktaren (Egot) som från ett perspektiv betraktar något helt annat.

Blev det klurigt nu?

Posted on: 2011/1/13 17:06

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Nä, det blev inte klurigare än vad det var innan.

Egot vill man ju egentligen bara skicka till de asätande fåglarna. Inget man som tänkande betraktare är stolt över. Egot låser in min frihet, och min generositet emot mina medmänniskor. Egot är sannolikt en inlärd rutin - just så som du tänker.

Posted on: 2011/1/13 21:42

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper