vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Organiserad religion

See User information
Många uttrycker att organiserar religion är av ondo. Själv tycker jag att det är en allt för simpen uppfattning.

Jag ser att allt som är organiserat har en potensioal att utvecklas till en maktstruktur. Detta har ingenting med själva religionen att göra.

Om man går omkring med sådanna förupfattande meningar så hindrar man den organisserade religionen som faktiskt kan vara bra att växa.

Jag tror att religion har en viktig roll att spela, då en form som är bra fär människor och oberoende av dogma.

Jag ser att vissa former av buddhismen kan erbjuda detta. Det viktiga är att alla lär sig att inte bli bokstavstroende utan fortsätta tänka kritiskt tills döden.

Posted on: 2006/3/29 8:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Oranisserad religion

See User information
Det är uppenbart att det finns fördelar med organiserad religion,
det stora problemet är väl det att många människor som ansluter sig till religioner har en tendens att ta allt för givet, men också faran i att religioner, oavsett hur god intentionen var från början, riskerar att degenerera och missbrukas, speciellt i en stor organiserad verksamhet där ingen kan ha koll på allt vad som försigår. Det hänger förstås mycket på individerna vad man gör av religionen.

Fördelar? Man är ju starkare tillsammans än ensam, speciellt för de som inte orkar eller klarar att utforska det andliga på egen hand *kan* förstås religioner vara en stor hjälp.

Posted on: 2006/3/29 12:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Jag anser att man är starkare själv, om det handlar om personlig utveckling.

Religion har en tendens att reglera och styra hur saker ska uppfattas, vilket jag anser är fel för personlig utveckling.

Om personen vill vara med i religion för att göra religionen starkare, då kan jag förstå det.
Men jag anser att om man är ute efter att utforska sin spirituella sida och livet i allmänhet så är religion inte bra.

Visst finns människor som helt enkelt bara vill ha gemenskap och gillar att ha någon som berättar vad dom ska göra...sub.
Men då ska dom också förstå att det ej är personlig utveckling utan ett gruppmedvetandes tillväxt.

Lite som en organiserad utveckling där det krävs en ledare för att driva flocken.

Jag personligen tycker religion är dåligt för individens egna utveckling.

See User information
Quote:

niklas skrev:
Jag anser att man är starkare själv, om det handlar om personlig utveckling.

Religion har en tendens att reglera och styra hur saker ska uppfattas, vilket jag anser är fel för personlig utveckling.

Om personen vill vara med i religion för att göra religionen starkare, då kan jag förstå det.
Men jag anser att om man är ute efter att utforska sin spirituella sida och livet i allmänhet så är religion inte bra.

Visst finns människor som helt enkelt bara vill ha gemenskap och gillar att ha någon som berättar vad dom ska göra...sub.
Men då ska dom också förstå att det ej är personlig utveckling utan ett gruppmedvetandes tillväxt.

Lite som en organiserad utveckling där det krävs en ledare för att driva flocken.

Jag personligen tycker religion är dåligt för individens egna utveckling.

håller med dig..det där att det bara finns en lära och en sanning gör folk helt förtrollade och förblindade...religion är ett utmärkt sett att hjärntvätta och förtrycka folk..

man behöver inte religion för att komma på att man inte ska/behöver skada andra människor och planeten jorden och att man kan använda mentala/själsliga metoder för att må bra.. m.m

Posted on: 2006/3/29 14:47

Anonym

Jag Tror på ett " andligt uppvaknande ", utan styrda Religioner.
...Tror på alla människors lika värde

See User information

Niklas skrev:

Quote:

så är ju i allmänhet fallet men det beror ju mycket på hur
religionen utövas, och vilka individer det är som ansluter
sig till religionen.

Quote:

Det handlar mycket om ett sökande efter trygghet. Kan man inte
finna detta på egen hand är religionen ett alternativ. Vi individer är ju så olika. Fast samhällstrycket är ju också en faktor som tvingar folk in i religionerna mer eller mindre ofrivilligt.

Jag tror att vid ett visst skede i individens andliga utveckling är religionen (åtminstone i de vanligaste formerna) onödig och i värsta fall skadlig. Personligen har jag lagt organiserad religion bakom mig.

Och man måste ju komma ihåg att man inte behöver religion för att kunna ha goda andliga relationer med människor...
Tvärtom kan det ibland vara skadligt, det kan skapa klyftor.

Men det handlar förstås mycket om hur religionen ifråga utövas...

Posted on: 2006/3/29 19:31

See User information
Jag ser att den egna utvecklingen och den egna resan är det centrala. Men jag ser många vilsna själar där ute som letar och letar. Testar alla olika saker och hamnar slutligen på psyket eller på medicinering.

Att ha en tradition som har flera tusen år på nacken ger en stabilitet i övningen, du vet vad du får och du har flera som arbetar med sig själva runtomkring dig vilket ger motivation för många.

Du har även någon att fråga som vet vad det handlar om. Så slipper du tro att du är messias bara för att du får någon cool utanför-kroppen-upplevelse.

Posted on: 2006/3/29 20:01

See User information
Gud bevare oss från organiserad religion!

Posted on: 2006/3/29 21:20
Religion separerar - Andlighet förenar

See User information
Den enda sanna religionen jag vet kommer från människans hjärta och dess namn är kärleken.

Posted on: 2006/3/29 21:21
Religion separerar - Andlighet förenar

Anonym
Jag tycker fåglarnas sätt att lära ungen flyga e mycket bättre.
Man sparkar ut den ur boet och låter den få kännapå på egen hand.

Men ja jag håller med dig micro om att det finns vilsna själar som inte vet vart dom ska ta vägen och känner att livet inte har någon mening när illusionen rasar framför deras ögon.

Vissa har dock en tendens att tycka synd om sig själva alltför ofta och nästan tävla om vem som haft det värst i livet.

Istället för att acceptera att det händer alla människor.
Alla är inte glada jämt.

Mitt tips: Var neutral och analysera situationerna i livet.

See User information

Niklas:

Jag håller med dig om att bästa sättet att lära är att lära sig
genom egen erfarenhet, dock finns det människor som inte samma förmåga till självständighet, som behöver en "skjuts" av
andra. Det ligger faror i detta, men det är bättre än att hamna
på psyket.

Posted on: 2006/3/30 10:46

Re: Organiserad religion

See User information
Tänkte jag skulle tillägga lite ang- den där "simpna" uppfattningen - hö, hö, som menades ang då "religionens" roll, faktum ett av mina "favvo-ämnen"...

Men först måste vi bli klara med vad är då en sk. "religion" för något?
Detta får räcka för min del - denna gång...
- Ok? - vad har vi nu för en uppfattning, i "frågan"?...

Detta måste vi på något sätt komma överens om först, innan man börjar värdera detta fenomens innehåll & uppgift - detta är min uppfattning i alla fall...

samt: plus: (Gymling)

Posted on: 2006/3/31 17:55
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

Re: Organiserad religion

See User information
Jag tror att varje människa måste söka sig till det som känns rätt för honom/henne. En del känner sig mer hemma i en organiserad religion medans andra väljer andra vägar och allt är lika rätt oavsett vad man väljer.

Visst måste all tro komma innifrån en själv... men hur vi kan uppleva detta vi tror på starkast är ju olika. En del gör det i naturen eller under meditation medans andra upplever det tillsammans med andra människor i kärlek och gemenskap. Många kan ju också behöva stöd av någon annan mer lärd, vem hade inte velat ha det ibland?

Men ett måste för att organiserad religion ska kunna vara bra är ju att den är tillåtande vad gäller utövarens frihet att skaffa sig sina egna tolkningar. Så har det ju ofta inte varit under historians lopp och man ska nog vara lite mer vaksam om man praktiserar sin tro i organiserad form.

Posted on: 2006/3/31 20:17

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper