vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Linux

See User information
Coolt, första gången jag kör Linux. Har precis installerat ett system som heter Xubuntu, funkar bra än så länge. Är det någon annan som kör Linux? Få se om jag får lite koll på läget, det känns i allafall härligt :)

Posted on: 2009/8/3 17:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Linux
Resized Image

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag kör linux, ubuntu 9.04 jaunty. Tycker det är ganska bra, Lite seg minneshantering i vissa program. Men i överlag riktigt riktigt bra. Och gratis såklart. Så slipper man även oroa sig för virus/trojaner mm.

Posted on: 2009/8/3 19:09

See User information
Saker som är gratis/community-styrda har en tendens att rensa ur onödigheter/skräp/virus av sig själv.. ett typ av självrenande system som bygger på allas gemensamma vision av ett bra operativsystem.

Ubuntu är en riktigt bra Linux-distribution. Finns som sagt en rad olika anledningar till att använda Unix före Windows.. Ägd kod är dold kod, vilket är dåligt för utveckling av mjukvaror.

För dig som aldrig testat Linux förut så kan jag rekommendera att ladda ner en Ubuntu distro från deras hemsida.. Standard är en autorun-cd vilket innebär att du kan boota up Ubuntu på din befintliga Windows dator med hjälp av skivan utan att installera något på din hårddisk. Installationen är för övrigt enklare än en windows installation om du frågar mig. Blir dessutom automatisk dual-boot.. Dvs Ubuntu gör en partition på din hårddisk och skapar en ny meny för varje gång du startar datorn där du får välja om du vill boota Windows eller Ubuntu.

Posted on: 2009/8/3 19:27
- din förnekelse är så jävla ointressant.

See User information
Den där bootskivan var riktigt bra, testade den för några år sedan. Man kunde på 5 minuter se om det fanns stöd för hårdvaran i datorn. Och därefter kunde man välja att installera när man verifierat att allt fungerade perfekt.

Nu är det ju dock så att marknadsförings-spam/virus kommer till alla system med tiden. Men hittills har det inte lönat sig att rikta reklam mot den extremt konsumentmedvetna datornörd-gruppen.

Nu har dock systemen blivit så användarvänliga att fler "normalanvändare" kör unix/linux. Så snart lönar det sig för företagen att göra spam/virus mot även detta systemet.

Men tills dess så är det bara att njuta av ett mycket bra system.

Posted on: 2009/8/3 20:37

Anonym
Ha ha.. Linuxkommunism. Vem stödjer du om du använder Windows då?
Djävulen själv!

See User information
Så länge man gör följande på sitt linuxsystem så bör risken för virus vara så gott som obefintlig: (kan dock bara tala för ubuntu då det är det enda jag använt de senaste 2 åren och inte prövat någon annan dist)

*Uppdaterar så ofta som möjligt (Ubuntu t.ex har en funktion som automatiskt söker efter uppdateringar till OS dagligen vare sig programfunktionalitet eller säkerhetsuppdateringar)
*Så långt som det går installerar programvara från standard softwarekällor som kontrolleras av ubuntu teamet
*Tänker sig för innan man använder root lösenordet, så gott som alla ändringar och tillägg av ny programvara behöver rootlösen.
*Använder vanligt användarkonto vid normal användning av datorn, alltså inte inloggad som root (admin) hela tiden. Det är bara korkat och förutom risk för virus, så finns en stor risk att man gör nåt dumt med systemet utan att tänka sig för :)

Posted on: 2009/8/4 12:35

Varning: Bråkstake och Snick Snackare
Varning: Bråkstake och Snick Snackare

See User information
Ubuntu är det bästa som hänt pc någonsin.

Att sedan klassa det som kommunist mjukvara är nog den bästa komplimangen mjukvara kan få..

Desutom kan man lägga till wine som klarar av att virtualisera windows miljö i linux.

Det mesta funkar fint..!

Prova nu era MICRO'soft slavar.!

Posted on: 2009/8/4 12:40
Realise your REAL Lies!

revolution börjar inneifrån..

Anonym
För närmre 10 år sedan körde jag Gentoo. En dist där man kompilerar allt själv. Emerge i Gentoo, där man väljer vilka program man skall installera var då riktigt trevligt. Vet inte hur det är nu. Man valde om programmen skulle ha stöd för olika saker och kompilerade dom. Det tog tid och man fick ibland köra ful-fixar för att få kompileringarna att fungera, men det var lärorik tid.

Nu kör jag Xubuntu på två datorer av mindre modern hårdvara. Det är enkelt och för att surfa, skriva, spela flertalet spel så finns programmen. Problemet kan vara att exempel GiMP inte är lika bra som Adobe Photoshop, men det då också FRI muvara (fri är inte samma sak som öppen källkod eller gratis).

See User information
Vanliga ubntu är att rekommendera över xubuntu och kubuntu såvida man inte är på en väldigt vek dator då kan xubuntu var ett bra alternativ.

Själv har jag kört ubuntu 100% sen feb 2008. Är riktigt nöjd, men vissa buggar är bra irriterande och skulle aldrig ha försekommit i ett mer kommersielt OS men men man kan inte få allt.

Böhver du använda något specifikt windows program så kolla om det fungerar i wine, om det inte har gold eller platinum rating på wine appdb så är det bara glömma att du kan använda det. Men då finns virtualbox som ett alternativ. det är en öppen virtual machine från sun. Version 3 har preci kommit ut och den är skit snabb känns som native windows.

Posted on: 2009/8/4 17:48
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

See User information
Jag kör på en gammal dator från år 2000. P3 733mhz nu med 256 ram. Fungerar men det är ju inte den snabbaste. Har ett ramminne till som jag kanske tänker sätta in senare, eller så kanske man skulle ta och köpa något.

Funderar på att formatera om en annan dator jag har hemma stående, det är en pentium dualcore, några år gammal. Datorn kraschade och vi har inte installationsskivorna kvar, eller vet inte var de finns för windowsxp.

Nu har jag i allafall lyckats installera några program och det funkar.

Posted on: 2009/8/5 15:10

See User information
du bör stoppa in lite mer minne. 512 klarar du dig på.

Posted on: 2009/8/6 7:12
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

See User information
jo, jag körde in 128 mb till, men det blev totalt bara 286 mb. Konstigt, 256 + 128 = 384? Det kanske finns någon begränsning i hårdvaran?

Ska prova en anna dator som har stått ett par år. Det är en dual core, den lär ha mer minne. Datorn är totalkraschad sen tidigare så det blir väl till att kära en hel installation med formatering. Men då blir det nog Ubuntu istället för Xubuntu :)

Posted on: 2009/8/6 7:26

Anonym
Pennan:

1. Byt ordning på minneskretsarna. Prova olika i DIMM1, DIMM2 slottarna. Kan funka. Hur många slottar har du?

2. Är det 100mhz och 133mhz minnen? Eller är de av samma hastighet? Testa att tvinga in en specifik hastighet på minnena i bios.

3. Nolla BIOS, antingen när du är inne i det eller med jumper på moderkortet.

Anonym
Kan vara så också att moderkortet inte klarar av att blanda enkel- och dubbelsidiga minnen.
Hade så på en gammal Compaq P3

See User information
Det borde vara samma minneskretsar, det är tre likadana datorer som jag har plockat ihop dem från. Såg att det stod 133 på ett minne.

Ska prova att byta minnena. En som jag känner lite sa att han hade en eller några 256 mb minnen som jag kunde få prova.

Funderar också, har en nyare dator med celeonprocessor hemma som jag tänkte formatera och installera.

Datorn fungerar hyffsat. En stor fördel är att jag bara har kraschat en gång hehe..

Posted on: 2009/8/8 13:52

See User information
Nu kör jag senaste Ubuntu på en Celeron-D dator, fungerar skitbra. Har precis installerat det...
Provade att installera Opera, fick samma fel som med Xubuntu när det gäller flashplayer. Senast fungerade det efter att jag hade avinstallerat opera och sedan installerade det igen, men nu har jag gjort samma sak. Nåväl, får pilla vidare sen, men det funkar bra med firefox också.

Posted on: 2009/8/10 12:24

Anonym
Din Dual Core dator som bara står... vad vill du ha för den?
Bor du i Stockholm?

See User information
Jag hade tänkt att köra med den, men nu har skärmen slocknat 3-4 gånger utan att jag förstår varför (någon som vet?). Kör med den gammla P3an istället i väntan på bättre tider...

Det är alltså inte skärmsläckaren, tvingas starta om datorn för att få på den igen.

Posted on: 2009/8/10 16:32

See User information
Installerade senaste Ubuntu... Allt hoppade igång, allt funkar, förutom att ljudet knäpps på och av några hundra gånger i början efter uppstarten. Bytte ljudkort med problemet kvarstår. Troligtvis pga av moderkortet.

Första gången jag är fullt nöjd med linux, allt hoppade som sagt igång...

Lättarbetat, allt ligger där färdigt, ordbehandling, bild och foto hantering / editering mm... Lyckat operativ...

Må väl

Posted on: 2009/8/17 17:09
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Om du får några problem så prova ubuntu.se och deras forum. De hjälper en mer än gärna.

Installerade flashblocker för firefox, datorn blev bra mycket snabbare. Nu funkar den relativt bra.

Posted on: 2009/8/18 5:56

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper