vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Restaurangbranschen vill slopa kontanter

See User information
Restaurangbranschen med Sveriges Hotell- och restaurangföretagare, SHR, satsar på att få bort kontanterna på krogen.

http://www.icanyheter.se/Nyheter/Inrikes/Vill-slopa-kontanter/

Posted on: 2009/6/22 13:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Restaurangbranschen vill slopa kontanter

See User information
Det finns inte en chans att vårt samhälle inte kommer sluta kontantfritt. Frågan är om vi hinner väcka tillräckligt med personer innan samhället tar steget längre och introducerar chip.

Tack för informationen, Anders.

Posted on: 2009/6/22 13:41
Anti-Korruptionsbyrån - Blogg om den Nya Världsordningen och Revisionism!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Se positivt på det. Man behöver ju inte dricksa då :)

Posted on: 2009/6/22 22:25

See User information
Jag tror som någon nämnde ovan att detta är ofrånkomligt som det ser ut nu tyvärr...

Förhoppningsvis förstår tillräckligt många vad detta kommer att innebära och att det kommer påverka även dom själva så att vi sätter stop för det.

Folk är så sjukt bekväma nuförtiden så om dom fick välja mellan att behöva plocka fram något ur fickan och alla fall inte göra saken värre mot ett fucking chip i armen så skulle de ändå välja det senare---> "men det är ju så bekvämt!" "Det sparar tid!"

Tänk er vilken marknadsförings orgie dom kommer sätta igång....det kommer bli reklamer med typ robert gustavsson om hur han skojar om "hur jobbigt och obekvämt" det är att betala med kontanter och ett par år senare kommer dom kunna ta betalt lika mycket som t.ex en schysst tatuering för att få ett chip i armen.... Jag ser det framför mig.

Posted on: 2009/7/11 22:54
"Assume nothing, question everything"

http://niksfoodforthought.blogspot.com/

See User information
Varför vill kollektivet restaurangbranschen slopa kontanter?

Är kollektivet restaurangbranschen svensk lagstiftare i EU?

Vem har HYPERMAKT att värdera, värdesäkra och välja VAKEN svensk lagstiftare och kontrollmakt lokalt någonstans på den inre gemensamma marknaden?

Posted on: 2009/7/12 11:05
Värderar, värdesäkrar och väljer mentalt och fysiskt i nutid och nära framtid, produkt av humana resurser, med STRIKT produktansvar för producerat resultat med säkerhetsbrist i nutid, nära framtid (10 år) och rum, lokalt i en medlemsstat på den inre ma...

See User information
Jag antar att bussbranschen även den vill slopa kontanter.

1. När jag var på Sundsvalls Gatufest för någon vecka sedan fann jag att ingen buss i Sundsvall tar kontanter längre, men bara kort.

2. I Östersund - där jag bor - introducerar de nu nya priser för stadsbussarna. 12 kr för enkelbiljett, betalad kontant; 10 kr för enkelbiljett, betalad med kort. Detta kommer helt klart skapa en utveckling mot kontant-fritt inom en snar framtid.

Posted on: 2009/7/12 15:45
Anti-Korruptionsbyrån - Blogg om den Nya Världsordningen och Revisionism!

See User information
Utåt använder de rånrisken som skäl för att ta bort möjligheten att betala kontant. Den verkliga orsaken är naturligtvis en annan. De vill ha kontroll över vad människor köper och kartlägga våra vanor.

Ska möjligheten att betala kontant tas bort måste vi som konsumenter kräva något annat anonymt sätt att betala. En möjlighet vore anonyma betalkort som kan tankas på ungefär som kontantkort till mobiltelefoner. Men det viktiga är inte exakt hur tekniken fungerar utan att möjligheten att betala anonymt bevaras även om kontanterna tas bort.

Om tillräckligt många kräver anonyma betalkort kan de inte längre skylla på rånrisken. Då måste de visa sitt fula tryne och tala om att det inte är rånrisken det handlar om.

Istället för att fylla på med en vägg av text bifogar jag en video.

http://www.vimeo.com/4632310?sec=4632310

Och en länk som borde intressera de flesta här inne.

http://www.alliansfrittsverige.nu/200 ... lmsprogrammet-inte-i.html

Posted on: 2009/7/12 18:51

See User information
Har satt info tidigare på trådar om detta, men vissa saker tål att upprepas.

Chefen för ICA MAXI i Uppsala erkänner/förklarar att de skall inom en snar framtid sluta med självscanning då RFID fungerar så väl. Man går bara igenom en tunnel (han kallar det för det) och betalninge sker kanske som idag, kanske annorlunda. Eventuellt känner "systemet" av automatisk vem man är och debiterar en därefter.

Stadstrafiken i Uppsala skulle slopa kontant betalning denna sommar då det varit ett krav från Arbetsmiljöverket. Jag arbetar vid Gatu- och trafikkontoret så jag har ju en aning om hur snacket går (eller då inte går). Är det smidigt, då är det bra! Man förklarar allt med "detta är utveckling, ett nödvändigt steg".
Av någon anledning, som jag däremot inte vet, fungerar det fortfarande med kontanter men det kostar typ 2,5 gånger mer än att använda värdekort eller sms.

När folk tror jag sitter på mitt kontor och pratar för mig själv så är sanningen nog mer att jag underhåller STOREBROR som ständigt har koll på mig via någon subrutin...

Posted on: 2009/7/12 21:49

Anonym
Kollektivtrafiken i Göteborg har under åren arbetat bort kontanter. Man kan inte längre betala till chauffören på något fordon, buss som spårvagn. På vissa spårvagnar finns maskiner man kan betala med kontanter.

I år försvinner dom gamla anonyma kupongkorten. Man stoppar in kortet, trycker på antal kuponger och den summan är dragen från kortet.

Det nya systemet är helt trådlöst och har en enhet vid varje dörr. De nya anonyma korten fungerar på ett helt annat sätt. Man får göra olika saker vid enheterna beroende på om bussen eller spårvagn åker över en zongräns och man själv skall över en gräns eller ej.

Om man skall åka över zongränser måste man använda en plus-knapp på enheterna. Om man inte stämplar när man GÅR AV betalar man hela resan.

Helt idiotiskt och i stort sett ingen anonymitet (Man uppmanas att registrera sitt kort!). Man kan hoppas att tjänsten Planka.nu växer sig betydligt större i Göteborg.

See User information
Jag tror att det flesta mat ställen i sverige gärna ser att kontanter är kvar. Jag menar det är ju typ omöjligt att sälja pizza för 40 spänn om man ska betala skatt på allt.

Det finns en väldigt stark del i samhället som vill ha kontanter kvar. Det är alla som kan jobba svart eller köper svart arbetskraft. Dvs "Alla" hantverkare, mekaniker, resturanger med mera. Det är väldigt många dom kommer att försvara sina kontanter. För att inte tala om hembränning och droger.

För ett kontantlöst samhälle så kommer en skattereform behövas. För folk har inte råd att köpa tjänster som privat personer. Därför behöver dom ta ta hjälp medsvart arbetskraft.

exempel:
En mekaniker vill kanske ha ut 16000 i månaden. det betyder att med arbetsgivaravgifter och skatt måste han jobba ihop ca 32000

32000 / 160 = 200 / timme. + moms.
225 kr i timmen är kostnaden för en bilverkstad för varje anställd mekaniker.
sen har vi hyra , verktyg och andra utgifter. Det blir väldigt dyrt i slutändan för en privat person. Men för ett företag blir det betydligt mycket billigare att köpa den tjänsten. Därför ringer ofta privat personer en mekaniker som kommer och fixar bilen när han är ledig och båda två är mer glada än att gå till bilverkstaden.

Om kontanter skulle försvinna trots detta så kommer det utan tvekan att skapas en svart valuta. Den valutan kommer inte etablissemanget ha någon kontrol över och kan bli ett hot mot dom.

Kontanter kommer inte att försvinna. Däremot kommer mer och mer transaktioner att göras elektroniskt. chippen i armen är nog inte så långt bort. Det kommer också kanske bli så att det anses oseriöst att ta betalt i kontanter. Och gecko svenssons kanske blir lite rädda om dom ser någon skäggig typ betala maten med kontanter.

Posted on: 2009/7/14 6:45
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper