vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Human Rights statement

See User information
Öppet brev till dom som jobbar som tjänstemän i Sverige

Från och med 2002 har jag försökt komma till tals vad det gäller individuella (rättigheter) beslut som passar individen, men jag har till 99% fått följande svar, - vi måste följa våra lagar och regler. I dessa fall har jag hänvisat till regeringens hemsida och följande information, (kortfattat). Det demokratiska systemet är riktlinjer som skall formas så att det passar situationen och individen. Mitt uttalande ansågs vara fel.

Myndighetsförordning (2007:515)
Förordningens tillämpningsområde
1 § Denna förordning gäller för förvaltningsmyndigheter under regeringen. Om en lag eller en förordning innehåller en bestämmelse som avviker från denna förordning, gäller den bestämmelsen.

I ovanstående fall råder diskrimineringslagen som ett exempel, varvid denne måste följas om den kommer på tal/läggs fram på bordet så att säga.

Jag har flera gånger försökt ovanstående, vilket har resulterat i total diskriminering vad det gäller min rätt att bli behandlad rättvist då tjänstemannan har bestämt vad som är diskriminering eller inte, vilket är ett tjänstefel som ofta leder till vållande till annans kroppsskada. I detta fall så tänker jag på stress och illa själsligt nående som faktiskt påverkar kroppen negativt, det handlar kanske om sömnlösa nätter, muntorrhet, magbesvär, sänkt immunförsvar som följd med mera.

Ett annat problem som dykt upp många gånger är den information som diarieförs angående ens fiktiva person, vilket skall skyddas med hjälp av följande författning,

Personuppgiftslag (1998:204)
Allmänna bestämmelser
Syftet med lagen
2 § Om det i en annan lag eller i en förordning finns bestämmelser som avviker från denna lag, skall de bestämmelserna gälla.

Det är upp till en själv att godkänna det som skrivs och diarieförs, men detta fungerar inte så länge tjänstemannen påstår sig ha rätt att skriva vad den känner för. Jag har försökt påverka det som dokumenteras, ofta säger man att man måste för att det är deras arbete, vilket är felaktigt enligt alla konstens regler.

Det grundläggande problemet som jag påstått sedan 2002 är den totalt bristande kunskapen(intresset) om var människas rätt enligt lag och rätt, i alla fall som dykt upp så är tjänstemännen helt ovetande vad det gäller deklarationen från 1948. Jag har försökt att påvisa den, har försökt att dela med mig av den, men ingenting har fungerat.

Tjänstemannens arbete grundar sig i författningar och demokratiska riktlinjer som i sin tur är ett försök för att säkra var människas rätt att bli behandlad på ett respektfullt sätt. Att arbeta för samhället(alla) och inte ha någon som helst kännedom om deklarationen är ett brott i sig.

Det minsta man kan kräva av en tjänsteman är vetskapen om den grundligaste lagen, var och ens rättigheter samt friheter. Utan den vetskapen så kan man inte utföra ett rättvis arbete och eller tjänst, det är omöjligt!

Undantag finnes då tjänstemannen påvisar god moral och etik gentemot denne den arbetar för.

Posted on: 2012/3/9 16:44
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
1 § Denna förordning gäller för förvaltningsmyndigheter under regeringen. Om en lag eller en förordning innehåller en bestämmelse som avviker från denna förordning, gäller den bestämmelsen.

På vilket sätt försöker du påverka genom denna förordning? Den är gällande förvaltningsmyndigheter och bör i så fall endast gälla indirekt gentemot individen och dess rättigheter. som jag förstått det gäller förvaltning av ekonomin inom kommun, landsting och stat? Har jag missat något?

Posted on: 2012/3/10 1:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Social"förvaltningen" som ett exempel.

Utöver detta,

Svenska Akademins ordbok

FÖRVALTA för⁴vAlta l. fœr-, i Sveal. äv. ⁰³² (förva'lta WESTE; förvàllta DALIN), v. -ade. vbalsbst. -AN (†, VDAkt. 1702, nr 274, Därs. 1703, nr 491), -ANDE, -NING (se d. o.); -ARE (se d. o,).
[liksom d. forvalte av t. verwalten, till walten, härska, råda över (jfr VÅLD); jfr FÖR- II A]
(i sht i fackspr.) sköta l. handhava (ngt), hava ledningen av (ngt); förestå (ngt); administrera. Förvalta ngns angelägenheter, förr äv. ngns saker. WIDEKINDI KrijgH 450 (i handl. fr. 1612). Emedan de alla voro mycket unga, så förvaltade marsken Torkel Knutsson riksstyrelsen. FRYXELL Ber. 2: 67 (1826). Förvalta lag och ordning efter sin egen uppfattning af "gudomlig och naturlig rätt". BOLIN Statsl. 1: 368 (1870). Manderström förklarade, att .. han icke (ville) förvalta utrikesdepartementet på de villkor riksdagen erbjöd. DE GEER Minn. 2: 72 (1892). Direktionen åligger att med ospardt nit och trägen omsorg vårda och förvalta stiftelsens angelägenheter. SFS 1907, Bih. nr 55, s. 2. – särsk.
[FÖRVALTA .a]
a) i vissa numera obr. uttr. o. förb. (jfr b slutet). (Gabriel Oxenstierna) hade förestådt Ridderhuset och dess direction (dvs. administration) för waltet. RARP 1: 147 (1631). At han med den samvetsgrannaste trohet och upmärksamhet förvaltade sina göromål. EURÉN Kotzebue Orth. 1: 77 (1793). – särsk. med avs. på personer: leda, sköta. Fennia XVI. 3: 22 (i handl. fr. 1761). Konsistorium förklarade honom vara alldeles otjenlig att förvalta en högre klass (i Malmö skola). CAVALLIN Herdam 4: 37 (1857).
[FÖRVALTA .b]
b) med avs. på ämbete, tjänst, syssla o. d.: sköta; fullgöra; äv. i utvidgad anv. med avs. på uppdrag, uppgift o. d. Mentes intet kunna så månge och svåre embeten aff een man tillbörligen förvaltas. RP 6: 148 (1636). De förvaltade sitt domarämbete i Beer-Seba. 1Sam. 8: 2 (öv. 1896). Den, som på förordnande förvaltar ledig tjänst, åttnjuter under tiden de med densamma förenade aflöningsförmåner. SFS 1907, nr 134 s. 10. Det sätt, varpå de (dvs. bysantinerna) förvaltat sin uppgift att skydda den europeiska odlingen mot österns barbariska folk. SYLWAN (o. Bing) 1: 15 (1910). – särsk. (†) med avs. på gudstjänst o. d. Gudztiensten, skal väl bliffua förvaltat. VDAkt. 1676) nr 86. Och Komus sjelf din offertjenst förvaltar. STAGNELIUS (SVS) 1: 285 (1814). Den, som framför nasarenens altar / sin kristianska offertjänst förvaltar. RYDBERG Dikt. 2: 102 (1891).

Alla myndigheter är ekonomiska, dvs företag som förvaltar tjänster och annat.

Posted on: 2012/3/10 2:22
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
I mitt juridisk ordbok står att förvaltning är samma som administration. På engelska heter det administration too.
Och vi alla vet vad "the administration" i USA betyder.

Alltså, fina ordet "förvaltning" betyder inget mer än att de leker chef.
Godtyckligt som alltid, för att de bestämmer när de delar ut rättigheter, till vem och vilka.

I en ordbok svensk-engelska står det så här:
Förvalta. t.ex kassa administer jur. hold in trust.
Förvaltare: administrator. jur. trustee...

Alla ord har betydelse, och det märks att svenska språket är suveränt att mörklägga riktiga betydelserna.

Posted on: 2012/3/10 12:04

Edited by EaOne on 2012/3/10 12:38:50

See User information
Administration härstammar ifrån admin och administrera, och det har inte med rättigheter att göra utan tjänster eftersom tjänstemannen får betalt av skattbetalaren/arbetaren/folket. Överordnad heter det om denne står över Dig, rättigheter delas ut i andra sammanhang.

Kontentan av samhällets missuppfattning handlar precis just om detta ämne, helt plötsligt så blev tjänstemannen överordnad och detta har skett genom ett osagt avtal, det står inte skrivet någonstans. Orden bär som Du säger en specifik betydelse och ordet tjänsteman är det samma som tjänare eller tjänstefolk.

2 parter (grupper) kom en gång i tiden överens om att samarbeta med varandra i mänsklig form, i dag ser det annorlunda ut.

Ordet myndighet är avslutningsvis myndig att administrera tjänster, makt utövas endast om någon är förmyndare över Dig, vilket ämnet Ej handlar om.

Må väl!

Posted on: 2012/3/10 14:00

See User information
Intressant, ska läsa Wittgenstein, filosof med inriktning mot språk.

Posted on: 2012/3/11 3:01

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper