vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 4 ... 7 »


Anarkism/volontärism
#1


See User information
Så först en liten disclaimer eller vad det heter på svenska.
Jag är färsk på området och jag har inte läst nån bok i ämnet. Jag har lyssnat mycket på Stefan Molyneux och andra anarkokapitalister, samt funderat mycket och diskuterat med folk de senaste 4 månaderna. Även om jag redan till stor del känner mig övertygad om grundfrågorna så välkommnar jag ifrågasättanden och frågor som jag kanske inte tänkt på än.

Så grundfrågan för mig är FRIVILLIGHET. För mig handlar anarkismen inte i första hand om frånvaro av ledare utan att ha ett samhälle som är helt baserat på frivillighet, total avsaknad av tvång/hot om våld/våld. Om det kriteriet är uppfyllt så finns inga ledare.
Eftersom jag själv hade snokat i NWO etc i +4 år innan jag upptäckte de här frågorna så kommer jag anta att det inte är givet att folk här heller uppmärksammat dom på allvar.

Så med anknytning till tråden om direktdemokrati påstår jag nu att alla former av demokrati är omöjliga om man inte accepterar tvång/hot om våld/våld i samhället. Om nån kan förklara för mig hur demokrati i någon enda form kan förenas med att ingen har rätt att ta beslut över en annan människa mot deras vilja så är ni välkomna att göra det här. Jag har funderat på det här i några månader och personligen kan jag inte komma på hur det är möjligt.
Det här betyder att alla former av beskattning är omöjliga. Alla former av kollektiva beslut som tas mot någon enda persons vilja är omöjliga. Så länge du inte påstår att beskattning ska vara frivillig så är beskattning ingenting annat än REN STÖLD, och skulle beskattning vara frivillig så är det inte längre beskattning utan donationer.
Samma med lagar. Inga lagar kan vara legitima. Så länge inte JAG PERSONLIGEN ingått ett avtal om att efterleva någon form av regel så har jag ingen som helst skyldighet att göra det och ingen annan har någon rätt att tvinga mig. Om du inte håller med så var snäll och förklara vad den rätten skulle komma ifrån.
Staten per definition bygger alltså på tvång/hot om våld/våld och beskattning är stöld,! Eller som Molyneux brukar säga: statism is violence and taxation is theft. Det var dom orden som fick mig att haja till och börja omvärdera vad staten är.
Så välkomna att debattera

(ja jag vet att det skrivits om anarkism tidigare men det är ett tag sen och då var inte JAG uppmärksam på dom här sakerna )

Posted on: 2012/9/21 12:04
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#2


See User information
Det jag menar är att vissa saker i samhället skulle vi kunna fredligt samsam om och rösta fram hållbara beslut inom tex vägunderhållning, skola och sjukvård. Det är inte saker som folk vill ta bort ur samhället så självklart skulle en fredlig lösning vara ganska simpel.

Jag vet inte vad Stefan Molyneux har för konkret plan för hur han vill at samhället ska se ut och det har inte jag heller, men jag försöker visualisera mig hur det skulle kunna lösas i verkligheten. Jag tror vi skullle först och främst behöva dela upp "makten" på alla människor istället för att ha ett fåtal människor som kan ta beslut om krig och tilåmed kärnvapen. Internet ger alla människor en röst så vad väntar vi på då säger jag, internet är verktyget för 100% ärlig demokrati men simpla kontinuerliga röstningar online. Men det är bara en idé.

Zeitgeist movement (som kanske Stefan Molyneux är med i) verkar vilja riva ner alla städer på jordklotet och återanvända materialen för att bygga nya energiffektiva städer och låta jorden få tillbaka sin grönska. Det känns för mig som att det skulle vara total diktatur om dom tog ett såånnt val om alla städer på jorden..

När man ska lösa problem så gäller det att göra det kontinuerligt så kunde man gå in och ändra sin röst simpelt på en hemsida så skulle snabba lösningar kunna fungera på en hemida för demokrati. Tänk er att alla städer i Sverige hade en hemsida där dom snabbt kan gå in och rösta på diverse frågor och även posta in nya när man bryr sig om nått. Självklart blir inget genomförbart om inte 50% av rösterna är för försalget. Skulle folk bli förbannade över förslaget skulle dom gått in och röstat emot det direkt och en ändring skulle ske direkt. Jämför det med idag när det tar 2 år för att lösa en simpel sak för regeringen eftersom man undviker att säga nånting överhuvutaget i varenda tal man gör så långt det går..

Jag vet inte riktigt varför du reagerar precis som att jag är ute och cyklar totalt när det enda jag säger är att vissa saker vill vi ha kvar i samhället som tex. vägunderhållning och fri sjukvård för alla osv. En hemsida skulle göra det simpelt och fredligt att sköta allt det demokratiskt och sen skulle det inte vara nån funktion kvar för dom politiker som tycker vapenförsäljning, massvaccinering, propaganda,, krig och chemtrailsbesprutning är rimliga saker att spendera svenska skattebetalarnas pengar på.

Men skulle aldrig kunna få mer än 50% av svenska befolkningen på sånna saker för skattepengar. inte ens 0,5%.

Tydligt bevis för att det inte är hälsosamt psykiskt att "ha makt". För förlorar man empati för andra ska man inte ha tillgång till arméer eller kärnvapen eller ens ett parti med medlemmar.

Det är även ganska självklart att det inte skulle fungera att he en hemsida där vi sköter demokratiska röstningar i diverse frågor istället för att låta politiker ta den bördan vad pengarna ska gå till, OM inte alla människor var med på det frivilligt OM vi kunde komma överens om att vi vill ha en standard/säkerhet i livet och att vi kan bestämma över det demokratiskt på intrnet , fredligt..

Jag vet faktist inte vad du heller har för vision av hur en värld med liberalism som ledstjärna ser ut?

Vill du inte ha fri sjukvård för alla och vägunderhållning, städning på gator osv..?
Jag skulle vilja ha kvar det så pass mycket så jag skulle kunna betala en del av mitt arbete för attd et ska finnas för alla och jag skulle även kunna överväga att samarbeta och rösta fram lösningar på ett fredligt sätt med resten av befolkningen.

Jag vet inte om jag skrev rätt eller fel enligt din frågeställning men jag skrev hur som helst ärligt om en idée redan från början.

Skulle det inte kunna bli en fredlig lösning med direktdemokrati och liberalism?

Borde inte liberalism komma ur direktdemokrati?

MVH

Posted on: 2012/9/21 13:59
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#3


See User information
Tack för det utförliga svaret. Tyvärr svarar du inte på kärnfråga: hur kan någon ha rätt att bestämma NÅGONTING över mig mot min vilja?
Utöver den så har jag ett par nya utifrån ditt inlägg:
Hur kan det var fredligt att stjäla pengar från någon och bestämma vilka regler de ska leva efter mot deras vilja?
När du säger "folk" menar du då majoriteten eller alla? Om det är mindre än 100% som vill nåt så är det ju återigen någon som tar beslut om folks liv mot deras vilja.
Hur ska "fri sjukvård" m.m. kunna finnas utan att man stjäl pengar av folk?

Det är kritiskt att skilja på vad man själv är beredd att betala för och att ha ett system där folk blir bestulna på frukterna av sitt arbete för något som andra vill ha.
Min "vision" av hur ett volontäristsiskt samhällle skulle se ut är också feltänk som många statsförsvarare gör. Jag har ingen vision av hur "samhället" ska se ut. Samhället får se ut så som individerna vill att det ska se ut på den plats där dom bor. Det betyder rimligtvis ett brett spektrum av samhällen som organiserar sig på olika sätt baserat på deras personliga ideer.
(Molyneux är f.ö. väldigt kritisk mot Venus Project, du hittar lätt några videos där han går in på det på youtube)

Posted on: 2012/9/21 14:29
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#4


See User information
Håller med GordonShumway. Jag tror på ren anarkism, men som det ser ut idag så kan det inte skapas så enkelt. Så länge barn blir lärd att följa en ledare utan att behöva tänka själv så blir det svårt. Vi blir lärda att vara goda konsumenter och duktiga arbetare. Det är där Molyneux grundfilosofi ligger för att kunna komma till anarki utan kaos. Att låta barn integreras i samhället utan att bli utsatta för olika typer av våld.

Problemet är att staten i sig är materialistisk, det är dess grundfunktion. Därför så finns det altid något att vinna i att sätta människor i beroendeställning. Den frihet vi har, har vi enbart för att vi blir produktiva med den illutionen. Men skulle illutionen falla så skulle friheten falla lika fort. Vi svenskar vet det, så vi tar på oss våra maskar och fortsätter spela våran roll i detta skådespel. Förr eller senare kommer fasaden att rasa. Om det kommer leda till något bättre eller sämre är svårt att säga.

Tittade på en bra föreläsning om hur cilivisationer alltid utvecklas till att bli mer och mer komplex. Vilket leder från början till effektivitet och slutar i kollaps.

Collapse of Complex Societies by Dr. Joseph Tainter
http://www.youtube.com/watch?v=G0R09YzyuCI

Posted on: 2012/9/21 16:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#5


See User information
Skatt är stöld:

http://www.mises.se/2010/03/06/skatt-ar-stold/

Men om man älskar/gillar att bli bestulen så är det upp till var och en.

Posted on: 2012/9/21 16:55
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#6


See User information
Indeed indeed FreedomX. Mitt fokus i en sån här tråd och de flesta diskussioner jag haft med folk handlar om att kunna ta STEG 1, och se vad staten är. Jag gillar inte att motivera anarkism/volontärism med argumentet att det är bättre än staten. Det är som att argumentera för avskaffandet av slaveriet med argumentet att det blir bättre produktivitet då. Staten bygger på våld och beskattning är stöld. Innan folk kan ta det första steget och se det så får de andra diskussionerna vänta.
Karsten, indeed indeed. Jag upptäckte mises för en vecka sen när jag såg Klaus som gäst på Anarchast på youtube, hade sett honom på freedomfest men missat att det var samma person. Jag har kollat hans 2 första föredrag o ska ta mig igenom dom andra vid tillfälle :P

Posted on: 2012/9/21 17:23
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#7


See User information
Jag tror att jag oxå gillar detta med att slippa staten och regeringen... Jag undrar hur det skulle se ut i världen om så var fallet..

Problemet är väl att det verkar alltid finnas de som vill styra och ha makt över andra. Så då måste man hela tiden motarbeta såna typer innan de blir för stora, eller hur skulle man lösa det?

Lyssnade på Larken Rose på Red Ice häromdagen, han verkar ha koll på anarkismen och sånt.. Om ni inte hört så lyssna http://www.redicecreations.com/radio/2012/09/RIR-120916.php

Tänk om alla vaknade upp imorgon och slutade följa regeringens dumma regler och slutade betala skatt.. Vad kunde de gör? Sätta alla i fängelse? Haha.. Tyvärr är folk för snurriga och fast i sitt eget, jagande efter rikedom och status...

Posted on: 2012/9/22 0:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#8


See User information
Indeed indeed. Det är många intressanta frågor som följer i kölvattnet av det här.
Inga anarkister som jag har respekt för förespråkar en snabb övergång till anarki. Jag ser det mer som att vi behöver mogna in i ett samhälle som inte styrs med våld/hot om våld. Molyneux brukar ju säga att han är en kindergartenist, dvs hans ideologi är samma som man lär ut på dagis knuffas inte, slå inte, sno inte osv, klockrent!
När det gäller dom som vill ha makt över andra så ser jag nog inte dom som problemet. Problemet är att alla idag GER bort sin suveränitet. Om folk slutar med det så har maktivrarna inte mycket annat att göra än att skaffa sig riktiga jobb och börja bidra till samhället som alla andra. Men den dagen är inte runt hörnet som jag ser det. Förvisso är vi extremt hårt präglade att göra det från barnsben så jag tvivlar eg på att det är människans natur att göra det.
Vi får se, det finns ju risk att anarkin kommer långt innan vi är mogna för det

Posted on: 2012/9/22 9:19
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#9


See User information
Självklart skulle det finnas städer som inte har nån sjukvård och säkerhet för folket.. Jag tror dock att jag skulle söka mig till en av dom städerna där man gemensamt oganiserar så lite av allas lön går till nått som är bra för alla i samhället.

Om vi säger att "staten" eller "makten" dvs. hemsidan med demokratiska röstningar är ENBART för att organisera projekt och lösningar på samhälls problem och typ om det behövs en ny väg eller nytt sjukhus osv.. Eller projekt för att hjälpa andra människor med nånting som egentligen borde vara statens arbete om dom nånsin hade ett arbete att utföra förutom att sitta på makt över andra..

Jag tycker det kunde vara en hemsida där man får rösta på förslag i varje stad, men även en hemsida för varje land eller län kanske också.

Jag tycker alla ska ha rätten till bostad, rent vatten, el och så vidare och allt som växer på jorden eller arbete som utförs av maskiner ska vara ett allmänt arv till alla människor och därför organiseras detta genom frivilligt arbete och maskiner och robotar såklart som underlättar alla arbeten i produktion och allt. Elen tillverkas gratis.

Men visst, jag kanske är en "hard-liner"..

Men nyckeln till allt ligger hur som helst i att ge alla människor en lika mycket värd röst som kan höras. Skulle vara mycket säkrare att röstningar pågår i varje stad kontinuerligt än att ett fåtal makthavare har miljoner saker att utan riktlinjer från folket..

Fanns det någon svensk politiker som lyssnade på den här idéen så skulle den politikern hamna i historieböckerna, så mycket tror jag på den här idén om att kombinera liberalism men en simpel lösning på 100% ärliga röstning online, och nyckeln ligger i att vem som helst kan logga in och säkerhetskolla så ingen fuffens händer med rösterna. Detta skulle lösas på ett simpelt sätt genom att du får ett nummer när du röstar och nummret blir officiellt på en öppen del av hemsidan där alla röstnummer och info om vilken fråga rösten berörde.

Så min motfråga skulle vara då att hur skulle en sån hemsida kunna bli fifflad med?
Om vem som helst kan se alla röstnummer men inte vilket namn som fick röstnumret när denne rösta.

Om vi säger att varje människa i Sverige fick en "bankdosa" som istället är en röstningdosa som används för att logga in med samma säkerhet som på en bank. 3 olika delar av hemsidan. En för att rösta på frågor i staden man bor i, andra delen är frågor i länet man lever i och sist men inte minst landet vi bor i.

Då skulle vi alla kunna sätta oss och se till så att våran röst blir örd i alla frågor som vi bryr oss om.

En annan del på hemsidan kunde vara framröstning av frågor och då blir hemsidan som ett projekt för att hjälpa och sprida kärlek till andra änniskor kanske utanför Sverige.

Så tänk er själva, om vi kunde rösta fram nånting som vattenreningverk i alla länder som har folk som inte har rent vatten. Och sen organiseras det genom hemsidan 100% frivilligt och men "skattepengar" från enbart dom som vill stödja projektet.

Vi bor i internetlandet det är bara därför jag tror på den här lösningen. Men såklart skulle vissa rösta bort röstningarna på datorer och såklart är det deras val.

Jag tycker fortfarande folk ska ha rätten till mat, vatten och bostad varje dag , ren luft och el också.. Det är saker som inte kostar nånting att tillverka om inte pengar fanns dvs..

Vad tror ni?

MVH

Posted on: 2012/9/22 13:23
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#10


See User information
Anvendernamn:
Jag gillar ditt engagemang men det är stora frågetecken kring ditt resonemang.
Å ena sidan, när du säger att "enbart skattepengar från dom som vill stödja projektet" så är det inte längre frågan om skattepengar, det är donationer. Och då pratar du alltså om anarki, låter det som, eller volontärism som har en bättre klang.
Samtidigt pratar du i termer av att man har rätt till olika saker. Var kommer den rätten ifrån och vem ska säkerställa att den infrias och vem ska finansiera den?
För mig låter det som att du pratar emot dig själv.
Allmänt så har jag helt omvärderat såna saker som rätt till mat eller bostad eller likn. Hur kan man ha "rätt" till nånting? Den enda rätt jag kan se är att man har rätt till det man blivit lovad av någon, på frivillig basis. Då pratar vi alltså om att ingå ett kontrakt med någon.
Har man rätt till något som någon annan är tvingad att utföra så pratar vi om slaveri och det kommer förmoligen ingen här förespråka.
Om jag ska vara lite snäll så visst tror jag att det skulle kunna bli bättre än idag med dina ideer, men det förändrar inte det faktum att staten(oavsett direktdemokrati eller ej) bygger på våld och att statens finanser utgörs av stöld från individen.
Och slutligen så undrar jag fortfarande hur någon kan ha rätt att bestämma någonting över en annan person mot personens vilja Om det inte är så att du faktiskt konsekvent förespråkar att ditt system bygger på 100% frivillighet och då är du alltså anarkist.

Om du tycker att dom gränsdragningar jag drar verkar onödigt hårda så vill jag tipsa dig om att kolla den här utmärkta videon med Larken Rose Lets make a deal
Klarare än såhär blir det inte

Posted on: 2012/9/22 18:16
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#11


See User information
Självklart skulle inte en hemsida fungera som ärlig demokrati om inte folk kännde att det var ärlig och positiv i resultaten.

En hemsida skulle ganska enkelt kunna göra så absolut ingen som inte vill vara med blir tvingad. Och dom som vill spendera en del av sin lön för att stötta ett större projekt som skall hjälpa nått annat land eller bygga någgot i Sverige.

Min uppfattning av "makten" är att dom försöker framstå som att det är en evig kamp för att skapa ett bättre samhälle för alla genom skattepengarna. Alltså att alla politiker arbetar för att på nått sätt komma på en bra lösning som gör så alla människor får en bättre livsstandard.

Jag tycker inte det skulle vara speciellt svårt eller orättvist att säga att alla har rätten till mat, vatten, bostad och el .. Och sen se till att samla frivilliga som sköter maskinerna och plantagen, elverken och reningsverken..

Mat, vatten, bostad och el tycker jag kunde vara en grund som alla i Sverige har rätt till och sen skulle det hamna långt upp på listan över frivilliga saker som människor organiserar på ett frivilligt sätt.

I grund och botten så har jag bara visualiserat mig en hemsida för att organisera saker som sjukvård och donationer/skattepengar.

Staten skulle "bytas ut" mot en ärlig och rak organisering av pengar demokratiskt för att skapa projekt som förbättrar för alla människor i ett samhälle. Tex ny väg eller stängsel för att skydda vilda djur från att bli påkörda och samtidigt rädda bilförare..

Jag kan dock inte förstå hur det kan vridas till att det inte är friviligt när en hemsida inte skulle fungera om det var tvingat eller ofrivilligt..

MVH

Posted on: 2012/9/22 23:32
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#12


See User information
Är det inte svårt att komma till ett samhälle fritt från staten/regeringen i små steg där man har en mjuk övergång. För mig känns det som att allt behöver falla ihop och så skapar man ett samhälle utan styre.

Är det inte lustigt också hur ordet anarki och även anarkism har en negativ klang i vårt samhälle. Anarki lika med kaos, och så tänker nog alla. Även jag till viss del. Men måste det vara kaos, utan lagar. Hur många vill egentligen råna, stjäla och döda bara för att det inte finns en lag emot det?

Anarki betyder också, frånvaro av härskare. Det låter skitbra tycker jag :)

Sen att skapa lokala små samhällen där alla tillsammans driver olika företag eller liknande och man använder direkt demokrati. Alla får vara med och bestämma. Men vill de inte vara med så slipper de.

Tänk hur mysigt det skulle kunna bli och alla kommer vilja utveckla de bästa möjliga produkterna. Inte tjäna mest pengar möjligt. Samma sak med läkemedel och mat. Osv.

För något jag skulle vila ha är såklart undervisning och hälsovård och de andra för att leva ett bra och gott liv.

Posted on: 2012/9/23 0:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#13


See User information
Skulle först vilja påtala att det skiljer sig vad vi kallar stat, anarkist mm

En stat är en fiktion, den finns bara i våra huvuden och tro... En stat är fort satt en stat, även om den skapades för din räkning och hjälp, eller om den sen förvrängdes och blev parasit på den som den skapades att hjälpa. Det är fortsatt en idé vilket vi själva skapat. Samma sak med länder (handelsområden, lagar mfl).

Vad gäller Anarkist, Suverän, Free man on the land, är detta i min vy samma sak, däremot ter vi oss att älska sätta allt i boxar och sedan sätta en label på det.

Slå tex upp ordet "fri" och "laglös", kanske i dessa def. syns samma röda tråd. http://g3.spraakdata.gu.se/saob/index.html

Du kanske rent av blir förvånad...

Vidare detta Samhälls-"avtal" som Ab Sverige ser som bindande, är allt annat än laglig. Den skapas på BB, då dina föräldrar registrerar(ger bort dig) till denna stat.
Bara fråga dig själv, hur ett avtal kan vara bindande, om få känner till den och än färre har sett ett, eller vet vad kråkan på pappret på BB verkligen utgör...
Hade ett annat företag sjort samma sak, skulle anmälningar om bedrägeri regna tätt.

Jag har självt ställt frågor om validiteten av detta "avtal", men tjänstemän försvinner ur min närhet och dom borde vara glada att trådarna fortsatt sitter kvar på kroppen.

Problematiken är som jag ser det, att folk helt enkelt vägrar ta eget ansvar. När ansvarstagandet för den egna handlingen och för varandra, kommer detta bli relativt enkelt... Men så länge vi inte står upp mot dessa terrorister (Passa på att slå upp det ordet med... Du måste nämligen vara en, eller representera en stat för att kunna vara terrorist...) för varandra, kommer detta bara fortsätta, vi kommer att fortsätta vara söndrade och härskade...

EDIT: Vill bara be er reflektera över def. av ordet "terrorist" och fråga er sen, vilka som står med hot och våld vid våra vägkanter och domstolar... "Gör som jag säger eller..."




Posted on: 2012/9/23 17:06

Edited by Avatar on 2012/9/23 17:41:33

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#14


See User information
Anvendernamn:
Om dina ideer verkligen är 100% frivilliga så har jag ingenting att invända. Däremot använder du fortfarande begrepp som antyder motsatsen: "rätt till", skattepengar.
"Rätt till" förutsätter att nån annan är TVUNGEN att förse dig med det du har rätt till, eller hur? Om det är frivilligt så går det inte att garantera rätten. Skattepengar är per definition tvångsbaserat/stöld.
Jag kan inte undå att reagera över att jag ställt ett antal raka frågor men inte fått svar på nån. Dina intentioner är säkert goda men jag tror att du behöver sätta dig in rejält i olika gränsdragningar för att ens kunna skissa realistiskt på såna här ideer.
Jag är inte kunnig eller erfaren ang anarkism/volontärism så det är därför jag efterlyser svar på mina kärnfrågor för att se om det finns svagheter i mina tankar. Och volontärism kräver heller inte att man har några modeller för hur allt ska fungera eller organiseras, bara att det sker frivilligt = folk organiserar precis så som dom själva vill.
Om du faktiskt pratar om ett anarkistiskt samhälle så finns tonvis av olika varianter du kan läsa på om för att slippa uppfinna hjulet igen. Men jag har inte klart för mig om du menar det här istället för en stat, vid sidan av en stat, eller nån slags variant på hur en stat ska vara styrd.
Zin: håller med om det mesta du säger. Men jag vill fråga även dig när du "vill ha undervisning och hälsovård" om det är nåt du tycker att man ska ha "rätt till" oavsett om man gör nån motprestation eller inte? I såna fall är det nån annan som ska tvångsarbeta = slaveri.
Avatar: indeed indeed jag vet, men om man inte använder boxar så går det inte att prata, har du tänkt på det?
Jag ser det också som en fråga om mänsklighetens utvecklingsnivå. Folk är uppfödda sen generationer med en stat och tänker bara i termer av att det finns en stat så det är EXTREMT svårt att ta fullt ansvar. Jag vet själv, jag har hållit på i 4-5 år och avprogrammerat mig och jag har en bra bit kvar. Att ha kommit till den punkten där jag ser frågan tydligt och bestämt mig för att ta fullt ansvar känns befriande men jag märker hela tiden tankar som går på reflex som förutsätter att det finns en stat. Den enda naturliga anarkin jag kan se är den där mänskligheten mognar in i eget ansvarstagande och det kommer ta lååååång tid om det fortsätter i den här takten. Just nu känns det som vi går baklänges Men vi får se, det kommer nog bli så mycket tumult de närmaste åren att folk kanske TVINGAS växa upp

Posted on: 2012/9/23 18:27
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#15


See User information
Jag ser det inte som en rättighet att någon annan måste utföra ett arbete åt dig. Men i ett samhälle som byggs upp av omtanke och medkänsla så tror jag att människor vill hjälpas åt. Det är väl bra med undervisning och vård av sjuka och gamla osv. Vill man inte vara med i det så behöver man inte men då får man räkna med att stå på helt egna ben. Men de flesta har en familj och flera vänner så det är nog svårt att bli helt ensam, om man inte väljer det själv.

Jag kan föreställa mig ett samhälle där människor hjälps åt och drar sitt strå till stacken så att säga. Alla är vi bra på olika saker och tycker om att göra olika sysslor. Vissa kan laga mat andra kan laga bilar. Så då kan man skapa ett holistiskt samhälle där alla bitar finns med.

Eller så gör var och en vad de vill och så får man lön i pengar och så måste man betala andra för det man vill köpa. Tjänster och varor. Men det blir nästan samma sak fast då kan vissa bli rika och kanske köpa sig en arme och döda folk. :)

Ärligt så tror jag på att utveckling och evolution inte går långsamt utan att den ökar raskt och tillslut så säger det "booom" och så smäller det bara till och så har vi en helt annan värld/medvetande. Tror det finns en del saker som tyder på att det är så också. Fast forskare kan tolka det som att andra arter har utplånats samtidigt på hela jorden också. Typ en meteorit eller nått annat. Men tänk om det helt enkelt är så att universum skickar ut en våg av "ny" energi som kodar om allt i dess väg. När den når oss så programeras vårt DNA om och nästa generation är nästa art.

:)

ps. Slog precis på ett avsnitt av "Sons of Anarchy" :)

Posted on: 2012/9/23 20:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#16


See User information
Om vi säger att hemsidan som är makten bara är en hemsida fr att frivilligt organisera samhällsprojekt med frivilligas pengar uppdelat.. Du kan själv bara skippa att delta i hemsidan och då har du grunden för att leva som resten av befolkningen organiserat för vi bryr oss om varandra tillräckligt mycket för att kunna säga att alla ska ha rätten till 3 mål mat per dag, gratis el, rent vatten och husrumm som egentligen inte ens behöver kosta pengar för om pengar inte existerade så skulle det vara gratis..

Jag bara bara föreställningen sen jag var liten och försökte förstå mig på världen. Fick höra att nån hade fått tv och möbler av socialen och automatiskt trodde jag att staten har en "standard" som alla människor har rätten till. En säkerhet som ser till så alla har grunden för att leva som en säkerhet i livet. Och jag trodde att det levnandsstandarden höjjdes för alla människor succesivt. Idag fick människor utan hem och tv ett hem och en tv. Och nästa år kanske standarden höjt tänkte jag för staten måste ha en funktion.

Men dom vill väl att vi ska tro det också, att vi är påväg mot nånting som gör att vi behöver ledare.

Men lek med tanken då att vi startade en hemsida för att "rikta" skattepengar på ett sätt som vi själva vill. Röstningar 100% ärligt och enkelt att säkerhetskolla.

Så listar vi upp lite projekt som innebär att hjälpa dom som har det svårast i Sverige tex. hemlösa svenskar.
Sen när hemsidan fungerar och går att lita på rent säkerhetsmässigt så kan vi tipsa media och politiker om hemsidan så dom kan se exakt vad vi skulle vilja hända med våra skattepengar..

Och självklart kan dom som inte vill delta välja att staten fortsätter att ta skattepengar och använda till diverse omoraliska saker som svenska befolkningen aldrig skulle klara av på grund av emppatin vi har för anda människor..

Jobbigt när många ser det som att det måste kollapsa innan en bättre lösning kan uppstå bara.. :(

Det slog mig att med massvaccinering så blev ett antal svenskar skadade av vaccinen. Så där är en ganska klockren anledning att svenska befolkningen skulle kunna välja vart dom vela att evetuella skattepengar/frivilliga donationr ska gå mot för håll..

MVH

Posted on: 2012/9/24 16:48
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#17


See User information

Posted on: 2012/9/24 16:54
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#18


See User information
Dude, jag tror du dragit slutsatser om mina resonemang som saknar grund. Att ha rätt till nåt och att få nåt för att andra bryr sig är helt olika saker. Jag förespråkar inte nåt slags var o en för sig om du trodde det. Men dom som vill ha det så måste ha rätten att lämnas ifred och spara allt dom tjänar till sig själva eller ockra eller vad dom vill.
Kanske menar vi samma sak med det mesta men formulerar det helt olika.
Min ambition är att belysa det som för mig var helt dolt, mitt framför ögonen på mig. Och då försöker jag vara så tydlig jag kan med språket. Blandar man ihop skattepengar/donationer eller "rätt till"/"nåt som medkännande människor gärna hjälper till med" så menar jag att det inte går att komma till klarhet med nånting.
Men allmänt så ser jag alltid en lurande fara med "rätt till". Man stjälper mer än hjälper människor om man bara ger dom saker. Det engelska uttrycket "a hand up, not a hand out" är talande. Ju mer folk kan göra insikten att dom kan hjälpa sig själva desto mer oberoende kan dom bli. Det är kanske väl menat men ger dåliga effekter att bara dela ut saker.

Har sett den där snubben du länkar till förut, verkar bra. Ska kika

Posted on: 2012/9/24 18:37
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#19


See User information
Priset för frihet är ansvar.

Priset för trygghet är skyldigheter.

Vad politiker alltid gör är att sälja trygghet, vilket alla människor älskar. Priset för trygghet är skyldigheter vilket leder till mindre och mindre frihet om det fortgår. Utan frihet så förlorar människor ansvarskänslan med tiden. Vilket leder till mer och mer påtvingade
(skyldigheter = slaveri).
En ond cirkel som vi måste bryta till varje pris. Eftersom om människor förlorar sin frihet så förlorar man sin möjlighet att äga sig själv. Äger man inte sig själv är man bara ett gående köttstycke som bara kan ha ett värde mellan andra människor.
Vi vet mycket väl på detta forum vilka typer som skulle vilja att det händer.

Posted on: 2012/9/24 22:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#20


See User information
Ja det är säkert sannt att jag misstolkar dig precis som du misstolker mig, för vi sitter i samma båt och ingen vet nånting om båtar men vi vet att vattnet läcker in i ganska hög fart. Alla vi skriker attt vi måste börja skopa ur vatten innan vi sjunker. Men våra medmänniskor i båten förstår inte att vatten läcker in för att media har censurer som vi kan få bevis för online när vi forskar om diverse konspirations-fakta.

Det känns som alternativen är att visa/beskriva en bättre lösning för allmänheten eller så är det bara att hålla i hatten och låta politiker och människor spela ut sin fantasivärld som inte leder till annat än diktatur.

Om vi själva tog ansvaret och sa att vi har en bättre lösning att få positiva saker uträttade i samhället på ett friviligt sätt. Sen visar vi hemsidan som går ut på mängder med röstningar för att komma fram till projekt som folk frivilligt vill betala och även delta i för att hjälpa dom människor som har det svårast i landet eller världen.

Tänk er affärer som har enbart basingridienser som vetemjöl och diverse grödor och frukt. Dessa basingridienser är nånting som alla behöver för att överleva och istället för att varje enskild betalar för ingridienserna så skulle vi genom hemsidan kunna människor från hemsidan att arbeta för att tillverka ignridienserna gratis under solens strålar och sen behövs inte ett pris sättas på varorna i affären utan istället får folk vänja sig med att man inte tar om man inte behöver bara för att det finns..

Det skulle hur som helst radera svält i Sverige.

Jag tänkte även att man kunde ha en doktor eller nån som kan kolla på barn i skolan om dom får för lite näring och sen automatiskt ordna gratis antal frukt till barnet varje morgon som då inte har ett pris utan skapas gratis och därför används med kärlek istället för att sätta pris på det. Men det kanske blir lite creepy om en doktor ska kolla på barnen och bedömma deras näringintag. Men om kärlek till medmänniskor finns med i ekvationen på riktigt så kanske det blir positivare resultat än vacciner mot sjukdommar som försvunnit för mängder med år sedan som vi alla fått (antar jag).

När man täänker på hemsida för att skapa diverse projekt för att göra det bättre för människor på ett frivilligt sätt så blir helt plötsligt möjligheterna oändliga.

Förstå vilken ära att få anmäla sig som frivillig till ett av projekten om det är sånna projekt som tex. radera svält genom matodlingar och affärer med gratis mat åt alla som behöver..

Sen är väl frågan varför skulle folket i Sverige välja staten och makthavare som ledare när resultaten visar sig av det systemet. Om dom vet att dom kan ganska enkelt delta i en hemsida som verkligen påverkar samhället till det bättre genom frivillighet och öppenhet, ärlighet och kärlek till medmänniskor.

MVh

Posted on: 2012/9/24 23:53
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#21


See User information
Om man har den tron att makthavare ska leda oss till nått ställa som är bättre.. Som jag hade när jag var yngre tex.

Då skulle hemsidan glänsa till skillnad från staten.


Posted on: 2012/9/24 23:55
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#22


See User information
Jag orkade inte ens kolla klart på sista videoklippet för jag såg det här videoklippet som är exakt vad vi diskuterar i tråden: Volontärism, hur skulle det kunna fnungera?

http://www.youtube.com/watch?v=tE9dZATrFak&feature=related

Posted on: 2012/9/25 0:03
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#23


See User information
Få se om det går att använda sig av den begränsning språket i sig innebär för att göra sig förstådd, men va fan det kan bara gå åt skogen och man får chansen att göra om det.

Det finns väl inga system som funkat eller som kommer att funka som passar på alla. Vad är problemet med fri vilja och tillgång till all information ( nån slags sanning ) Jo om det realiseras så kan inte vissa ha kontroll på företeelser och tappar sin ställning" Gee what a shame"

Vem behöver ledare ? som det sägs i tråden så är frihet kopplat till fullständigt ansvar likaså som avsaknad av frihet hänger ihop med inbillad säkerhet, det enda säkra stället i denna 3D värld verkar vara den etta med jordvärme man får tillgång till när resan är över för denna gång.

Pengar, va fan det är passe, följ denna tankeslinga, sug på den ett tag och bidra gärna med en utveckling av detta spår.

Dagens exempel : du vill åka nånstans du ringer en resebyrå som ordnar taxi, flyg, hotell, evenemang mm, likaså återresan omvänt och du BETALAR med låtsassiffror.

Framtida exempel: du gör exakt samma resa med enda skillnaden att man inte blandar in nån låtsasvaluta.

Hur är det möjligt alla måste ju som bekant ha pengar annars kan man inte shoppa på nätet eller hur ?

Jo tänk följande : om den på resebyrån genuint vill hjälpa sina medmänniskor till att få uppleva en resa och stortrivs för stunden med den erfarenheten, likaså taxichauffören, piloten, busschauffören, hotellreceptionisten, kocken, guiden, glädjeflickan osv så är det inte låtsaspengar som ger denna upplevelse utan interaktionen med alla inblandade som är själva grejen.

Med tanke på att mer än 90% av allt arbete går till privata fickor utanför vår ankdamm innebär det att var och en istället skulle kunna bidra med c:a 4 timmar i veckan för det allmänna med en sysselsättning som samtidigt gör en glad och bidrar till andras välbefinnande mot att man utan pengar kunde hämta livsnödvändigheter och annat vettigt.

Detta är svårt och tog lång tid att fatta ( är rätt trög mellan varven ) allt är förbetalt så att säga, som ex. vi som vistas i den geografiska regionen som idag benämns Svedala är c:a 9 milj. om man bortser från att jorden vi vistas på inte är en förbrukningsvara så har vi alla här ett "mantal/aktie" i dessa sk. tillgångar som idag förvaltas/missbrukas av ett fåtal snart ett minne blott egennyttiga sjuka individer.

Så om var och en har en 9 miljonte del av detta territoriums tillgångar så är det bara en praktisk detalj hur detta mantal kan nyttjas, det enda vi får veta är vår del i utlandsskulden som ingen vid förhandlingsbordet åtagit sig utan det är nåt som dessa sinnessvaga individer hävdar.

Att vi är än mer sinnessvaga som utan att ifrågasätta eller sätta oss in i hur denna SCAM fungerar accepterar detta faktum och fortsätter zombiresan mot avgrunden är tragisk men bör gå att ändra på.

Det är vad balanserad bokföring handlar om Debet/Kredit siffrorna ska balansera, så om var och en är god för en 9 miljontedel av Svedalas tillgångar och man bränt ström/ bensin mm för ett fiktivt belopp och får en RIKTIG signerad faktura och den verkar stämma så var tanken i begynnelsen att man kritade på ett OK med sin signatur och skickade denna faktura tillbaka till administratörerna för balansering.

Alltså motsvarande 1000 spänn i ström ex. vis. OK Nisse Hult Kommers nummer xxxxxx-xxxx då tar den hederliga tjänstemannen och för över 1000 fiktiva stålar från Nisse Hults tillgodohavande till debetsidan på den dubbla bokföringen och allt är toppen, vadå kontanter "who needs that shit "

För om var och en har ett mantal i denna förvirrade ankdamm så har man bla en andel mineralrätter att disponera som idag mot vissas vilja förvaltas utan vår möjlighet att som alternativ göra det i egen regi, nåväl både SAAB och VOLVO mfl har bara ändå tagit sig rätten att gräva fram järn från backen och tillverka plåtburkar utan att fråga mantalsinnehavarna om lov att använda var och ens mineraldel och ännu mindre betalat royalty som det så fint heter.

Den som behöver piska, ledare och en vass grillgaffel i röven kan väl ha det men unna oss andra möjligheten att förvalta vårt eget "pund" om vi så önskar, så kanske en tillfällig övergångsvariant vore att ha två slags "medborgare" ( viket jävla uttryck) A+B eller nåt där vissa kan njuta av 130.000 EU regler och förordningar som alla har till syfte att hamna i var å ens bakficka ( Tro gärna nåt annat ) eller så kan den som vill avsäga sig ALLA privilegier som systemet beviljat och ta fullständigt ansvar för alla sina tankar, ord och handlingar och efter eget välbefinnande förvalta sitt pund som det passar.

Svårt detta, men tänk bakåt tillräckligt eller till platser där pengar politik och religion aldrig existerat, där har dagliga arbeten såsom matanskaffning, bostadsbygge, skötsel av barn och husdjur, musik, andlighet , älskog med mera funkat ändå och det kan vara en väckarklocka till att ifrågasätta dagens vansinniga prostitution och fokusering på illusionen ekonomi.

Vad lämnar alla dessa myriader av illusionerade slavar till eftervärlden som är positivt eller bestående som ex. vis bankirer, revisorer, lapplisor, skattmasar, kronofogdar, advokater, präster, vädergissare, börsnissar, konsulter mfl. vilka reella värden skapar dom till skillnad från en riktig kvinna som väljer den allt mer hatade rollen som hemmafru som tycker om det barn hon fött och den man som bidragit till detta nya liv eller mannen som finner stort nöje att så frön och se det växa till ren och nyttig föda för sig själv och andra, eller den som spelar vacker musik och bidrar till att båtbyggaren och kermikern mfl. ännu lättare och med större glädje kan framställa vackra funktionella verktyg för oss andra att upptäcka det fina som bjuds i denna värld.

Bla. Bill Mollison från Tasmanien ( Permakultur) har huvudet på spiken på mycket men det som sägs om antal individer i en "by" som max bör vara 200 liksom ett hönshus är värt en extra tanke, för bevisligen så verkar det vara det optimala antalet som bör bo nära varann, att man har en/flera liknande byar i närheten är helt OK , det är många aspekter som per automatik tar hand om sig själva och dessutom på ett positivt sätt för alla inblandade.

Vissa indianstammar hade sed att låta endast kvinnor välja manliga Ledare/representanter/ordförande, mycket fiffigt för många kvinnor speciellt idag är lika egennyttiga som många män i regel är och genom att göra på detta sätt så ökar chansen till att kloka, empatiska personligheter får den rollen som gagnar alla inblandade på ett bra sätt.

Summering, pengar, valuta och ekonomi är ett medel för ett fåtal att kontrollera resten, och den dan den kritiska massan fattar det öppnas dörren till nya spännande möjligheter till ett innehållsrikt liv som inte skadar och förstör liv och våra och nästkommande generationers möjlighet att göra likaså.

Lev väl alla.



Posted on: 2012/9/25 9:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Anarkism/volontärism
#24


See User information
Skulle volontärism kunna fungera genom en hemsida där man anonymt och ärligt röstar på diverse frågor som gäller staden/samhället/landet vi lever i?

skulle en hemsida som sköter röstningar åt folk 100% ärligt och säkert kunna skapa en trygghet åt folket om ett problem i samhället uppstår så kan det skötas snabbt?

MVH

Posted on: 2012/10/1 16:51
[Användaren är inaktiverad enligt eget önskemål, http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=193857#forumpost193857].
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 3 4 ... 7 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
47 user(s) are online (47 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 47

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS