vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Pratade med Riksbanken

See User information
Riksbanken har egen lagstiftning.

Riksbanken tillhör inte regeringen och har egen balansräkning.

Riksbanken har ensamrätt på sedlar och mynt och dessa köps/lånas av banker som köper dessa beroende på hur marknaden ser ut (efterfrågan).

Riksdagen tillsätter de i riksbanken som har fullmakt. Riksdagen har makt över riksbanken.

Riksbanken har inga fordringar hos staten, så staten har inga lån.

Men poängen är: Pengar kommer ut i samhället genom att de köps eller lånas.

Vi är därmed fast i en ekonomi där pengar skapas ifrån skuld.

Ge mig mer frågor jag kan ställa så ska jag ta reda på mer nästa vecka. Har beställt en del material ifrån riksbanken också som jag ska plöja igenom.

För mer info: www.10miljonersfrågan.se

Posted on: 2008/10/17 9:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Pratade med Riksbanken

See User information
Åh, gjutet! Finns inget härligare än när folk tar initiativ.

Fråga hur det går till när dom trycker upp pengar och vad som gör det lagligt för dom, men olagligt för oss, och vad skilnaden är

Posted on: 2008/10/17 9:36
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

emil322 skrev:
Fråga hur det går till när dom trycker upp pengar och vad som gör det lagligt för dom, men olagligt för oss, och vad skilnaden är

Varför falskmynteri är olagligt? ;) Jo, för att det undergräver våra pengar.

Allt detta är nyttig information o bra att du sprider den så att folk inte tror att vi lever i exakt samma situation som i USA. Måste dock säga att det är sådant man lär sig i SO på grundskolenivå eller som går att läsa på Wikipedia.

Posted on: 2008/10/17 9:46

See User information
Quote:

Despertando skrev:

Varför falskmynteri är olagligt? ;) Jo, för att det undergräver våra pengar.

"Våra" pengar?
Vilka "pengar"

Posted on: 2008/10/17 9:48
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Quote:

emil322 skrev:
"Våra" pengar?
Vilka "pengar"

Den fiatvaluta jag får som ersättning för de timmar jag arbetar o skapar det värde pengarna ska representera. Skulle falskmynteri vara tillåtet skulle dess värde undergrävas, inte bara av marknaden o bankernas falskmynteri, utan även av ågon arbetskygg brottsling som istället för att jobba trycker pengar. Ett av de vanligaste angreppsätten mot amerikansk ekonomi av deras fiender som Iran har alltid varit att trycka dollar. Man får internationell valuta samtidigt som man angriper Den Stora Satan.
Observera att jag inte är en anhängare av vårat monetära system men jag ser inte vad för gott skulle komma av att även du, o tusentals andra, ska få cirkulera pengar.

Posted on: 2008/10/17 9:59

See User information
Statsskulden består av Statsobligationer och statsskuldväxlar, inkl. swappar, realobligationer, privatmarknadsupplåning och utländsk valuta inkl. swappar:

https://www.riksgalden.se/templates/RG ... TwoColumnPage____586.aspx

En stor del av statsskulden lånas från pensionsfonden men enligt deras rapporter så är det lite oklart om vilka som handlar och äger swapparna osv.

Jag mailade riksgälden för en tid sedan och fick svaret:

Hej, Jag skulle vilja få tag i information om vilka banker / privatpersoner som svenska folket står till skuld till när det gäller stadsskulden. I era redovisningar så står endast fördelningen mellan olika räntepapper och swappar, men inte vilka som står bakom dessa avtal. Jag antar att det är en hel del fondbolag osv, men det står inget specifierat. Tack på förhand,

svar:

vi säljer våra obligationer och statsskuldväxlar i auktioner via våra återförsäljare (olika banker). De i sin tur säljer vidare till de kunder som gett dem köpuppdraget. Vi har ingen information om vem som köper. Sedan köps och säljs dessa obligationer via OMX på andrahndsmarknaden och det har vi heller ingen information om. Våra statspapper är registrerade hos VPD. De vet vem som äger vad - inte vi.Vi kan i efterhand läsa t ex i ett livbolags årsredovisning eller ett fondbolag att de har vissa innehav av våra statspapper, men först då.Så tyvärr jag kan inet svara på din fråga Hälsningar

Mxxxx Lxxx
Informationschef
Riksgälden
www.riksgalden.se

Jag kontaktade VPD:

Hej,

Jag håller på med ett projektarbete där jag försöker få fram vem det svenska folket är skuldsatta till (statsskulden) och fick tips från Riksgälden att kontakta er. Har ni någon information eller idéer hur man kan få tag i information angående swappar, valutor och obligationer som är knutna till statsskulden?

Tack på förhand

fick ett svar,

Lite osäker på vad Du avser. Allmän info om kontrakt av allehanda slag finns bland annat på Börsens hemsida http://omxgroup.com/nordicexchange.

Även Riksgälden och Riksbanken har bra info.

Men är Du ute efter just statsskulden så har naturligtvis Riksgälden hela informationsmängden. Vi har utvecklat och förvaltar delar av Riksgäldens systemlösning. Möjligen skulle vi kunna vara behjälpliga med att extrahera data ur systemen, men det är främst en fråga för Riksgälden att ta ställning till. Någon behörig person måste i så fall besluta kring:

Vilken data skall extraheras och är det ok att publicera denna?
Vem skall bekosta och genomföra arbetet med att ta fram data?

I korthet tror jag att VPD har svårt att hjälpa Dig direkt. Föreslår att Du tar ärendet vidare med behörig person på Riksgälden. Önskar Riksgälden att VPD skall producera ett dataextrakt, så diskuterar vi gärna det inom ramen för det åtagande vi har där sedan tidigare.

Önskar Dig lycka till!
Jxxxx Lxxxxxx, VD

Jag gick inte vidare med detta, men är fortfarande intresserad att få veta mer.

Posted on: 2008/10/17 16:21

See User information
Varför säljer Riksbanken statsobligationer? Profit på räntan? Varför tillåts swappar/hedgefonder? Vilka rättigheter har ECB över Riksbanken efter krisen?

Posted on: 2008/10/17 16:43
Bruna skjortor och hakkors tillhör 40-talet. Dagens nazister har slips och kavaj...
http://www.peakoil.com/
http://technocracy.org/

See User information
Quote:

Mofo skrev:
Varför säljer Riksbanken statsobligationer? Profit på räntan? Varför tillåts swappar/hedgefonder? Vilka rättigheter har ECB över Riksbanken efter krisen?

Riksbanken säljer inte statsobligationer, de säljs av Riksgälden. Syftet är att erbjuda konsumenter säkra värdepapper och att låna pengar till statskassan. Hedgefonder tillåts för att FI inte förstår bättre. ECB har inga rättigheter över Riksbanken men Riksbanken har EU-regler att förhålla sig till och måste mer eller mindre göra som ECB gör.

Posted on: 2009/4/14 16:33
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...

See User information
Är det inte enormt komiskt igentligen, att systemet som skapats är så pass invecklat, så att det tar flera år att lära sig det, om det nu ens går!

Skapa sen förändring i detta??? :)

Posted on: 2009/4/15 1:56

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper