vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Säljoptioner osv ....

See User information
Om jag inte missminner mig så lades det förra hösten säljoptioner för skyhöga belopp på att någon av USA's börser skulle sjunka rejält Har detta även gjorts i år ? Tänker nu mest på banken "Lehman Brothers" som satts / kommer att sättas i konkurs. Detta kan ju sätta många bollar i rullning och i värsta fall sluta med ett scenario liknande depresseionen för c:a 100 år sedan.

Posted on: 2008/9/15 16:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Säljoptioner osv ....

See User information
Ja har inga säkra källor men skulle inte förvåna mig om det är så.. Det har ju varit konstigt länge så de måste ju finnas nån som köpt på sig lite... Jag köpte xact bear lite innan årsskiftet så har gått plus en del på dom :) men va inne på min bank samma dag som raset började förra sommaren men då hadde inte min bank så ja kunde köpa dessa! Annars hadde jag vart med på ca 15-20% ras till utöver det som varit iår..

Men det går ju en heldel rykten om att swebank har de lite kasst nere i baltikum och här hemma är det många som går med lån till max, så dom närmaste månaderna tror ja det kommer hända mycket..

Minns att det var en av dom fd anstälda på Lehman Brothers som när han kom ut från banken med sinna grejer sa till kameran att det kommer bli fler som rasar...

Bollen har nog börjat rulla nu..

Posted on: 2008/9/15 18:13
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jepp, bollen rullar....

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_1727715.svd

Kraschen i Lehman slår mot svenska småsparare
Publicerad: 16 september 2008, 08.06. Senast ändrad: 16 september 2008, 09.55

Svenska småsparare drabbas. Flera hundra miljoner kronor riskerar att gå upp i rök.

Textstorlek: Normal text Större text Störst text Skriv ut Kommentarer (2 st) Blogglänkar (3 st) Så kallade strukturerade eller ­kapitalskyddade produkter har blivit en allt populärare sparform i Sverige. Bara under 2007 såldes aktieindexobligationer för 95 miljarder kronor. En aktieindexobligation är en kombination av ett obligationslån och en aktie­option.

Det som lockar är att sparandet, som ibland marknadsförs ­under namnet ”garantiprodukter”, därigenom innehåller ett skydd mot kursfall men ger möjlighet att vara med på en börsuppgång. Men om den bank som gett ut den underliggande obligationen går i konkurs försvinner skyddet och obligationen kan bli värdelös. Det scenariot, som för inte länge ­sedan betraktades som mycket osannolikt, blev ett faktum när anrika Lehman Brothers dukade under i helgen. Igår var marknadens aktörer fullt upptagna med att reda ut vad som gäller kring Lehman Brothers obligationer och om de omfattas av konkursen.

–I värsta fall blir det väldigt lite eller inga pengar kvar, säger Joel Grönberg, expert på aktieindex­obligationer på rådgivnings­firman Söderberg & Partners.

Aktieindexobligationer baserade på obligationer utgivna av ­Lehman Brothers har sålts av ­flera svenska mäklarfirmor, bland annat Erik Penser och Kaupthing. Enligt Peter Melbi, vd på Erik Penser, har firman sålt Lehman-obligationer till ett värde av cirka hundra miljoner kronor till svenska privatpersoner. Institutionella investerare har köpt för ytterligare ett par hundra miljoner.

–Men det ska jämföras med vår totala utestående stock av aktie­indexobligationer på totalt 7 miljarder kronor, säger Erik Melbi. Han uppger att de institutioner som köpt pappren själva velat ha Lehman Brothers som emittent. Oroliga kunder fick på måndagen nöja sig med knapphändig information.

–Vi vet helt enkelt väldigt lite just nu, men följer utvecklingen noga. Det behöver inte vara så illa som att pengarna är borta, men det är för tidigt att säga. Fram till dess ställer vi inte priser i de aktuella obligationerna, ­säger Peter Melbi.

Kaupthings informationschef ­Peter Borsos bekräftar att banken sålt Lehman-­obligationer, men säger att det rör sig om ett mindre belopp. Lehman Brothers har varit en ­liten aktör på den svenska marknaden för aktie­indexobligationer enligt Joel Grönberg.

–Men det kan bli spridnings­effekter som även påverkar andra papper, säger han.

Finansinspektionen har tidigare varit kritisk till branschens ­information kring riskerna med komplicerade sparformer som aktieindexobligationer.

–Vi använder inte längre ordet garantiprodukter och skriver tydligt om riskerna i våra prospekt. Vi kan bara hoppas att våra ­kunder läser det ordentligt, säger Peter Melbi.

Posted on: 2008/9/16 8:52
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Jag gick också och tänkte på detta idag,

Finns det nåt system eller programm som har koll på och information om när ovanligt stora summor handlas i sälj och köp optioner?
I så fall kan man nog tjäna en slant eller två.

Tips tack, var hittar man ett sådant här programm?

Posted on: 2008/9/27 16:05

See User information
Undrar om dom inte är ute o shoppar flygbolag också nu när dom går under en efter en.

Posted on: 2008/9/27 20:46

See User information
Quote:

Svenska banker kommer inte få en endaste krona av svenska staten, utan att lämna över ägandet till staten. Det meddelar Anders Borg.

Harkel, host.... och då köper de dem för en spottstyver och säljer sedan för att finansiera ytterligare överklassreformer. FY FAN!

Quote:

Vidare hänvisar Anders Borg till den besvärliga situationen i början av 90-talet.

- Det var så vi gjorde förra gången och det var det som gjorde att vi fick en kostnad om 60 miljarder kronor för att hantera krisen, en kostnad som vi i praktiken har återvunnit krona för krona, säger han.

Hmm minns snarare att det var skattebetalarna som betalade i form av sk "tvångssparande". Jag vet inte men personligen har jag inte sett av en enda spänn i form av "utbettalande från tvångssparkontot" som inbetalning på mitt bankkonto! Har någon sett ett sådant? Eller har de bara betalats ut i form av skattesänkningar till höginkomsttagare månne?

Samtidigt känns det bra att de inte slänger ut en massa skattepengar på bankerna, men man vet inte vad som är den bakomliggande tanken.

Källa: http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_739019.e24

Posted on: 2008/9/28 9:14

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper