vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Hur vet jag att jag fortfarande lever?

See User information
Har precis läst boken Scanner darkly av Philip K. Dick; riktigt bra och tänkvärd bok men ack så mörk. Den utspelar sig i en nära framtid där polisstaten är på plats och 20% av befolkningen är missbrukare av den nya drogen substance D, eller Death. Den kallas så eftersom användarna dör själsligen.

Boken hävdar att trots att själen, eller gnistan eller vad man vill kalla det, har dött fortsätter kroppen fungera på reflexer och inlärda neurologiska tanke och beteendemönster, precis som en robot. Människan ger sken av att leva men är faktiskt död, bara skalet är kvar.

Det fick mig att undra, hur fan vet jag att "jag" inte är död? Tänk om mitt sökande och hoppet som får mig genom vardagen, egentligen bara är minnet av det jag en gång hade men nu är dött, och det naiva antagandet att jag en dag kan återfå detta. Egentligen kanske loppet redan är kört och det enda jag har att förvänta mig av livet är ständigt förfall.

Vad tror ni? Hur vet vi att vi inte är döda? "I think therefore i am" duger inte tycker jag.

Boken har även gjorts till en film vid samma namn där Alex Jones dyker upp vid ett tillfälle.

Posted on: 2007/7/12 10:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Hur vet jag att jag fortfarande lever?

See User information
Du märker att du är vid liv om tillräckligt många politiskt korrekta människor beskyller dig att vara elak och att du riskerar att göra de andra slavarna "ledsna" med de fakta du delar med dig av.

ledsen=sovande

Posted on: 2007/7/12 11:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Att bära på de frågeställningarna som du har, fruitcake, är väl ett tecken på att du faktiskt lever?

Posted on: 2007/7/12 11:33

See User information
Då tycker jag du ska läsa 1984 också
Den är riktigt bra, går lite längre i själva polis staten och big brother.

Posted on: 2007/7/12 11:49
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."

Anonym
Quote:

provoceramera wrote:
Att bära på de frågeställningarna som du har, fruitcake, är väl ett tecken på att du faktiskt lever?

För första gången någonsin är jag bredd att hålla med dig och nu känns det genast tack vare det som vi har fel

See User information
Om Slacker...(underbar film) och
"Waking life" som tar upp att livet är lika mycket i drömmarnas värld och andra tidigare filmer.
http://www.sensesofcinema.com/contents/directors/03/linklater.html
Intervju del 1
http://www.indiewire.com/people/int_Linklater_Rich_010112.html

Del 2
http://www.indiewire.com/people/int_Linklater_R.Pt2_010112.html

Nyare filmer: A scanner darkly, fast food nation mfl:
http://movies.aol.com/celebrity/richard-linklater/99850/main

vill man få lite fler mörka visioner finns alltid Lynch!
http://www.sensesofcinema.com/contents/directors/02/lynch.html

Posted on: 2007/7/12 21:50

See User information
Jag såg en mycket intressant diskussion över satelit-tv där man diskuterade att varje gång du faller i sömn så inträder du en "light" död. Och att när du dör på riktigt så blir det ungefär samma sak, men att du inte vaknar upp igen.

Kroppen du befinner dig i är endast materia, ett verktyg för att komma i kontakt med denna värld. Du använder dinna sinnen för att få kontakt med din omgivning. Även då kan hjärnan framkalla dessa känslor utan dess omgivning, i t.ex. drömmar.

Om en drog skulle kapa dessa länkar till omvärlden, innebär det att man kapar förbindelsen av de sinnen du har. Man skulle kanske gå in och manipulera nervsystemet, hörseln, smaken, synen eller hörseln. Visst skulle detta kunna fungera rent teoretiskt. Idag finns det t.ex. hörapparater, det finns väl även någon form av kameraöga som man arbetar med? Man skulle kunna se till att man kapar denna länk och t.ex. sätter in felaktiga signaler så som en videofilm, annat ljud osv.

Nu förstod jag inte riktigt hur denna bok tog upp och menade på att man var död men levande. Men det jag vill få fram är att vi dör varje natt och ska vara tacksamma varje gång vi vaknar igen. :)

Posted on: 2007/7/13 11:23

Anonym
Relevant ämne o info!

Målet med nwo övningen är ju att döda oss själsligt. Många springer omkring där ute, och aggerar endast med vänster hjärnhalva, och reptilhjärnan. Upprepar mönster och aggerar efter det som är inlärt, av skolan o media etc.

För att komma igång själsligt så behöver man också lyssna på själen, och leva/aggera efter vad den vill, så blir den starkare och tar över. O vipps så blev man en människa. Men det är ingen lätt match har jag märkt. Även fast personen som sitter mitt imot mig vill bli avprogramerad, så behöver både jag och han slåss mot egot. Egot kan ju leva hur mycket som helst o styra kroppen, utan att själen är med. Det är bara att mata den med det den kan relatera till. Typ som allt som visas i reklam, och vad andra har i flocken etc.

När man vaknar till starkt så kan man väl jämföra det med att själen kommer tillbaka. Men bara för att den är tillbaka så styr den inte. Rösterna många hör i dag är en av de 2 inre röster. Den ena hör till egot, den andra till själen. I många fall så skriker också dina följeslagare, hörru, sluta upp o lek o ta ditt mänskliga ansvar, typ :)

Det stämmer så bra som ni skriver angående att kroppen och sinnena är till för att kunna koppla upp i den här världen. Själen finns där som en brygga över till dom andra världarna. Lyssna på den istället, och använd den så lever du och är medveten om hela verkligheten, och allt som finns i den. Istället för att bara relatera till allt man kan slå på med en hammare.

Typ!

Ett collt expempel på inre fighter är när man ställer en fråga, eller kommer med ett starkt påstående som är väldigt själsrelaterat. (Jag snackar om deprogramming session)
Man ser personen börja vända o vrida på sig, och försöker räkna ut svaret eller kommentaren. Jag känner också mer närvaro när man ställer personen imot väggen med olika sanningen. Personen kan också bli röd i ansiktet, och svettig. Dagen efter kommer det oftast ett telefonsamtal,
- Du vet du vad som hände i natt?
- Jupp!

Tyvärr så får jag väl säga att en del inte går at återkalla. Vissa är och förblir sjäsligt döda. Så visst går det att leva utan själ. O de e väl där alla probs ligger. En kropp utan själ blir en psykopat, oftast. Den förstår inte konsekvensen av sin handlig till att börja med. Den förstår heller inte sitt eget bästa, och inte andras heller. Den bygger upp ett imperium med hårdvara och leksaker/pengar! Det laddar batterierna.

Själsligt så blir vi unika individer/människor, utan själ blir vi en fårflock, pga av att man inte genererar någon egen energi.... osv...

See User information
Bra formulerat.....Hoppas du även kan ta nattliga samtal.... men visst är det skön att höra en "uppskruvad" människa berätta vad som hänt.....man kan riktigt höra adrenalinet...men man för inte glömma eftervården, vilken kan vara nog så jobbig när murarna rasat...

Posted on: 2007/7/14 13:20
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Håller fullständigt med!
Nu fick jag osså koll på hur långt du har kommit :) Grattis!

Kul o se den nya människan, på den andra sidan. Lika skoj varje gång. Det blir så harmoniskt!

Hare

See User information
Quote:

osm wrote:
Håller fullständigt med!
Nu fick jag osså koll på hur långt du har kommit :) Grattis!

Kul o se den nya människan, på den andra sidan. Lika skoj varje gång. Det blir så harmoniskt!

Hare
Ja man blir aldrig vad man varit....men det har känts lite ensamt på kobben emellanåt...

Posted on: 2007/7/15 11:22
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Väl Mött "Fruktkakan" - DEt finns ju en hel del jävligt intressanta "Böcker" - som naturligtvis, "Visar" på - hur det "Står Till"...
Karin Boyes - >Callocain< till ex... Det finns ju hur många som helst...

Men jag tycker nog att denna länk som beskrivs här i en "Tråd" på "Politisk Forum" ("BIzzan" - som jag kallar det för)

Studera den! - Det handlar om hur "rymdisarna - "Mättar" sig på oss och förklarar hur det "Står/Går" till...

Men jag tycker inte man skall experiementera att "Bjuda In" - några underligheter i våra liv - följ, med i diskussionen på denna länk...
http://www.pliner.net/appmb/685ba2/306688
Senare i diskussionen - så tipsar jag om denna synnerligen intressanta "Länk" jag fann - faktiskt hära - väl?

Skitviktiga grejer! - Hur funkar de sk. "Energierna", egentligen?

Posted on: 2007/7/15 12:38
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information
Här är en intressant video som kan vara intressant.

http://www.harunyahya.com/m_video_detail.php?api_id=1271

Edit: Även för Maggot

Posted on: 2007/7/18 21:50

Edited by Dan on 2007/7/18 22:14:22

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper