Vakencorner
|
Re: Update - Ekonomin idag
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag fick nyligen reda på att Inflation.US är en scam sida.
Tydligen handlar det i grund och botten om att dom försöker få folk att köpa vissa aktier om jag fattade det hela rätt. George4title Scam : Inflation.US Exposed (Part 1) http://www.youtube.com/watch?v=sDxUjMOKROU
Posted on: 2011/3/23 9:21
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Som jag ser det så kunde dom gärna skrota hela företagsformen aktiebolag.
Däremot så ser jag inget fel i att investerare tjänar pengar på goda investeringar.
Posted on: 2011/3/23 22:35
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Att tjäna på bra investeringar är naturligtvis helt okej, tjäna på förtroende som man gett andra människor. Att hetsa omgivningen till att "även de" investera i samma grej borde vara olagligt. Då är det inte en investering för att man tror på det genom att förutse framgång för idén, då är det en hype man bygger med avsikt att tjäna pengar när man säljer av. Och det absurda är att alla som hoppar på tåget/aktien/råvaran (läs guld) samarbetar för att hålla hypen vid liv likt ett stort pyramidspel... Sen kan man ställa sig frågan: Finns det bra och dålig ekonomi/konjunktur? Handlar det inte bara om vem som gynnas för tillfället? När några få individer tjänar på att många andra förlorar litegrann vardera, då är det dåliga tider... och när det uppstår större spridning av pengarna (kanske pga mer rättvist utbyte) då kallas det för bra ekonomi. Sett från dessa få smarta individers synsätt måste ju "dåliga tider" vara "bra tider för dem" och tvärt om... alla kan ju inte ha dåligt ställt med pengar samtidigt, pengarna befinner sig ju såklart någonstans när många har brist på dem. (Må det vara som simpel digital skuld, skulder i form av sedlar eller i form av råvaror) Egentligen borde vi inte tillåta att de "pengar"(läs förtroende), som vi skapar när vi tar banklån, kan förflytta sig längre än ett steg bort. Vi borde inte tillåta att samma skuld kan ägas i flera led samtidigt och välta hela samhällen då alla ägarna samtidigt går till banken för att plocka ut sina pengar. Men vad behöver hända med ekonomin idag för att folk ska inse att en variant av följande är mycket stabilare? http://www.youtube.com/watch?v=ySzqM5dpF7s En lite tråkigare men tydlig video: https://www.youtube.com/watch?v=CyiyUjPMs-g Det häftiga är att det inte kostar någonting att börja använda systemet... och det kan användas i hur stor skala som helst redan idag... och litar ni inte på den sidan som redan finns uppe kan ni starta en egen portal för ert community/kommun/land med den öppna källkoden. Det går inte ens att fuska till sig pengar i systemet... för det är dina vänner som du lurar av pengar i så fall... skulder tar sig endast ett steg bort. Konflikter om pengar skulle bli lokala angelägenheter (istället för globala operationer med världsbanker som backar upp andra banker så de inte ska krascha när folket vill plocka ut sina pengar) Jag tror inte att systemet är den bästa lösningen som går att uppbringa, det kan mycket väl utvecklas lite till... men det är bättre än det mesta vi har idag.
Posted on: 2011/3/24 21:53
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Jag vet inte om jag håller med på din syn angående guldet, att det skulle vara en likadan del i pyramidspelet som t.ex aktier och den marknaden. Men det kanske beror på vilket förhållningssätt man har till guld förstås.
Efterfrågan på guld ser ut att öka nu när det inte längre bara ska fungera som en metall att förvara i bankvalv. Det finns såklart flera problem med att använda det som valuta men guld och silver har faktiskt goda monetära egenskaper och skulle antagligen snabbt accepteras som alternativt betalmedel i händelse av katastrof då behovet att kunna handla med andra kommer finnas kvar ändå och guld är något vi historiskt sett som något värdefullt under en väldigt lång tid. Byteshandel kommer säkert vara utbredd men klarar nog inte riktigt av att ersätta nån form av valuta rakt av. Många ser väldigt många bra sätt för oss att klara av att ha ett samhälle helt utan pengar men jag tror helt enkelt inte att den stora massan kommer söka sådana vägar, vi är helt enkelt allt för vana att använda oss av pengar i nån form. För mig känns annars guld som en värdebevarare då våra pengar stadigt tappar värde. Ju mer pengarna tappar sitt värde desto mer kostar guldet i förhållandet mot just den valutan medan det faktiska värdet håller sig någorlunda oförändrat och det kanske är en del av anledningen att jag själv valt att placera pengar på guld och silver även om katastrofen inte kommer. Men självklart spekuleras det i guld också som så görs med allting, på det sättet verkar hela vårt system vara uppbyggt, att manipulera olika marknader för att enkelt tjäna snabba pengar och i nuläget kommer jag inte på nåt bra sätt att förhindra detta då girighet är en så stark drivkraft. Men den mesta spekulationen sker kring guld som egentligen inte finns, den faktiska mängden är relativt oförändrad och jag tror fler börjar inse detta. Eftersom jag mest talar om guldets fördelar gissar ni säkert på att jag är med på "tåget" och vill hålla det i rörelse för min egen skull och det är till viss del sant. Jag har en mindre mängd guld och silver undanstoppade för att vid en ev katastrof ha något att bedriva byteshandel med även om jag önskar att jag skulle klara av att vara självförsörjande. Detta istället för att spara dom pengar jag har över på banken då mitt förtroende för dessa är rätt lågt. Köper annars rätt lite av lyxartiklar och lever rätt stillsamt och det är anledningen att jag har haft möjlighet att fått lite pengar till övers att placera. Detta är alltså enbart vad jag tror skulle kunna hända vid en större katastrof men försöker verkligen inte uppmana folk att köpa guld och silver för att tjäna pengar på uppgången som sker, det skulle kännas som fel anledning. Skog och mark är mina mål annars och min dröm är att kunna få lös en lagom mängd mark att lära sig att leva av och på så sätt sluta vara beroende av pengar på samma sätt som fallet är idag och då skulle även guld och silver vara av mycket mindre intresse då man redan skulle ha tillgång till mat. Tyvärr är detta stora steg att ta och eftersom man alltid levt på ett sätt kommer en övergång vara svår och beroendet av pengar finnas kvar ännu ett tag för mig personligen. Jag gläds med er som kommit längre på vägen och befriat er mera från pengarnas grepp om vardagen men jag är inte där ännu. Jag vet inte vad ni andra valt att göra med era pengar men att attackera dom som valt att köpa guld som investering för framtiden och anklaga oss för att bedriva någon sorts agenda tycker jag är småsint. Dela hellre med er av era idéer hur ni valt att göra istället för att försöka skuldbelägga eller förlöjliga andra för deras val. Detta är inte riktat särskilt mot den här tråden men något jag stött på flera gånger rent allmänt och tyckt att det känts tråkigt. Min syn på guld och silver kan vara helt felaktig och jag kan vara fullständigt lurad och världen kanske skulle reagera helt annorlunda men så här har jag alltså sett på läget just nu och gissat på hur en omställning skulle se ut vid en katastrof. Men i vilket fall som helst vill jag inte ha mina pengar på en bank. Jag är väldigt trött och vet inte om någon förstår ett ord av vad jag menar med inlägget, hoppas på förståelse om ni finner det helt orelevant.
Posted on: 2011/3/25 0:20
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
http://www.presstv.com/detail/171576.html EU agrees on permanent bailout fund The European Union leaders have agreed on the final terms of its permanent bailout fund to use it as a mean to rescue any member country that may face financial crisis in the future. The decision came at a meeting of the EU heads of state in Brussels on Thursday, a Press TV correspondent reported. The permanent bailout instrument will be put in place in 2013 to rescue, if necessary, the countries using the euro currency. The leaders agreed that eurozone nations will start contributing to the fund in 2013 over the course of five years. They also decided on the exact amount the fund will be able to loan. “We will make sure that 500 billion euro is available with a tipple A status. we have agreed to ensure that the temporary facility as an effective lending capacity of 440 billion euro will be in place in June,” European Council President Herman Van Rompuy told reporters. The leaders also agreed to increase economic coordination in the eurozone in areas such as taxation and retirement policy. Currently, the 17 nations that use the euro have different rules on those things, making it hard for them to sustain a common currency. The meeting also led to an agreement for greater economic surveillance of the EU's national economies. The eurozone's temporary rescue facility, which currently has 250 billion euros, will expire in 2013. The temporary instrument was established last year to rescue two eurozone members - Greece and Ireland. Economists agree that having these bailout funds is important. ASH/MB
Posted on: 2011/3/27 1:18
|
|||
|
FRI Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion. Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar. Bättring för alla! |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Chriss, dina åsikter om guldet är helt befogade.
Folk samlar papper med siffror på, på hög, och visst kommer det en stundande katastrof. För SVensson skulle detta i enkla termer kunna innebära höjd ränta eller sänkt valutakurs. Men vi alla hålls på halster, du förstår, ett väldigt starkt vapen just nu i världen är just valutans kurs och värde. Människor sitter hemma på kvällen och spenderar sin "fritid" på att kolla husmarknaden, hur mycket deras hus är värda, eller vad dollarn står i. Det är så lågt vi har sjunkit. Rädslan bland folket är enorm och hålls endast i schack genom att sakta men säkert dra om svångremmen. Jag är glad för din skull, att du valt guldet som ett sätt att omvandla dina besparingar, även om jag i framtiden såklart skulle önska ett samhälle helt baserat på gemenskap, utan bytesmedel, oavsett om det är monopolpengar eller glimrande stenar. Ingen rädsla. Det är nyckeln.
Posted on: 2011/3/27 18:19
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Hittade en intressant intervju med en författare som har undersökt varför det är så många familjer i usa som går bankrutt. Vad hon har kommit fram till är att dom grundläggande kostnaderna för att leva har ökat markant dom senaste åren samtidigt som familjerna konsumerar mindre onödiga varor. Den vanliga synen varför människor blir bankrutt brukar annars vara överkonsumtion av onödiga varor för din över levnad.
Elizabeth Warren - The Two Income Trap: Why Middle-Class Mothers and Fathers Are Going Broke http://www.youtube.com/watch?v=8GHg3GAeQ1Y
Posted on: 2011/3/29 13:37
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Skriv artikel om de
Posted on: 2011/3/29 14:04
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag bor inte i Sverige just nu men jag har märkt mycket kraftiga prisökningar och avgifter på en rad tjänster sedan årsskiftet både i Sverige och det land jag bor i.
Bensinen förstås, men även elpriserna har stigit kraftigt och dessutom har elbolagen börjat ta ut betalning i förskott och pangar på redigt med inkasso om man inte betalar förskotten i tid samtidigt som man mumlar något grötmyndigt om "kostnader för att ligga ute med pengar" - men det är ju för fan förskottsbetalningarna man talar om!!! Dessutom har man höjt de fasta avgifterna för mätarna kraftigt, det är nästan en fördubbling. Men även andra fasta kostnader som husförsäkringar har nästan fördubblats, liksom även TV-bolagens kostnad. Försäkringsbolagen skyller på att "inbrotten har ökat" vilket är lögn helt enkelt samt att "panträttsinnehavare måste skyddas". Men om man inte har några lån då??? Det är rena huggsexan just nu! Och det verkar inte finnas någon enda organisation som övervakar konsumenternas intressen. Fackföreningarna lär väl ta affär när det visar sig att löneförhandlingarna nog byggt på att INTE kostnaderna skulle skena på det här sättet, men pensionärernas ekonomi går inte att rädda genom strejker precis. Tyvärr tjänar de flesta ansvariga politiker betydligt över snittet och märker sist av alla hur det står till. De flesta lågavlönade har haft dåliga avtal i årtionden och blivit nerklassade under bidragsnivåerna i systemen i många fall men fortsätter jobba av ren vana och kanske hederlighet, men många går nog och knyter näven i byxfickan.
Posted on: 2011/3/29 14:19
|
|||
|
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Wow That Was Fast! Libyan Rebels Have Already Established A New Central Bank Of Libya
http://theeconomiccollapseblog.com/ar ... new-central-bank-of-libya Fel tråd............... http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=174163#forumpost174163
Posted on: 2011/3/29 15:54
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Vi ser västvärlden dyka ner samtidigt som vi ser fattiga länder närma sig vår standard. Fredrik härén hade rätt, vi störtar här i väst. Vi har stannat i utvecklingen och utvecklas inte längre...
Exempelvis sjunker vår totala elförbrukning i Sverige samtidigt som befolkningen ökar... vi förbrukar mycket mindre och mindre resurser varje år. Familjer går på sina knän även när båda föräldrarna jobbar... även om man bara köper det allra nödvändigaste. (Hrrrpff, Det "nödvändigaste med västerländska mått mätt" vill säga.) Vi försöker leva vidare med mindre resurser än våra föräldrar hade. Men ändå försöker vi leva på samma sätt som våra föräldrar gjorde. Vi är för stolta för att sänka standarden lite och istället få fritid eller möjlighet att leva på en lön. Vi har till och med hotet att fattiga familjer blir av med sina barn om de inte arbetar sig upp till en viss levnadsstandard för barnen. Haha, Det som håller Sverige flytande är lustigt nog Uppdrag granskning, PLUS och de andra konsumenttvprogrammen vi har... Annars skulle Sverige snabbt rusa i fördärvet! Företagen skulle gå bärsärk på överflödet av ung billig arbetskraft. Missa inte SVT dokumentärerna säljsekten och Generation utanför. De skildrar detta mycket tydligt. Så med det i åtanke gör man en mycket god gärning genom att betala TV-avgiften... nästan som biståndsarbete. Förresten...Var röstar man på vilka program som SVT ska tillverka med pengarna vi betalar in? Jag skulle enbart vilja betala in min tv-avgift till uppdrag granskning och liknande program som gör skillnad!
Posted on: 2011/3/29 16:13
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Sänkt betyg hotar dollarn
http://www.e24.se/makro/varlden/sankt ... hotar-dollarn_2759169.e24 Värkar som till och med Aftonbladets ekonomitidning har vaknat till när det gäller Usa krisen. Själv har jag märk att silvret har gått upp med rasande fart den senaste tiden. Quote: –USA har en skattebas som regeringen skulle kunna utnyttja mer. Bara som ett exempel: om landets skatter låg i nivå med de svenska, skulle underskott inte vara USA:s problem, säger Robert Bergqvist. Jag läste för några år sedan att om usa hade samma skatter som Sverige så skulle 3 av 4 företag få lägga ner. Det är iförsig inte konstigt att en sossestyrd tidning alltid ser högre skatter som en lösning.
Posted on: 2011/4/20 7:30
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Hittade en annan intressant artikel som handlar om Svenska egen företagare. Helt otroligt att vi fortfarande har småföretagare i det här landet.
Jobbar tio veckor mer för 30 procent mindre lön http://www.e24.se/entreprenor/jobbar- ... nt-mindre-lon_2756371.e24
Posted on: 2011/4/20 7:57
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Man kan inte jämföra skattetrycket i Sverige och det i USA eftersom amerikanska företag måste avsätta mycket stora belopp för åtaganden inom sjukförsäkringar, pensioner, skadestånd och annat. Tittar man på dom bitarna ser man att skatteprocenten må vara olika, men att de pengar som måste tjänas in för att täcka utgifterna inte skiljer sig så dramatiskt. Och inte alltid till jänkarnas fördel!
Bolagslagarna är också skruvade ihop på olika sätt. En svensk och en amerikansk VD och aktieägare i USA har ett helt annat ansvar för vad dom sysslar med om något skulle hända, då hänger dom ofta på ansvaret personligen... här seglar man bara iväg hängande i en fallskärm och försvinner utom räckhåll.
Posted on: 2011/4/20 8:39
|
|||
|
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Man kan inte jämföra skattetrycket i Sverige och det i USA eftersom amerikanska företag måste avsätta mycket stora belopp för åtaganden inom sjukförsäkringar, pensioner, skadestånd och annat. Tittar man på dom bitarna ser man att skatteprocenten må vara olika, men att de pengar som måste tjänas in för att täcka utgifterna inte skiljer sig så dramatiskt. Och inte alltid till jänkarnas fördel! Frågan är om dom måste. Är inte det frivilligt. Eller beror det på företags form? Quote:
Har svårt att tro på det eftersom företagsformen är den samma men det är i för sig troligt att rättsväsendet skiljer sig åt.
Posted on: 2011/4/22 11:34
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Har nedtagningen av den globala ekonomin påbörjats på allvar? Nu kommer med all säkerhet bensinpriset ta sig ett ordentligt skutt inför sommaren...
Hade förväntat mig att det skulle inte skulle bli glasklart innan Q2-Q3 skiftet... Alltså när alla kvartalsredåvisningarna/halvårsrapporterna kommer i ljuset. Lägg samman att allt fler länder slutar att exportera allt mer mat... http://www.zerohedge.com/article/oil- ... -sinpoec-cuts-oil-exports Här är en video i ämnet... Quote:
Posted on: 2011/4/22 15:14
|
|||
|
FRI Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion. Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar. Bättring för alla! |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Vilket håll tror ni att guldet kommer gå..??
"Guldet kan bara gå åt ett håll" http://www.e24.se/business/ravaror/gu ... a-at-ett-hall_2760961.e24 "Nils-Erik Sandberg förklarar vidare att det handlar om förhållandet mellan hur stort utbud det finns av den amerikanska dollarn i förhållande till tillgänglig världsvolym av guld."
Posted on: 2011/4/22 21:19
|
|||
|
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."
/Benjamin Franklin |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Guldet går även åt ett helt annat håll... Nämligen rätt i förvar hos de rika. Precis som den fiktiva skuldsedlarna som används att växla över saker av verkligt värde (Land, guld, ditt liv, ja allt verkligt och fysiskt) till dom få. Människor luras hela tiden till att växla saker av faktiskt värde mot en idé, en dröm och tro på ett påhitt... Som sedan sugs upp av dom få, på din bekostnad. Hela systemet är ju byggt för att fungera så. Sedan står människor hungriga i ruskregn, när den fiktiva ekonomin faller och undrar vad fan det var som verkligen hände. Precis som ett parti monopol, men med ditt liv som insats. "Kejsares nya kläder" kan omskrivas till "Trälens nya kläder" i ny tappning.
Posted on: 2011/4/22 21:52
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Freedom X: det är verkligen mycket stor skillnad på vilka åtanden företagen har jämfört med Sverige, man kan utan vidare jämföra det med arbetsgivaravgiften vilken ju räknas in i lönesumman i Sverige och ger oss orättvist höga siffror när det gäller lönerna.
Ekonomin i USA just nu: mitt ex-ex är just nu i New York och traskar runt på Manhattan och säger att hela stan är full av pappmuggar som använts flera gånger, att tågen passerat bäst-före-datum för trettio år sedan och att det hela gör ett ganska skamfilat intryck. Sophämtningen verkar inte funka längre. Och folk pratar fortfarande om att alla offentliga inrättningar ju höll på att få stänga häromveckan den ödesdigra fredagsnatten. Amerikanerna har inte fått glömma krisen ett ögonblick, här hemma har det bara glimtat till på TV att det tycks ha blivit nåt uppskov och så tror alla att krisen är avklarad men icke sa Nicke, molnen hänger kvar och åskan trycker i atmosfären...
Posted on: 2011/4/23 7:58
|
|||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
haha, de har fullt upp med att betala på sitt lån och militärens helikoptrar... vem behöver nya tåg när det går att kriga mer?
Posted on: 2011/4/23 12:17
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Senaste updaten i teater/monopol partiet.
Posted on: 2011/4/23 18:17
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Lite mer Chapman... Och Monopol uppdatering. Ser allt dystrare ut för spelpartiet, än ser det ut som hatten("eliten") leder. Skon ("fotfolket") ligger värst till.
![]()
Posted on: 2011/4/24 23:06
|
|||
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
jag brukar vara inne på http://www.libertysilver.se för att kolla till silver priset. Runt 12 tiden idag så låg spotpriset på ca 8,8kr grammet nu ca 10 timmar senare ligger det på 9,35kr grammet. Enligt användare på libertysilver eget forum så hade Federal reserve en press komferans och det värkar som Bernanki har svårt att hålla skenet uppe för dollarn.
Vem vet detta kanske är början på en enorm uppgång för silver och guld och ett ras för dollarn. Tiden får avgöra. http://www.ustream.tv/recorded/14313374 Edit: ser ut som ansiktena förändras ibland, "reptilvarning". Eller så kan det bara bero på streamningen vem vet. Bernaki lät iallafall ganska närvös i mellan åt.
Posted on: 2011/4/27 20:44
Edited by FreedomX on 2011/4/27 21:16:19
Edited by FreedomX on 2011/4/27 21:23:22 Edited by FreedomX on 2011/4/27 21:25:38 |
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login