vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 4 5 »


Kunskap är INTE frihet!
#1


See User information
Kunde inte låta bli att starta en tråd om det.
Syftar alltså på grafiken där uppe till höger.

Posted on: 2009/8/1 17:21
- din förnekelse är så jävla ointressant.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#2


See User information
Ptja, bara för att man inte ser gallrena betyder inte det att dom inte finns.

Man är fången även om man vet det eller ej, och en lögn är en lögn, även om den upfattas som en sanning.

Posted on: 2009/8/1 17:23
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#3


See User information
Ok min vän... Föreställ dig en människa boendes på en öde ö nånstans i medelhavet.. Han har valt att bo där.. Vädret är alltid varmt o skönt.. Tillgången till frukt är mer än tillräcklig.. Dessvärre vet han inte ett skit om konspirationer.. växthuseffekten.. korruption... Dvs ingen "kunskap"... Men han är ju ändå fri..

BTW.. kul att nån med 3000nånting inlägg dyker upp och påstår att det finns osynliga galler.. säger ju en hel del om vaken-mentaliteten xD Tänk om den frihet jag refererar till är lika osynlig som dina galler?

Posted on: 2009/8/1 17:32
- din förnekelse är så jävla ointressant.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#4


See User information
Ptja, frihet är ju ett brett ord.
Vist är han fri från Mc-donalds mat och dom löpande banden, men han är ju fortfarande fast på den där jävla ön

Frihet att vara fri. lixom. heh.

Fast å andra sidan blir man ju inte direkt fri av att sitta o läsa böcker heller.. hehe.

Posted on: 2009/8/1 17:40
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#5


See User information
Quote:

aspektos skrev:
Ok min vän... Föreställ dig en människa boendes på en öde ö nånstans i medelhavet.. Han har valt att bo där.. Vädret är alltid varmt o skönt.. Tillgången till frukt är mer än tillräcklig.. Dessvärre vet han inte ett skit om konspirationer.. växthuseffekten.. korruption... Dvs ingen "kunskap"... Men han är ju ändå fri..

BTW.. kul att nån med 3000nånting inlägg dyker upp och påstår att det finns osynliga galler.. säger ju en hel del om vaken-mentaliteten xD Tänk om den frihet jag refererar till är lika osynlig som dina galler?
Det du refererar är en öppen anstalt.

Posted on: 2009/8/1 17:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#6


See User information
Så hur är det annorlunda än vaken-anstalten?

Posted on: 2009/8/1 17:55
- din förnekelse är så jävla ointressant.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#7


See User information
Är det ens någon här i tråden som läst vad loggan syftar mot?

http://vaken.se/modules/wiwimod/index.php?page=IntroText

tre ord har egentligen ingen kraft att vara korrekt eller falskt. Det är vad författaren till orden tänkte när han skrev det som är det viktiga. I detta fall syftar man till ordspråket "kunskap är makt", men med en liten parallellbetydelse att man kan bli mindre begränsad i tankarna. Dvs friare i tankarna.

För mig står orden för:

Har man kunskap så har man möjligheten att börja tänka lite friare. Man kan tänka bredare och hitta mer samband. Man kan säga att kunskap ger frihet att tänka nytt och utveckla.

Det är därför man pluggar på universitet, för att få möjligheten att tänka fritt/stort/nytt när man skapar exempelvis datorprogram, flygplan eller broar. Att känna till mer om sin omvärld ger även frihet i sin vardag. Man vet att man kan lösa problem som uppstår på fler sätt och känner till nackdelar och fördelar med varje lösning. Det är att tänka fritt, att inte vara begränsad av enkelspåriga tankar.

Så det har i mina ögon inget med konspirationer att göra, dock går det att tillämpa på sanningsforskning. Vet man mer kan man skydda sig mer mot eventuella kontrollmekanismer.


Om någon kan komma med ett lite genomtänkt argument varför kunskap inte är frihet så skulle jag få ut någonting av denna tråden.

Posted on: 2009/8/1 20:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#8


See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Är det ens någon här i tråden som läst vad loggan syftar mot?

http://vaken.se/modules/wiwimod/index.php?page=IntroText

tre ord har egentligen ingen kraft att vara korrekt eller falskt. Det är vad författaren till orden tänkte när han skrev det som är det viktiga. I detta fall syftar man till ordspråket "kunskap är makt", men med en liten parallellbetydelse att man kan bli mindre begränsad i tankarna. Dvs friare i tankarna.

För mig står orden för:

Har man kunskap så har man möjligheten att börja tänka lite friare. Man kan tänka bredare och hitta mer samband. Man kan säga att kunskap ger frihet att tänka nytt och utveckla.

Det är därför man pluggar på universitet, för att få möjligheten att tänka fritt/stort/nytt när man skapar exempelvis datorprogram, flygplan eller broar. Att känna till mer om sin omvärld ger även frihet i sin vardag. Man vet att man kan lösa problem som uppstår på fler sätt och känner till nackdelar och fördelar med varje lösning. Det är att tänka fritt, att inte vara begränsad av enkelspåriga tankar.

Så det har i mina ögon inget med konspirationer att göra, dock går det att tillämpa på sanningsforskning. Vet man mer kan man skydda sig mer mot eventuella kontrollmekanismer.


Om någon kan komma med ett lite genomtänkt argument varför kunskap inte är frihet så skulle jag få ut någonting av denna tråden.


"Kunskap" är bara som ingenting. Någon relation till frihet har det inte. Finns det någon koppling så är det istället att det ger ofrihet. Det vore ungefär samma som om fångarna i ett fängelse studerar rutmönstret på golvet, det ger dom ingen frihet, bara att de fyller sina tunnor med strunt.

Posted on: 2009/8/1 20:42
Att vara KOMAIST är att vilja veta mer - vetskap/kunskap ger ofrihet
Micro: Personligen saknar jag inte novax...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#9


See User information
^..^

Posted on: 2009/8/1 21:09

Edited by aspektos on 2009/8/1 22:06:39
- din förnekelse är så jävla ointressant.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#10


See User information
KUNSKAP är en Human Resurs, som INTE kan köpas eller säljas, bara utvecklas mentalt i tid och rum, av en VAKEN medborgare.

Posted on: 2009/8/2 1:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#11


See User information
Quote:

Whistleblower skrev:
KUNSKAP är en Human Resurs, som INTE kan köpas eller säljas, bara utvecklas mentalt i tid och rum, av en VAKEN medborgare.


Vad är det human betyder, hu man. Var det odjur?

Kun - skap - kun är väl något med "bara"?

Kunskapens frukt är förbjuden, ju... - för den leder vilse.

Det hör nog till den fallne "människan" som blivit hu-man.

Tror man på sådant så blir man allt mer väck.

Skulle kun - skap ut-vecklas? Veckla det kan man kanske, men vad har det med "ut" att göra?

Ingen Vaken utvecklar... och absolut inte kunskap.

Jag har sett att vaken är komaism... - då allt är bakvänt så är det inte konstigt att "det" vill sprida sig själv, fast det skrivs om till att "väcka andra".

Här är vad en skrev:

What we call institutions, academies, societies, universities, colleges, etc., are certain convenient forms introduced to educate people to acquire the true knowledge of life which will make them really free and happy even when they are absolutely alone. These institutions have utterly failed to achieve this purpose. It is no use being free to move in society with the help of an army or a band of policemen. That is not freedom. Freedom is a kind of fearlessness that comes out of the acquisition of the wisdom of life, which again is identical with the reality of life. Thus, whatever groups we form in the social pattern such as institutions, academies or universities, they are not going to serve their purpose as long as they satisfy only the instincts and the sentiments of the groups of people we call society, but do not cater to the needs of the soul.

---

When we are in great trouble, in hot water, our present knowledge is not going to help us, which means to say that we have learnt nothing, ultimately. It has been a self-deception throughout, for we have been under the notion that there has been a gradual increase in the content of knowledge.

It is difficult to be free in this sort of approach to things, because we have unfortunately been hypnotised or brainwashed, as it were, right from our childhood, into certain traditional ways of thinking by the society and the community in which we live. We are Brahmins, we are Kshatriyas, we are aristocrats, we are princes, we are of royal families, our father was an Inspector of Schools - such and similar ideas are introduced into the pattern of our thinking. Further, there is something which spoils every effort at learning, viz., the seeking for 'outcome' of this learning, "What will my knowledge bring?" This is what every student asks himself when he enters into a school or college. By this he expects some material output from the learning that he gains or the knowledge that he acquires. We are always accustomed to think in terms of human society and material gain, and much more than that - our egoistic satisfaction. It must bring applause and recognition. What do we mean by 'recognition'? It is recognition from people. We don't expect recognition from asses or donkeys. Well, we can imagine, we want recognition from the species to which we belong. That is our wisdom! So, this is a basic defect in the very approach to things. We are still humans, and we want to be applauded by human beings only. We do not bother as to what the gods in the heavens are thinking about us, or what a dog is thinking about us here. What man thinks about us, is the only important thing. It is like a frog thinking about the frogs' world. Under these conditions, we are not going to escape the clutches of Yama or death, which means there is no escape from the process of transformation, destruction and reincarnation unless we change our ways of thinking.


Hela:
http://www.swami-krishnananda.org/fest/fest_07.html

Posted on: 2009/8/2 1:50
Att vara KOMAIST är att vilja veta mer - vetskap/kunskap ger ofrihet
Micro: Personligen saknar jag inte novax...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Kunskap är INTE frihet!
#12
Någonting som slår en när man läser här är att väldigt många är övertygade i sin tro, eller kanske tro sig rent utav sitta på sanningen om vissa delar av helheten.

Om man är så medveten som man försöker framstå, varför tillbringar man då ändlösa timmar med att avfärda andras uppfattningar och samtidigt lyfta fram sina egna tankar som dom rätta? Göra religion av sin tro.


Sällan har jag skådat någon som öppet erkänt att dom vart på villospår och genom information man fått genom diskutioner reviderat sin bild.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#13


See User information
Quote:

Arthax skrev:
Någonting som slår en när man läser här är att väldigt många är övertygade i sin tro, eller kanske tro sig rent utav sitta på sanningen om vissa delar av helheten.


Ja, det är naturligt.
De som är osäkra brukar ju bara skapa trådar där de ställer en fråga. Sen är det de "troende" som fyller tråden. Finns väldigt få som skulle posta någonting på ett forum om de inte har en stark tro som de vill dela med sig av eller stark vilja att kritisera andras tro.

Så är det med allt. Endast den kunskapen som aktivt propageras lyckas överleva. Antingen propageras den utav en författare som vill att omgivningen ska lära sig just det som denne skrivit eller så sker det verbalt med talare såsom gurus och religiösa ledare. Samma sak sker inom vetenskapen. När man väl upptäckt någonting vill man att andra forskare ska läsa det, därav har forskarvärlden skapat databaser dit forskare skickar sina studier. Och för att så många som möjligt ska läsas måste nya studier ha referenser till andra studier. Detta säkerställer att gamla studier alltid blir lästa.

Är det inte finurligt hur vi skapat system för vårt behov att göra oss hörda och accepterade i världen??

Quote:

Om man är så medveten som man försöker framstå, varför tillbringar man då ändlösa timmar med att avfärda andras uppfattningar och samtidigt lyfta fram sina egna tankar som dom rätta? Göra religion av sin tro.


Sällan har jag skådat någon som öppet erkänt att dom vart på villospår och genom information man fått genom diskussioner reviderat sin bild.


Jag vill nog påstå att de som reviderar sin tro inte har ett behov av att posta mer inlägg. Då har de nämligen återigen blivit en frågeställare som bara skapar trådar med frågor.

Och det krävs en liten tid innan man kan börja propagera sin nya tro.

Men jag har sett folk här på forumet komma och gå genom åren. Många har upptäck religioner som de snöat in på efter att ha blivit informerade om deras existens. Andra har skiftat tro så många gånger att man kan misstänka att de bara är sk "trolls" som vill diskutera för nöjes skull.



Rekommenderar läsning om "memer", sk tankeorganismer som lever i människopopulationen och förökar sig.

Memer har alla egenskaper som en levande organism har. "Survival of the fittest" gäller även bland tankar/memer.

Mycket intressanta filosofiska tankar som man kan lägga en eller två månader till för att känna till.

Posted on: 2009/8/3 10:11
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#14


See User information
Quote:

Bi-effekten skrev:
det är för mkt skvaller kärringar här inne, det är väl vad infowarriors igentligen är, då man bunkrar upp en sida med konspirations info men efter en 5 år eller nått med sanningen vid sin sida inte ens kommit längre än att skvallra om vad storebror sysslar med.

vad är in-formation utan om-formation, dvs det är mkt snack här men ingen som helst rörelse.


Det krävs helt andra metoder för att skapa en rörelse än vad som krävs för att skapa ett forskar/nyhets-forum.

Sen är problemet att lösningen på många av problemen som framhävs här är så omvälvande för samhället att få vill anstränga sig.

Posted on: 2009/8/3 10:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Kunskap är INTE frihet!
#15
Nej, Kunskap är inte Frihet om man inte vill använda den. Förnekar man den är man definitivt ofri. Det är upp till var och en, så hemskt är det och jag och många många andra lever med detta 24/7.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#16


See User information
Kunskap är enskild egendom, som kan vara RÄTT eller FEL!

Rätt dynamisk KUNSKAP kan värdera, värdesäkra och välja VAKEN svensk lagstiftare och kontrollmakt med superMAKT.

Posted on: 2009/8/3 14:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#17


See User information
Kunskap kan inte ge frihet, det är en schimär.
Alla försöker bara hitta lite nytt utrymme i det allt snabbare krympande utrymmet.

Har man inte kommit ut ur fängelset så är man inte fri - enligt koamismen så är en fånge i fängelset friare om han lyckas snirka till sig ett snyggt utrymme där, eller kanske få en status så man inte blir mobbad.

Gå inte efter denna "nivås" tänk, att "hitta lösningar" när man inte vet problemet är inte fungerande...

Posted on: 2009/8/3 14:11
Att vara KOMAIST är att vilja veta mer - vetskap/kunskap ger ofrihet
Micro: Personligen saknar jag inte novax...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#18


See User information
bra där flader.. även om jag inte är bekant med ditt begrepp "komaism" så framstår det som passande i den här situationen =) något förvånande att det i nuläget inte verkar vara mer än tre användare på vaken som förstår att något bestämt och definierbart som kunskap inte ger firhet.

även om vi skulle tillfredställa vaken.se´s formella åsikt genom att säga att kunskapen i fråga är odefinierad kunskap så faller det ju ändå omedelbart på sitt eget resonemang. eftersom man då refererar till kunskap om ingenting =) dvs varför ens ta upp det till att börja med.. (ledtråd: maktutövning)

akta er inte bara för falska läror.

akta er för ALLA läror.

Posted on: 2009/8/3 15:13
- din förnekelse är så jävla ointressant.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#19


See User information
Quote:

aspektos skrev:

...kunskapen i fråga är odefinierad kunskap så faller det ju ändå omedelbart på sitt eget resonemang. eftersom man då refererar till kunskap om ingenting =) dvs varför ens ta upp det till att börja med.. (ledtråd: maktutövning)

akta er inte bara för falska läror.

akta er för ALLA läror.


Vad bra, ni har med samma resonemang lyckats(?) att motsäga "Kunskap ger makt" genom att påstå att man använder odefinierad "kunskap" om ingenting. Därför kan man inte få makt över någonting med kunskap om ingenting.

Ordspråk är en generalisering som inte gäller specialfall som detta. Klart att man kan köpa felaktig kunskap eller basera sina kognitiva aktiviteter på en allt för begränsad delmängd och därmed använda nonsens-kunskap. Men detta har inte hindrat folk från att förstå det fall ordspråket syftar till. Återigen handlar det om vad författaren syftar till med sin text. Inte den logiska korrektheten meningen.


Andra argumentet är på samma sätt: Man kan inte få makt om man inte vill använda/utöva den. Därför stämmer inte att "Kunskap ger makt".

Det är självklart att det är så, ordspråket har därför en hel harang med premisser som följer med underförstått. På samma sätt har "Kunskap ger frihet" massor med outtalade premisser som gör påståendet sant. Nu är dessa premisser inte uttryckligen definierade. Men läser man introsidan kan man få en hint om att de liknar de premisser som följer med ordspråket "Kunskap ger makt".

Jag älskar hur man kan hugga på ordspråk. Det finns naturligtvis alltid ett specialfall som kan motsäga ett ordspråk. Det är trots allt "undantaget som bekräftar regeln" som har detta budskap inbäddat i sig. Specialfallet som falsifierar regeln betyder att regeln är en logiskt korrekt regel vars utfall beror på premisserna (som det ska vara för att vara ett korrektpåstående, en regel som inte beror utav premisserna är intetsägande).

Jag tar för övrigt mer tips till vad komaism är, har för mig att du försökte lära mig ditt koncept förut. Det har dock inte fastnat i mitt huvud än. Så jag ber snällt åter igen.

/kram och tack för denna utomordentliga tråd!!!

Posted on: 2009/8/3 21:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#20


See User information
oj då pingubenji.. du skrev precis massa sarkastisk skit som respons på ett textstycke där jag endast spekulerade kring att man halvvägs skulle möta "kunskap är frihet"... dvs du gav uppriktig respons på något som från min sida var högst ironiskt.. detta visar ju på hur jobbigt det kan vara för vissa att acceptera frihet när de spenderat soliga dagar med att försöka läsa sig till sanningen på nätet. dvs nu har du all den där tiden investerad i vad någon annan sagt.. därav din frustration.. eftersom du bara hade behövt lyssna på dig själv till att börja med.. din lilla komaist =)

haha så jävla klassiskt exempel detta.. man försöker hjälpa folk från början och säga "hallå.. ni behöver inte läsa all den där infon hit o dit.. sanningen är vad som tittar på dig just nu.. " ja vad mer ska jag säga.. man kan tyvärr inte nå ut till alla på en gång. får helt enkelt försöka slappna av och inse att alla tar olika vägar till insikten om sin egen storhet =) lite som att visa någon secret warp zone i super maro på level 1-2.. men personen i fråga vill hellre gå vidare till level 1-3 istället för att warpa till 4-1... xD

http://www.youtube.com/watch?v=4mkH7N4e1fU

Posted on: 2009/8/3 21:55
- din förnekelse är så jävla ointressant.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#21


See User information
"lite som att visa någon secret warp zone i super maro på level 1-2.. men personen i fråga vill hellre gå vidare till level 1-3 istället för att warpa till 4-1... xD"

Ja, kunskap ÄR frihet för spelaren att välja väg till 4-1.

Jag skriver för att vinna argument och hitta nya synsätt på livet. Det är mycket stimulerande att ta sig an alla argument, även de argument som du anser är ironiska.

Tyvärr så förmedlas så extremt lite känslor och undertoner via textmediet att jag denna gången missade din intention till ironi.

Men du måste hålla med om att jag fick till en mycket tät argumentation mot det du skrev =)

Posted on: 2009/8/3 22:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#22
Varning: Bråkstake och Snick Snackare
Varning: Bråkstake och Snick Snackare


See User information
förr i tiden hade ni ett foto på ordspråket från nått universitet som löd,

Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större..

något som jag förstod var ironiskt från skaparens sida.
är detta ännu en ironi eller har du bara tappat huvudet efter alla åren av konspirerande?

Posted on: 2009/8/4 14:19
Realise your REAL Lies!

revolution börjar inneifrån..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#23


See User information
Lite ny o käftig här hoppas det är ok *S* Dessutom ensamt på kammarn med alla samhällsaparta tankar. Testar på er lite, jämka kunskap är kul o frustrerande. Intet nytt under solen.

Kanske börja med att fördjupa dig själv i vad det är du argumenterar kring, hur vill du definiera begreppet kunskap ur ett "vaket" perspektiv !? Vad utgör möjligen skillnaden mellan ett vaket kontra sovande medvetande? Din tolkning grupperar vakens debattörer, tycker vi lika? Vill inte förkasta all "kunskap" i nån slags rättroende vaken-anda, med minst ena foten i grupptänktsträskets stinkande gyttja. En strävan däremot att inse sin begränsning som människa, och att ständigt vara beredd att förkasta sin "kunskap". Vilka är dina förgivettaganden. Kan de indentifieras, isf hur? Hemblindhet lider vi alla av.(( vetenskapsnördar/naturvetare/VoF/;are/materialister påståendes att alla sanningar är objektiva struntar jag fn i, inte lönt. Roligt iofs att de byter dogmer med jämna mellanrum utan att se mönstret... men skit i det nu.)) Tänker att psykets/medvetandets(undviker ord som själen, anden etc för enkelhets skull o för att inte bli filosofisk) utveckling är avgörande o undrar hur ni ser på det.

Få vågar ut på den tunna rädslans lina där du verkligen sorterar om. Utmanar din själv-/världsbild. Särskilt de sidor av dig som du nöjt lutar dig tillbaka på som goda/positiva. Obehaget som genuint inre sökande innebär utgör den växtvärk som alla tänkande sinnen i en ideal värld bör kunna leva med. Eden anyone? Ovisshet o frustration. Det gör ont när knoppar brister/växer. Tyvärr ges inget utrymme i dagens samhälle. Det krävs ofta meningsfulla och starka känslout-/upplevelser. Har du mött några av dina inre demoner, dvs. dina omedvetna förträngda, etc, rädslor. Själv försöker jag. En början kan vara att läsa vad klassisk psykologi har att säga om försvarsmekanismer - jämför med dig själv om du är mogen det. Varför inte gå i terapi. Att våga genuint oliktänkande utgör en av de svåraste utmaningar en människa kan anta. Den smärta(reaktioner från omgivningen) som kommer av att bara sticka ut näsan en aning brukar för de flesta hamna i det omedvetnas dimma - mao dras näsan strax in igen av korrumperad självbevarelsedrift. För att öht ha en chans är självinsikt, ett mod och en villighet till, och uthållighet i, introspektion på en djupare nivå ett måste. Låter sig civilkurage beskrivas närmare. Känn dig själv. Du och "kunskapen" är ofrånkomligen Ett. Individers avgrundsdjupa rädsla för att hamna mellan de sociala stolarna i samhällets lek, bli utanför, på ett psykologiskt plan helt enkelt lämnas att dö ensam(omedveten tolkning av negativa signaler från omgivningen i förlängningen). Har du lärt känna dig själv på ett djupare plan och vågar stå för det som är sant och rätt för dig. Har du isf upplevt att du skrämmer bort många(nästan alla..), eftersom få vågat den resan. Varför gick Luke Skywalker in i grottan(minns inte vad den kallades..) och vem mötte han där?(lilla pappa mm hmmm...) Vilka individer har i ditt tycke fört mänskligheten framåt i god bemärkelse(frihet, rättvisa etc..). Har de någon gemensam nämnare. Vad hindrar övriga från att nå förändring. Själv tror jag djupt liggande personliga rädslor kommer nära sanningen. Vågar jag skriva vad jag verkligen känner o tycker eller försöker jag i första hand låta "intelligent" för att vinna erkännande på nåt forum ... t.ex.


Människan må gå bortom sitt intellekt(boxen/redskapet/tolken, varken mer eller mindre) för att nå sin sanning o mening. Det här visste naturfolk av igår. Kan låta kryptiskt men tänk tillbaka på dina livsavgörande ögonblick och fråga dig vad som hände o framförallt hur/varför. Jung har en del att säga om det, kallar det människans behov av extas om jag minns rätt, dvs, bortom logik, tolkning o sortering. Människan är irriterande svår att mäta. För mig, i skrivande stund, är hela skillnaden psykologisk(förmodligen en förenkling men iaf) - för att nu uttrycka sig på matrixspråk sas - och i förlängningen blir den möjligen oxå spirituell. Kalla det vad man vill, djuptänket skapar utanförskap i en sjuk/sovande miljö. Det "sjuka" medvetandet tiger ihjäl många mot vakenhet strävande sinnen, gnistan kvävs i sin linda i brist på identifikation eller bekräftelse o hamnar åter på ruta ett. Ja fy faan.. För att odla ödmjukhet ställer jag mig fortlöpande frågan; kunde jag motstå etablissemangets mångfacetterade belöningar/bestraffningar i stort o smått. Var går min gräns. Kompisars gillande, löneförhöjningen o chefen, kanske en adelstitel etc.. Om du vore en framstående wistleblower - kunde du motså alla honeytraps. Status, erkännande, cash, glassjobb o miljonlön. *hur mycket får jag inte knulla med den här lägenheten, bilen o pengarna* Eller i värsta fall allehanda hot mot din person o familj. Eller värre. Åter då på självrannsakans smala stig antar jag. Kunskap kan vara makt, kunskapen om summan av Dig fundamentet för din makt/hälsa.

Min fråga till den det berör under förutsättning att vi åter hjälpligt enas kring vad begreppet "vaken" innebär; Jag uppfattar andemeningen i frågeställningen som avgörande för världen av idag.

Vad tror Du själv föranledde ditt eget "vakna" tillstånd av idag. Några ledtrådar till ditt krypande i kaninhålet. Hur mognade du dit du är ?


Var nu snäll mot den nye, och svara eventuellt, helt i avsaknad av prestige eller anseende.

Posted on: 2009/8/4 23:03

Edited by Equalator on 2009/8/5 0:15:38
Edited by Equalator on 2009/8/5 0:21:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#24


See User information
Quote:

Equalator skrev:
Lite ny o käftig här hoppas det är ok *S* Dessutom ensamt på kammarn med alla samhällsaparta tankar. Testar på er lite, jämka kunskap är kul o frustrerande. Intet nytt under solen.

Kanske börja med att fördjupa dig själv i vad det är du argumenterar kring, hur vill du definiera begreppet kunskap ur ett "vaket" perspektiv !? Vad utgör möjligen skillnaden mellan ett vaket kontra sovande medvetande? Din tolkning grupperar vakens debattörer, tycker vi lika? Vill inte förkasta all "kunskap" i nån slags rättroende vaken-anda, med minst ena foten i grupptänktsträskets stinkande gyttja. En strävan däremot att inse sin begränsning som människa, och att ständigt vara beredd att förkasta sin "kunskap". Vilka är dina förgivettaganden. Kan de indentifieras, isf hur? Hemblindhet lider vi alla av.(( vetenskapsnördar/naturvetare/VoF/;are/materialister påståendes att alla sanningar är objektiva struntar jag fn i, inte lönt. Roligt iofs att de byter dogmer med jämna mellanrum utan att se mönstret... men skit i det nu.)) Tänker att psykets/medvetandets(undviker ord som själen, anden etc för enkelhets skull) utveckling är avgörande o undrar hur ni ser på det.

Få vågar ut på den tunna rädslans lina där du verkligen sorterar om. Utmanar din själv-/världsbild. Särskilt de sidor av dig som du nöjt lutar dig tillbaka på som goda/positiva. Obehaget som genuint inre sökande innebär utgör den växtvärk som alla tänkande sinnen i en ideal värld bör kunna leva med. Eden anyone? Ovisshet o frustration. Det gör ont när knoppar brister/växer. Tyvärr ges inget utrymme i dagens samhälle. Det krävs ofta meningsfulla och starka känslout-/upplevelser. Har du mött några av dina inre demoner, dvs. dina omedvetna förträngda, etc, rädslor. Själv försöker jag. En början kan vara att läsa vad klassisk psykologi har att säga om försvarsmekanismer - jämför med dig själv om du är mogen det. Varför inte gå i terapi. Att våga genuint oliktänkande utgör en av de svåraste utmaningar en människa kan anta. Den smärta(reaktioner från omgivningen) som kommer av att bara sticka ut näsan en aning brukar för de flesta hamna i det omedvetnas dimma - mao dras näsan strax in igen av korrumperad självbevarelsedrift. För att öht ha en chans är självinsikt, ett mod och en villighet till, och uthållighet i, introspektion på en djupare nivå ett måste. Låter sig civilkurage beskrivas närmare. Känn dig själv. Du och "kunskapen" är ofrånkomligen Ett. Individers avgrundsdjupa rädsla för att hamna mellan de sociala stolarna i samhällets lek, bli utanför, på ett psykologiskt plan helt enkelt lämnas att dö ensam(omedveten tolkning av negativa signaler från omgivningen i förlängningen). Har du lärt känna dig själv på ett djupare plan och vågar stå för det som är sant och rätt för dig. Har du isf upplevt att du skrämmer bort många(nästan alla..), eftersom få vågat den resan. Varför gick Luke Skywalker in i grottan(minns inte vad den kallades..) och vem mötte han där?(lilla pappa mm hmmm...) Vilka individer har i ditt tycke fört mänskligheten framåt i god bemärkelse(frihet, rättvisa etc..). Har de någon gemensam nämnare.


Människan må gå bortom sitt intellekt(boxen/redskapet/tolken, varken mer eller mindre) för att nå sin sanning o mening. Det här visste naturfolk av igår. Kan låta kryptiskt men tänk tillbaka på dina livsavgörande ögonblick och fråga dig vad som hände o framförallt hur/varför. Jung har en del att säga om det, kallar det människans behov av extas om jag minns rätt, dvs, bortom logik, tolkning o sortering. Människan är irriterande svår att mäta. För mig, i skrivande stund, är hela skillnaden psykologisk(förmodligen en förenkling men iaf) - för att nu uttrycka sig på matrixspråk sas - och i förlängningen blir den möjligen oxå spirituell. Kalla det vad man vill, djuptänket skapar utanförskap i en sjuk/sovande miljö. Det "sjuka" medvetandet tiger ihjäl många mot vakenhet strävande sinnen, gnistan kvävs i sin linda i brist på identifikation eller bekräftelse o hamnar åter på ruta ett. Ja fy faan.. För att odla ödmjukhet ställer jag mig fortlöpande frågan; kunde jag motstå etablissemangets mångfacetterade belöningar/bestraffningar i stort o smått. Var går min gräns. Kompisars gillande, löneförhöjningen o chefen, kanske en adelstitel etc.. Om du vore en framstående wistleblower - kunde du motså alla honeytraps. Status, erkännande, cash, glassjobb o miljonlön. *hur mycket får jag inte knulla med den här lägenheten, bilen o pengarna* Eller i värsta fall allehanda hot mot din person o familj. Eller värre. Åter då på självrannsakans smala stig antar jag. Kunskap kan vara makt, kunskapen om summan av Dig fundamentet för din makt/hälsa.

Min fråga till den det berör under förutsättning att vi åter hjälpligt enas kring vad begreppet "vaken" innebär; Jag uppfattar andemeningen i frågeställningen som avgörande för världen av idag.

Vad tror Du själv föranledde ditt eget "vakna" tillstånd av idag. Några ledtrådar till ditt krypande i kaninhålet. Hur mognade du dit du är ?


Var nu snäll mot den nye, och svara eventuellt, helt i avsaknad av prestige eller anseende.


"Tänker att psykets/medvetandets(undviker ord som själen, anden etc för enkelhets skull) utveckling är avgörande o undrar hur ni ser på det."

Det ser vi ned på...

Antingen är det NewAge eller bara rent allmänt inom komaismens burk.

Det är Devolution som råder och ingen "utveckling".

Blir lite fundersam över att du direkt skriver i formen jag kontra andra/ni, "dig/du" och inte skriver om det som dina egna tankar/funderingar/förståelse/teorier - "man"/vi etc.

Posted on: 2009/8/4 23:14
Att vara KOMAIST är att vilja veta mer - vetskap/kunskap ger ofrihet
Micro: Personligen saknar jag inte novax...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 3 4 5 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
62 user(s) are online (62 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 62

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS