vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Osho: Väcka världen till medvetande…

See User information

Medvetande:Det behövs kolossalt med mod för att komma ur sömnen, därför att vi har så mycket investerat i sömn…

Utdrag från en intervju med Roberta Green / Santa Ana Register, Orange County, CA

Roberta Green:
Jag trodde aldrig att jag skulle få möjlighet att komma hit. Tar hand om mina frågor. Dom sa att det inte var farligt att tala om för dig att jag är lite nervös. En av de saker jag har läst att du sagt, och hört dig säga på videoband, är att du berättar några skämt för att väcka världen.

Fråga: När gick världen till sömns, och håller den på att vakna?

Osho:
Den har alltid sovit, bara några individer i människans hela historia har uppvaknade. Deras namn kan räknas på tio fingrar, inte fler än det. Och det var naturligt: Människan har utvecklats från djuren. Djuren är i en djup sömn, det vet inte att de är det. Det är vad sömn betyder- man är, men man är inte medveten om att man är. Inget djur är medveten om sig själv.

Och jag håller med Charles Darwin, av annorlunda skäl… Hans skäl är vardagliga, trivala; kan kritiseras, har kritiserats. Han är faktiskt inte längre en accepterad vetenskapsman när det gäller mänsklighetens utveckling. Majoriteten av vetenskapsmän har övergett honom. Men jag stöttar honom av helt annorlunda skäl.

Min anledning är: Tittar man på människans sömn, det här är den enda möjligheten, att hon utvecklats från djuren- apor, chimpanser, vad som än var där i början. Människans sömn bevisar det. Och bara sällan, någon gång ibland- en Gautama Buddha, en Bodhidharma, en Socrates – någon gång har det funnits en man som haft mod att komma ur sömnen. Det behövs kolossalt med mod för att komma ur sömnen, därför att vi har så mycket investerat i sömn…

Det är precis som människan, som drömmer att hon lever i ett gyllene palats- med ett stort kungadöme, med all lyx- och du försöker väcka henne. Hon är bara en tiggare på gatan. Bara tiggare på gatan drömmer om att bli kejsare. Kejsare drömmer aldrig om att bli kejsare, det är helt enkelt ologiskt. Tiggaren har så mycket investerat i sin sömn och dröm, att han kommer att spjärna emot på alla möjliga sätt, att bli väckt. Han kommer att bli irriterad, han kommer att motarbeta dig: ”Vem är du som lägger dig i mitt liv? Kan du inte ens tolerera en människa som har en ljuvlig dröm?” Och även om du tvingar henne att vakna kommer hon att somna om igen, därför vaken är hon bara en tiggare, sovande blir hon en kejsare.

Investeringen i psykologisk sömn är enorm. Det är därför alla dessa människor – Gautam Buddha, Bodhidharma, Chuang Tzu,
Plotinus, Heraclitus – alla har misslyckats. De gjorde sitt bästa. De kämpade mot människans sömn men fortfarande, människan är sovande och vad hon än gör bevisar att hon sover. De två världskrigen bevisar att hon sover. Det kommande tredje världskriget kan förhindras endast om vi kan väcka tillräckligt många människor, så att dessa människor blir inspirerande och fortsätter väcka andra människor i en kedjeföljd. Och det behövs göras mycket fort, därför det finns inte mycket tid.

Annars kommer de sovande människorna att förstöra detta jordklot, detta liv. Politikerna sover. Ingen uppvaknad person kan bli politiker av den enkla anledningen att han inte kan ljuga, han kan inte ge dig löften som han vet aldrig kan bli uppfyllda. Ingen uppvaknad person kommer att bli politiker, därför han har ingen önskan att tillfredsställa sitt ego.

Det finns inte längre något ego. Egot existerar som ett ställföreträdande själv i sömn. Det ögonblick du är uppvaknad har egot ingen funktion, det är oanvändbart. Du är där, nu behöver du det inte. Och människan som känner sig själv har inga mindervärdeskomplex. Om du inte lider av några mindervärdeskomplex kommer du inte att bli involverad i någon form av ledarskap – politiskt, religiöst, socialt. Du har ingen grund. Mindervärdeskomplexet är orsaken till varför alla blir ambitiösa, därför om dom inte blir framstående i världen, då, i deras egna ögon, har de misslyckats. De vill visa sin duglighet, visa att, ”vi är här!” att, ”vi har varit här!” De vill bli ihågkomna, få sina namn inskrivna i historien – fastän de vet att även de största namnen i historien, så småningom, gradvis glider iväg från framstående; till fotnötter förflyttas till bilagan och ut genom dörren. Naturligtvis, hur många människor kan vi fortsätta stötta?

Men de vill bli berömda. Detta bevisar också att det är något djuriskt. Alla djur i världen har en instinkt, vetenskapsmän kallar det den territoriella nödvändigheten. Hunden som kissar på trädet skriver helt enkelt sin signatur. Han säger, ”Det här trädet tillhör mig. ”Han tillåter inte någon annan hund att komma nära. Andra hundar kommer att känna lukten av hans urin och vet att det här trädet inte är ledigt, inte tillgängligt, någon besitter det.

Det finns djur som fortsätter – särskilt lejonen – att urinera på ett stort territorium, bara så att alla är uppmärksamma. Människan fungerar också på samma sätt. Alla dessa nationer är inget annat än människor som kissar och gör en gränslinje: ”Det här är Amerika, det här är Sovjetunionen, det här är Indien! Du kan lukta, det är ett annat land; gå inte in utan visum, utan pass.” Annars så finns det inget behov av nationer på jorden. Vad är behovet? Kan vi inte leva som en mänsklighet?

Posted on: 2010/8/18 10:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Osho: Väcka världen till medvetande…
Varning: Bråkstake och Snick Snackare
Varning: Bråkstake och Snick Snackare

See User information
Det där är ganska dåligt. Han har inte förstått så mycket.

Posted on: 2010/8/18 10:19
"Karl Kraus var övertygad om att varje litet fel, om än av ringa vikt och till synes begränsat, var ett uttryck för världens ondska. Han kunde se ett saknat komma som ett symptom på ett tillstånd i världen som kunde tillåta ett världskrig. Ett av hans...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information

Tycker klart han har fattat vad det handlar om, om någon frågar mig...
Vi är En familj, vi är alla släkt med varandra... Bröder o systrar.

Skulle alla fatta det han säger, så har vi inte haft några krig, ingen svält... osv.

Posted on: 2010/8/18 10:51

See User information
Jag som precis har börjat "tro" att vi inte kommit från djuren.. Gillar många av den gamle skäggige gubbens tankar och idéer, men tror nog att han kanske inte har hela lösningen. Men han har ett bra budskap oavsett om hans tankar om historian skulle vara fel eller rätt..

Posted on: 2010/8/18 11:02

See User information

allt är ju inte en sanning, men letar man, kan man hitta bitar som passar in...

ja, gubben är gammal och faktiskt sen 70-80 tal är filmerna gjorda, det jag skulle vilja höra är tankar från honom idag...

CIA hade nog lite för bråttom med att förgifta honom, Osho skulle vara perfekt som NWO`s talesman... ;)))

Som sagt tiden förändras även tankar.... Tänk tidlösa tankar såsom Kärlek, Fred och Sammanhållning...

Posted on: 2010/8/18 11:41

Edited by greensparrow on 2010/8/18 12:00:18

Anonym
Det var det mest vettiga jag hört på länge.

Alla ni som är vakna på riktigt förstår precis vad jag menar. Ni andra förstår inte, det förstår jag.

...

Logiken säger att det i så fall MÅSTE finnas en högre intelligens bland oss, om det som snubben säger stämmer.

Hur förklarar vi annars exempelvis de kunskaper som maya, egypterna, druiderna m.fl hade? ..om människan aldrig varit vaken tidigare (förutom enstaka fall här och där)

Jag har alltid tänkt att människan kanske en gång besatt kunskaper som med åren "glömts bort"... men om jag har fel, om människan aldrig besuttit någon vidare kunskap? Om vi just nu (som 99% av världen tror) är i våran peak av utvecklingen...
Då måste det alltid ha funnits en styrande intelligens, en fåraherde.

Vem äger farmen? Egentligen?

Resized Image

Edited by patrik1975 on 2010/8/18 13:05:02
Edited by patrik1975 on 2010/8/18 13:09:41

See User information
Där sas nåt som var väldigt viktigt, allt är inte sant, eller så är vissa saker sant för en del och inte för andra. Någon harcore real truth finns inte. Det finns trots allt 7 miljarder uppfattningar om denna värld, och sen finns det 10 gånger fler än det som inte är mänskliga, vi utgår alltid ifrån oss, men det finns som sagt andra som lever här också.

Posted on: 2010/8/18 13:51
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Intressant!!!

Ja vem äger oss egentligen???

Jag tror fullt ut att vi skapades från djuren eller i samma veva som djuren, men att förbättringar har gjorts under åren...

För att vara lydiga slavar är ju en gen av vikt, där en högre tro aktiveras och vi kan vara lojala mot våran mästare, "som verkar ha försvunnit??" ;))

När mästarna försvann vart det kaos och djungelns lag härjar, när det gäller att utnyttja den felande genen så att säga ;))))

Posted on: 2010/8/18 15:07

See User information
Det är så mycket jidder och jadder, kärlek hit och fred dit, men frågan är; är det någon som i huvudtaget kultiverar? som söker inombords släpper mänskliga tankar, fasthållande, begär, ytligt trams och ytliga känslor, assimilerar sig till universums goda natur och siktar på att lämna den här soptippen?. Ibland undrar man hur länge människor ska stampa på ruta ett och fylla sin container med massa jidder utanför när svaren hela tiden finns inom dem själva, men det är klart det är så mycket roligare att springa runt i Theseus labyrint.

Posted on: 2010/8/18 20:40
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Finns en mycket effektiv metod att behandla psykiska sjukdomar och fobier som baseras på gammal kinesisk kunskap.

Det går ut på att återföra fokus till centret genom att programmera in perspektivets uppfattning till meridianerna och energicentren genom beröring av dessa under pågående samtal där patienten bes att tänka på olika saker.

Behandlingen kallas EFT och är mycket gammal kunskap.

Kan kallas för kroppslig återknytelse eller kroppslig hynos.

Posted on: 2010/10/27 10:41
Resized Image

Anonym
Quote:

Shen skrev:
Finns en mycket effektiv metod att behandla psykiska sjukdomar och fobier som baseras på gammal kinesisk kunskap.

Det går ut på att återföra fokus till centret genom att programmera in perspektivets uppfattning till meridianerna och energicentren genom beröring av dessa under pågående samtal där patienten bes att tänka på olika saker.

Behandlingen kallas EFT och är mycket gammal kunskap.

Kan kallas för kroppslig återknytelse eller kroppslig hynos.

Det där är ingen grej som har rötter i Kina.
"Gammal kunskap"...
?

See User information
Det är gammalt vartän det har sina rötter så är det gammalt.

Jag är inte här för att tävla det är bara vad jag har fått förklarat.

Fråga en kardiolog om ditt problem han säger det är hjärtat.
fråga en neurolog han säger att det är nerverna , fråga en psykiatriker han säger det är psyket.

Vi kan hålla på hela kvällen och diskutera rötterna men gammalt är det det är bara waste of time.

Tillvägagångsättet talar sitt eget språk.

Posted on: 2010/10/27 14:24
Resized Image

Anonym
Så du släppte då att det var baserat på "gammal kinesisk kunskap".

Men det är varken "kunskap" eller "gammalt".

Eller kan du visa på info som belägger det?

See User information
Till skillnad från dig säger jag aldrig 100% att något kommer från en viss plats.
Men jag ser till bakrunden och försöker finna ledtrådar i det som syns uttåt.
Varför ?
För att sanningen fanns före oss.

Det är som buddhisten säger jag har rätt.
Taoisten säger jag har rätt kom till mig.
Kabbalisten säger jag har rätt kom till mig.
Allt jävla hemlighetsmakeri har sänt världen åt helvete.
Hur kan något vara rätt framför något annat?
Tar anden plats olika i alla?
Strömmar blodet i dina ådror åt ett annat håll än i mina?
Nej allt är samma.
För att sanningen fanns från början.
Logik har funnits där från början.
Sen hur du väljer tolka det är upp till dig.
Bara för att man upptäcker något betyder inte att man äger det eller har mer rätt än någon annan.
Därför tävlar jag inte heller om såna triviala saker för det finns vettigare saker och göra än träna hjärnan till tävla om meningslösa saker som bara bygger upp dåliga tankevanor.
Energins funktioner är nog gammlare än din ålder iallafall kan du slå vad om.
Info som belägg = Sanningen.
Eller är internet din gud?
lol Inte ens dom visaste mästarna kan ge ett svar på hur gammal visdomen bakom visdomens vishet är.

osv osv osv .

Posted on: 2010/10/27 20:41
Resized Image

See User information
Om du måste veta såg jag det på något program på början av nittiotalet.

Men det spelar mindre roll.

Posted on: 2010/10/28 7:49
Resized Image

See User information

Lite David Icke att njuta till... och reflektera över.

Posted on: 2010/12/11 14:37

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information

Insiktsfullt!

Jag har själv börjat vakna upp den senaste tiden.
Sanningen i det som de upplysta säger bekräftas
gång på gång, i mitt eget medvetande.

Vi vill inte förändras, för våra kopplingar till
världsliga åtaganden är för stora.

I mitt fall handlar det mest om negativ energi.
Det är min kontakt med mörka ockulta krafter
som förstört mitt liv, och jag som trott att
det var änglalika väsen! Det är en livslögn som
fört mig in i konstanta psykoser, en osjälvisk
drivkraft parat med illusion, som drivit mig till
ruinens brant.

Så kan det också vara!

Det jag insett är: Var sann mot dig själv,
följ ditt eget hjärta, ge upp alla kopplingar
till ALL AUKTORITET, oavsett om det är i
den fysiska världen, eller i andevärlden.
Det onda dominerar, och det dominerar nästan
totalt. Jag tycker synd om alla sökare som
vänder sig till "andliga guider" i hopp om en
lösning på sina problem. Ingen kan lösa
våra problem förrutom vi själva, och det sker
först när vi ger upp ALLT, PRECIS ALLT,
som hindrar oss från att lyssna inåt och
göra vad vi känner är rätt.

You learn the hard way, there are no easy
solutions.

Posted on: 2011/1/17 21:09

See User information
Quote:

SoulWarrior skrev:

Insiktsfullt!

Jag har själv börjat vakna upp den senaste tiden.
Sanningen i det som de upplysta säger bekräftas
gång på gång, i mitt eget medvetande.

Vi vill inte förändras, för våra kopplingar till
världsliga åtaganden är för stora.

I mitt fall handlar det mest om negativ energi.
Det är min kontakt med mörka ockulta krafter
som förstört mitt liv, och jag som trott att
det var änglalika väsen! Det är en livslögn som
fört mig in i konstanta psykoser, en osjälvisk
drivkraft parat med illusion, som drivit mig till
ruinens brant.

Så kan det också vara!

Det jag insett är: Var sann mot dig själv,
följ ditt eget hjärta, ge upp alla kopplingar
till ALL AUKTORITET, oavsett om det är i
den fysiska världen, eller i andevärlden.
Det onda dominerar, och det dominerar nästan
totalt. Jag tycker synd om alla sökare som
vänder sig till "andliga guider" i hopp om en
lösning på sina problem. Ingen kan lösa
våra problem förrutom vi själva, och det sker
först när vi ger upp ALLT, PRECIS ALLT,
som hindrar oss från att lyssna inåt och
göra vad vi känner är rätt.

You learn the hard way, there are no easy
solutions.

Vad var det som var insiktsfullt menar du?

Så du menar att du är en person som kan "bekräfta" vad "upplysta" säger...

När folk får medhåll i sina villfarelser så kallar de sig ofta för "vakna".

New Ageare är villfarelsen. De säger ofta att de vaknat upp, att tidigare var jag vilse och lurad, men nu minsann... så visar de på att ändå inte alls lärt sig någonting, inte dragit lärdom, utan att det enbart skiftats sovatänksfokus. Det finns flera på forumet.

De tänker att de har kommit till klarhet, att vad de tidigare hävdat, promotat och stött var fel - så byter de usernamn för att visa att de är en ny och vaknare en... men som sagt, det är bara skiftat lite vinkel på snedheten.

Det som tex postas i posten ovanför din - vad är det... är det något som glittrar i granen... det med den hundrade apan är debunkat som den lögn det var, för länge sedan.

Så när du nu kommit till insikt om några dåliga fenomen (bra!)- se upp så du inte bara kletar på i New Age, de postar frekvent här... tex om sina "andliga utvecklingsgrejer", 2012-tänk ihop med "utveckling" osv osv - det är nonsens, det är just aliens/gamla krafters New Age-agenda.

Posted on: 2011/1/17 22:16

Anonym
Att folk fortfarande håller på med New Age fattar jag inte, det tog mig en bok: The Key to Theosophy (1889) H.Blavatsky så ser man vart NA kommer ifrån. Sen detta skitsnack om att alla kommer upp i ett högre andligt tänk 2012 är ju bara patetiskt att folk lurar sig själva så mycket. Låt mig säga så här att andligheten, kärleken och den riktiga kunskapen som har gått från generation till generation i princip är borta från denna jord.

Alla religioner är förstörda sen länge genom infiltration och andligheten blir väldigt lidande då. Kärleken är förstörd genom tv-rutan, väldigt få av dom nyare generationerna vet ens vad kärlek betyder. Den så livsviktiga kunskapen som vandrat i flera tusen år har man dödat ganska lätt genom playstation och andra idag "livsviktiga" saker en "bra" förälder måste köpa till sina barn.
Skulle kunna tänka mig att lite riktig kunskap finns kvar hos samerna och i vissa indian-reservat.

Så när det i verkligheten har dammsugits på denna jord på alla dessa livsviktiga saker så gör New Age:are en 180* och tror att mänskligheten är på väg uppåt. Det finns munkar i Tibet som spenderar 20 år till att meditera för att uppnå högre nivåer, det borde ringa klockor hos tex Avatar att det kanske inte räcker att en promille har kunskap om illuminati och lyssnat på Icke ett par gånger för att kunna flyga 2012.

See User information
Greensparrow skrev:

Intressant!!!

Känn dig ägd, brukar våra barn säga. Ja, vem äger oss?
Annunaki och UFO-varelserna kanske? Nej du jävlar, ingen äger mig...

Posted on: 2011/1/18 6:50

See User information
Quote:

Vad var det som var insiktsfullt menar du?

Så du menar att du är en person som kan "bekräfta" vad "upplysta" säger...

När folk får medhåll i sina villfarelser så kallar de sig ofta för "vakna".

Det insiktsfulla är att folk inte vill förändras, därför
förändras de inte. De har kopplingar till samhälle,
jobb, vänner, underhållning, fritidsaktiviteter e.t.c,
de får aldrig upp ögonen för sanningen.

Det enda jag gjort är att jag upplevt vad Osho
pratar om i min egen erfarenhet, så starkt att jag
inte längre kan tvivla.

Håller med om vad du säger. Håller med enormt mycket.

Quote:

New Ageare är villfarelsen. De säger ofta att de vaknat upp, att tidigare var jag vilse och lurad, men nu minsann... så visar de på att ändå inte alls lärt sig någonting, inte dragit lärdom, utan att det enbart skiftats sovatänksfokus. Det finns flera på forumet.

Håller med. Men att vara andligt upplyst är inte att vara
New Ageare.

Quote:

De tänker att de har kommit till klarhet, att vad de tidigare hävdat, promotat och stött var fel - så byter de usernamn för att visa att de är en ny och vaknare en... men som sagt, det är bara skiftat lite vinkel på snedheten.

Håller med, snöar man in på New Age har man inte fattat.
Det har jag lämnat för länge sedan.
Man måste FÖRSTÅ, det räcker inte med att tro.
De misstagen har jag gjort oändliga gånger och jag
är INTE upplyst, har bara upplevt det som Osho pratar om.

Quote:

Så när du nu kommit till insikt om några dåliga fenomen (bra!)- se upp så du inte bara kletar på i New Age, de postar frekvent här... tex om sina "andliga utvecklingsgrejer", 2012-tänk ihop med "utveckling" osv osv - det är nonsens, det är just aliens/gamla krafters New Age-agenda.

Det är bara nonsens, håller med. Man måste fatta vad man
håller på med.

Posted on: 2011/1/18 16:44

See User information
Quote:

Att folk fortfarande håller på med New Age fattar jag inte, det tog mig en bok: The Key to Theosophy (1889) H.Blavatsky så ser man vart NA kommer ifrån. Sen detta skitsnack om att alla kommer upp i ett högre andligt tänk 2012 är ju bara patetiskt att folk lurar sig själva så mycket. Låt mig säga så här att andligheten, kärleken och den riktiga kunskapen som har gått från generation till generation i princip är borta från denna jord.

Om det alls funnits någon kunskap överhuvudtaget! Det är först idag någorlunda vettiga personer har chans att forska något. Det är ju paradoxalt, att nu när konspirationen hotar att föra in mänskligheten i New World Order, så har vi samtidigt chansen
att förstå vad som händer i världen. Men det är en outsägligt svår
uppgift.

Quote:

Alla religioner är förstörda sen länge genom infiltration och andligheten blir väldigt lidande då. Kärleken är förstörd genom tv-rutan, väldigt få av dom nyare generationerna vet ens vad kärlek betyder. Den så livsviktiga kunskapen som vandrat i flera tusen år har man dödat ganska lätt genom playstation och andra idag "livsviktiga" saker en "bra" förälder måste köpa till sina barn.
Skulle kunna tänka mig att lite riktig kunskap finns kvar hos samerna och i vissa indian-reservat.

Kanske en del kunskap finns kvar. Men man får akta sig även
för denna "andlighet", har gått igenom ett sådant ofantligt
jävla helvete i mitt andliga sökande att jag tvivlar på precis
allt. Det värsta är de så kallade andliga upplevelserna, det
är i den ockulta världen konspirationen är som värst!

Quote:

Så när det i verkligheten har dammsugits på denna jord på alla dessa livsviktiga saker så gör New Age:are en 180* och tror att mänskligheten är på väg uppåt. Det finns munkar i Tibet som spenderar 20 år till att meditera för att uppnå högre nivåer, det borde ringa klockor hos tex Avatar att det kanske inte räcker att en promille har kunskap om illuminati och lyssnat på Icke ett par gånger för att kunna flyga 2012.

Ja, fram tills 2012 lär inte ett skvatt ha skett. Världen lever i en dröm.

Posted on: 2011/1/18 16:54

See User information
Man ser ju att Osho/Bhagwan vilseleder, för han har inte fattat basic things - så han säger etx att människor har utvecklats från djuren. BS.

Posted on: 2011/1/18 16:59

See User information
Quote:

Network skrev:
Greensparrow skrev:

Intressant!!!

Känn dig ägd, brukar våra barn säga. Ja, vem äger oss?
Annunaki och UFO-varelserna kanske? Nej du jävlar, ingen äger mig...

Beviset för att man "ägs" är att man finns.

Posted on: 2011/1/18 17:36

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper