vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Xbox övervakar dig
Visste ni att det till Microsoft Xbox 360 finns ett tillbehör man kan köpa som kostar ungefär 800 kr och heter Kinect?

Med detta tillbehör öppnar du ditt hem helt till Microsoft med tre kameror som skickar all information till Microsoft och en mikrofon som spelar in allt ljud.

Allt inspelat material används av Microsoft i marknadsföringssyfte, men hur kan man vara säker på att det inte slutar där?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Xbox övervakar dig

See User information
Det är inget mindre än en grej som skulle kunna styra en robot ute på stan. Den aktiverar i och för sig bara figurer på en bildskärm när man spelar, man överför sina egna kroppsrörelser till figuranterna i spelet.

I och för sig har det funnits sådana här robotar redan tidigare. Dom har använts i väldigt speciella miljöer typ kärnkraftverk och bombdesarmering. Man manipulerar då ett verktyg eller en grej med en anordning som skickar signaler till en likadan och får den att röra sig simultant.

Men samma signaler skulle kunna användas exempelvis för att styra en "Breivik".

I judisk mytologi fanns det trollkarlar som byggde nån sorts krigare av lera som sen gick ut och härjade, som kallades Golem.

Så, intet nytt under solen!

Posted on: 2011/9/23 17:18
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hajade också till lite när jag läste om detta tillbehör, det jag reagerade mest på är att folk faktiskt betalar för att få ha den här övervakningen i hemmet! Otroligt men sant.
Finns något liknande till playstation också har jag för mig.
Integritet betyder snart ingenting för någon och övervakarna gnuggar händerna över den här geniala ideen att förvandla sin egen övervakning till en lek!

Posted on: 2011/9/23 18:14

Anonym
Playstation 3 tillbehöret heter Move och är bara rörelsekänsligt. Inga kameror där inte.

Anonym
Källa på det, tack. Eller rör det sig om en teori hos dig?

See User information
En vän till mig drog samma slutsats första gången vi såg intro demot till kinectimals spelet.

Det jag reagerade mest på var förmågan att kunna skilja på tid och rums axeln utan någon referenspunkt likt i full motion capture när man använder reflexer.

http://www.beyondmotion.com.au/images/full_body_img.png

Det vi reagerade mest på då tror jag var när ungen går och gömmer sig och enheten märker att du inte är där.

Tror det finns med i detta demo ochså.
http://www.youtube.com/watch?v=CRdUrh1hHFA
Utan referenspunkterna.

Så vad använder den som referenspunkt om inte dig själv?

Eller är det en fråga om Ir sensor som reagerar på rörelse enbart?

Hur täcker då ir strålen dom vinklar som är finare med bara en riktad stråle?

Är det fler isåfall eller är linsen slipad till att splittra signalen men förstå hur mycket power som skulle gå åt att bearbeta datan. Låter alltför komplicerat Det första alternativet låter mer logiskt.

Men då återstår alternativet referenspunkten.

Posted on: 2011/9/23 20:00
Resized Image

Anonym
Quote:

Arthax skrev:
Källa på det, tack. Eller rör det sig om en teori hos dig?

Källor på vad?

Playstation eller Xbox?

Jag tycker såna här frågor är otrevliga, eftersom det bygger på en ovilja att ta till sig av det man säger. Du har google vid dina fingertoppar, så det är ju inget svårt att söka själv i det här fallet.
Själv frågar jag bara efter källa när en egen sökning misslyckats.

Googla själv på "kinect övervakning".

Xbox Kinect:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kinect
(Israeliskt är företaget som utvecklat det tydligen.)
http://nyheter24.se/Smart24/489216-mi ... nya-satt-att-overvaka-dig

Playstation Move:
http://en.wikipedia.org/wiki/PlayStation_Move

Tydligen finns det en kamera till Playstation också som heter "Eye". Den har ingen övervakning som Xboxen har. Tydligen ska det finnas i en meny på xboxen möjlighet att stänga av funktionen att de skickar kundanpassad reklam till dig baserad på Kinects övervakning.

Quote:

Shen skrev:
Eller är det en fråga om Ir sensor som reagerar på rörelse enbart?

Det är ingen iR-sensor. Det är kameror som registrerar ditt hem. De läser av hur det ser ut hemma hos dig och registrerar det. Det är ingen slutsats, utan sanning och fakta.

See User information
Eftersom referenspunkterna inte behövs så måste det vara något intelligentare system.

Märkligt vilka resurser.

Vilket i sin tur är recept till kaos.

Gillade inte detta alls klingar inte alls bra lite smygstazi om det hela..

Posted on: 2011/9/23 22:09
Resized Image

Anonym
Ja ja, du tänker så .. intressant. Otrevligt det där med all övervakning, usch.

Anonym
Vadå tänker så? Det här är en realitet. Precis som allting du säger på Xbox Live spelas in och har gjort det ända sedan Xbox 1 dagar.

See User information

http://majortrend.tv/2946/china-beats ... 9s-fastest-supercomputer/

Hmmm varför blir jag inte förvånad?

Mer invånare kräver väl tyngre hårdvara och övervaka?

Posted on: 2011/11/1 8:42
Resized Image

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper