vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Säpo har ingen aning om varför terrorism uppkommer?
#1


See User information
En sport? Egoistisk lusta? en social grej? En kick? dumhet? lättlurade? väldigt rädda? Bli berömd? Går efter ett manus? Något jag glömt?



På sidan 33 skriver Säpo (jag har plockat bort den värsta kanslisvenskan):

”Det finns inget tydligt svar på hur och varför radikalisering sker. Däremot är de flesta forskare överens om att det är en social process och att det går att identifiera betydande likheter mellan radikalisering i skilda ideologiska kontexter.”

Säpo skriver vidare att drivkrafter och dragningskrafter uppvisar stora likheter.

”Dessa likheter kommer av att den huvudsakliga orsaken till att vissa unga söker sig till extremism i olika former ofta handlar om sociala och känslomässiga orsaker, snarare än det ideologiska innehållet.”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ana ... ansson/article13392493.ab


Taimour Abdulwahab – terrorist som sprängde sig själv. = lättlurad?

Posted on: 2011/7/29 11:19
"Earth is an insane asylum, to which the other planets deport their lunatics" -Voltaire (Memnon the Philosopher)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Säpo har ingen aning om varför terrorism uppkommer?
#2


See User information
Jag vet varför. För vanliga metoder kommer inte igenom mediabruset eller sociala utfrysningsbeteenden. Vi lever i en informationsålder där människor upplever att de inte blir hörda. När omgivningen tillgriper "verktyget döv-öra" för att tysta oliktänkande blir de desperata. De vill ju trots allt bara ha uppmärksamhet och någon som håller med dem. En grupp de kan tillhöra, en väl ansedd grupp eller åtminstone en grupp som får uppmärksamhet.

Men det här är bara en aspekt. Finns många fler.

Edit:
Kanske allt skulle bli bättre om det upprättades en plats dit människor gick för att filosofera och utbyta tankar. Med riktiga filosofer som strukturerade samtalen och höjde nivån från det man ser i alla internetforum.

En plats där man blev hörd.

Posted on: 2011/7/29 13:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Säpo har ingen aning om varför terrorism uppkommer?
#3


See User information
Pax skrev angående vad som kan ha utlöst Utöyamassakern att det mycket väl kan vara så att han läst alla dumheter som står på detta forum och så brann det av i skallen på honom.

Kanske det, egentligen!

Man blir ju länkad kors och tvärs när man söker efter argument och upplysningar. Jag var upphetsad härom veckan efter att ha råkat ut för en rad incidenter med palestinier inblandade och skrev några giftiga rader om att grav kriminalitet frodas i flyktinglägren i Palestina och att man inte kan bortse från detta. Samtidigt pågick ju en väldigt synlig kampanj för att främja Hamas sak i våra länder, det rör sig ju om upprättandet av en palestinsk (läs Hamas-stat) i Gaza och de konvojer med "hjälp" som skulle sändas dit mot Israels mycket uttryckliga besked att varje inblandning i konflikten betraktas som en krigshandling mot Israel.

Poängen är att jag under mitt sökande hamnade på sidor med inlägg av Fjordman. Han kan mycket väl ha hamnat på Vaken om han gjort samma sökning!!!!!

Så damer som i sitta-i-fåtöljen-program i TV bjuder på "palestinska småkakor" kan nog väcka en hel del ilska bland människor som konfronteras med den blodiga verkligheten i Mellanöstern till vardags.

Ungefär som en del reagerar på bordslampor med skärmar av människohud.

Nåväl, några dagar senare läste jag på ett danskt forum om Stalins supersoldater och det kan ha väckt vissa tankar hos somliga inom den grupp som sysslar med sånt. Givetvis under förutsättning att dom tittar på Vaken, men som jag redan nämnt är det inte otroligt eftersom man lätt länkas efter ämnestrådarna.

Igen ett citat, alltså! Och inte några av mig särskilt uttänkta påståenden, Pax!

Men faktum kvarstår ju, du kan faktiskt ha rätt i att Breivik kan ha triggats av exempelvis mig själv.....

Poängen i detta är att dagspressen och TV alltid har utövat en viss självcensur.

Men på ett forum som detta eller internet överhuvudtaget gäller det bara om man gitter läsa det som skrivs, det är en avsevärd skillnad.

Frågan är alltså nu: SKALL VI ÅLÄGGA OSS SJÄLVCENSUR?????

Och skall vi ha regler för vem och vad vi kan citera... frågan är värd att diskutera eftersom följderna av det som framkommer i en debatt tydligen går att skuldbelägga personer med, typ "mannen som lärde Breivik att hata".

Posted on: 2011/7/30 10:07
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Säpo har ingen aning om varför terrorism uppkommer?
#4


See User information
Går inte ens jämföra.

Lol Kan man dra på killingspree för en sån grej så kan man göra samma sak pga ett dataspel eller en film en fantasi eller några vänners kakkel.

Människan var ju trasig så det var ju en tidsfråga iallafall tills det att han hade löpt amok.

Posted on: 2011/7/30 12:27
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Säpo har ingen aning om varför terrorism uppkommer?
#5


See User information
Det hela är en jäkla röra och att har väl egentligen passerat det stadium där man kan ha en åsikt om saken. Ungefär som att diskutera huruvida Andra världskriget var vettigt eller ej under ett bombanfall.

Det som inträffade i Oslo var av den magnituden att det tillhör de saker man bara kan göra en enda gång: börja använda droger, mista oskulden eller få aids.

Den 22 juli 2011 var ett sådant tillfälle, vi kan inte blunda för saken utan måste inta en hållning, helt enkelt.

De som lever ett liv med att vifta på svansen för att få uppmärksamhet får allt ta sig samman och börja tänka själva.

Svansen får sedesamt stoppas in mellan benen eller hållas snett uppåt med en käck liten böj.

Nu är det vargarnas tur.....

Posted on: 2011/7/30 13:20
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
37 user(s) are online (37 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 37

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS