vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 4 5 »

Tråden om (zero point energy)

See User information
Jag har läst lite om nollpunkts energi och teorin bakom den är att energi existerar överallt hela tiden och att det bara är den teknologi (mer eller mindre) som vi använder som sätter gränserna på hur mycket el energi vi kan få ut.

Vad många tror om en generator är att det är den mekaniska energin som omvandlas till el energi.
Med andra ord om inga förluster existerar (rent teoretiskt) så skulle 1kw mekanisk energi aldrig kunna bli mer en 1kw el energi.

Men vad nollpunkt teorierna föreslår är att den mekaniska energin i en generator enbart är del av en teknik för att överföra energi som alltid finns runt omkring oss till el energi. om någon rent teoretiskt skulle bygga den perfekta generatorn där inga delar slits så skulle en sådan generator kunna generera ström för evigt eftersom det inte finns någon energi som tas ifrån den materia som generatorn är uppbyggd av.

Dom som håller på med mindre vindkraftverk är oftast väldig intresserad av att skapa en effektiv generator med permanent magneter för att så effektivt som möjligt kunna använda så lite mekanisk energi som möjligt för att få generatorn att snurra. Det finns många clip på tuben från olika företag som visar kompletta vindkraftverk med kraftiga generatorer där en liten törn räcker för att generatorn ska snurra.

Jag har en liten enkel ide som känns lite för enkel för att kunna fungera, men det vore ända kul om någon ville kommentera iden.

Tänk er att man skulle ha en generator som kräver väldigt lite mekanisk energi för att få ut mycket el energi. Den el energi man får ut kan sedan gå till ett batteri som driver en liten effektiv likströms pulsmotor som i sin tur skapar den mekaniska energi som krävs för att driva el generatorn.
Låter kanske lite för enkelt?

Hur som helst så skulle jag vilja att den här tråden blir en tråd där vi framför allt diskuterar teorin bakom (zero point energy) och olika funderingar och uppfinningar inom ämnet.

Posted on: 2011/5/30 13:43

Edited by FreedomX on 2011/5/30 14:04:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Tråden om (zero point energy)

See User information
Jag har för övrigt läst en del från en pdf fil som heter "89116-The-Sea-of-Energy-in-Which-the-Earth-Floats-Edition-4"
som finns att ladda ner på pirate bay.
http://thepiratebay.org/torrent/63821 ... arth-Floats-Edition-4.pdf

citat från sidan 8 från den texten
The generators that
now furnish our electric power do not create or originate any power or electricity; they merely direct "pump" the
existing energy or electricity. In other words, so far as this is now concerned, electricity has always existed.

citat från sidan 9
We speak of generating electricity: To be exact, we only transfer it from one place to another (pump it, if you
please). We cannot generate it because we can neither destroy or create it. After we have used it to light our
homes or do other work, it is like water over the wheel — no less water, only the lowering of potential. The
electricity has "sunk back" from whence it came, ready and waiting for nature or man to raise its potential, when
it again is ready to do man's bidding, or in other words in the evolution of energy it "sinks back" to its source

Posted on: 2011/5/30 13:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det är märkligt att se hur elektronik fullständigt dominerar allt tänkande idag.

Men jag minns från min tidiga ungdom hur SKF hade en utställning på Östra Hamngatan bredvid Gumperts Hörne där man visade nåt jag aldrig begripit helt. Jag brukade stå med pekfingret i munnen och bliga på följande anordning:

På väggen satt en lätt nedåtriktad skena med stålkulor i. De föll en efter en ner på en metallplatta och studsade sen högt upp och landade på en ny platta på något lägre nivå varpå de ånyo studsade upp. Denna gång något högre än gången innan. Fallhöjden hade ju ökats efter första utsläppet.

En rad metallplattor placerade lägre och lägre resulterade i en rad höjdvinnande skutt och avslutades med att kulan från den sista och nedersta plattan tog plats längst bak i raden uppe på skenan och väntade på sin tur att upprepa bravaden.

Vad var det egentligen jag såg? Var det zero-point-energi???

Posted on: 2011/5/30 14:37
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Quote:
Vad var det egentligen jag såg? Var det zero-point-energi???

Det är möjligt, vågar inte svara på det. Varför dom flesta vill få ut el-energi är ändå för att det är en så enkel energityp att omvandla till andra energityper tex värme och mekanisk energi.

Posted on: 2011/5/30 15:18

See User information
Quote:

Asgeir skrev:
På väggen satt en lätt nedåtriktad skena med stålkulor i. De föll en efter en ner på en metallplatta och studsade sen högt upp och landade på en ny platta på något lägre nivå varpå de ånyo studsade upp. Denna gång något högre än gången innan. Fallhöjden hade ju ökats efter första utsläppet.

En rad metallplattor placerade lägre och lägre resulterade i en rad höjdvinnande skutt och avslutades med att kulan från den sista och nedersta plattan tog plats längst bak i raden uppe på skenan och väntade på sin tur att upprepa bravaden.

Om du kommer på vad konstruktionen hette så kan vi väl leta upp den, den är säkerligen jätteenkel.

Utan att ha sett konstruktionen kan jag bara gissa...
Antingen så inducerade skenorna ett magnetfält som accelererade kulan eller så var plattorna av ett material så de, (exempelvis) med en elektrisk impuls, spände upp sig och retarderade vid kontakt med kulan. Men det är nog lättast att ge energi till kulan genom skenorna.

För övrigt
Konstruktioner som använder omgivningens energi kan inte alla benämnas som zero point energy. ZPE är bara ett begrepp för "ett sätt" att använda omgivningens energi. En viss sorts energi i omgivningen.

Alla frukter är inte äpplen, men alla äpplen är frukter.

Posted on: 2011/5/30 17:50

See User information
Jag gjorde ett väldigt enkelt försök till en generator idag som misslyckades. Vad jag skulle vilja veta är varför det inte funkade.

Iden var att man skulle växla mellan punkt
A och C
och sedan till punkt
B och C
Fram och tillbaka och på så sätt växla magnetismen och skapa växelström igenom spolarna. Visserligen har jag en dålig voltmätare men jag har en känsla av att det inte kan vara så här enkelt.

Resized Image

Posted on: 2011/6/18 17:45

See User information
Quote:
Jag gjorde ett väldigt enkelt försök till en generator idag som misslyckades. Vad jag skulle vilja veta är varför det inte funkade.

Fråga: Var tillför du energin till ditt system? Såvitt jag kan förstå av din skiss så tillför du endast energi vid punkt A, B och C. För att en ström ska bildas måste du tillföra energi t.ex genom att magneterna roterar såsom i en dynamo till en cykel eller fram och tillbaka såsom i Seabased linjärgenerator:

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi ... enkraft/article259234.ece

Något mer lämpligt sätt att framställa "gratis" energi kan du finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=3r2aZ3llqok&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=n2yHsVqA5Po&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=FLek_3Hpwus
http://www.youtube.com/watch?v=_fb7LsGIKDw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=RwzJ_rYzego&feature=related

Bygg gärna någon liknande maskin och förbättra de som redan finns.

Posted on: 2011/6/19 0:25

See User information
Jag fick iden från Charles Flynn som uppfann en generator som använde en liten ström för att ändra magnetismen på 2 stora magneter. Jag är dock inte helt övertygad om att hans generator verkligen fungerar.

Förklaras bra i det klippet
http://www.youtube.com/watch?v=9zh_C3yvJH0&feature=related
Resized Image

En liknande ide är att använda magnet sköldar men det kräver en mekanisk rörelse.

Min ide var att man kanske inte behöver vrida på magneterna eftersom magneterna alltid håller sin magnetism och att växlingen kunde ske igenom att sluta och öppna två olika spolar kretsar. Tydligen finns det en del kvar att lära sig om magnetism om iden verkligen inte funkar.

Posted on: 2011/6/19 14:15

See User information
Quote:

FreedomX skrev:
Vad jag skulle vilja veta är varför det inte funkade.

enligt din bild verkar du ha kopplat ihop punkt a och b till att vara samma punkt. detta gjorde du med sladdarna till voltmetern

Posted on: 2011/6/19 20:41

See User information
Quote:
enligt din bild verkar du ha kopplat ihop punkt a och b till att vara samma punkt. detta gjorde du med sladdarna till voltmetern

Du har helt rätt, ibland är man riktigt blind. :)
Värkar finnas en hel del kvar att tänka på. Jag återkommer med en ny skiss när man har tid och lust.

Posted on: 2011/6/19 21:24

See User information
Resized Image

Här är en uppdaterad skiss utan kortslutning.

Posted on: 2011/6/20 10:55

See User information
Du har med andra ord gjort en helt passiv krets utan ström eller spänning.

Du måste ju skapa en insignal till din krets.. dvs exempelvis skapa störning i dina spolar på mekanisk eller elektromagnetisk väg. Du vill försöka använda den energin som finns i omgivningen, extrahera den genom att göra en krets som kan svänga i takt med den frekvens du vill suga upp i din omgivning. Du vill få din krets att svänga i samma takt som omgivningen.

Du ska använda de störningar/'de naturliga vågor och fluktuationer' som existerar i din omgivning. Då har du lyckats.

Här har du ett verktyg som kan förenkla spridandet av dina tankar och göra läsbara bilder. Du kan skapa länkar såsom min nedan så vi kan ta del av dina tankar. Du kan även läsa av spänning och annat över dina komponenter utan att riskera kortslutning.

http://www.falstad.com/circuit/#%24+1 ... 25E-5+9.765625E-5+0+-1%0A

Posted on: 2011/6/20 12:20

See User information
Quote:
Du har med andra ord gjort en helt passiv krets utan ström eller spänning. Du måste ju skapa en insignal till din krets.. dvs exempelvis skapa störning i dina spolar på mekanisk eller elektromagnetisk väg. Du vill försöka använda den energin som finns i omgivningen, extrahera den genom att göra en krets som kan svänga i takt med den frekvens du vill suga upp i din omgivning. Du vill få din krets att svänga i samma takt som omgivningen.

Så i en vanlig generator så är det själva störningen när polbytet sker i magneterna som skapar strömmen?
I så fall kan man undra om man kan skapa något liknande i kretsen.

Bra och program för övrigt.

Posted on: 2011/6/20 13:04

See User information
Quote:

FreedomX skrev:
Så i en vanlig generator så är det själva störningen när polbytet sker i magneterna som skapar strömmen?
I så fall kan man undra om man kan skapa något liknande i kretsen.

Kan man väl säga. Ström induceras i olika riktning beroende på hur magnetfälten stör jämvikten i spolen/kretsen och därmed skapas växelström när man upprepade gånger ändrar induktionsriktning.

Ett koncept som laboreras med inom fringe-energi-forskningen är extremt höga spänningar, höga strömmar och/eller extremt korta pulser. Nästintill diracpulser som då laddar ur energi från kretsarna. Kopplingar som annars bara skulle ligga i jämvikt. Man försöker använda korta pulser på samma sätt som vattenhammare(länk) fungerar.

Då kan man med extremt lite energi under extremt kort tid förskjuta jämvikten så mycket att energi från omgivningen flyter till på nya outforskade sätt. Att utnyttja faktumet att inget system är helt slutet, det flyter till och förloras energi(förluster) vad man än gör.

Posted on: 2011/6/20 13:11

Edited by pingubenji on 2011/6/20 13:27:40

See User information

Posted on: 2011/6/20 20:09

See User information
Jag började för några dagar sedan att intressera mig för kristall batterier. Så igår var man ute med en kompis på sten jakt eftersom jag tänkte testa olika stensorter och recept för att se vad som funkar best.
Iden om kristall batteriet är just att kunna få energi från olika frekvenser som pingubenji pratar om.
Jag har gjort ett batteri som jag fick ut lite volt ur men jag har ett mycket bättre recept nu, så man få se hur det går.

Posted on: 2011/6/20 21:25

See User information
Även om du bara lyckas hitta/skapa en sten/kristall som genererar pyttelite ström med pytteliten spänning skulle jag vara intresserad av att själv testa den i värmeskåp, UV-/IR- ljus samt under vibration. Jag har tillgång till dessa testutrustningar via jobbet och universitetet.

Posted on: 2011/6/20 22:38

See User information
Nu är jag färdig med mitt andra och tredje kristall batteri och resultatet blev 0,77v och 0,3mA. Det som var intressant var att voltmetern visade på mellan 70 och 150mV innan jag blötlade batteriet med destillerat vatten.

storleken på batteriet är
inner diameter 1385mm
höjd 25mm

Här är stensorten jag använde.
http://imageshack.us/photo/my-images/4/94550546.jpg/

Här är en bild på mätresultatet
Resized Image

http://i54.tinypic.com/25pjlgg.jpg

Jag har läst att batteriet ska bli starkare om man kortsluter den, så den få stå kortsluten nu under natten. ska bli intressant och se om man kan få bättre mätresultat med någon annan sten sort.

Posted on: 2011/6/22 17:42

See User information
Quote:
storleken på batteriet är inner diameter 1385mm höjd 25mm

Råkade skriva lite fel det ska vara
1385 kvadratmilimeter.

Posted on: 2011/6/22 18:38

See User information
Idag har jag gjort två nya kristall batterier och använt två olika stensorter för att kunna jämföra. Det sista testet jag gjorde gick förvånansvärt bra om man jämför med dom andra experimenten. Jag dubblade strömmen till 0,6mA och spänningen hamnade på 0,77v. Det intressanta med dessa batterier är att dom också visar växelström, 1,2v AC på det senaste batteriet.

Det framtida experimentet jag tänkte prova mig på är att göra en kristall cell (som John Hutchison kallar det för) som inte innehåller någon vätska. Ska bli spännande och se om man lyckats.

Posted on: 2011/6/27 18:49

See User information
Hoppas det går bra :))

Posted on: 2011/6/27 19:06

See User information
Hehe, du fortsätter labba. Bra!

Jag tänkte att jag kunde visa ett roligt experiment.

Motorn...
http://www.youtube.com/watch?v=kJnrm3ckHIc

Den drivs alltså av en sån här...
http://www.youtube.com/watch?v=RQX8I9ZWtPQ&cc=1#t=2696s

Men varför använda vatten när en lång antenn räcker?

http://www.only1egg-productions.org/A ... /electrostatic_motors.htm

En mast eller vattentorn kan kontinuerligt suga ut spänningsskillnaden 100-300 Volt per meter i höjdled.

En mast på 50 meter kan alltså skapa 15k volt som kan driva en elektrostatisk motor dygnet runt. Sen kan man, om man vill driva en "liten" generator och lysa upp några lysdioder eller ladda batterier.
(mer energi än så får man tyvärr inte, men det är gratis energi och kostar ~200 kr att bygga, om man redan har masten)

Posted on: 2011/6/27 19:32

See User information
Quote:

FreedomX skrev:
Det intressanta med dessa batterier är att dom också visar växelström, 1,2v AC på det senaste batteriet.

Det frångår mitt förstånd... hittar inget liknande på nätet.

Posted on: 2011/6/27 19:55

See User information
Här är ett försök av mig att översätta Johan Hutchisons recept så lätt begripligt som möjligt.
Quote:

John Hutchisons Kristall Cell

Vad behövs?
Rochelle salt (Potassium sodium tartrate)
Kan skapas med bakpulver (baking soda) och vinsten (cream of tartar) värm det med Magnesiumsulfat (Epson Salt).

Magnesiumsulfat Magnesium sulfate, magnesium sulphate eller Epson salt

Vattenglas eller natriumsilikat Sodium silicate

Ett kopparrör som fungerar som minuspol och en strömledande metall ”pinne” som skall vara i kopparröret som fungerar som pluspol.

Sten och mineral blandningar
Kalciumkarbonat E-nummer E 170, kalkspat eller kalcit (Calcium carbonate)
Silver 99,9%
Svavelkis, Pyrit, Kattguld (fools gold)
Berlina (bilina) HITTAR EJ RÄTTA NAMNET ELLER VAD DET ÄR FÖR NÅGOT

Blandning
Rochelle salt 1 quarter US cup = 59.147 milliliters
Magnesiumsulfat 2 quarter US cup = 118.294 milliliters
Blanda och rör om. Skrapa lös som puder en liten mängd
Kalciumkarbonat
Silver (Inte för mycket eftersom det finns risk att kristall cellen kortsluts.)
Svavelkis
Berlina (bilina) HITTAR EJ RÄTTA NAMNET ELLER VAD DET ÄR FÖR NÅGOT
Rör om Blandningen.

Använd natriumsilikat som ett klister innanför den minusladdade koppar-röret. Täta igen ena sidan på kopparröret så att röret fungerar som en behållare. Värm upp Blandningen tills den blir flytande. Häll sedan den uppvärmda blandningen i kopparröret och sätt dit metall pinnen. Medans blandningen är varm använder du en 12v dc tranformator och kopplar in plus kabeln på pinnen och minus kabeln på röret. Några få sekunder räcker.

Som ni ser är det ett ämne (mineral) som jag inte hittade på nätet. Om det är någon som vet vad det kan vara, informera mig gärna.
John hutchison visar i sin video ikläd kvinnokläder hur man bygger hans typ av kristall cell.
http://www.youtube.com/watch?v=3xf_JBnDOBw&feature=feedf

Ett annat alternativ är
Cement Crystal Battery av John Bedini
http://www.youtube.com/watch?v=bgeK02lN7hs
Här har vi en typ av kristallbatteri som går ända upp till 200mA 1,5v. Vilket betyder att du kan serie och parallell koppla 50st och få (15v * 1A = 15watt).

Problemet är att strömmen går upp och ner ganska kraftigt och måste ibland kopplas ur eller kortslutas för att laddas upp. Ett annat problem är att få tag på alla ämnen som behövs för att tillverka cellerna. John Bedini använder även en magnetugn vilket inte många har tillgänglig.
När det gäller livslängd så ser det rätt så positivt ut för alla typer av kristallceller och framför allt dom som är torra som inte behöver någon vätska för att fungera.

En annan typ av batteri är luft batteriet (air battery). Där man oftast använder grafit (eller något liknande) och magnesium eller aluminium. Vilket värkar kunna ge en rätt så bra ström. Fördelen är att batteriet är lätt att bygga dock vet jag inte om livslängden är speciellt långt plus att materialet värkar kosta en del.

Posted on: 2011/6/29 11:44

(1) 2 3 4 5 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper