vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Det svenska utbildningssystemet

See User information
Jag uppmanar alla att protestera mot det usla svenska utbildningssystemet. Att studera på högskola/ universitet innebär usel ersättning (2376 kr/månad), obligatoriskt medlemsskap i studentkår, vilket i och för sig är bra om Studentkåren gör det den ska dvs representera studenterna. Sedan är man som student totalt utlämnad åt CSN:s godtycke vars handläggningstider är alldeles för långa. Det längsta som jag har fått vänta på beslut om studiemedel är 4 månader! Sedan gör CSN allt för att slippa betala ut ersättningen. Vilket jag själv har drabbats av minst en gång. Då försökte CSN förhala utbetalningen 1 månad! Förutom detta så är man också utsatt för högskolans/universitetets och lärarnas godtycke. Ett exempel är uppsatsskrivningen. Då kan läraren hindra dig att skriva om ett specifikt eget valt ämnesområde. En av mina klasskompisar blev hotad av vår lärare som sa att om X skulle skriva om det så skulle hon aldrig mer få studera vid NN:s högskola. Lyckas du få ett arbete inom det du har utbildat dig (framförallt om du har utbildat dig till historiker) börjar nästa problem. Eftersom historisk forskning ofta finansieras av fonder som tillexempel Sparbankens jubileumsfond medför det att det blir svårt att som forskare arbeta självständigt. Det gör att näringslivet kan köpa sig den forskning som de vill ha framförallt i västerländsk historia. Sjukt! Vad tycker ni andra?

Posted on: 2006/7/22 8:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Det svenska utbildningssystemet

See User information
Helt sjukt. Har gått igenom liknande situationer med csn. Kolla tråden Mycket snack liten verkstad. Gå med så kan vi uttrycka oss gemensamt.

Posted on: 2006/7/22 9:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
The madness of it all, the brainwashing, the debt, the inhumaneness wrapped in a pretty package brought to you by big brother nanny state.

And it could all be easily better and free...Quote:

Bridget6175 skrev:
Jag uppmanar alla att protestera mot det usla svenska utbildningssystemet. Att studera på högskola/ universitet innebär usel ersättning (2376 kr/månad), obligatoriskt medlemsskap i studentkår, vilket i och för sig är bra om Studentkåren gör det den ska dvs representera studenterna. Sedan är man som student totalt utlämnad åt CSN:s godtycke vars handläggningstider är alldeles för långa. Det längsta som jag har fått vänta på beslut om studiemedel är 4 månader! Sedan gör CSN allt för att slippa betala ut ersättningen. Vilket jag själv har drabbats av minst en gång. Då försökte CSN förhala utbetalningen 1 månad! Förutom detta så är man också utsatt för högskolans/universitetets och lärarnas godtycke. Ett exempel är uppsatsskrivningen. Då kan läraren hindra dig att skriva om ett specifikt eget valt ämnesområde. En av mina klasskompisar blev hotad av vår lärare som sa att om X skulle skriva om det så skulle hon aldrig mer få studera vid NN:s högskola. Lyckas du få ett arbete inom det du har utbildat dig (framförallt om du har utbildat dig till historiker) börjar nästa problem. Eftersom historisk forskning ofta finansieras av fonder som tillexempel Sparbankens jubileumsfond medför det att det blir svårt att som forskare arbeta självständigt. Det gör att näringslivet kan köpa sig den forskning som de vill ha framförallt i västerländsk historia. Sjukt! Vad tycker ni andra?

Posted on: 2006/7/22 10:12

See User information
Är någon här som går på a-kassa och som känner igen sig i denna situation, när du ska till arbetsförmedlingen?
-Om inte du tar detta skit jobb som du är överkvalificerd för, så blir du avstängd frå a-kassan.
Vem fan gav dem makten att styra över min trygghetsförsäkring? Har någon här hamnat i en konflikt med en arbetsförmedlare pga olika åsikter. Och som direkt följd så får du problem med din trygghetsförsäkring för att han/hon tar det personligt och inte proffesionellt?
Ett tips bara. Step out of the system an make your own living.

Posted on: 2006/7/22 10:25

See User information
Det svenska utbildningssystemet är ett skämt, eller rättare sagt; en indoktrinering, som i första hand syftar till att göra oss till duktiga produktiva slavar, inte till självförverkligade insiktsfulla fria människor.

Systemet är dessutom utformat så att vi desutom ska betala för denna indoktrinering och skuldsätta oss. Sedan ska vi arbeta hårt, komma hem trötta och slå oss ner i soffan på kvällen och titta på imbecilla TV-Program (som i programmera) och reklam, så att vi sen kan gå ut och konsumera saker vi inte behöver och bidra till BNP:n och den livsstil som dödar moder jord.

Posted on: 2006/7/22 22:19
Religion separerar - Andlighet förenar

See User information
Jag håller med. Läser man historia på universitet/högskola så tillåts man inte tänka fritt. De flesta lärarna inriktar sig stenhårt på västerländsk/europeisk historia. Det är sjukt. Det gör att historieforskningen blir snäv och inskränkt. Själv är jag intresserad av asiatisk, afrikansk, latinamerikansk etc. historia. De lärare som jag har slarvar över dessa områden och säger att vi får läsa själva om dessa världsdelar. Dessutom är betalningen urusel 2376 kr i studiebidrag! En studielön på 7000 - 8000 kronor hade varit bättre och lägga ner CSN. Om det finns några andra högskole/universitetsstuderande därute, vad tycker ni? Vi kanske kunde inleda en strejk. Sist men inte minst, vad tycker ni om Forum för levande historia och att Sparbankens jubileumsfond finansierar historisk forskning? Personligen tycker jag att det är fel att en näringslivsägd fond kan köpa sig och styra den historiska forskningen. Min åsikt om Forum för levande historia är att det bara är ett sätt för staten att skriva egen historia. Forumet verkar också vara Israelvänligt eftersom det i sin behandling av Förintelsen bara tar upp Israel. Det var också andra människor som mördades av nazisterna och som gasades ihjäl i gaskamrarna: som tillexempel romer, förståndshandikappade, meningsmotståndare etc.

Posted on: 2006/7/24 10:15

Anonym
Jag har bara studerat ett år på universitetsnivå och då handlade det om helt andra ämnesområden än humaniora. Har dock en känsla av att de stora begreppen inom vetenskapen inte kom till genom tidsbegränsad korvstoppning som nu blivit det moderna samhällets dilemma.

Tror fullt och fast på att en förening av filosofi och teknik kan leda till ett öppnare och mer näringsrikt landskap för båda områdena. Det finns ett skämtsamt uttryck man använder i det verkliga yrkeslivet när nuutexaminerade ingenjörer dyker upp och det är att "i skolan lär man sig ingenting". Det är ju kraftigt överdrivet men visar sig många gånger tyvärr stämma ganska bra eftersom i den krassa verkligheten gäller helt andra lagar än i universitetens korridorer.

Kanske begreppet "instution" är det ord som bäst beskriver ineffektivisering av både universitet, riksdagshus och andra offentliga mardrömmar när de står och faller långt ifrån människors verkliga behov.

Vid ett tillfälle under 80-talet studerade jag maskinteknik i Göteborg. Då min intention alltid varit att gå på djupet av det jag vill lära ställde jag ett par frågor för mycket till fysikläraren om Nikola Tesla.

Han svarade då:

- Du är inte här för att ställa frågor och ifrågasätta utan för att lära!

P.S.
Science is but a perversion of itself unless it has
as its ultimate goal the betterment of humanity.
Nikola Tesla

http://www.lucidcafe.com/library/96jul/tesla.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper