vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Angående Iran och Kärnkraft

See User information
Jag vet inte om det är helt korrekt att posta här, så det är bara flytta på posten om admin anser att den ska göras det

Iallafall, min far är Iranier, jag är halviranier/halvsvensk (för att vara helt politiskt korrekt) och han har berättat för mig om hur det ser ut i Iran på sommaren.
Detta är något han berättade för mig för något år sedan, innan deras kärnutveckling hade kommít upp på tapeten.

Under den Iranska sommaren så blir det väldigt varmt, när jag var där så mätte vi temperaturer runt plus 55 strecket och innanför min kusins chador (dräktens namn på persiska) så ville inte termometern visa någon temperatur alls, detta var för att maxtempen den kunde mäta låg på plus 75!!
Så, det blir rätt varmt inomhus också, vilket leder till att alla de människor i städerna som faktiskt har råd med en AC-masking kopplar på dem på rätt högra nivåer. Det som händer till följd av det är att dom helt enkelt får slut på ström. Därför har folk köpt bilbatterier till exemple som de kopplar till sina frysar/kylar (ofta bara en utav dem) för att få runt 2 timmar extra energi. Detta är något som inte håller och de tappar väldigt mycket varor och mår/sover väldigt dåligt.

Så, om de nu vill utveckla kärnkraft för att kunna ta hand om sin energiförsörjning så anser jag det vara åtminstone EN godtagen anledning, även om jag anser att kärnkraft egentligen är lite av ondo i sig.

Förresten, var det någon som såg Agenda förra veckan? Om det är någon som är intresserad har jag det inspelat och har möjlighet att lägga upp det om någon har serverutrymme.

Posted on: 2006/5/4 23:08
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Angående Iran och Kärnkraft

See User information
Jag såg Agenda. Avsnittet finns också på SVTs hemsida. Det var bra och visar att debatten i media är vinklad.

Har du sett "Debatt"-avsnittet när de diskuterar Iran och kärnkraften? Jan Öberg säger några riktigt bra ord...

Posted on: 2006/5/5 2:40
I am a child of the Enlightenment
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Angående Iran och Kärnkraft

See User information
Åh, det är ju helt lysande. Dom har ett helt ok arkiv på svt.se.

Det är något jag har missat, finns det också på svt.se?

Posted on: 2006/5/5 2:53

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper