vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Brev från Mikael Cromsjö till LaRoucheröreslen

See User information
Skicka vidare detta till EAPs alla styrelsemedlemmar och alla andra som det kan intressera.

Jag tänkte dela ned mina tankar om LaRoucheröreslen. Under en längre tid har jag känt till LaRoucherörelsen och dess verksamhet, dock så har dess framförande av sin information inte lockat mig till djupare efterforskning. Det är sorgligt då mycket av materialet som jag på senare tid studerar till hög grad innehåller en mycket skarp och direkt politisk tolkning och analys. För att överbrygga dessa hinder och underlätta förståelse och ett varmt mottagande så vill jag ge mina idéer för vad som kan hjälpa er och hur rörelsen kan växa ytterligare i en tid då alla behövs för att styra upp detta skepp i sjönöd.

En svår sak i alla rörelsen med en stark centraliserad idékanon är att uppmuntra individens utveckling och eget tänkande, något som dock starkt förespråkas i LaRouches texter. Min längtan till delaktighet och skapande får sig snabbt en törn när jag möts av ett saligt hyllande av LaRouche och hans idéer. Någon sa till mig att man skall lyssna på de visa, men det är inte hela sanningen. Om vi inte själva ges möjlighet till kritiskt tänkande och utvecklas så blir visdom snart dogm och det stryper den frihetsälskande människan. Samtidigt är konkreta lösningar starkt beroende av starka individer som kan presentera dem och genomföra dem. Balansen mellan dessa sidor är viktig och central och kan nås med ödmjukhet och öppenhet i språk och handling.

Det andra hindret som jag möter är förhållandet till kunskap som i stort bygger på våra västerländska filosofers verk. Denna kunskap kommer ur relativt kort period och saknar en djupgående och lång historia av att utforska självet och människans roll i universum. Genom att studera de österländska lärornas kärna hittar vi faktiska och konkreta metoder att hitta lycka, harmoni och välmående samt djupare personlig förståelse för oss själva. Mycket av denna kunskap förmedlar t.e.x Erich Fromm i "Att äga eller att vara" som jag tror kan ligga LaRoushes läsarkrets nära till hands att läsa. Genom denna avsaknad av djup så förs tanken och materian fram i allt för stor utsträckning som metoder att nå lycka. Att gå från "Jag tänker därför är jag" till helt enkelt "Jag är" efterföljt av en lång tystnad.

Vikten av att förstå oss själva är det mest centrala i människans möjlighet att nå lycka. Buddhismen förkunnar att det är våra blinda begär efter att ha mer eller att bli av med det vi inte gillar, som orsakar lidande. Detta lidande är det som förhindrar oss från att nå den lycka som vi alla önskar. För att släppa taget om blinda begär så finns det tydliga metoder för att bli mästare över tankarna och utforska den direkta upplevelsen av sinnesvärlden. Det är även ur denna direkta erfarenhet av världen som den största kunskapen kommer oss till känna och som tanken sedan kan bearbeta till materiell utveckling som kan komma oss alla till gagn.

Den bristande förståelsen av vår roll i universum leder rörelsen till att i all välmening bygga ut industrialismens ideér utan att ta nödvändig lärdom. Det som behövs är en utveckling, men en holistisk sådan, där kunskap om hur vi kan skapa system som stödjer och stärker naturen och oss själva är central. Men det säger jag inte att klimatalarmisternas metod att hugga sönder all utveckling är lösningen. Vi ska snarare ta till vara på den otroliga kunskap som faktiskt finns för den som söker, men som undanhålls från oss av rådande maktstrukturer.

Det som i grunden hålls borta från oss som människor är kunskap, all kunskap som utmanar oss som individer och utvecklar oss. Allt eget tänkande som har kapacitet att skapa något nytt, som kan växa och hota det rådande systemet. Därav bör vår största uppgift vara att öka kunskapen och låta den spridas som en löpeld över jorden.

Av all kunskap så sätter jag logik och empati högst. Logiken är vårt arv från filosoferna som LaRoushe så väl känner till, men empati är något som minst lika viktigt. Empati betyder att kunna förstå vad andra känner och längtar efter, samt att förstå vad vi själva känna och längtar efter. Det är denna kvalité som är mänsklighetens värme, kärlek och medkännande. Utan den blir logiken lätt ett verktyg för individer att upphöja sig själv för att frossa i girighet och aversion. Empatin bryter sönder de murar som separerar oss och ger oss möjlighet att förstå varandra. Empati är motsatsen mot de härskartekniker som är själva kärnan i det härskarsystem som är uppbyggt för att kontrollera oss. När det inte går att söndra och härska längre så är det omöjligt att kontrollera oss. Då och först då kan vår tekniska utveckling blomma på riktigt i samklang med jorden och med varandra.

En förutsättning för materiellt och kulturellt välstånd är alltså att det tydligt följs åt av en utveckling av oss själva. Empati är något som var och en bör utforska för sin egen del i sitt eget sökande mot att finna lycka. Empati bör vara en stor del av vår utveckling internt och utåt. Då kan vi hitta sätt att samarbeta. Det finns ingen anledning till att vi inte kan uppskatta varandras fina kvalitéer och vår gemensamma strävan mot ett rättvist och fritt samhälle. Vi måste tänka större en en att en viss lösning, parti eller idé är den rätta och istället beblanda oss med varandra och ta till vara på den våg av uppvaknande som vi kan se efter 11 september insiderjobbet, klimatbluffen och den rad av skandaler som så sakteligen börjar nå den stora massan.

Det första budskapet i våra rörelser bör därför vara att intressera människor för att tänka och känna. Det kan börja med att ifrågasätta de rådande strukturerna, hur vi kan motverka dem på ett personligt plan följt av positiva idéer om hur vi sedan kan skapa lösningar tillsammans.

Hoppas att jag har bidragit till er med mina tankar och att vi kan ha fler berikande möten i framtiden.

Frid

Mikael Cromsjö
Den 7 april

Vaken.se
Exoteriska.se
EmpatiCoach.se

Posted on: 2010/4/6 21:25

Edited by micro on 2010/4/6 21:56:40
Edited by micro on 2010/4/7 8:42:48
Edited by micro on 2010/4/7 9:46:29
Edited by micro on 2010/4/7 10:25:55
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Brev från Mikael Cromsjö från Vaken.se till LaRouchröreslen

See User information
Bra skrivet. Jag Posta en stor nyhet från deras sida om Reinfeldt och EU på första sidan. Bra du gjorde denna tråden, besökte deras sida och såg detta, har helt missat denna stora nyheten. Kan nog få folk att tänka till nu när även svenska politiker säger "vänta lite..." fler och fler börjar känna att något är fel.

Posted on: 2010/4/6 23:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
LaRouce och LaRouce-rörelsen förvirrar mig. Han hänvisar ofta till FDR som en hjälte som gjorde det mesta rätt medan han var en ockultisk och psykopat som gladde sig att så många människor dog när man atombombade Japan och terrorbombade Tyskland.

Han hade höga frimurarna i sin regering och om han inte helt höll med elitens agenda så följde han den till punkt och pricka.

Under senaste USA-valet försökte han stödja vissa kandidater som alla var CFR/Bilderberg.

Samtidigt kommer medlemmar av LaRouce-rörelsen med intressanta artiklar och videoklipp då och då.

Posted on: 2010/4/7 0:51

See User information
Kan någon hitta bra material om FDR som man kan dela med dem?

Posted on: 2010/4/7 7:53
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Quote:

jin83 skrev:
LaRouce och LaRouce-rörelsen förvirrar mig. Han hänvisar ofta till FDR som en hjälte som gjorde det mesta rätt medan han var en ockultisk och psykopat som gladde sig att så många människor dog när man atombombade Japan och terrorbombade Tyskland.

Han hade höga frimurarna i sin regering och om han inte helt höll med elitens agenda så följde han den till punkt och pricka.

Under senaste USA-valet försökte han stödja vissa kandidater som alla var CFR/Bilderberg.

Samtidigt kommer medlemmar av LaRouce-rörelsen med intressanta artiklar och videoklipp då och då.

Larouche-rörelsen betraktas av de flesta någotsånär initierade som en MYCKET het potatis av ett otal anledningar. Jag menar, om Jan Guillou avslöjats som KGB-agent för att han vid några tillfällen pratat med en rysk ambassadtjänsteman och hängts ut i pressen och mer eller mindre omyndigförklarats i sammanhang med detta är ett närmande till LaRouche-rörelsen fem steg till åt samma håll. För min del kan vi prata med SD, Jehovas Vittnen, ND, Scientology, Kim Jong Il, Mugabe och KP också. Vilket gäng vi skulle bli!

En klubb för oss som ylar mot Månen...

LaRoucherörelsen ställde en gång upp i kommunalvalet i Göteborg med en punkt om månfärder på det kommunala handlingsprogrammet. Hade jag bott i Göteborg då hade jag röstat på dom!

Posted on: 2010/4/7 15:27
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

Anonym
Re: Brev från Mikael Cromsjö till LaRoucheröreslen
Medlemmarna får bara lyssna på klassisk musik, toppstyrda får.

See User information
Klassisk musik är ju det bästa som finns.. jag ska gå med.

Posted on: 2010/5/3 6:56
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Spring inte omkring i city med revolver på nätterna bara

Posted on: 2010/5/3 7:40
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

Anonym
Quote:

Asgeir skrev:
Spring inte omkring i city med revolver på nätterna bara

Dagens skratt.

Jag hittade en blogg av en svensk avhoppare, kan vara bra med en nyanserad debatt.
http://eap-larouche.blogspot.com/

See User information
Har för mig att de vill kicka igång ekonomin med ett nytt globalt ekonomisk system liknande den svenska modellen. Att man skulle sätta folk i arbete och bygga snabbtåg i USA osv... Tror att problemet med ekonomin är djupare än så, räntan och monopolpengar....

Posted on: 2010/5/5 5:01

See User information
Håller med 100%, tänka och känna.

Har svårt att greppa LaRoucheröreslen. Min första tanke var "Sekt!". Bara jag som flaggar för sektvarning?

Posted on: 2010/5/12 18:14

See User information
Jag har skrivit om LaRouche-rörelsen här: http://www.fampo.info/lhl.html . Jag har vald att ta med båda goda artiklar från rörelsen och länkar till kritik som visar tveksama sidor vid rörelsen. Som ni kan läsa av en kommentar jag skrev i februari (www.fampo.info/lhl2.html), är EAP mycket negativ till kritiken mot vacciner.

Posted on: 2010/6/22 20:26

See User information
Nej du är inte den enda som flaggar för sekt. Föreningen Rädda Individen nämner dem två gånger både under EAP och Laroucherörelsen.

Har varit i kontakt med dem ytterst flyktigt, ett par mejl, men kom på bättre tankar sen. Erkänner dock att det som lockade var deras otroligt klassicistiska yttre, bekännelser till grekisk filosofi o.s.v.
Men redan min morfar, frid vare med honom, varnade mig för att de är fascistoida.

Posted on: 2010/6/23 9:51
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
LaRouche var med på öppethus i Bagarmossen i våras. Pratade en hel del med dem. Som vanligt så rekommenderar jag att träffa andra i verkligheten och skapa sig en uppfattning om dem där. De är ofta ute och kör aktivism, får ni chansen så gå fram och snacka givetvis!

Att läsa och studera online om en hel rörelse och sedan göra bedömningar om en individ inom en specifik rörelse kan mycket leda till felaktiga slutsatser.

Varning: Bråkstake och Snick Snackare

See User information
Man ska alltså gå på personkemin mellan sig själv och någon som representerar en rörelse och inte alls kolla upp vad rörelsen står för? Kan man inte sätta sina åsikter i skrift ska man inte träffa dom heller, för det är endast hjärntvätt dom hoppas kunna ägna sig åt då.

Det känns som koma när man röstar på SD för att Jimmie Åkesson är "en trevlig prick".

De Void pratade med var sk trålare. De har som uppgift att fånga upp folk från svagare sammansättningar. En sorts politisk lobbyist.

Posted on: 2010/6/23 16:30

Anonym
Truman: Vilka från LaRouch sverige var det jag talade med på öppethus i Bagarmossen? Berätta!

See User information
Vilket lamt försök att rädda sitt anseende. Det behöver jag inte veta, eftersom jag berättar hur de jobbar.
Du målar bara in dig i ett hörn med såna där personligheter och försök att angripa de som berättar hur det ligger till. Är du admin? Synd.

Jag pratar modus operandi och du står kvar och stampar och vill prata person. Det är inte det viktiga. Han var säkert jättetrevlig, men fatta att han hade ett syfte där.

----cut'n'paste-----
Vaken är alltså för:
* Scientologin
* SD
* LaRoucheröreslen
* metapedia
-----------------------

Utbilda er. Vaken är snart upptuggat av onda makter. Det är så de jobbar.

Void 0 - 2 truman

Posted on: 2010/6/23 20:23

Anonym
Truman: Berätta hur dom jobbar!

Vad för kontakt har du med Larouch-rörelsen?

Vilka har du träffat inom Larouch?

Vad är målsättningen för LaRouch Sverige enligt dem själv och sedan enligt dig?

Vad har du för källor?

Quote:
"Void 0 - 2 truman"
Är detta någon lek eller idrottsmatch för dig?

Du är välkommen att diskutera alla dessa ämnen med mig framför kamera den 11:e juli då vi är ute på gator och torg igen. Välkommen!

See User information
Sluta ljug och säg att Vaken samarbetar med LaRouche, för det är inte sant.

Posted on: 2010/6/23 20:51

See User information
Quote:

void skrev:
Truman: Berätta hur dom jobbar!

Gå upp några inlägg

Quote:

void skrev:
Vad för kontakt har du med Larouch-rörelsen?

Jag har varit med där. Det är dock ingen sekt, utan ett parti i virrvarr. Ingen har hotat mig, men många vill se mig tillbaka

Quote:

void skrev:
Vilka har du träffat inom Larouch?

Många

Quote:

void skrev:
Vad är målsättningen för LaRouch Sverige enligt dem själv och sedan enligt dig?
De har redan ljugit för dig. Det är ingen idé ens att besvara frågan..
Säg du vettja vad de sa så kollar du upp det sen eller om du vill ha hjälp där jag hittar de säger motsattsen?
Quote:

void skrev:
Vad har du för källor?
Deras egna. Och de har massor. De fullkomligt sprutar ur sig skrivelser.

Quote:

void skrev:
Void 0 - 2 truman" Är detta någon lek eller idrottsmatch för dig?

Skämt. Spänn av

Quote:

void skrev:
Du är välkommen att diskutera alla dessa ämnen med mig framför kamera den 11:e juli då vi är ute på gator och torg igen. Välkommen!

Vill du göra ett inslag av Vaktuellt med mig om LaRouch? det blir 0-3 då.

Quote:

Anti skrev:
Sluta ljug och säg att Vaken samarbetar med LaRouche, för det är inte sant.

Vilken tur då, för de vill man inte ha med sig. Men Void gick ut hårt att förklara deras smutsiga sätt att jobba.

Ursäkta mina knappa svar, men jag tog lite för mycket whiskey och ska nu sussa.

Posted on: 2010/6/23 20:59

Anonym
Jag är inte med i LaRouch, vaken samarbetar inte med Larouch, jag känner ingen på vaken som är med i LaRouch heller.

Jag förstår dig! Då ses vi den 11:e istället för att nöta här. :)

See User information
Borde vara alkolås på datorer och mobiler ;)

Posted on: 2010/6/23 21:13

See User information
@Void: Vad jag menar är att partier syslar med valfläsk, röstfiske och falska löften. Inte enbart de partier du ogillar. LaRoucheröreslen har en hel del rätt, men också en hel del fel. Dessutom säger de emot sig själva inom en hel del, men så går det väl för de som spottar ur sig så många skrivelser.
Jag försöker inte svärta ner rörelsen... Bara säga attt kanske man bör titta till vad som står skrivet innan man litar på politiker.

Quote:

Anti skrev:
Borde vara alkolås på datorer och mobiler ;)
Ja, kanske det. Som tur är gick det bra denna gång även om svaren vart fåordiga.

Posted on: 2010/6/24 4:17

See User information
Har Michael Cromsjö fått något svar från EAP?

Her är ett par talande exempel på LaRouches syn på yttrandefrihet: http://www.fampo.info/fotnote2.html - läs båda citatet från Dope.Inc och bloggposten det är lenkad till nederst.

Posted on: 2010/7/13 17:00

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper