vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
JULTOMTEN !

Jutomten en snäll ”Farbror ”.
Eller är han verkligen det ?

Är det rätt att lura små barn, att jultomten finns. Vad är det för psykologi i detta ?
Vem har skapat Jultomten och varför och hur kom han till ?

Jag har mina aningar, men vad har ni för tankar om detta ?

Jultomten tar vi som ett självklart inslag i Juletid. Varför ?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: JULTOMTEN !

See User information
Berättelsen om jultomten och hur julen kom till är en fascinerande historia i sig. Det hänger ihop med användandet och dyrkandet av sk. heliga svampar, (sacred mushrooms). Amanita Muscara heter en rödvit svamp som bl.a växte i Sibirien för flera tusen år sedan. Den växte under ett grönt träd och hade hallucinoida egenskaper. På den tiden byggde man husen ner i marken för att hålla värmen och hade en lucka i taket man kunde kliva ner genom. Man upptäckte snart att renar var förtjusta i dessa svampar som växte under granen men märkte också att det hade en märklig inverkan på dem. När folk insåg att man kunde röka eller förtära dessa svampar och uppnå ett euforiskt tillstånd som lät en komma i kontakt med högre världar och Gud samlade man dem i säckar och bar hem dem och ner genom luckan. Berättelsen om julen, klapparna och tomten med de flygande renarna härstammar alltså från de svampar (Klappar) som växte under det gröna trädet (Granen) och som åts av renarna som då blev höga (Flög), samlades in i säckar (Tomtesäcken) och bars ner genom luckan. (Skorstenen)
och sedan brukade hängas i ett knyte ovanför öppna spisen.

Posted on: 2005/12/19 14:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Skojig berättelse. Men är det det hele...? Ä inte detta med tomten som flyger i skyn, dragen av ett renslädspann, en variant av det man kan se från tex. Vedaskrifter, som ses på modernare målningar, himmelsk vagn med hjul, eller varianter utan hjul.
Hittar ingen bra bild just nu, bara denna:
http://www.atributetohinduism.com/images/krsnacharioteer.jpg

Samma som hos oss i Norden, Tor flög på en vagn i himlen, massa väsen (åskgud...)

Här en länk där man se vagnen, dragen av get, här?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tor

Kan inte julklapparna stå för att guden gav människor(na) saker? Det är också då vid jul som solen (=räddarna/Krishna/Mitra/Budda/Jesus/+många andra) är borta tre dagar, uppstånden på den tredje dagen. Var i "grottan" i tre dagar, återuppstånden - solen kommer fram på nytt. (Jona i valfisken buk i tre dagar är samma sak.) Så det kan vara att då solen (Jesus + de andra) kommer upp på nytt, the rising sun (son) det gör att vi här på nyttkan få "allt, då solen ger av sitt liv (kristet...) och är källan till allt liv här.

Indra's vimana endued with great effulgence and driven by Matali, came dividing the clouds and illuminating the firmament, filling the entire sky with its roar . . . also propellers furnished with wheels...

Kolla upp info av Jordan Maxwell

Posted on: 2005/12/19 16:22
Jag kom
Jag såg
Jag vände åter...

See User information
oj!

Amamita Muscara = Flugsvamp, ifall någon missat det.

Posted on: 2005/12/19 16:23
"The odyssey begins where the imagination ends"

See User information
Här kan ni läsa lite mer detaljerat om Julens ursprung:

http://www.lauralee.com/arthur.htm

http://www.washedashore.com/rants/xmas/

Posted on: 2005/12/19 16:50

See User information
Intressant.
Om man kollar på länken du visade: http://www.washedashore.com/rants/xmas/

Så tycker jag detta under var bra. Jag kom även att tänka på att det sägs att i de understa valven i Rom (vatikanen) så har de målat "heliga svampar", tillsammans med pagan-bilder, någon "Jesus-person". Så skapade de en maktapparat, präster kan gå in och makten har tagits om hand. Svampar kommer in i bilden, så att prästerskap kan vara de som ses som att det är de som ha nycklar till att människor ska "få se himlen..."... suck.
Finns naturligtvis inget äkta i det. Allt psykedeliskt är dåligt... man skada sig ibland oreparabelt. Upplevelserna är inget att ha, vad hjälper det. Alla de där som tex Stewart Swerdlow räknar upp, som Timothy Leary, är kompletta idioter och faliga människor. Finns inga värre än de som vill "tugga bort" människors essens (natur, själ).

"Grow under Pine Trees" - det påminner om mycket annat i historien, nycklar, att det är under ett träd som man blir mer sig själv, höjt sin nivå. Tex Budda som blev upplyst under ett träd. Antingen blir man Vaken, eller dövad av psykeliskt flum.

3. The Mushrooms Grow under Pine Trees in nature (nearly Exclusively)
7. The Very Name Christmas.. Is A Holiday Composing of the Words
...Christ (meaning the Anointed with the Magical Substance)
...Mass (a Special Service of the Sacramental ingestion of the Eucharist) the Body of Christ. In the Catholic Tradition this Substance Has been replaced by the Doctrine of Trans-substantiation, Whereby (By magical Ceremony) The Priests Claim the Ability to Transform A Cracker into the Literal Body of Christ.. Placebo!!

This Is Not Crazy Speculation, this is not Tradition for Traditions sake. This is Documentable, Historical, Anthropologically Provable Evidence of Surprising and Staggering Implication. A religion that does not give you direct Access to the Divine, A Religion that Expects you to Be Subservient to Their Interpretations, is a Religion that Does NOT have your best interest at heart..

Posted on: 2005/12/19 17:23
Jag kom
Jag såg
Jag vände åter...

See User information
För det första så är ju människan ett sk. "vanedjur" - förutom det där med "flockdjuret" - Så det är väl inte så märkvärdigt att denna tomte - som "bankats" in i våra medvetanden - faktum ändå är, en rätt så positiv figur för de flesta människorna...

Men så har vi ju även på den senaste tiden sett denna - egentligen - kulturella baksida, av det sk. "Julefirandet"...

Eftersom, vårt samhälle numera är mer "präglat" av segregering och därav alla dessa olyckliga sk. "skilsmässor"...
Så just för att många utav männisorna idag inte har den möjligheten - som vanan har gett dem - Kanhända - en falsk trygghet - men ändå rent känslomässigt så är det ju ändå rätt så gemytligt om nu allt fungerar efter "planerna" dvs. "Fungerar - som "vanligt"...

Men Julen och tomten börjar mer och mer bli impopulär - Inte för att vanan är olustig utan för att man inte riktigt kan känna vanans makt längre - "Gemytligheten" = "Denna konstruerade - egentligen falska "GEMENSKAP"- Har nu faktum, tagits ifrån oss - -
Vi har, inte längre - varken sociala eller ekonomiska resurscher för att kunna upprätthålla denna tradition...
Jag har aldrig haft ont av denna tradition (tvärtom - jag brukar berätrta att när jag var liten fet kille och mobbad så höll jag på att ta livet av mig, men detta var någongång i oktober november så - Julen var ju på "G" - Så jag bet ihop och väntade in denna tradition - för då visste jag att jag nog ändå hade lite att leva för, alla dessa presenter - - Jag var ju enda barnet och fick faktiskt rätt så mycket grejjer då jag var liten - Nu med föresten - jo, juslen kan nog vara en välsignelse för mång men den där jävla "Svullo" han får väl inga klappar han! - - -Däremot så fick han separera från de han trodde sig älska! - frid över hans minne!

Nåja , ungefär så - Men nog vet väl jag att det är en Chimär - en illuminat-grejj, detta med denna sk. "helg" - Men det är f-n, hela mänskligheten också...
Men inte f-n, tycker jag illa om den för det...Hö,hö...

samt: plus: (Grymlingen)

Posted on: 2005/12/19 21:48
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper