vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Slöjan – ett svek mot kvinnorna?

See User information
En intelligent artikel om slöjan i dagens Aftonbladet av Mats Dagerlind, Översättare, musiker och ordförande i den tvärpoliska tanke-smedjan Demofon.

Personligen är jag emot ett slöjförbud eftersom jag anser att staten inte ska kunna diktera hur folk ska klä sig men jag håller helt med skribenten om att slöjan är ett verktyg för social och sexuell kontroll från gamla patriarkala system.

"Är slöjor harmlösa tygstycken eller sanktionerad diskriminering? Berikar slöjan vår kultur eller sviker vi invandrarflickor när vi inte vågar sätta upp en gräns för religionsfriheten? Om slöjliberalernas logik fått råda för 100 år sedan kan man fråga sig om vi hade haft kvinnlig rösträtt i Sverige i dag, skriver Mats Dagerlind.

Slöjan – ett svek mot kvinnorna?

I tidningarna läser vi att en bussförare i Malmö som nekat en kvinna med heltäckande slöja tillträde till bussen blir av med jobbet. Han har diskriminerat kvinnan får vi veta. Föraren menar att slöjan gjorde honom illa till mods, att den försvårade identifiering och kontroll av färdbevis och att det råder maskeringsförbud på allmän plats. Historien reser ett antal frågor. Vem diskriminerar kvinnan mer – den medborgare som inte vill befatta sig med vad han eller hon uppfattar som jämställdhetsundergrävande attribut och sedvänjor, eller det institutionella samhället som i religionsfrihetens namn sanktionerar samma attribut och sedvänjor?

Är en burka eller nikab bara ett harmlöst tygstycke och gör sig den som hävdar något annat skyldig till intolerans och främlingsfientlighet? Eller bör vi som tar ställning för jämställdheten också ta avstånd från klädesplagg som vi anser anonymiserar kvinnan i det offentliga rummet? Döljer sig bakom slöjan blott en from gudstro eller finns där också, i skuggan av det jämställda samhälle vi andra lever i, en subkultur med kvinnoförtryck och hedersvåld? En liberal syn på heltäckande slöja som religiöst/kulturellt attribut försvaras ofta med att många muslimska kvinnor bär plagget frivilligt. Men är det ett relevant argument? Med samma logik kan vi även tillåta kvinnlig omskärelse och stening av otrogna kvinnor – det är också sedvänjor som kvinnor från vissa muslimska länder själva sanktionerar.

För den som fostras i en miljö där kvinnans underordning instiftad av Gud utgör normen, där internaliseras den föreställningen och blir till individens egen åsikt. Att ingå i en social gemenskap är viktigare än att ifrågasätta sin plats i den. Detta är elementär sociologi. När kvinnorörelsen i Europa och USA under det sena 1800-talet och tidiga 1900-talet stred för kvinnlig rösträtt motsatte sig många kvinnor detta. Om slöjliberalernas logik fått råda för 100 år sedan kan man fråga sig om vi hade haft kvinnlig rösträtt i Sverige i dag.

Slöjan är ett verktyg för social och sexuell kontroll från gamla patriarkala system där kvinnan sågs som mannens ägodel. Slöjan är ett verktyg för social och sexuell kontroll från gamla patriarkala system där kvinnan sågs som mannens ägodel. Den vuxna kvinnan fick endast visa sig för sin make och den unga flickan endast för sin familj, innan hon för en hemgift såldes till den som utan flickans samtycke valts ut till hennes livskamrat. Kvinnors medborgerliga rättigheter och möjlighet till utbildning och yrkesarbete var starkt begränsade. Kvinnans värld reducerades till det hem som hennes familj och sedan hennes make erbjöd henne. För det offentliga samhället skulle hon vara dold och identitetslös."

Läs hela:

http://www.google.se/search?hl=sv&q=S ... Google-s%C3%B6kning&meta=

Posted on: 2007/5/19 11:51

Edited by Lightsaber on 2007/5/19 12:16:58
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Slöjan – ett svek mot kvinnorna?

See User information
Hmmm...undrar var feministerna håller hus när det gäller dessa ämnen...

Posted on: 2007/5/19 12:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

kvartspundare wrote:

Ja håller med dig . Jag har undrat jävligt länge varför alla protester och avståndstagande lyser med sin frånvaro är när det gäller Muslimskt kvinnoförtyck. Feminister är som alla andra djupt PK indoktrinerade slavar livrädda för att få rasiststämplen det är det värsta som kan hända en etnisk Svensk.

Anonym
Lightsaber skrev
Personligen är jag emot ett slöjförbud eftersom jag anser att staten inte ska kunna diktera hur folk ska klä sig men jag håller helt med skribenten om att slöjan är ett verktyg för social och sexuell kontroll från gamla patriarkala system.

Det enda sättet att sätta stopp på detta förtryck är att förbjuda åtminstone burka på almän plats då det redan fnns ett förbud mot maskering på almän plats att tillgå.Jag är vanligtvis i mot förbud av kläder och diverse symboler men just i detta avseende så är jag för ett förbud mot burka och slöjor på almän plats då det är lika med förtryck. Vad säger feministerna på Vaken om detta ?

Anonym
Ge muslimerna en del av sverige så jag slipper integrera mig i deras kultur...

slöjan är inget fritt val det står i koranen "kvinnor ska täcka sig"
(dock inte hur)

islam och slöjor är dishamrmoniskt anser jag jag blir inte glad att se en helt svart kvinna med nät framför ögonen..

(bohemian club)

färger i samhället tack

See User information
Jag tror i själva verket att det är som Lightsaber påstår. Ett förtryck av männen mot deras kvinnor där påsen bytts ut mot slöjan! Jag vill inte påstå att det har med utseendet att göra men på något sätt lyser en del osäkra mäns naivitet igenom.

I Sverige säger en mansgris med Al Bundys myndiga stämma:

- Drag ned en påse över huvudet kvinna!

I den muslimska världen säger en mansgris med Eddie Menduzas skrovliga stämma:

- Tag på dig slöjan kvinna!

Posted on: 2007/5/19 14:55

See User information
Quote:
kvartspundare:

Damn right! Bra fråga!

Posted on: 2007/5/19 14:57

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper