vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 4 5 »

Vilket valspektakel....

See User information
Mediabevakningen är nu erkänt högervriden...

Media har blivit som bloggar... subjektiva megafoner... (men det visste vi ju redan här i forumet...)

http://www.aftonbladet.se/kultur/article7773327.ab

Artikeln handlar om:
http://denallieradejournalisten.blogspot.com/

Ha ett så trevligt val...

PS.
Och rösta, om ni så röstar blankt... annars tolkas statistiken felaktigt till att ni är lata. (När ni egentligen är missnöjda med systemet)

Så gör alla en tjänst. Skriv på röstsedeln att ni är missnöjda eller rösta blankt. Annat beteende tolkas som ointresse... och det är väl det som passar in minst på er?

Posted on: 2010/9/13 22:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vilket valspektakel....

See User information
Kan man rösta utan röstkortet?Det borde ju räcka med att man kan legitimera sig!Nån som vet?

Posted on: 2010/9/14 3:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Ja man kan rösta med ett id bara. För mig blir det piratpartiet i år, dom driver en fråga men den är viktig för mig.

See User information
Du behöver bara gå till rätt vallokal.

allt står på val.se

Din vallokal hittar du på länken nedan(det är din folkbokföringsadress den 20 augusti som gäller):
http://www.val.se/val/val2010/rostmot ... /vallokal/rike/index.html

Här är mer viktig fakta om du är förstagångsröstare:
http://www.val.se/valet_2010/rosta_har/vallokal/

Posted on: 2010/9/14 6:20

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
PS.
Och rösta, om ni så röstar blankt... annars tolkas statistiken felaktigt till att ni är lata. (När ni egentligen är missnöjda med systemet)

Så gör alla en tjänst. Skriv på röstsedeln att ni är missnöjda eller rösta blankt. Annat beteende tolkas som ointresse... och det är väl det som passar in minst på er?

Det pingubenji skriver är mycket viktigt! Ni MÅSTE rösta, men rösta blankt om ni vill visa ert missnöje mot partierna. Röstar ni inte har ni fan ingen rätt att klaga sen heller...

Posted on: 2010/9/14 6:25

See User information
Fler som tar upp ämnet pressetik, hur ska det gå med media som nuförtiden är megafoner till lobbyister?

http://copyriot.se/2010/09/09/fallstu ... alliberalism-pressetiken/

Läs den...

Borde valet kanske ogiltigförklaras på dessa grunder? Massan är ju trots allt manipulerade redan innan valet sker... av värdelös media och manipulerande opinionsundersökningar...

Ska vi ut och berätta för folket att de blivit påverkade??? Eller ska de inse vad de gjort efter valet och istället bli arga?

Posted on: 2010/9/14 6:42

See User information
@pingubenji: Hur ska man väcka så många så de ogiltigförklarar detta spel med klarar regler?
Sa för ett tag sen när jag diskuterade med en kompis, att Moderaterna är de som kommer vinna oavsätt vad som händer. Känns som det börjar att bli så. . . .

Posted on: 2010/9/14 7:49

See User information
Nej man behöver inte rösta. Alla har ett fritt val.

Om det nu kan tänkas förekomma valfusk i andra länder (USA m.fl), vad är det som säger då att det inte lika väl sker i lilla Sverige.

Jag kan vinkla detta med att man röstar blankt till en nackdel:

-Det kan framstå att du som medborgare tycker om flera partier och har svårt att rösta.
-Det kan framstå som att du tycker vi har en bra politik men du är inte sj. insatt i styrandet och väljer därför blankt i tro om att politikerna klarar ta i tu med problemen.

I ovan exemplar visar du inte att du är missnöjd med politiken.
Men man kan ju vinkla det mesta hit och dit...

ps:
Jag minns även sedan skoltiden att ett vist antal procent av Sveriges invånare måste rösta för att valet ska bli "Godkänt/Genomförbart"...

Lev väl!

Posted on: 2010/9/14 12:38

See User information
Bränn rösten.

Över 1,5 miljoner röstar inte... Och den siffran lär inte direkt sjunka med tiden.

Posted on: 2010/9/14 15:53
Resized Image

See User information
fyra delar på sveriges radio om "soffliggarna" som visar att det inte är av lathet de röstar, tvärtom tar de avstånd från ett system de inte tror på.

Posted on: 2010/9/14 16:01

See User information
haha, och överkörda blir de.. med retoriken soffliggare...

Tänk vad alla dessa kunde påverka om de bara ville... de kunde förändra samhällets "system" in i beståndsdelarna...

Elitismen har börjat få ett starkare grepp i Sverige... på gott och ont... (är väl bara att vänja sig vid det och tävla om "de jobb som finns" hela livet... utan att hinna leva)

Eliten kan alltid förslava massan mer och skapa mer jobb = skapa mer slavarbete... men det produceras inte mer välstånd för det... eller jo, i överflöd till en minoritet...

Och just nu verkar det bara vara eliten och några elit-wannabe som röstar. Mycket smart att skapa en "Jag röstar inte!" -kultur... lättare att förslava folket då... Är säkert en kultur de sponsrat under många år!!! Ungefär samma teknik som att säga att man blir impotent av bläcket som används i afrikanska val. Ingen fattig/lågutbildad röstar, de vill ju inte bli impotent...

Så låt bli att rösta... om ni vill ha mer elitism...

Lågt valdeltagande => mer elitism... tro inte att de ogiltigförklarar valet när de väl har fått makten...

Posted on: 2010/9/14 16:51

Anonym
Att rösta, är att ge bort sitt ansvar.
Att rösta blankt, är att acceptera systemet.

Jag är en aktiv soffliggare.

See User information
"Jag röstar inte!" -kulturen är stark... undrar vem som satte de tankarna i era huvuden...

Hur har ni tänkt er att en statistiker ska kunna skilja på riktiga soffliggare och er som ogillar systemet?

Ni kan väl åtminstone rösta med en lapp där ni skriver... "Detta är inte en blankröst, jag är missnöjd med systemet!"

Annars finns det inget underlag till påståendet att vi ska byta system!

Posted on: 2010/9/14 17:13

See User information
Dagens statistiker är vinklat mestadels för elitens bästa.
Och jag förlitar mig sj inte på dem, tyvärr finns det andra som gör det...

Om man väljer att inte rösta men vill visa sitt missnöje är det ett klokt val att börja bedriva aktivism och ge sig ut på stan där folket ser en, inte någon "statistiker" som vinklar det ena till det andra
...mina egna åsikter

Glad kväll!!!

Posted on: 2010/9/14 17:24

See User information
Statistik som görs av nördiga professorer och studenter kan inte vara vinklad. Då sabbas hela karriären för dessa individer... Studenten får ingen examen exempelvis... Så nej. MEN!! Statistik kan dock vinklas i media och av politiker i retoriskt syfte.

Matematiker halshugger sina kollegor om de gör fel, de är det petigaste folket som finns... så nej. Det går att lita på matematik (om man läser lite själv och förstår vad matematikern säger i slutet av sin rapport Är nog främst en språkbarriär... statistik kan inte vinklas om man förstår statistiken)

"Jag röstar inte!" -kulturen är stark

Posted on: 2010/9/14 17:31

Edited by pingubenji on 2010/9/14 17:51:09

See User information
Hittade en kul länk där man kan göra ett test för att se vilket parti man ligger närmast..

http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/Valkompassen/

enl de så är det vänsterpartiet som gäller för mig.. tror nog jag ska rösta faktiskt.. :)

Men man kan väl anta att det är lite styrande frågor i dessa "testa vilket parti du ska rösta på", men iaf..

Posted on: 2010/9/14 17:49

See User information
Läs valmanifesten, lita inte på ett sånt där test. (Det är gjort av media!) Det tar bara en kväll att läsa alla valmanifest...

Jag har gjort alla test jag kunde hitta... Jag kan säga dig att jag hamnade i alla delar av höger vänster skalan. Bokstavligt!

I ett test var jag 80% M, ett annat 70% fi, ett tredje 78% S, ett fjärde miljöpartiet 70%, ett femte test gav mig PP 90%....

Summering:
Lita inte på tester!!

Posted on: 2010/9/14 18:04

See User information
Pingubenj, jag tyckte att det vart ett intressant ide du hade där med att skriva en lapp där man beskriver sitt missnöje samtidigt som att den inte ska räknas som blank.

Ska ringa riksdagen imorgon och ställa dem frågan om man kan skriva en lapp som ändå inte ska räknas som blank.

..intressant intressant...väntas till att ses...

Posted on: 2010/9/14 18:25

See User information
Räcker att läsa på valmyndighetens hemsida...

http://www.val.se/det_svenska_valsyst ... g_av_valsedlar/index.html

Den kommer räknas som ogiltig och redovisas i valresultatet.

från sidan:
Quote:

Alla ogiltiga valsedlar räknas och redovisas i valresultatet.
...
Antalet blanka valsedlar särredovisas i valresultatet.

En överklagan av valet görs här:
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/overklaga/index.html

Posted on: 2010/9/14 20:23

See User information
Det blir till och med så att alla kan läsa exakt vad du skrev:

http://www.val.se/val/val2006/slutlig ... gt/handskrivet/index.html

är resultatet av handskrivna valsedlar från 2006.

Posted on: 2010/9/15 18:26

See User information
Som tidigare nämnts i tråden så är även en blankröst en röst man gett bort. Man har då aktivt deltagit i valet och har ingen rätt att klaga efteråt. Ingen kommer att ta notis om en protest som skrivs på en blankröst - den registreras helt enkelt som en...blank röst.

Själv har jag klurat ett tag på hur jag ska göra och kommer troligtvis att avstå att rösta men ändå närvara med information till folk. Ska även ta med mig Bilderberg-boken och jävlas lite med lokalpolitikerna.

Endast genom att avstå från samarbete med en institution kan man bekämpa denna institution - politisk eller monetär.

Posted on: 2010/9/16 12:02
"All ideologies are idiotic, whether religious or political, for it is conceptual thinking, the conceptual word, which has so unfortunately divided man." - Jiddu Krishnamurti

See User information

Skulle träffa en man och prata om FREE MAN saken idag, bjöd mig på lunch. Väntade på honom och stog i närheten av dessa valstugor...

Klart propagandamaskinerirepresentanten kom fram till mig för att "övertyga" mig om att det hans parti (Sossarna, Moderaterna eller nått av dom "större" bolagen)

Han kunde inte ta in att jag sagt upp slavpiskan i det system han befattade sig med, utan skulle fortsatt övertyga mig om att deras parti, precis behövde en sådan kunnig och drivande vilja. Men skildnaden slog mig på sättet... Han såg och förstog vad jag gjorde, men kunde inte se det från hållet utanför sin bur. Så nog vaknade ett frö av eftertanke även där. Han stog och tittade efter mig en bra stund sedan jag gått min väg... Hörde nästan kvarnhjulen mala från 30m.

Ville bara delge min reflektion av dagens "möte" med systemet.

Det var min No 2 av parti representanter jag tankemässigt vridit om huvudet på sedan fredags. Den första skulle hem o toksurfa...

Säger bara att detta system, komma falla på sitt eget svärd.

Posted on: 2010/9/16 14:23

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Det får helt enkelt bli en skriftlig överklagan på valet-2010.

Då kan inte någon senare komma till mig och säga att ja är en soffliggare då jag har lagt ner energi och resonemang kring min syn och viljan att påverka för en bättre värld.

Och blir jag klassad som en "soffliggare" i statistiken iaf...ja då är det deras problem...

Men jag kan tycka att om man inte ska rösta så kan man åtminstånde försöka visa sitt missnöje genom hålla ett föredrag utanför vallokalen eller andra påhittiga ideer.
Vi på God-morgon.se ska se vad vi kan hitta på:P

Varma hälsningar Patrik

Posted on: 2010/9/16 14:34

See User information
Vi kan vända på det. Försök förklara för mig hur jag, om jag skriver mitt missnöje så alla kan läsa det i statistiken (som noga analyseras med stora rubriker i tidningar och djupgående vetenskapliga artiklar i decennier framöver), bidrar till att upprätthålla systemet?

Det blir ju ett mer dokumenterat missnöje... i alla fall jämfört med lite aktivistaktivitet som ändå bara används som fikaunderhållning på jobbet på måndag när allt redan är över.

Valresultat är ju sådan data som bevaras i århundraden...

Med min metod så elimineras soffliggare som retorik och politikerna kan inte längre skämta bort det som att 20% av befolkningen är för dum för att ens ta sig till en vallokal.

Så försök förklara... jag är nyfiken vad ni sa till de politiker ni lyckades omvända.

Posted on: 2010/9/16 20:54

(1) 2 3 4 5 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper