Vakencorner
|
Konspiration: 11 September på SVT2 ikväll 22.00
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
BBC från 2008 , är det den som fokuserar på WTC7 eller är det den från 2007 men det står att den är från 2008.
Posted on: 2008/9/7 19:22
|
|||
|
||||
|
Re: Konspiration: 11 September på SVT2 ikväll 22.00
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Det är den från i somras som handlar om WTC7.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/conspiracy_files/7330169.stm http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.j ... =puff_1233977&lpos=lasMer Svårt att hålla sig till en tråd? http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=11902 http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=100442#forumpost100442
Posted on: 2008/9/7 19:30
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Harry Ellis
Posted on: 2008/9/7 19:39
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Fast samtidigt så presenteras konspirationsteoretikernas argument på ett väldigt rättvist sätt i denna dokumentären. Iaf jag tyckte att de gav båda "parterna" utrymme
Posted on: 2008/9/7 19:44
|
|||
|
/
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Kan så vara, har själv inget intresse av att se den i allafall. Eftersom min åsikt är att MSM stinker politisk korrekthet och har antingen nedtryckta eller fega journalister till sitt förfogande. När politker och media berättar sammma nyheter och ur samma perspektiv är något ruttet.
Posted on: 2008/9/7 19:52
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Do as you like :)
En av många viktiga saker i dokumentären är att vi får ett klargörande på Barry Jennings intervju som ofta används i konspirationsteorikretsar.
Posted on: 2008/9/7 19:57
|
|||
|
/
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Den där får du nog napp på om du vill starta ytterligare en totalt polariserad och meninglös diskussion. Ungefär samma nivå fotbollssupportrar som ibland samlas för att puckla på varandra. Kanske detta som Lorax och andra vill slippa?
Posted on: 2008/9/7 20:01
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Visst, båda sidor fick komma fram. Men sista ordet gavs till den officiella versionen och alla konstigheter slältades över.
Hur kan en bran i en del av byggnaden förorsaka att den rasar symmetriskt? Detta har aldrig hänt tidigare. Att byggnaden var placerad över transformatorstation som låg på ena sidan gör det inte troligare att en symmetrisk kollaps skulle kunna ske. Många i den filmen hade ett stort tryck på sig att försvara den officiella versionen. Det var tryggast att följa med i ledet... Fast vad hade man kunnat vänta av SVT? Vår "fria" television... SVT är en del av det etablerade samhället och skulle aldrig gå ut med något verkligt kontroversiellt.
Posted on: 2008/9/7 21:09
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Såg slutet och blev mest fundersam över politikern där. Känner han öht till hur media i USA fungerar där? Helt klart en rak lögn där.
Manhattan Project var väl bara en i raden av tokhemliga projekt som inte ens den dåvarande presidenten hade en aning om?
Posted on: 2008/9/7 21:16
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Diskussionen om 7:ans kollaps får du gärna diskutera i 7:an-trådarna. Om du har kritik mot NISTs förklaring kan du lägga fram dina argument i NIST-tråden jag skapat. Att börja diskutera 7:an här kan tyvärr leda till en offtopic-diskussion. Hur vet du att de hade ett stort tryck på sig? Eller är det bara en spekulativ hypotes du formar för att det ska passa din verklighetsbild?
Posted on: 2008/9/7 21:54
|
|||
|
/
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Speakern i remsan från BBC tog också något ur egen ficka beträffande "truthers", hon beskrev gänget som "sanningssägare" i stället för "sanningssökare" så man får tydligen leka med begreppen hur man vill i detta....
Posted on: 2008/9/8 6:40
|
|||
|
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ojdå, ganska stor skillnad och det alternativ som fungerar bäst för att skrämma iväg folk ifrån att bilda sig en egen uppfattning är nog "sanningssägare". Om det stämmer så anser jag det helt klart som ett tecken på att vilja demonisera. Någon som vet vad BBC team bestod av när de gjorde denna film? Reklamfolk kanske? Åtminstonde tror jag att de använde sig av psykologer eller andra med den sortens kunskaper om oss människor.
Posted on: 2008/9/8 6:54
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Ni som såg BC dokumentären om "konspirationsteorier" i går kväll 7/9 på TV2...
Märkligt att när just som man intervjuade Stephen Jones om den verkliga orsaken till WTCs kollaps rent kemiskt/fysiskt och när han skulle fälla ett avgörande uttalande om processen och substansen termit, ungefär 30 min in i dokumentären, så försvann först bilden, och sedan ljudet, i alla fall på min TV, i ungefär en halv minut... Var det fler som också lade märke till detta?
Posted on: 2008/9/8 8:28
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Nej.
Posted on: 2008/9/8 8:32
|
|||
|
/
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Nej. Det var inget avbrott alls i programmet.
Posted on: 2008/9/8 8:42
|
|||
|
"Det är bara fusk om man åker fast."
- Al Bundy |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
En sak som också störde mig var intervjun med Barry Jennings främst då han satt i trappan. Syndes att han var pressad och sen dessutom fick han den mycket laddade frågan om; han trodde det var ett inside job. Eftersom intervjuaren redan vet vad han kommer att svara så är det ren propaganda.
När det sen gäller deras "anka" har jag för mig att bara BBCs version fick komma till tals. Deras förklaring kändes logisk och det andra perspektivet som är mer intellektuellt fick inte ens höras. Tyvärr anser väl en del att detta är ganska objektiv film, nu när jag sett den själv så insåg jag ganska snart vilket syfte den hade. Smart, snygg och skulle kunna vara gjord för att marknadsföra vilken lögn/sanning som helst. Jag tror risken är att man köper budskapet om man inte har huvudet på skaft och det anser jag också vara syftet. Små detaljer, klipp och hela tiden leds man in i att dra de förväntade slutsaterna som filmmakarna vill att man ska dra. Alltid framställa mottesen i dålig dager, vilket skrämmer bort folk ifrån den. T.ex. nämna de hotkampanjer som folk får motstå som stödjer den officiella teorin. Utelämna helt det motsatta. Fler gånger hörde jag detta och syftet med detta är helt uppenbart. De vill helt enkelt att man ska tro på deras version av 9/11 och det framgick med största tydlighet i mina ögon.
Posted on: 2008/9/8 8:48
Edited by Fahrenheit451 on 2008/9/8 9:03:10
Edited by Fahrenheit451 on 2008/9/8 9:09:04 Edited by Fahrenheit451 on 2008/9/8 9:10:26 Edited by Fahrenheit451 on 2008/9/8 9:17:53 |
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag kan faktiskt inte hålla med om att de försökte tvinga på oss ett visst scenario. Ha även i åtanke att nästan hela första halvan av dokumentären ägnades till att rada upp de argument som konspirationsteoretiker har. Att de sedan låter folk svara och i de flesta fall motbevisa dessa argument är ju en självklarhet för att ge en klarare bild.
Ang. Barry Jennings så återstår det fortfarande för er att på något sätt bevisa att han var pressad. Det är väldigt lätt att säga att BBC på något sätt försöker få personer att säga något enligt BBCs "agenda". Att bevisa detta är en helt annan sak.
Posted on: 2008/9/8 9:37
|
|||
|
/
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag kan inte ge mer än det jag sagt. Att t.ex. försöka bevisa att någon är pressad. Hur ska man kunna göra detta? Gå till dig själv och se hur du själv ser ut under press, kolla en film, eller se på en annan människa som befinner sig i press.
Där finns svaret. Att ens ställa frågan är ganska dumt. Vadå BBCs agenda? Det var en spelfilm och den tycktes vara gjord av människor som vet hur vi fungerar. Herrejösses, ska man fråga någon utanför en själv vad som är rätt eller fel så blir alltid svaret det politiskt korrekta. Är samhället ett korrumperat samhälle så får du också ett korrumperat svar. Den tesen tror jag stämmer lika bra idag som den stämde under den Romarriket.
Posted on: 2008/9/8 9:59
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Man behöver bara kolla på vad som tillåts sägas av Barry Jennings på BBC:s program och sedan jämföra med den här intervjun, för att se att det finns en tydlig vinkling av BBC:s intervju. Barry Jennings - 9/11 WTC7 Full Uncut Interview - 1 Barry Jennings - 9/11 WTC7 Full Uncut Interview - 2
Posted on: 2008/9/8 10:12
|
|||
|
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust
Youngevity Associate http://ygy-90-for-life.webnode.se/ http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y... |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag kan faktiskt inte hålla med om att de försökte tvinga på oss ett visst scenario. Det är nog för att du inte tänker och kanske inte ens sett film på det sättet tidigare. Det gör den, precis som motståndartesens alla filmer gör detta. Här var det bara lite svårare att se det, säkerligen för att de haft mer resurser till att göra en film som just ska vara svårare att genomskåda. BBC är hyperproffs till att börja med och jag tror de vet exakt hur man ska göra för att få förväntat resultat. Jag hoppas du inte är så naiv att du tror BBC är korkade.
Posted on: 2008/9/8 10:24
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Då man gjort lite impact på omgivningen under några år så blev jag inte förvånad när telefon började ringa igår efter programmet, 10 samtal på några minuter där det gemensamma var - Fan du har nog rätt-.... Så filmen gav trots allt en del goda vibbs...
Posted on: 2008/9/8 10:38
|
|||
|
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Hoppsan, BBC är inte så smarta som de tror. Vi börjar skärpa till oss. :)
Posted on: 2008/9/8 10:45
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Najs gaston! Och Ja!, Jag ser på det som en stor framgång också. Att den officiella konspirationsteorin fått en sådan kraftig kritik av skeptiska medmänniskor som utövat kritiskt tänkande världen över, faktiskt har gjort att dom tillslut blev tvugna att tilltala ämnet WTC 7!. Det är bara bra, och ett stort tecken på vilken effekt vi skeptiker faktiskt kan ha på världen, bara vi vill, och GÖR det vi vill också! ![]()
Posted on: 2008/9/8 10:54
|
|||
|
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust
Youngevity Associate http://ygy-90-for-life.webnode.se/ http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y... |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login