vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Nån som är insatt i solenergi?

See User information
Jag hörde på coasttocoast nyligen där en gäst berättade om sina produkter som ska kunna generera el från en konstruktion som ska skapa energi genom att koncentrera solljus genom en lins. Kan någon som har lite kunskaper i solenergi/el skapa sig en uppfattning om det är kan bli något? KOLLA HÄR
Han nämnde att man skulle tjäna in pengarna på 3 år, vilket låter väldigt bra i mina öron men jag kan ju inte ett svatt om sånt här.
Hela programmet kan laddas HÄR
P.S. De brukar snacka ditt å datt första timmen men f.o.m. timme 2 går de in på programmets tema

Posted on: 2009/6/30 11:19
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Nån som är insatt i solenergi?

See User information
Quote:

GordonShumway skrev:
Jag hörde på coasttocoast nyligen där en gäst berättade om sina produkter som ska kunna generera el från en konstruktion som ska skapa energi genom att koncentrera solljus genom en lins. Kan någon som har lite kunskaper i solenergi/el skapa sig en uppfattning om det är kan bli något? KOLLA HÄR
Han nämnde att man skulle tjäna in pengarna på 3 år, vilket låter väldigt bra i mina öron men jag kan ju inte ett svatt om sånt här.
Hela programmet kan laddas HÄR
P.S. De brukar snacka ditt å datt första timmen men f.o.m. timme 2 går de in på programmets tema

Det är inga konstigheter, problemet kan vara att cellen och linsen hela tiden måste riktas in efter solen...men en sådan styrning är inget konstigt heller...

Posted on: 2009/6/30 12:02
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Om man skulle täcka endast 4% av sahara öknen med effektiv solenergi teknik skulle den producerade elen kunna förse HELA värden med el. Detta dygnet runt eftersom man natt-lagrar värmen i smält salt som man driver turbinerna på under natten. Men energibolagen i världen är nog inte så pigga på det. Det finns enorma pengar i energimarknaden...

Posted on: 2009/6/30 12:26

See User information
Alltså poängen med den här grejen är ju att om man tjänar in pengarna på 3 år så är det ett kanonalternativ som INTE ska kontrolleras av nåt företag/stat som öken-lösningar o dyl.
Det jag undrar med tråden är alltså om nån kan värdera uppgifterna och bekräfta att man tjänar in pengarna på 3 år och att själva konstruktionen inte är nåt bluff el skit :)

Posted on: 2009/6/30 13:24
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Jag är på väg att ta fram en betaritnig på soldrivna lok/tåg. Genom att återavnäda vattnet som värms upp kan man minimera vattenmängden oerhört, det i sin tur gör att man får bort den stora pannan som förr eldades varm, tryckkammaren kan bytas ut mot en mycket liten behållare för vattnet. Betyder, loket blir väldigt lätt.

Förvisso så lyser inte solen hela tiden, går då att kompensera med el eller annan energikälla på natten eller när det är mulet.

För tåglinjer som endast transporterar passagerare är detta förmodligen en av många lösningar. Hela ekipaget kan bli 90% lättare.

I dag finns det också så mycket mer kunskap om hur ångtekniken fungerar!

Solenergin räcker också till att smälta stål med, om energin koncentreras ner till en liten brännpunkt. Vanlig konventionell ståluppvärmning är väldigt energikrävande.

Jag skulle kunna tro att man behöver använda många linser som riktas till samma punkt, känns osäkert att använda en och samma lins till så extrem hetta. Förvisso teorier, men det är så man kommer framåt och vidare.

Kram på er

Posted on: 2009/6/30 13:44
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

Anonym
Quote:

iwarrior skrev:
För tåglinjer som endast transporterar passagerare är detta förmodligen en av många lösningar. Hela ekipaget kan bli 90% lättare.
Ett lok måste vara tungt, annars spinner det bara när det ska dra ekipaget.

Bra idé annars.

See User information
GordonShumway: Det beror på vart man bygger anläggningen. Anläggningen din länk ledde till verkade intressant, men de bästa jag sett är paraboliska med olja som media. Men ju lägre investeringskostnad ju kortare blir tiden till "break even". Sen spelar det roll på vilken typ av anläggning man vill ha.

Är det något du ska bygga själv?

Posted on: 2009/6/30 23:03

See User information
Quote:

azag-thoth skrev:
GordonShumway: Det beror på vart man bygger anläggningen. Anläggningen din länk ledde till verkade intressant, men de bästa jag sett är paraboliska med olja som media. Men ju lägre investeringskostnad ju kortare blir tiden till "break even". Sen spelar det roll på vilken typ av anläggning man vill ha.

Är det något du ska bygga själv?
Hehe nädå. Om man kan köpa det färdigt och tjäna in pengarna på 3 år är det väl ingen ide att kämpa själv med eländet :P
Däremot misstänker jag att jag länkat fel. HÄR är bild på den uppfinningen som fanns på coasttocoast hemsida med anslutning till intervjun med upphovsmannen. Uppe i högra hörnet: "ENERGY PODS".

Jag är lite förundrad över att ingen verkar tänka som jag. Om det här är en praktisk fungerande lösning som ger vinst redan efter 3 år och GÖR MÄNNISKOR OBEROENDE av"the grid" så har den ju potential att verkligen förändra saker i världen, eller?
Var jag husägare skulle jag köpa det här så fort det blir tillgängligt. Om 6 mån såvitt jag förstod

Posted on: 2009/7/1 8:53

See User information
Kul att du tog upp det iwarrior...
"För tåglinjer som endast transporterar passagerare är detta förmodligen en av många lösningar. Hela ekipaget kan bli 90% lättare."

Många idag existerande järnvägsstäckningar är anpassade efter Rälsbusstrafik..dvs Kontaktledningar saknas....(Det är nog det som blir framtiden)
Så visst, vi behöver nya lösningar på de små lokala problemen...

Posted on: 2009/7/1 9:32
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Ja det spinner med dagens teknik av hjul och räls, håller med.
Men dressinen väger väldigt lite! Samt att tanken var att hålla hela ekipaget lätt. Går att sätta på ett material med bättre grepp imot relsen också om så skulle behövas!

Posted on: 2009/7/1 12:30
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Jo dom cellerna lär funka. Dom använde ju bara förstoringsglas till att konsentera ljuset till en pungt och sen använda värmen där till att hetta upp olja och driva en turbin eller smälta något. Dock måste det ju va sol om det ska funka så i sverige kommer det nog inte betala sig på bara 3år..

Posted on: 2009/7/19 18:19
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.

See User information
Man får också lägga ner lika mycket energi på att sänka el förbrukningen på produkter. Se skillnaden mellan en stationär dator och en bärbar. 3-4 timmar för en bärbar på ett litet batteri, jämört med över 500watt i timmen på en stationär av dagens prestanda. Den bärbara är nästan lika snabb, i alla fall dom dyrare modellerna.

Sen behöver man inte värma upp huset med el längre, man kan isolera bättre samt spara på värme med hjälp av solenergi. El är inte allt.

Det är den slutgiltiga effekten man vill nå, och den når man med många olika alternativa lösningar av i dag!

Visst behövs el, men vi förbrukar ändå för mycket!

Peace!

Posted on: 2009/7/19 19:01

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper