vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 4 »


Fri vilja
#1


See User information
Finns det fri vilja?

Posted on: 2008/12/16 14:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#2


See User information
Fri vilja finns endast när det finns något att välja mellan...

Posted on: 2008/12/16 16:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#3


See User information
Vi har dessutom individuella begränsningar i valet.

Posted on: 2008/12/16 19:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#4
Om man går en liten grundkurs genom de artiklar jag länkar till i inlägget här, + inlägget efteråt, så tror jag man förstår...

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=110150#forumpost110150

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#5


See User information
Jag vill inte...

Posted on: 2008/12/16 20:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#6
Jaså...

Har du fått ett vakenpins... av admins?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#7


See User information
Quote:

popeye skrev:
Jaså...
Har du fått ett vakenpins... av admins?


Äh, jag excerserade bara min fria vilja.

Jag kollade dina länkar.

Jag tror inte på reinkarnation, men jag tror på en odödlig själ och på en uppståndelse.

Jag tror heller inte att karma, eller moral, har substans, eller massa. Det är information, och information har ingen massa, det är som mjukvaran i en dator, eller det som lagras i minnet. Dina DNA-molekyler har massa, men informationen i dem har ingen massa. Rätt intressant tycker jag, det som är DU har ingen massa.

Posted on: 2008/12/16 20:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#8
Quote:

miksjo skrev:
Quote:

popeye skrev:
Jaså...
Har du fått ett vakenpins... av admins?


Äh, jag excerserade bara min fria vilja.

Jag kollade dina länkar.

Jag tror inte på reinkarnation, men jag tror på en odödlig själ och på en uppståndelse.

Jag tror heller inte att karma, eller moral, har substans, eller massa. Det är information, och information har ingen massa, det är som mjukvaran i en dator, eller det som lagras i minnet. Dina DNA-molekyler har massa, men informationen i dem har ingen massa.


Då tror du inte på Verkligheten.

Karma = substans, när det är här, på en fysisk nivå.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#9


See User information
Men, inte tror väl Buddhister att Karma har massa, eller substans?
För mig spelar det inte så stor roll vad de tror, Buddhism är för mig en falsk lära.

Posted on: 2008/12/16 20:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#10
Quote:

miksjo skrev:
Men, inte tror väl Buddhister att Karma har massa, eller substans?
För mig spelar det inte så stor roll vad de tror, Buddhism är för mig en falsk lära.


Länkarna talar om lite hur det är.

Det var inget okänt förr, eller konstigt, inom kultiveringsvärlden, tex inom upprätt kultivering inom buddism (religionen).

De som ser det ser det, också.

Det är en substans, precis som god/vit karma - det vi även hos oss kallat för dygd. Det är som allting... något levande. Människan skapar hela tiden... vad skapar vi då vi avviker från vår/kosmos kriterier, natur, the law?

Vi är levande och kan ju inte skapa något olevande... det finns inget sådant.

Fundera på vad de som vill eliminera parasiter och annat i denna tråd försöker eliminera...

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=13126&forum=6

Så för dig spelar det bara roll vad du tror? Att du tror på vad det piller du tagit har för "info"

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#11


See User information
Quote:

popeye skrev:

Fundera på vad de som vill eliminera parasiter och annat i denna tråd försöker eliminera...

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=13126&forum=6

Så för dig spelar det bara roll vad du tror? Att du tror på vad det piller du tagit har för "info"


Det är väldigt svårt att följa dina tankegångar...

Tråden du länkade till.....jaaaa..... en varierad kost bestående mest av frukt och grönsaker, spannmål och NÖTTER/KÄRNOR skulle göra oss mycket friskare, det är jag helt övertygad om. Eller vad det något annat där som du menade?

Spelar det bara roll vad jag tror? Hmmmm, jo så måste det ju vara. Min samlade världsbild och verklighetsuppfattning är uppbyggd av all den kunskap och erfarenhet som jag samlat på mig. Min tro är också till stor del baserad på logik och vetenskap. Med vetenskap menar jag det som man kan observera i naturen. Vad det svar på din fråga? Eller vad det något annat som du menade?

Posted on: 2008/12/16 21:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#12
Quote:

miksjo skrev:
Quote:

popeye skrev:

Fundera på vad de som vill eliminera parasiter och annat i denna tråd försöker eliminera...

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=13126&forum=6

Så för dig spelar det bara roll vad du tror? Att du tror på vad det piller du tagit har för "info"


Det är väldigt svårt att följa dina tankegångar...

Tråden du länkade till.....jaaaa..... en varierad kost bestående mest av frukt och grönsaker, spannmål och NÖTTER/KÄRNOR skulle göra oss mycket friskare, det är jag helt övertygad om. Eller vad det något annat där som du menade?

Spelar det bara roll vad jag tror? Hmmmm, jo så måste det ju vara. Min samlade världsbild och verklighetsuppfattning är uppbyggd av all den kunskap och erfarenhet som jag samlat på mig. Min tro är också till stor del baserad på logik och vetenskap. Med vetenskap menar jag det som man kan observera i naturen. Vad det svar på din fråga? Eller vad det något annat som du menade?



Nötter... jag skrev parasiter...

Menar du att en "Tro" eller andliga övertygelse har med Science-religionen att göra?

Är det då någon skillnad på tex dig och new agare, där de följer vad de stoppat in i sig? Du kallar det för "samlade världsbild och verklighetsuppfattning är uppbyggd av all den kunskap och erfarenhet som jag samlat på mig".

NewAgare följer impulser, inverkan, påverkan från olika håll, väsen etc. Allt från att höra röster från änglar/ärkeänglar, spacecommanders, gud, Gud, ens högre jag... ens guide... till att bara under inflytande av det, få det inproppat på olika sätt, kalla det för besättelse - vilket är new age.

Allt finns, på något sätt, Så då många länge burit detta med Jesus, så har de skapat det... och kan möta det, se honom, drömma... får uppenbarelser, möter Jesus etc. Fungerar ungefär som en arketyp. Något kollektivt, som nedärvs - för vi skapar... vad som är den verklightet som utspunnit här rent fysiskt är en helt annan historia.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#13


See User information
Tråden du länkade till handlade om botemedel mot cancer. Och jag har läst/hört att just nötter och kärnor förebygger cancer. Det var därför jag poängterade det. Sen hur vi kom in på det i den här tråden har jag ingen aning om...

Du brukar ju hacka på newage-nissarna på forumet. Men för mig är det du skriver ofta lika obegripligt och osammanhängande. Men du har dina ljusa stunder, det erkänner jag. ;)


Den här tråden har grundligen spårat ur nu....

Posted on: 2008/12/16 21:55
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#14
Quote:

miksjo skrev:
Tråden du länkade till handlade om botemedel mot cancer. Och jag har läst/hört att just nötter och kärnor förebygger cancer. Det var därför jag poängterade det. Sen hur vi kom in på det i den här tråden har jag ingen aning om...

Du brukar ju hacka på newage-nissarna på forumet. Men för mig är det du skriver ofta lika obegripligt och osammanhängande. Men du har dina ljusa stunder, det erkänner jag. ;)


Den här tråden har grundligen spårat ur nu....


Varför spårar du ur då?

Du börjar prata om nötter - fast jag skrev:

Fundera på vad de som vill eliminera parasiter och annat i denna tråd försöker eliminera...

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=13126&forum=6


och det då i sitt föregående sammanhang, med länkar angående karma, att det är en substans, eller hur. Jag skriver lite om det... du säger att du (eller att buddister kanske inte tror det) tror inte det. Jag fortsätter med att säga att det är något levande, substans, att vi skapar det... och sedan att "Fundera på vad de som vill eliminera parasiter och annat i denna tråd försöker eliminera..." - är det inte som självinstruerande... att det jag då skriver är en fortsättning påvad jag skrivit innan - skapar karma>>> är substans när det får fysisk manifestation här>>>det fysiska kan man söka eliminera, det kan ha många namn när det visar sig under mikroskopet... här var det parasiter... - så kom du med nötter och är nu utanför ämnet, och ur spår, men skriver det som att tråden är ur spår...



 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#15


See User information
Människan har fått fyra saker garanterade av Herren: livet, döden, Guds kärlek o den fria viljan.

Posted on: 2008/12/16 23:37
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#16
Quote:

Despertando skrev:
Människan har fått fyra saker garanterade av Herren: livet, döden, Guds kärlek o den fria viljan.


"Herren"...

Vem är det?

Det låter som "innanför samsaragrejer".

Utrymmet för det med "fri" blir allt snävare.

Karma istället.

När det blir för mycket går det under. Det "verkställs". "Gudar" eliminerade Sodom och Gomorra... det verkställs alltid via något/någon.

Man har "friheten" att vända gud och det ryggen, eller sin sanna natur/kosmos natur/Gud, the law/universums kriterier... det går tills det tar stopp, när det bara är karma istället.

För att vända sitt fall nedåt så finns andlighet - vilket ytterst och från början enbart är kultivering - inget annat.

Det var de ursprungliga upprätta¨religionernas, de andliga vägarnas, all yoga, qigong (innan det hette qigong), tao-vägar, buddavägar (även religionen buddism) enda syfte - det var kultivering. Religionerna hade en kultiveringsmiljö i kloster och tempel. Andra begav sig till grottor, skogarna, bergen för att kultivera, som jag skrivit många gånger.

Kultivering är detsamma som att försöka återvända uppåt, genom att följa det högre, kriterier på en högre nivå.

Men nu är allt övertaget av dåliga krafter, och det fungerar inte längre, det är inga vägar att höja sin nivå på längre, att kultivera uppåt med, eller "hem" till sitt paradis, räddas.

Jämför det med aktivisttänket - att försöka ändra på det därute via kamp och "information"...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#17
Quote:

miksjo skrev:

Jag kollade dina länkar.

Jag tror inte på reinkarnation... .


"Kolla på" räknas inte...

Hade "Jesus" inga i kanoten när han sa att Johannes döparen var Elias (stavning?) som återkommit? Det står i GT att Elias skulle komma/sändas, inför att den store skulle komma (Jesus).

Så, kan vi nu vara överens om att reinkarnation är ett faktum, att det var självklart att veta om förr - och att de som satt ihop dessa texter till en bibel inte helt lyckades sopa undan denna nummer-ett-grundpusselbit?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#18


See User information
Blablablabla...att du orkar, Novax.

Posted on: 2008/12/17 0:32
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#19
Quote:

Despertando skrev:
Blablablabla...att du orkar, Novax.


Menar du att att du orkar inte stå på egna ben, med en egen tro?

Jag vet inte om det jag skrev är helt enligt vad det står, kolla upp...

Annars:

"He [Jesus] told them, ' The secret of the kingdom of God has been given to you. But to those on the outside everything is said in parables so that, they may be ever seeing but never perceiving, and ever hearing but never understanding; otherwise they might turn and be forgiven!'" (Mark 4:11-12)

...

Paul writes in several places that resurrection involves a spirit body. Such a definition corresponds with spiritual resurrection and reincarnation:

"It [the dead body] is sown a natural body, it is raised a spiritual body. If there is a natural body, there is also a spiritual body." (1 Corinthians 15:44)

"I declare to you, brothers, that flesh and blood cannot inherit the kingdom of God, nor does the perishable inherit the imperishable." (1 Corinthians 15:50)

"When you were dead in your sins and in the uncircumcision of your sinful nature, God made you alive with Christ." (Colossians 2:13)

The Gnostics claimed their terminology was sprinkled through the Epistles. For example, the author of Ephesians uses the words "awake", "sleep" and "dead" in a Gnostic sense:

"But everything exposed by the light becomes visible, for it is light that makes everything visible. This is why it is said: "Wake up, O sleeper, rise from the dead, and Christ will shine on you." (Ephesians 5:13-14)

Some of the Greek words in the New Testament translated as "resurrection" also mean to "rise" or "awake". Therefore, argued the Gnostics, when Paul says people can be part of the resurrection, he is really saying that their souls can be awakened to the Spirit of God.

We know that in some passages Paul writes about the resurrection as a present rather than a future event:

"Or don't you know that all of us who were baptized into Christ Jesus were baptized into his death? We were therefore buried with him through baptism into death in order that, just as Christ was raised from the dead through the glory of the Father, we too may live a new life. If we have been united with him like this in his death, we will certainly also be united with him in his resurrection. For we know that our old self was crucified with him so that the body of sin might be done away with, that we should no longer be slaves to sin - because anyone who has died has been freed from sin. Now if we died with Christ, we believe that we will also live with him. For we know that since Christ was raised from the dead, he cannot die again; death no longer has mastery over him. The death he died, he died to sin once for all; but the life he lives, he lives to God. In the same way, count yourselves dead to sin but alive to God in Christ Jesus." (Romans 6:3-11)

Colossians also seems to describe the resurrection as a present-day event:

"Since, then, you have been raised with Christ, set your hearts on things above, where Christ is seated at the right hand of God." (Colossians 3:1)

"Do not lie to each other, since you have taken off your old self with its practices and have put on the new self, which is being renewed in knowledge in the image of its Creator." (Colossians 3:9-10)

In the above passage, taking off the old self and putting on the new is a code for the resurrection, which, again, is described as a present-life event.

The Gnostic manuscripts present a clear, simple and strong vision of the resurrection. First, the Gospel of Thomas disabuses people of the notion that the resurrection is a future event:

"His followers said to him, 'When will the rest for the dead take place, and when will the new world come?' He said to them, 'What you look for has come, but you do not know it.'" (Gospel of Thomas)

...

"But everything exposed by the light becomes visible, for it is light that makes everything visible. This is why it is said: "Wake up, O sleeper, rise from the dead, and Christ will shine on you." (Ephesians 5:13-14)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#20


See User information
Förväntningar tillhör det förflutna och drar oss in i ett sedan,skadar därför"nuet"-livet.

Du är/måste vara kristen popeye."som man sår får man skörda".Hur har den då sått som kommer ut till världen med t ex lamhet,fet röv cancer,eller dyl?

I en förstoppad tjocktarm sitter mycket protest.Protest ifrån det förflutna.Rensa!NU inte sedan.

Posted on: 2008/12/17 2:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#21


See User information
popeye,
alla Bibelcitat där handlar ju om resurrection (uppståndelse), inte reinkarnation. Det är vad Bibeln säger, att när vi dör, så sover vi fram tills den yttersta dagen, eller "The Day of The Lord". Vi reinkarnerar inte och lever om och om igen, flera liv här på Jorden. Varje människa får sin tid, och endast en tid, på Jorden.

Posted on: 2008/12/17 11:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Fri vilja
#22
Quote:

miksjo skrev:
popeye,
alla Bibelcitat där handlar ju om resurrection (uppståndelse), inte reinkarnation. Det är vad Bibeln säger, att när vi dör, så sover vi fram tills den yttersta dagen, eller "The Day of The Lord". Vi reinkarnerar inte och lever om och om igen, flera liv här på Jorden. Varje människa får sin tid, och endast en tid, på Jorden.


Man måste fösrtå orden bakom orden.

"Do not lie to each other, since you have taken off your old self with its practices and have put on the new self, which is being renewed in knowledge in the image of its Creator." (Colossians 3:9-10)

In the above passage, taking off the old self and putting on the new is a code for the resurrection, which, again, is described as a present-life event.

"He [Jesus] told them, ' The secret of the kingdom of God has been given to you. But to those on the outside everything is said in parables so that, they may be ever seeing but never perceiving, and ever hearing but never understanding; otherwise they might turn and be forgiven!'" (Mark 4:11-12)

Det är en ganska skojsam tanke att man sover till yttersta dagen...

Wake up...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#23


See User information
Jag är en kättare av Guds nåde. Om något står min tro på sina egna heretiska ben. Men ditt svammel stänger jag bara av...

Posted on: 2008/12/17 11:47
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Fri vilja
#24


See User information
Quote:

popeye skrev:

Man måste fösrtå orden bakom orden.

"Do not lie to each other, since you have taken off your old self with its practices and have put on the new self, which is being renewed in knowledge in the image of its Creator." (Colossians 3:9-10)

In the above passage, taking off the old self and putting on the new is a code for the resurrection, which, again, is described as a present-life event.

"He [Jesus] told them, ' The secret of the kingdom of God has been given to you. But to those on the outside everything is said in parables so that, they may be ever seeing but never perceiving, and ever hearing but never understanding; otherwise they might turn and be forgiven!'" (Mark 4:11-12)

Det är en ganska skojsam tanke att man sover till yttersta dagen...

Wake up...



Återigen, det står "resurrection"!

Förresten, det första citatet handlar om att pånyttfödas i Jesus Kristus. Att lämna sitt gamla liv för att fortsätta sitt nya liv. Det är det som händer med dem som upptäcker Gud. De som inser att evolution är en lögn och att det är Gud som har skapat allt.

Men vad händer när man dör? Kroppen, köttet, förgås men din själ bevaras i ett "sovande" tillstånd, fram tills den återuppväcks, en gång, på den yttersta dagen. Man kan säga att själen "sover", för den finns bevarad men den är inte kontaktbar. Det är vad Bibeln säger. Bibeln säger också som du vet att den här Jordiska tidseran har en början och ett slut, den tidsperioden är ca 6000år, efter det kommer de som återuppväckts i Jesus Kristus att leva med honom i 1000år. Därefter kommer en ny himmel och Jord skapas.

Reinkarnation är en lögnaktig, ologisk och destruktiv idé. Det tror jag de flesta kan komma fram till om man tänker på konsekvenserna av reinkarnation. Det är sånt som lärs ut i newage, och i buddhism.

När uppstår en ny själ? Enligt min uppfattning så uppstår den exakt i det magiska ögonblick då arvsmassan från föräldrarna splittras och förenas i en ny unik individ, en ny själ i en ny kropp.
Varje människa, i varje generation, är därför unik!

Hur ska du få in din reinkarnation där? Står själen från den nyligen döda kroppen och lurar vid befruktningstillfället och hoppar in i DNA i den nya kroppen? Och hur funkar det med befolkningstillväxten? Det måste vara en kombination av "gamla" och "nya" själar, eller? Eller kan själen komma ifrån en annan sort, en hund kanske? Nej, reinkarnation är för mig som "night of the living dead", det är lika absurt som evolution, det där med att människan har utvecklats från amöbor genom en serie gynnsamma mutationer!

Posted on: 2008/12/17 12:32

Edited by miksjo on 2008/12/17 12:50:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 3 4 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
22 user(s) are online (22 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 22

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS