vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 4 5 6 »

Re: Konspiration: 11 September på SVT2 ikväll 22.00

See User information
Quote:

Blackie skrev:
Quote:

gaston skrev:
Då man gjort lite impact på omgivningen under några år så blev jag inte förvånad när telefon började ringa igår efter programmet, 10 samtal på några minuter där det gemensamma var - Fan du har nog rätt-.... Så filmen gav trots allt en del goda vibbs...

Najs gaston!

Och Ja!, Jag ser på det som en stor framgång också. Att den officiella konspirationsteorin fått en sådan kraftig kritik av skeptiska medmänniskor som utövat kritiskt tänkande världen över, faktiskt har gjort att dom tillslut blev tvugna att tilltala ämnet WTC 7!. Det är bara bra, och ett stort tecken på vilken effekt vi skeptiker faktiskt kan ha på världen, bara vi vill, och GÖR det vi vill också!

Anledningen till varför BBC gjorde denna dokumentären var väl endå för att NIST-rapporten snart skulle släppas? Det är vad jag har hört iaf, alltså inte så att de på något sätt kände sig pressade.

Ang. ifall BBC pressar folk: Det är precis detta jag menar, det går ju varken att bevisa eller motbevisa. Jag kan inte säga att folket i dokumentären INTE blivit pressade, men ni kan inte heller säga att de blivit pressade. Det blir endast spekulationer och det är inget vi kan bygga några argument från.

Posted on: 2008/9/8 12:04
/
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Twoofer skrev:
Quote:

Blackie skrev:
Quote:

gaston skrev:
Då man gjort lite impact på omgivningen under några år så blev jag inte förvånad när telefon började ringa igår efter programmet, 10 samtal på några minuter där det gemensamma var - Fan du har nog rätt-.... Så filmen gav trots allt en del goda vibbs...

Najs gaston!

Och Ja!, Jag ser på det som en stor framgång också. Att den officiella konspirationsteorin fått en sådan kraftig kritik av skeptiska medmänniskor som utövat kritiskt tänkande världen över, faktiskt har gjort att dom tillslut blev tvugna att tilltala ämnet WTC 7!. Det är bara bra, och ett stort tecken på vilken effekt vi skeptiker faktiskt kan ha på världen, bara vi vill, och GÖR det vi vill också!

Anledningen till varför BBC gjorde denna dokumentären var väl endå för att NIST-rapporten snart skulle släppas? Det är vad jag har hört iaf, alltså inte så att de på något sätt kände sig pressade.

Ang. ifall BBC pressar folk: Det är precis detta jag menar, det går ju varken att bevisa eller motbevisa. Jag kan inte säga att folket i dokumentären INTE blivit pressade, men ni kan inte heller säga att de blivit pressade. Det blir endast spekulationer och det är inget vi kan bygga några argument från.

Men snälla twoofer, du är väll inte så pass naiv så att du tror NIST,FEMA,9/11 Kommisionen(eller liknande) skulle ha adresserat frågorna runt WTC 7 om inte skeptiker pressat fram det?. Sen har jag personligen inte sagt att BBC "pressat" någon, utan jag hänvisar återigen till mitt tidigare inlägg där jag skrev:"Man behöver bara kolla på vad som tillåts sägas av Barry Jennings på BBC:s program och sedan jämföra med den här intervjun, för att se att det finns en tydlig vinkling av BBC:s intervju."

Sen om det nu är så oviktigt och okonstruktivt att haka upp sig på ordet "pressad" som du helt riktigt påpekar, varför gör du det då?.

Posted on: 2008/9/8 13:13
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate
http://ygy-90-for-life.webnode.se/
http://naturligtvis.my90forlife.com/ http://tinyurl.com/Y...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Blackie skrev:
Quote:

Twoofer skrev:
Quote:

Blackie skrev:
Quote:

gaston skrev:

Najs gaston!

Men snälla twoofer, du är väll inte så pass naiv så att du tror NIST,FEMA,9/11 Kommisionen(eller liknande) skulle ha adresserat frågorna runt WTC 7 om inte skeptiker pressat fram det?. Sen har jag personligen inte sagt att BBC "pressat" någon, utan jag hänvisar återigen till mitt tidigare inlägg där jag skrev:"Man behöver bara kolla på vad som tillåts sägas av Barry Jennings på BBC:s program och sedan jämföra med den här intervjun, för att se att det finns en tydlig vinkling av BBC:s intervju."

Sen om det nu är så oviktigt och okonstruktivt att haka upp sig på ordet "pressad" som du helt riktigt påpekar, varför gör du det då?.

Jo absolut tror jag det. NIST fick i uppdrag redan 2002 att redovisa kollapsorsakerna för alla tornen. Anledningen till att 7:an kom först nu, 2008, var för att utredningen blev mer utdragen än vad de trodde den skulle bli.

Vilken är den tydliga vinklingen?

Jag har endast förklarat varför det är onödigt att haka upp sig på spekulationer om huruvida någon är pressad. Om du kallar detta att haka upp sig på ett ord så visst.

Posted on: 2008/9/8 13:25
/

See User information
Tråkigt/Sorgligt att du är så enkelspårig Twoofer, och den tydliga vinklingen lämnar jag att upptäckas av dig själv!. Lycka till och hade så bra som möjligt!

Posted on: 2008/9/8 15:00
"We don't receive wisdom, we must discover it for ourselves after a journey that no one can take for us or spare us."-Marcel Proust

Youngevity Associate

See User information
British Brodcasting Corporation -

Brittiska REGERINGEN ÄGER OCH KONTROLLERAR denna "oberoende" kanal.

Denna TV-kanal har nästintill obegränsat med resurser att producera "bra" och skickligt gjorda filmer, som just är gjorda för att stödja denna Regring och dess Finasiärers agenda!

Herre Gud!

Denna regering är en av de mest korrumaperade i världen och en del tror att denna kanal skall stå för någon slags objektivitet.

Vakna!

Posted on: 2008/9/8 15:02

See User information
Ni har ett allvarligt problem som blir synligt när ni dömer en film: ni bedömer den efter er förförståelse istället för att applicera källkritik på filmen. Om ni inte förstår detta problemet så föreslår jag att ni läser på om vikten av källkritik.

Att ANTA att BBC på något sätt medvetet skulle sprida lögner utan att kunna backa upp detta med bevis är en ren spekulation.

Blackie, du säger att det finns en tydlig vinkling, visa det.

Posted on: 2008/9/8 15:14
/

See User information
Quote:

Twoofer skrev:
Ni har ett allvarligt problem som blir synligt när ni dömer en film: ni bedömer den efter er förförståelse istället för att applicera källkritik på filmen. Om ni inte förstår detta problemet så föreslår jag att ni läser på om vikten av källkritik.

Att ANTA att BBC på något sätt medvetet skulle sprida lögner utan att kunna backa upp detta med bevis är en ren spekulation.

Gör din egen analys istället. Vad vill de säga och vad vill de få fram? Be inte någon göra det som man ska göra helt själv. Att endast neka betyder bara att man inte ens gjort någon egen analys.

Det betyder inte att alla som gör en egen analys hamnar på samma ställe. Jag som har en massa kunskaper om hur det angloamerikanska imperiebyggandet sett ut och hur deras media agerat och agerar kommer fram till andra slutsater än den som kanske inte har dess förkunskaper.

Posted on: 2008/9/8 15:47
I don't need no PhD, Cause I'm 10 times smarter than you ever be"

Fahrenheit451

See User information
Jag håller med dig fullständigt. Men därför ger det inte ett oberoende uttalanda när man påstår att någon är pressad i en film. Det är precis därför som jag anser att det endast blir spekulationer tills någon kan bevisa att si eller så är fallet

Posted on: 2008/9/8 16:39
/

See User information
Quote:

Twoofer skrev:

Hehe, du är allt bra lustig du!. Att bedömma vinklingen som BBC valt att presentera är ifrån början baserad på källkritik mot NIST och andra så kallade "officiellas" slutsattser och ingen har sagt att den här "filmen" sprider lögner medvetet!. Dom kanske faktiskt tror på den offentliga konspirationsteorin och försöker att återspegla det dom själva tror!?. Om dom sedan kan backa upp det dom påstår med hjälp av dom officiella teorierna så betyder det inte per automatik att dom har rätt!. Har du någon gång tänkt på att istället för att ljuga så kan man faktiskt välja ut vilka ord ifrån ett helt samtal(t.ex en intervju) som skall komma med i en "film" för att styra vinklingen på det sättet istället!?, då är det en modifierad sanning, inte en lögn. Nu har du fått tips nog om hur den snart berömda vinklingen kommer till. Så, jag citerar mig själv igen.

"Man behöver bara kolla på vad som tillåts sägas av Barry Jennings på BBC:s program och sedan jämföra med den här intervjun, för att se att det finns en tydlig vinkling av BBC:s intervju."

Och jag önskar dig fortfarande lycka till med att förstå!

Posted on: 2008/9/8 17:04

Youngevity Associate

See User information
Du förstår fortfarande inte. Du menar i princip på att "om jag sett fel på andra ställen så kan jag dra slutsatsen att även detta är fel". Så fungerar det inte.

Sen ber jag dig återigen att peka på denna tydliga vinkling.

Posted on: 2008/9/8 17:12
/

Anonym
Quote:

Blackie skrev:
Tråkigt/Sorgligt att du är så enkelspårig Twoofer, och den tydliga vinklingen lämnar jag att upptäckas av dig själv!. Lycka till och hade så bra som möjligt!

Gav samma ord till woffer i en annan tråd. Mitt råd då var att han skulle läsa lite historia för att tydligare se den röda (roth - haha) tråd som löper igenom allt. Han är lite för ung .. det ger sig med tiden.

See User information
Quote:

Arthax skrev:
Quote:

Blackie skrev:

Gav samma ord till woffer i en annan tråd. Mitt råd då var att han skulle läsa lite historia för att tydligare se den röda (roth - haha) tråd som löper igenom allt. Han är lite för ung .. det ger sig med tiden.

Min personlighet och ålder har inget att göra med denna diskussionen. Om ni vill diskutera min personlighet och mina värderingar, gör det via PM.

Posted on: 2008/9/8 17:14
/

Anonym
Se så lilla vän.

See User information
Quote:

Om det nu är så att Twoofer är ung så anser jag det vara ännu viktigare att hitta in till sitt eget intellekt och att även använda det. Svårare att hitta dit senare när TVn, politiken och annat gjort än mer åverkan. Det kritiska tänkandet anser jag att det sitter i vår kreativa och fantasifulla del av hjärnan dvs. intellektet, stängs den delen av tidigt så byggs muren högre och det krävs mer mod som vuxen än som liten att riva ner den. I den statiska, matematiska och logiska delen av hjärnan existerar inget alls kritisk tänkande och det är den som PK-fascisterna vill att vi ska hålla oss i. Om vi nu inte får för oss att använda vårt intellekt till kulturella gärningar, men där får man först tigga till sig lite allmosor så man får lite bröd på bordet.

Posted on: 2008/9/8 17:32

Fahrenheit451

See User information
Glöm inte att britterna är mästare på Mindcontrol.

Det var de som byggde upp Tavistoch intitute som "utbildar" och tränar producenter och programmmakare som arbetar i bl.a BBC.

De flesta programidéer och serier kommer först ifrån England som senare exporteras till bl.a Sverige.

SVT älskar att använda BBC- material framförallt när de ska visa "dokumentärer".

Posted on: 2008/9/8 17:49

See User information
Quote:

gaston skrev:
Speakern i remsan från BBC tog också något ur egen ficka beträffande "truthers", hon beskrev gänget som "sanningssägare" i stället för "sanningssökare" så man får tydligen leka med begreppen hur man vill i detta....

Utger de sig inte för att vara "sanningssägare"?

"We are a non-partisan association of Architects, Engineers, and affiliates, who are dedicated to exposing the falsehoods and to revealing truths about the “collapses” of the WTC high-rises on 9/11/01. "
http://www.ae911truth.org/aboutus.php

"Scholars for 9/11 Truth (S9/11T) is a non-partisan association of faculty, students, and scholars, in fields as diverse as history, science, military affairs, psychology, and philosophy, dedicated to exposing falsehoods and to revealing truths behind 9/11."
http://twilightpines.com//index.php?o ... task=view&id=36&Itemid=35

Ett exempel från vaken:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=11430
"Sanningen om 911 - Att få människor att radikalt ändra åsikt i denna fråga"
"Målet med denna postning är att hitta vägar för att snabbt bevisa för personer som inte är insatta i 911-händelsen att den officiella versionen från den amerikanska regeringen är en medveten lögn."

Gaston du postade i den tråden men protesterade inte mot att trådstartaren ansåg sig ha sanningen.

Posted on: 2008/9/8 20:30

See User information
Bråkstake. Vad är det stora begrepp som ska sammanfatta alla dessa truthers? Vad är vedertaget hos dem själva när de uttycker sig till en som inte befinner sig där?

Tror inte svaret finns i bloggtitlar osv. kanske.. Spekulerande. Om BBC medvetet valde ett annat ord får vi nog aldrig reda på utan det blir också bara ett spekulerande.

Posted on: 2008/9/8 20:40

Fahrenheit451

See User information
Ett vanligt förekommande klagomål från "sanningsrörelsen" på medierapportering om konspirationsteorierna är att det skulle ske ett förlöjligande av "sanningssökarna" genom att ta fram personer som är "längst ut på skalan" med "extrema" teorier, eller berätta att de också tror på andra konspirationsteorier som t.ex. att månlandningen inte ägt rum, eller ödleteorier osv.

Ur denna synvinkel måste ni väl ändå erkänna att denna dokumentär var mycket bra och höll sig strikt till teorier om WTC7 och försökte inte framställa "trutherserna" som dårar, eller?

Posted on: 2008/9/8 20:45

See User information
Quote:

zpz2 skrev:
Ett vanligt förekommande klagomål från "sanningsrörelsen" på medierapportering om konspirationsteorierna är att det skulle ske ett förlöjligande av "sanningssökarna" genom att ta fram personer som är "längst ut på skalan" med "extrema" teorier, eller berätta att de också tror på andra konspirationsteorier som t.ex. att månlandningen inte ägt rum, eller ödleteorier osv.

Ur denna synvinkel måste ni väl ändå erkänna att denna dokumentär var mycket bra och höll sig strikt till teorier om WTC7 och försökte inte framställa "trutherserna" som dårar, eller?

Självklart. Den var betydligt bättre än det vanliga debunkandet. Fast jag lämnar aldrig mitt kritiska tänkande de mycket få gånger jag råkar se på TV ändå. Spelar ingen roll vad det handlar om. Man ska alltid ha det med sig.

Posted on: 2008/9/8 20:59

Fahrenheit451

See User information
Quote:

zpz2 skrev:

Förvisso zpz2 men varför förvrängde hon begreppet sanningssökare "Truther" till sanningssägare? jag tror inte någon på den sidan säger sig besitta sanningen, snarare är det den dom är ute efter...

Posted on: 2008/9/8 21:02
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Quote:

Fahrenheit451 skrev:
Bråkstake. Vad är det stora begrepp som ska sammanfatta alla dessa truthers? Vad är vedertaget hos dem själva när de uttycker sig till en som inte befinner sig där?

Tror inte svaret finns i bloggtitlar osv. kanske.. Spekulerande. Om BBC medvetet valde ett annat ord får vi nog aldrig reda på utan det blir också bara ett spekulerande.

Jag gick in på http://www.ae911truth.org/ och klickade på "About AE911TRUTH" och detta var det första som stod.
Samma sak när jag gick in på http://911scholars.org/ och klickade på "Who are we".

På båda ställena stod alltså:
"[...] is/are a non-partisan association of [...] dedicated to exposing falsehoods and to revealing truths behind 9/11."

De måste väl då anses vara en beskrivning av "rörelsen" som många står bakom?

Tittar man bland vaken.se:s affischer hittar man t.ex.
"Terrorismen är skapad av makteliten för att skapa ett kontrollsamhälle"
http://www.vaken.se/Material/terror.pdf
"Kriget mot terrorismen är en bluff!"
http://www.vaken.se/Filer/affischer/bluff.jpg

En mycket populär "slogan" som jag flertalet gånger sett på en banderoll med vakens logotyp är:
"9/11 var ett insiderjobb"
http://sweden911truth.blogspot.com/2008/05/11e-maj-2008.html
http://sweden911truth.blogspot.com/2008/04/11e-april-2008.html

Utger man sig inte för att säga sanningen?

Posted on: 2008/9/8 21:02

See User information
Jag ser också faror med sådant eftersom ingen vet sanningen. Ingen vill heller bli kallad dum i huvudet, vilket är den känsla "Inside job" ger till den som inte ens närmat sig sådana tankebanor.

Det jag reagerade mest på i filmen är att Barry Jenning fick denna fråga. Intervjuaren visste helt enkelt om att inget kontroversiellt skulle komma från Barrys mun. Om det beror på rädsla, påtryckningar osv... Eller om han verkligen har den uppfattningen som han sa att han hade.... Who knows?

Den hela intervjun som ett annat gäng gjorde ger i allafall en annan bild än den som leddes av BBC.

Att vara kontroversiell i public service TV med vetskapen att vittnen dött (självmord?, mord?) är ingen lätt uppgift. OCH det svär jag på att BBC vet.

Posted on: 2008/9/8 21:11

Fahrenheit451

See User information
Jag tror att många har "the big picture" klart för sig, medan detaljerna ter sig lite suddiga...

Posted on: 2008/9/8 21:17
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Quote:

Fahrenheit451 skrev:
Jag ser också faror med sådant eftersom ingen vet sanningen. Ingen vill heller bli kallad dum i huvudet, vilket är den känsla "Inside job" ger till den som inte ens närmat sig sådana tankebanor.

Det jag reagerade mest på i filmen är att Barry Jenning fick denna fråga. Intervjuaren visste helt enkelt om att inget kontroversiellt skulle komma från Barrys mun. Om det beror på rädsla, påtryckningar osv... Eller om han verkligen har den uppfattningen som han sa att han hade.... Who knows?

Den hela intervjun som ett annat gäng gjorde ger i allafall en annan bild än den som leddes av BBC.

Att vara kontroversiell i public service TV med vetskapen att vittnen dött (självmord?, mord?) är ingen lätt uppgift. OCH det svär jag på att BBC vet.

Om nu Barry Jenning blev pressad och dessutom står på 911 truth sidan som denna teori baseras på så skulle han idag på något sätt ha meddelat det då han gjort uttalanden tidigare utan att tveka eller hur?

Jag anser därför att inte Barry Jenning blev pressad utan får en teori om detta från 911 truth gänget då han så klart gick emot deras tolkning av vad han uttalat sig om.

Sedan hoppas jag då de inte dykt upp i diskussionen att filmen tog livet av BBC meddelande om att WTC 7 rasat i förväg skulle ingå in någon konspiration och att några av er som såg förklaringen borde ha tänkt till hur fel ni haft om detta.

« 1 (2) 3 4 5 6 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper