vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Starta parti - Exoteriska partiet

See User information
Många har frågat mig om jag är intresserad av att delta i uppstartandet av ett nytt parti. Jag undrar om det är fler som skulle vilja starta något nytt?

Idén med partiet är ett samarbete mellan alla grupper och partier som vill vara delaktiga för att få en gemensam plattform för förändring.

Där försöker vi genom ett regelverk av empatisk kommunikation att förstå varandra och hitta gemensamma behov och strategier.

Vi organiserar oss genom direkt representativ demokrati. Där alla kan rösta i alla frågor samt med möjligheten att överlåta sin röst till någon annan med förtroende.

Om intresset finns så får vi sätta oss ned och prata igenom vilka frågor som vi vill driva.

Viktiga frågor för mig är:

Empati vs. Härskarstrukturer
Kunskapsteori
Sanningsrörelsen / Alternativ kunskap
Frihet / Suveränitet

Att belysa dessa frågor skulle i sig vara ett otroligt framsteg.

Konkreta frågor:

Integritet
(Stoppa övervakningssamhället)
Fri information / Internet
(Öppet fritt internet / Ingen jakt på fildelare)
Patentreformer
(Mer tillåtande patentlagar)
Bankreformer
(Ta bort Fractional Reserve Banking och Ränta)
Utbildningsreformer
(Decentralisering, Mindre teori, Empati, Alternativ kunskap)
Arbetsreformer
(Kortare arbetsdagar, Ingen press mot arbetslösa)
Jordbruksreformer
(Permakultur)
Lagreformer
(Common Law)

Lär mer om mina idéer på www.exoteriska.se.

Höra av er till mig på epost:
mikael@exoteriska.se

Posted on: 2009/8/23 21:26
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Starta parti - Exoteriska partiet

See User information
Låter toppen, men skulle man inte kunna göra namnet så enkelt så möjligt om nu de flesta till en början kommer att skriva det på valsedlar, ett ord och något som är lätt att komma ihåg och stava. Man kan ju alltid ändra namnet efter hand när partiet är mer etablerat och när man har råd att köpa valsedlar med mera.

Tycker att vi borde ha någon slags grund, att vi vill ge medborgarna vissa rättigheter som ingen politiker eller myndighet kan ta ifrån en, men det kanske ingår i begreppet Common Law?

Posted on: 2009/8/23 21:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Låter som ett steg i rätt riktning, men hur är det tänkt att man skall profilera sig utåt? Tittar man Sv. demokraternas eller Ny demokratis (det är underförstått att exoteriska inte har samma åsikter) behandling i media så ser man ju hur stormedia jobbar hårt för att dra ner alla nytänkande eller "oliktänkande" partier i smutsen så hårt det bara går. Och höns-skocken är ju aldrig sena att haka på och kackla.
Vad jag främst tänker på, är hur lätt det kommer vara för dom att stämpla det hela som antisemitiskt och sen är loppet kört.

Hur kör man över dom innan dom kör över oss (?)är väl det jag försöker fråga.

Posted on: 2009/8/24 11:51

Edited by metaphor on 2009/8/24 12:22:39
Edited by metaphor on 2009/8/24 12:23:13

See User information
Vi kanske kan ha förberedda texter eller motargument mot alla beskyllningar som vi vet kommer att komma men det kanske bara lockar dem att angripa.

Posted on: 2009/8/24 12:03

See User information
Sant.
Till en början så kommer väl det hela som vanligt avfärdas som ett gäng tokstollar och stråltanter som inte fick plats på nåt psykhem.
Så tänkte jag själv som en av de sovande (-och jag sov djupt vill jag lova, är fortfarande halvslumrande kanske)

Men om man vinner mark så är det troligaste försvaret från storebror att förlöjliga och marginalisera. Det är deras enda vapen och det funkar så länge som dom har folkets sinne i sitt våld.

Jag föreslår därför att man skall tillämpa största möjliga ödmjukhet och envishet, samt ett tålamod värdig en mästare. Angrepp och försvar funkar inte på PTB, det är deras planhalva. Vår planhalva heter sanningen.

Tack för ordet.

Posted on: 2009/8/24 12:30

See User information
Varför skapa ett nytt parti som måste börja från scratch och även kommer rivalisera med liknande alternativ? Mycket onödigt.

Kanske äntligen dags för er att engagera er i det parti som haft Direkt Representativ Demokrati som plattform redan från början och som ställer upp i riksdagsvalet 2010.

www.aktivdemokrati.se

Ja det står ju därnere i min signatur.

Aktiva frågor är bl.a. fildelningen.

Vem som helst kan nominera vad som helst till beslut.
Vem som helst kan delegera sin röst till vem som helst som är partimedlem, och återta den när som helst.

Våra "knapptryckare" i Riksdagen kommer enligt kontrakt tvingas följa det beslut som partiets medlemmar gemensamt bestämt.
De följer också proportionalitetsprincipen, d.v.s. om 30% av medlemmarna röstar Ja och 70% Nej måste knapptryckarna vara fördelade likadant.

Posted on: 2009/8/24 16:08
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Låter bra, ska kolla in det!

Posted on: 2009/8/25 16:35

See User information
Efter närmare eftertanke så vet jag inte om jag skulle vilja rösta på mitt eget parti.

Därmed kom jag på en ny idé.

Vi gör vaken.se partiet istället och sätter upp affischer över hela stan.

Sen röstar vi på något annat, för vaken.se partiet kommer ändå inte få några röster..

Problemet löst. ;)

Posted on: 2009/8/27 18:50

See User information
Mycket populistiskt sagt, förvånar mig inte ett dugg eftersom Vaken i stort sett står på högerkanten förutom de fåtal syndikalister och anarkister som florerar (flummar) här.

Posted on: 2009/8/27 20:07
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Någon högerkant tror jag inte den står på. Alla som jag känner väljer att antingen inte rösta alls eller har röstat på piratpartiet.

Posted on: 2009/8/27 21:34

Anonym
http://www.val.se/val/ep2009/slutresultat/rike/

Bara att ha namnet/länken vaken.se med här är tillräckligt för mig.

:)

Anonym
Varför röstade du inte själv på vaken.se då?

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper