vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 3 (4)


Re: Gudalös och fri!
#73


See User information
Hmmm...men det är väl bara det medvetna som är medvetet?
Vad var det nu den småstore Maxwell sa..?
Nånting i stil med:

"Mycket av det som görs av mig görs egentligen av något i mig som är större än jag".

All information en människa processar, passerar inte genom det vi tolkar som jagets medvetande, eller intellektuell förståelse, eller hur?

Att avfärda allt det andra som flum ter sej en aning förhastat.
Finns det alltså ingen allmängiltighet i det som ovan kallas meditationstillstånd eller kunskap som uppnåtts den vägen, genom extraordinär perception?
Jag lutar nog mer åt det hållet, att alla som intar peyote verkligen möter Mescalito - i en eller annan form.


Rent vardagligt klarar jaget ja/nej 11 - 16 ggr i sekunden, läste jag någonstans.
Men resten av din varelse handskas med tusentals bytes/sek.

Hurskajagsäja :)
Vetenskapens och den nya fysikens största utmaning torde väl vara att kvantifiera medvetandet/närvaron/observatören/potentialrelisatorn så att en storhet/konstant kan inlemmas i ekvationerna på en nivå som motsvarar dess status som självklar byggsten i alltet.
En del av problemet är att "flum" ingår i funktionen.


Hoppas jag gör mej förstådd, matteterminologi inte riktigt mitt område...




Universums skönhet slutar i a f aldrig bedåra.



Frid.

Posted on: 2008/11/14 10:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#74


See User information
Quote:
"Mycket av det som görs av mig görs egentligen av något i mig som är större än jag".

All information en människa processar, passerar inte genom det vi tolkar som jagets medvetande, eller intellektuell förståelse, eller hur?

Att avfärda allt det andra som flum ter sej en aning förhastat.
Finns det alltså ingen allmängiltighet i det som ovan kallas meditationstillstånd eller kunskap som uppnåtts den vägen, genom extraordinär perception?
Jag lutar nog mer åt det hållet, att alla som intar peyote verkligen möter Mescalito - i en eller annan form.

Du har alldeles rätt. Vi måste försöka få bort "flum-stämpeln" kring sådan här vetenskap.

Men redan görs stormsteg inom vetenskapen rörande det här, och inte bara från det uppenbara hållet, utan även från grunden-upp...

Articifiella neurala nätverk är ett nätverk som fungerar på ungefär samma sätt som hjärnan.

Quote:
Rent vardagligt klarar jaget ja/nej 11 - 16 ggr i sekunden, läste jag någonstans.
Men resten av din varelse handskas med tusentals bytes/sek.

Hurskajagsäja :)
Vetenskapens och den nya fysikens största utmaning torde väl vara att kvantifiera medvetandet/närvaron/observatören/potentialrelisatorn så att en storhet/konstant kan inlemmas i ekvationerna på en nivå som motsvarar dess status som självklar byggsten i alltet.
En del av problemet är att "flum" ingår i funktionen.

Hoppas jag gör mej förstådd, matteterminologi inte riktigt mitt område...

Medvetandet är en seriell process i ett parallellt system. Därav de otroliga skillnaderna i "prestanda".

De största skillnaderna mellan biologiska neurala nätverk, och artificiella sådana idag, är hur de lär sig. Även om vi även per sé kan bygga ett articifiellt nätverk som lär sig på samma sätt, så har vi dessvärre inte beräkningskapaciteten att göra ett sådant nätverk användbart.

Jag hittade en väldigt trevlig artikel om hur man programmerar ett neuralt nätverk. Den har till och med en (automatiskt genererad) svensk översättning. (Kanske fördjupar ni er egen förståelse av er själ, om ni lär er hur er hjärna arbetar...)

Posted on: 2008/11/14 13:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#75


See User information
Quote:

Skymt skrev:
Gott folk! Verkligheten behöver er andlighet. Jag ber er därför lägga ner era religösa bördor och vakna. Religion är en illusion. Om man alltid hade roligt, skulle man aldrig ha roligt, ty man skulle ej känna till något annat. Om alla vore kristna, skulle ingen vara kristen. Vi hittar alltid saker att peka ut, när det är i vår natur.

Släpp era etiketter, släpp er religion, ty om vi alla är gudar, så är ingen gud! Det är blott en fråga om perspektiv.

Min attraktion till vassa formuleringar tvingar mig att länka till detta lilla tal av britten Pat Condell, som inspirerade detta inlägg. (Och från vilket jag stulit vissa formuleringar)

Jag bryr mig sällan om religion, men när den tvingar på andra andra sin röta till andlighet, så tänker jag relatera till den på samma sätt som jag relaterar till AIDS och syfilis!

Det finns gott om andra, mer verklighetsnära saker att uppta er tid med. Döm inte verkligheten efter en förutbestämd mall, ty den är friare och mer fantastisk än vad ni någonsin kan tro!

Vårt mirakel är vår tid här, och vårt mörker är det vi inte vet!


Och därmed har även du propagerat för en egen religiös världsbild... grattis! Din hållning är inte mindre religiös än den som bekänner en högre makt.

/m

Posted on: 2008/11/26 23:59
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#76


See User information
Mordecai:
Jag förespråkar själva motsatsen till religion. Istället för att ge svar, uppmuntrar jag folk att själva söka efter svar. Men inte i uråldrig dogma, utan i den fantastiska verklighet vi lever i, och från så många käller ni bara orkar med!

Verkligheten utvecklas med varje ny tanke.

Religion skadas av varje ny tanke.

Posted on: 2008/12/10 13:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#77


See User information
Quote:

Skymt skrev:
Religion skadas av varje ny tanke.

Det uttalandet säger oändligt mycket mer om dig än om religion.

Posted on: 2008/12/10 20:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Gudalös och fri!
#78
För mig är religion en definition på styrd Gudstro...

För varje dag som går får jag en alltmer definerad Gudstro, men jag kommer aldrig att kalla mig religiös.

Trots detta har jag ett starkt motstånd till Gud, men jag kan inte säga emot allt som pekar på att det finns en gud. Men sedan vad Gud står för är nog individuellt.

Gud för mig är en medvetande energi. En energi vi alla samtidigt delar.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#79


See User information
Despertando:
Kan du dra något exempel på vad du drar för slutsatser om mig, utifrån den meningen?

c0mputererr0r:
Precis. Religion är en definition på andlighet. Ofta en gammal definition, som kräver saker från den troende som går stick i stäv med dennes natur. Det måste stå var människa fritt att tillfredsställa sin andlighet som de vill. De formaliserade religionerna hotar denna frihet!



Religion är per definition så skrivet i sten något kan bli, ty den lever ju på att ge definitiva svar. Om den ändrar sig, var ju inte svaren definitiva, och religionens trovärdighet skadas.
Endast när religionen blir så anakronistisk att de troende helt ger upp sin övertygelse, kan den tänka sig förändringar (men det blir oftast tillägg, likt andra testamentet mm) i sin dogma. Men tills dess så kämpar den för att hålla tillbaka allt som kan hota de svar som den ger. Ty verkliga svar hotar den makt som religionen i allmänhet och prästerskapet i synnerhet åtnjuter.

Därför naggas religion i kanten, då nya idéer som kan ge nya svar presenteras. Det är detta jag menar med att varje ny tanke skadar religionen. Kristendomen fick sig ju en rejäl törn av Martin Luther's idéer, och splittrades i en katolsk och en protestantisk gren. Skadad av en idé... Skadad av tanken "Sola fide".

Posted on: 2008/12/11 9:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#80


See User information
Det säger mig att du har vart ganska ensidig i din diet av religiösa människor... Det säger mig att du inte har diskuterat "nya tankar" med ett alltför stort urval av religiösa människor... Skulle tippa att u inte känner några muslimer eller katoliker?

Posted on: 2008/12/11 11:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#81


See User information
Despertando:
Mycket riktigt så saknar jag en dialog med religösa människor.
Det är en av anledningarna till att jag postar mina tankar här, där vem som helst kan säga emot mig.

Jag har försökt, flera gånger, att få igång en dialog med religösa (både irl och här), men det slutar alltid med att de hänger upp sig på smådetaljer och diskussionen urartar, eller så blir de sura/hotade/irriterade och slutar prata med mig. Ibland faller de ner i nån intellektuell härdsmälta och klarar inte av att uttrycka sig på något annat sätt än genom rent nonsens.

Jag vill inte ifrågasätta någons tro, men jag vill veta vad det är som gör folk så övertygade om att de hade svaret på universums alla gåtor för 2000 år sedan!

Posted on: 2008/12/11 12:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#82


See User information
När en person lider av en vanföreställning kallas det mentalsjukdom.
När många personer lider av en vanföreställning kallas det religion.

Robert M. Pirsig

Posted on: 2008/12/11 18:23
Bara dom som är indoktrinerade tror på sagor.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#83


See User information
Quote:

Skymt skrev:
Despertando:

Jag vill inte ifrågasätta någons tro, men jag vill veta vad det är som gör folk så övertygade om att de hade svaret på universums alla gåtor för 2000 år sedan!

Det är långt ifrån alla som är av den åsikten. Det är rätt tjockt med religiösa människor vars föreställingsvärld inte skiljer sig nämnvärt från sekulariserades förutom att det finns en orsak till allt...

Posted on: 2008/12/11 18:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#84


See User information
Quote:
Det är långt ifrån alla som är av den åsikten. Det är rätt tjockt med religiösa människor vars föreställingsvärld inte skiljer sig nämnvärt från sekulariserades förutom att det finns en orsak till allt...

Varför förutsätter du att sekulariserade inte ser en orsak till allt? Att finna en orsak har med andlighet att göra, och även sekulariserade människor har en andlighet!

Det är ju det som är själva syftet med hela den här tråden. När ni inte blir styrda av fantasiföreställningar, så har ni möjligheten att finna er personliga orsak till att existera. Jag lägger mig inte i vad ni kommer fram till för orsak, och jag bryr mig inte heller om HUR ni finner den (även om det intresserar mig). Det som betyder något är att man börjar söka.

Och vad man än kommer fram till så är det en mycket mer betydelsefull orsak än att en skäggig gubbe i himlen vill ha dig som en myra i sin myrfarm.

Gudalös och fri!

Posted on: 2008/12/12 10:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#85


See User information
Är inte all andliget per definition "fantasi"? Inte ens världens vassate fysiker kan hitta en bevisad orsak till allt så vilken "orsak till allt" har du som går att bevisa?

Posted on: 2008/12/12 12:15
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#86


See User information
Despertando:
Jag kan rekommendera att du läser hela tråden.

Det är precis som du säger. Andlighet är fantasi. Men att finna svaren i dogma är inte fantasi.

Att berätta för ett barn att världen började för 6000 år sen med att något överlägset väsen knäppte med fingrarna, är inte att uppmuntra barnets fantasi och jakt efter svar.

Tvärtom, det är ett fantasins misslyckande!
Och tänk dig vilka mentala konflikter det innebär för barnet, när det upptäcker riktiga bevis som inte stämmer överens med vad det har blivit lärt.

Är det då inte bättre att direkt lära ut "vad vi vet nu, det är inte komplett, men du kan hjälpa till att bredda den här kunskapen och göra den rikare med dina egna upptäckter. Så ställ frågor, och vi ska svara så gott vi kan. Dra dina egna slutsatser, och se vilket gehör du får!".

Det finns inga absoluta svar. Det finns ingen absolut sanning. Till och med matematiska axiom, som ska vara de enklaste och mest uppenbara sanningar som finns, är helt beroende av sammanhang! Det är upp till var och en av oss att ständigt söka efter sanningen, ty den är subjektiv, och kan inte läras ut. Och i mina ögon så är det varje människas plikt att bli så lärda de kan, och att öka vår kollektiva kunskap så mycket de kan!

____________________

Min egen orsak till att existera, är för att mina föräldrar satte mig till världen. Mitt syfte är att bli den bästa människa jag kan bli. Att ständigt öka min skicklighet, kunskap och förståelse för min omvärld, och om möjligt, att använda dessa förmågor för att göra andra gladare och nöjdare.

Men detta är mitt personliga perpektiv. Det står dig fritt att förkasta det, och formulera din egen orsak, ditt eget syfte och därmed poängen med din existens.

Detta har alltså ingenting med bevis att göra, som jag tror jag skrev i typ tredje posten i den här tråden.

Posted on: 2008/12/12 13:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#87


See User information
Quote:

Skymt skrev:
Att berätta för ett barn att världen började för 6000 år sen med att något överlägset väsen knäppte med fingrarna, är inte att uppmuntra barnets fantasi och jakt efter svar

Det säget vissa. Långt ifrån alla.

Posted on: 2008/12/12 16:50
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#88


See User information
Dubbelpost, admin ta gärna bort.

Posted on: 2008/12/12 16:50
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#89


See User information
Till "Gudalös och fri":
Det är ju EXAKT detta som frimurarna vill, avskaffa gud och religionen! Eller?

Tro inte att någon heller kommer att vilja ta dina åsikter till sig efter ditt förlöjligande av alla andliga och religiösa människor:

"Och vad man än kommer fram till så är det en mycket mer betydelsefull orsak än att en skäggig gubbe i himlen vill ha dig som en myra i sin myrfarm."

Jag kommer gladeligen fortsätta lära ut att Gud INTE är en skäggig gubbe i himlen till mina barn ;) för det är nämligen inte det jag tror om Honom. Jag tror att Han är något mycket större och finare än så!

Posted on: 2008/12/29 21:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Gudalös och fri!
#90


See User information
Det är inte min avsikt att förlöjliga, men däremot så har jag märkt att jag får mer respons då jag är provocerande (och tråden lever ju än, så det verkar ju fungera ;) ).

Du skriver "...alla andliga och religösa...", så jag tror du missförstår både min poäng och min avsikt med tråden; andlighet är något vi alla har, och behöver. Den är ett resultat av evolution, och hjälper oss förstå det obevisbara och onåbara, där det sunda förnuftet inte räcker till. Att finna svar, där inga svar erbjuds.

Men andlighet är inte religion. Tvärtom skulle jag vilja säga. Framför allt så är inte kristendom andlighet (vilket är den religion jag är mest bekant med). Andlighet är något personligt, något som är intimt förknippat med jaget.
Till exempel så kan man ju använda bibeln för att motivera vilka handlingar och åsikter som helst, från att bränna kvinnor på bål och att hata homosexuella, till att du skall älska din nästa och att kärleken genomsyrar allt.

Vilka tolkningar du gör, beror på din individuella andlighet.

Avsikten med den här tråden är att uppmuntra alla till att tänka själva och inte begränsa sig till en viss variation av dogma! Ty dogma kan innehålla visdom. Men framför allt så vill jag uppmana alla att titta på den värld vi lever i. Det är en vacker, varierad och kunskapsrik värld, men det är en värld som har ont! Medans folk bönar och ber till döda gudar eller kivas om huruvida vems fantasifigurer (ty det är vad gudar är, födda ur vår fantasi) är störst bäst eller sannast, så svälter riktiga, levande barn ihjäl. Och vi producerade nog med mat för 12 miljarder människor för några år sen (se gärna filmen "We feed the world").
Vårt ekonomiska system är på gränsen till kollaps.
Och vår demokrati håller på att nedmonteras med fler repressiva lagförlag än någonsin tidigare.

Vi behöver vår andlighet, inte för att ge oss själafrid, utan för att finna lösningar på dessa globala problem! Därför bör vi inte stympa den genom att genom att begränsa den uråldriga texter. Vi bör utnyttja den, och den intuition den ger oss, till att hjälpa världen till att bli en plats man inte behöver skämmas över!

Till sist så vill jag även länka till en video av Pat Condell, som har en betydligt vassare retorik än jag någonsin skulle använda.
Se den genom att klicka här!

Posted on: 2008/12/30 2:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 2 3 (4)




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
42 user(s) are online (42 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 42

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS