vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Statslöshet och Somalia

See User information
Jag har alltid sett individuel frihet eller "suveränitet" som något grundläggande för att skapa ett bra samhälle. Under en längre tid har jag sett liberalismen som det ultimata för frihet. Men under den senaste tiden har jag börja ifrågasätta statens existens. För om man tycker om filosofi och kan se lite längre en den informationslåda som man har blivit lärd att följa, så kan man se stora grundläggande problem med staten.

All information som man får igenom vanlig media är alltid själv censurerad på så sätt att den alltid måste följa statens osynliga lagar. För om du är imot staten så är du imot världen för att hela världen är bara en massa stater. Även om dom olika staterna styrs på olika sätt och innehåller olika ideologier så är endå statsgrunden densamma. Dom som sitter och bestämmer i staten har samma makt värden över nämligen "våldsmonopol". Den här övertygelsen om statens förträfflighet är så stark att dom med våldsmonopol inte behöver använda våld mot oliktänkande utan regleras självmant av fårskocken som envist tror att mänskligheten skulle gå under utan folk som har våldsmonopol över dig.

När man hör ordet anarki så tänker många på Somalia som helt klart är ett fattigt land men som får det bättre och bättre trots att olika stater gör allt för att trycka ner landet
Mer om det på Freedomain Radio
Del 1 http://www.youtube.com/watch?v=qtGkTRnocZI
Del 2 http://www.youtube.com/watch?v=OBuPECU0_P0

Somalia Piraterna är också ett exempel på hur statsstyrda länder vinklar information.
Usa dumpar skit i den somaliska kusten så att fiskarna inte längre kan leva på sitt fiske. Vilket resulterar i att en somalisk kustbevakning skapas för att se till att dom som förstört för fiskarna ska få betala. Runtomkring i världen kallas dom för pirater och visst så finns det många oskyldiga som drabbas men man bör se hela bilden först.
Freedomain Radio om Somalia Piraterna.
http://www.youtube.com/watch?v=SPpqxJboBEc

Så behövs staten? eller är statens nödvändighet bara en fet lugn för att behålla makten?
Andra funderingar kring ämnet?

Posted on: 2009/8/9 12:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Statslöshet och Somalia

See User information
Staten behövs men politiska partier måste kvalitessäkras i tid och rum, lokalt på den inre gemensamma svenska marknaden.

Staten har ingen egen MAKT - det är politiska partiorgan u.p.a. som får superMAKT av enskilda medborgare med HYPERMAKT.

Posted on: 2009/8/10 19:50
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information

Posted on: 2009/8/10 20:51
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...

See User information
Quote:
Frihet är underbart...

Ja det är det. Men man kan inte jämföra ett land som usa med Somalia. Men man kan jämföra Somalia nu och när dom hade en stat och man kan jämföra stater runt omkring med liknande förhållanden.

Posted on: 2009/8/11 9:18

See User information
Man kan också jämföra hur många flyktingar det finns från respektive land i regionen. Kastar du ut en sten i valfri svensk förort är det typ 80% chans att den träffar en somalier. Dock har jag aldrig mött en kenyan eller djibutier i hela mitt liv. Till och med Etiopien, ett land drabbad av de sedvanliga östafrikanska plågorna, producerar långt färre flyktingar. Varför är det så? Vill folk inte leva i frihet?

Posted on: 2009/8/11 10:41

See User information
Quote:
Staten behövs men politiska partier måste kvalitessäkras i tid och rum, lokalt på den inre gemensamma svenska marknaden.

Vet inte riktigt om jag förstår vad dom där kvalitetförsäkringarna skulle handla om. Partier måste ju ha rätt att vara dynamiska om det är det du menar.
Quote:
Staten har ingen egen MAKT - det är politiska partiorgan u.p.a. som får superMAKT av enskilda medborgare med HYPERMAKT.

Staten i sig är inte mycket om man tar bort individerna i den. Men individerna som jobbar där är för det mesta inavlad i makten. En politikerelit som lever i sin egna värd. Alla partier likrikta sig för att komma närmare makten. För att det finns inget att vinna på att jobba för sina kärnväljare eller något som inte är pk. Resultatet blir att alla tycker och tänker lika dant, och varför skulle dom inte göra det om vill fortsätta att vara politiker. Den intressanta frågan är endå, vilken bestämmer över dom likriktade politikerna?

Att storföretag jobbar nära stat och kommun är ingen hemlighet. Här kallas det sammarbete utomlans kallas det korruption.
;)

Posted on: 2009/8/11 13:36

See User information
Quote:
Man kan också jämföra hur många flyktingar det finns från respektive land i regionen. Kastar du ut en sten i valfri svensk förort är det typ 80% chans att den träffar en somalier. Dock har jag aldrig mött en kenyan eller djibutier i hela mitt liv. Till och med Etiopien, ett land drabbad av de sedvanliga östafrikanska plågorna, producerar långt färre flyktingar. Varför är det så? Vill folk inte leva i frihet?

Jag säger inte att landet är något paradis absolut inte. Men tror du att sverige skulle vara ett paradis om våran stat gjorde våra pengar värdelösa och försvann i ett kaos av totalt förtryck. Du tror inte att många svenskar skulle försöka fly.

Somalia är ett land som för 18 år sedan var totalt nollställt. Nu bygger dom upp en infrastruktur från scratch med mobilnät, sjukvård och rättsväsende helt utan stat. Enligt våran syn "den Svenska" skulle det vara helt omöjligt utan ett våldsmonopol. Om inte andra stater förtrycker folk för mycket i det statslösa landet så tror jag landet har en ljus framtid, med afrikanska mått mätt så klart.

Posted on: 2009/8/11 13:58

See User information
Quote:

FreedomX skrev:
Somalia är ett land som för 18 år sedan var totalt nollställt. Nu bygger dom upp en infrastruktur från scratch med mobilnät, sjukvård och rättsväsende helt utan stat.

Mmm, så har dom sharia och en medellivslängd på 48 år. Men visst, deras mobilteltenät är bra. För att vara Afrika. Hängt mycket på von Mises Institute eller?

Posted on: 2009/8/11 19:02

See User information
Tidigare hade dom en medellivslängd på 44 eller 46 minns inte riktigt och inget mobilnät. ;)

Nepp hänger inte på Mises eftersom jag glidit ifrån det statliga liberala synsättet.

Posted on: 2009/8/11 20:28

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper