vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »

666 vs 616

See User information
computererror snackar alltid om att antichrists nummer 666 är fel och 616 är det rätt.

Jag har googlat runt lite och läst om det. Det är vissa saker som pekar på att det är 616 men också många som pekar på att det är 666.

Det som säjer att det är 616 att den älsta texten av uppenbarelseboken som finns bevarad så står det 616 och det skulle betyda emperor caligula.

Åandra sidan så finns det flera referenser till 666 i bibeln, + alla dom matematiska skönheterna i talet.
Quote:

666 is the natural number following 665 and preceding 667. It is also an abundant number. It is the sum of the first 36 natural numbers (i.e. 1 + 2 + 3 + ... + 34 + 35 + 36 = 666), and thus a triangular number. Since 36 is both square and triangular, 666 is the sixth number of the form n2(n2 + 1) / 2 (sequence A037270 in OEIS) and the eighth number of the form n(n + 1)(n2 + n + 2) / 8 (doubly triangular numbers, A002817).

The number of prime numbers up to 666 is 121, the square of the number of prime numbers up to 36.

666 is the 60th 12-factored number; 60 is the first 12-factored number.

666=(36) − (26) + 1; 6=(32) − (22) + 1; 66=(34) − (24) + 1.

666 is the sum of the squares of the first seven prime numbers (i.e. 22 + 32 + 52 + 72 + 112 + 132 + 172 = 666).

The harmonic mean of the decimal digits of 666 is (trivially -- all repdigit natural numbers have this property) an integer: 3/(1/6 + 1/6 + 1/6) = 6, making 666 the 54th number with this property.

In base 10, 666 is a palindromic number, a repdigit and a Smith number. A prime reciprocal magic square based on 1/149 in base 10 has a magic total of 666.

The Roman numeral representation of the number 666 (DCLXVI) uses once each the Roman numeral symbols with values under 1,000, occurring in descending order of their respective values (D = 500, C = 100, L = 50, X = 10, V = 5, I = 1).

666 is a member of the Indices of prime Padovan sequence, 3, 4, 5, 7, 8, 14, 19, 30, 37, 84, 128, 469, 666, 1262, 1573, 2003, 2210, ... (sequence A112882 in OEIS).

Är det något mer än den gammla texten där det står 616 som stöder 616 teorin?

Posted on: 2008/10/27 13:04
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: 666 vs 616
1+2+3+4+5+6+7+8+9+10+11+12+13+14+15+16+17+18+19+20+21+22+23+24+25+26+27+28+29+30+31+32+33+34+35+36=666

Fast bara för att ett tal är snyggare matematiskt sett gör de ju inte sanna.
Som jag sa tidigare i Haider-tråden blir heller inte någonting rätt bara för att fler tror på det. Iofs har väl Emil lite rätt att energin i det hänger på hur många som tror på det.

Det är en översättningsmiss som sagt eftersom det nya testamentet skrevs på grekiska och inte hebreiska, (även om författaren Johannes var hebré). Vid den tiden användes inte siffror utan bokstäver för att skriva tal. Med ett visst sätt att skriva namnet och titeln på kejsar Nero blir summan 666 (på hebreiska och 616 på grekiska), och det har av många ansetts vara uttydningen av texten, med tanke på att han svårt förföljde kristna strax innan boken skrevs.

klart att bibeln har felaktiga referenser till 666 eftersom det är just bibeln felet har uppstått i.

Att det är 616 är ingen "teori", eftersom de handskrivna skrifterna är de ÄLSTA kvarvarande resterna av det nya testamentet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Papyrus_115

Talet 616 har en hel del likheter med 666, men eftersom alla tror och tycker att eftersom det står 666 i bibeln måste det vara 666 har fler ägnat sig att se till talets 666 egenheter.

Felet uppstod väl någonstans att 616 tydde på kejsar Caligula OCH kejsar Nero, vilket även 666 gör.
Kejsare som kejsare liksom

Dessutom var namnet "computerror" och inte "computererror"
En fyndig samskrivning av computer-terror och/eller computer-error.

Papyrus 115 sägs förresten ha en annan rolig egenhet. Men det får ni googla fram själva, för det tvivlas alltid på det jag säger.

Edited by c0mputerr0r on 2008/10/27 13:44:41
Edited by c0mputerr0r on 2008/10/27 13:49:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hur kan du vara så säker på det bara för att det är den äldsta... kan vara felskriven?

Här är några argument från en site jag hittade.
Quote:

Reasons To Still Prefer 666 over 616

1. The article cites just one man's conclusion. But I'm the type of person who likes to check things out for himself, rather than trust someone else to do my thinking. I want to see the data and reasoning he used to conclude 616 is correct, even though it's in the minority of manuscripts. For example, when I decided that Y'hovah was probably the correct transliteration for God's name in the Old Testament, I did not do so because Nehemia Gordon said so. I did so after looking through the Old Testament manuscripts myself, looking at the vowel points and carefully reasoning out what they likely were telling us were the original vowels. Until I see the proof myself for 616, I'm not likely to switch from 666 based on one man's opinion.

2. One thing that would settle this question would be if a man appeared on the scene fulfilling everything else for the "First Beast from the Sea" in Revelation 13 and other prophecies related to what is (erroneously) called "the Antichrist". If we "calculated" the "number of his name" as instructed and it came to either 616 or 666 we would have our answer. There is such a man. Prince Charles of Wales' heraldic achievement (coat-of-arms) literally consists of the very beasts described in Rev 13 and Dan 7, he is a Prince (Dan 9:27) and he is from the old Roman Empire that destroyed the Temple (Dan 9:27). So what does his name add up to? Rather than 616, his name adds up to 666 using the ancient gematria system. And not only does this work in the English, but also in the official Hebrew transliteration (Nasich Charles Mem Wales). What are the odds anyone would have a name that calculates to the same number in two languages (without tampering with the transliteration like is done to Javier Solana's name to make it equal 666 in Hebrew)?

3. The Book of Revelation introduces very little that is new and tends to mostly expand on concepts or symbols that have already been used elsewhere in the Bible. You must use the rest of the Bible to decipher much of Revelation. It is noteworthy therefore that 616 appears nowhere else in the Bible while 666 appears four times. It very interestingly appears in this verse related to another exalted and adored king, one whom no doubt the coming Antichrist will want to emulate in many ways.

1 Kings 10:14 -- The weight of the gold that Solomon received yearly was 666 talents,

If anyone gets a good textual criticism report on 616 vs 666 please let me know as I'd like to get to see why someone would conclude 616 is the original.

4. Irenaeus in the second century, a century before the manuscript Parker relies on, already knew of the 616 variation and discounted it as an error:

Such, then, being the state of the case, and this number being found in all the most approved and ancient copies [of the Apocalypse], and those men who saw John face to face bearing their testimony [to it]; while reason also leads us to conclude that the number of the name of the beast, [if reckoned] according to the Greek mode of calculation by the [value of] the letters contained in it, will amount to six hundred and sixty and six; that is, the number of tens shall be equal to that of the hundreds, and the number of hundreds equal to that of the units (for that number which [expresses] the digit six being adhered to throughout, indicates the recapitulations of that apostasy, taken in its full extent, which occurred at the beginning, during the intermediate periods, and which shall take place at the end), - I do not know how it is that some have erred following the ordinary mode of speech, and have vitiated the middle number in the name, deducting the amount of fifty from it, so that instead of six decads they will have it that there is but one. [I am inclined to think that this occurred through the fault of the copyists, as is wont to happen, since numbers also are expressed by letters; so that the Greek letter which expresses the number sixty was easily expanded into the letter Iota of the Greeks.] - Adv. haer. 5.30

In this rather obscurely expressed passage, Irenaeus was proposing (even in the second century - a century BEFORE this oldest surviving copy!) that old, Greek copies of Revelation contained an error of copying in which the Greek letter xi with gematraic value 60 was wrongly copied into the Greek letter iota with number value 10.

Meanwhile, I hope this helps you keep this one on the shelf as well.

Posted on: 2008/10/27 15:48
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

Anonym
För att det är det älsta dokumenterade beviset och omständigheterna pekar på att det är så.
Dessutom tog du texten på EN SAJT TILLÄGNAD BIBELN. Vad förväntar du dig?
Ha lite källkritik tack.

De flesta av hans punkter hänvisar ju till vad bibeln säger och det är ju där det står fel.

Bifoga gärna originallänken som är:
http://www.escapeallthesethings.com/6 ... ber-mark-of-the-beast.htm

Dessutom står det på samma sida:
Quote:
A newly discovered fragment of the oldest surviving copy of the New Testament indicates that, as far as the Antichrist goes, theologians, scholars, heavy metal groups, and television evangelists have got the wrong number. Instead of 666, it's actually the far less ominous 616.

The new fragment from the Book of Revelation, written in ancient Greek and dating from the late third century, is part of a hoard of previously unintelligible manuscripts discovered in historic dumps outside Oxyrhynchus in Egypt. Now a team of expert classicists, using new photographic techniques, are finally deciphering the original writing.

Professor David Parker, Professor of New Testament Textual Criticism and Paleography at the University of Birmingham, thinks that 616, although less memorable than 666, is the original. He said: "This is an example of gematria, where numbers are based on the numerical values of letters in people's names. Early Christians would use numbers to hide the identity of people who they were attacking: 616 refers to the Emperor Caligula."

The Book of Revelation is traditionally considered to be written by John, a disciple of Jesus; it identifies 666 as the mark of the Antichrist. In America, the fundamentalist Christian right often use the number in sermons about the coming Apocalypse.

They and satanists responded coolly to the new "Revelation". Peter Gilmore, High Priest of the Church of Satan, based in New York, said: "By using 666 we're using something that the Christians fear. Mind you, if they do switch to 616 being the number of the beast then we'll start using that."

Dessutom hänger du upp dig på de matematiska regler siffran 666 faller under. Matematiska regler som inte ens var påkomna när bibeln skrevs. Men många av dessa regler faller talet 616 också under, plus några andra.

Som jag sa tidigare är det intressantare för folk att ställa talet 666 mot matematiska regler, eftersom detta är vad de tror vara odjurets tal.

Edited by c0mputerr0r on 2008/10/27 17:10:37

See User information
Jag försöker inte motbevisa dig på något sätt. Och det är väl inte pro eller anti bibel eller kristendom o säja 616 istället.

Sorry skulle ha lagt in länken. Anlednignen varför jag inte gjorde det var för att jag bara skulle visa lite argument emot det. Stod likande grejer på wiki sidan.

Men tycker bara inte att man kan vara helt säker på enbart ett dokument.
Vad är den andra grejer som står i det där gammla dokumentet?

Posted on: 2008/10/27 17:39
<administratör>

Anonym
Quote:

Filipino-Monkey skrev:
Men tycker bara inte att man kan vara helt säker på enbart ett dokument.
Vad är den andra grejer som står i det där gammla dokumentet?
Nej, jag är inte helt säker pga papyrus 115. Detta var känt redan innan dokumentet offentliggjordes.

Den andra saken är inte någonting som står i dokumentet, utan omständigheterna bakom det.

Det är säkert bara en skröna, men det sägs att det hållits gömt för att dölja det sanna odjurets nummer.

För mig spelar det ingen roll om det är 616 eller 666, bara jag vet vilket som är det rätta
Speciellt med tanke på den energi som saker och ting härrörs till 666.

See User information
JAg får ofta triss i 6or när jag spelar poker =P Bättre det än ett dåligt lågt par ¯ ^_^

Posted on: 2008/10/27 17:56
<administratör>

Anonym
De hittade det ju i en skräphög, det vara alltså kastat - det innehöll ju ett fel... så de fick skriva om, 666

See User information
Säger det jag alltid säger, i nästan alla fall är det "energin", eller tanken, bakom symbolen som avgör om det är en "bra" eller "dålig" symbol.

Och eftersom att talet 666 är så välkännt som "satans tal" så är det satans tal.

Det har, så att säga projicerats, ala Tulpa..

Och talet 666, har ju mer eller mindre fått sin "poppuläritet" genom Herr Crowley, som man väll får säga är ny-satanismens fader, och den energin han lade bakom det när han "chantade" det, är väll rätt uppenbar får man väll säga.

Vad gäller tal 616 är jag inte spec insatt, men det är väll inget som säger att inte båda talen kan betyda "djävulen", mästaren på förklädnad...

Posted on: 2008/10/28 0:02
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

Anonym
Fast inget av talet refererar till Djävulen, utan till odjuret/vilddjuret.
Djävulen kallas för draken.

Dessutom så finns det ju två odjur. Det andra odjuret predikar om det första.

Så kanske Nero och Caligula då... och de har ett varsitt tal

See User information
"The great beast" så att säga, är ju Crowley och enligt vissa även "djävulen".
Eftersom att jag inte tror på djävulen i biblen tror jag inte heller talet reffererar till den "djävulen".
När man dock kommer on på tex kaos-gnostisism så ser man att odjuret, djävulen, lucifer, baal osv är en och samma "energi".

När dom pratar om odjuret pratar dom om denna energi.

Djävulen kallas som sagt mycket, men själva draken är ju egentligen inte en symbol av någon djävul, utan snarare ett blodsband, som smygit sig in och maskerar sig i div, texter.

Posted on: 2008/10/28 13:39
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Hur är det med talet 313, är det på något sätt kopplat till 616 (annat än den uppenbara likheten då)? Har stött på 313 i flertalet sammanhang på olika ställen..

Posted on: 2008/12/4 9:28

Anonym
303 är iallafall en slags synonym för hallucigener. Främst LSD.

Skulle tippa det är helt pga Roland transistor bass 303. En analogsynt/sequencer

Anonym
hehe om du lägger ihop dem två 3:na så blir det en 8, du vänder på den en 3:an

om du sen vänder 8 på sidan blir det väl den där oändlighets-symbolen

sen är det 1 kvar och den siffran visar på att det kan bara vara en härskare över allt

alltså en härskare över oändligheten

`jag har så fruktansvärt svårt att hålla mig för skratt just nu´

See User information
Eller så kan man vända en trea så att den ser ut som bröst, och använda den återstående trean och ettan för att göra en penis, där trean är kulorna och ettan skaftet.. omg, dom vill att vi ska föröka oss O_o

haha nä seriöst, jag googlade lite.. 313 står för Detroit xD .. ber om ursäkt för OT.

Posted on: 2008/12/6 17:00

Anonym
eller så kan man _______________________

Varning: Bråkstake och Snick Snackare
Varning: Bråkstake och Snick Snackare

See User information
Quote:

2universum skrev:
hehe om du lägger ihop dem två 3:na så blir det en 8, du vänder på den en 3:an

om du sen vänder 8 på sidan blir det väl den där oändlighets-symbolen

sen är det 1 kvar och den siffran visar på att det kan bara vara en härskare över allt

alltså en härskare över oändligheten

`jag har så fruktansvärt svårt att hålla mig för skratt just nu´

som 9/11, eller 9 delat i 11 = 0,8181818181818181818181818181 ad infinitum

http://3.1415926535897932384626433832 ... 19716939937510582097.org/

Se filmen.
Riktigt bra... Slutet är bäst.
http://thepiratebay.org/torrent/3420326/Darren_Aronofsky_-_Pi_(1998)

Posted on: 2009/1/12 4:29
Denna profil är tyvärr bannad.
Vill ni mig någonting, heter jag numera computerror

Anonym
Jag tänkte just på att talet 616 kanske hemlighölls för att det inte skulle laddas med energi på samma sätt som Emil322 beskriver talet 666 laddats med. Så man inte kan åberopa odjuret med hjälp av rätt tal.

/Före detta z30 och "okänd" #2, #4, #6 (tror jag), #10 och #13

Anonym
Det skulle vara intressant och låta er ta del av vad jag kommit fram till angående 666 vs 616, men jag tror jag avstår att berätta det just nu.
Jag tror dock inte längre att det var en miss i översättningen som jag sa i #2...

See User information
Jag har gett alla chans att sedan länge inse vad 666, vilddjurets tal och bestens märke och det där är:
(novax/sebben/drklot och you name it)

Repost:

"A Pureinsight article unveiled the secret behind "666." The Chinese language is quite unique in that it puts emphasis on the strokes of characters. In Chinese, the two characters that make up the word "Communism" have six strokes each. The character "Jiang" also has six strokes. So this "666" represents the Chinese Communist regime headed by Jiang. The Jiang regime is the demon mentioned in the Book of Revelation whose number is "666." Jiang is the head of the evil.
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... 763&forum=1&post_id=41623

okey - take this pill no. 666.
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... 202&forum=1&post_id=64359

http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=95059

+ nyss om "kinaledare":
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... 72&forum=1&post_id=132613

Posted on: 2009/11/8 14:22

Anonym
Jag tror 666 egentligen är Messias tal och 616 odjurets.
Studera papyrus 115... Jag tror de ändrade talet så djävulsdyrkarna skulle av misstag frambringa Messias när de ger energier till 666.

Att det riktiga odjurets tal är 616 men dolts.
Allt detta för att Messias och odjuret är samma gestalt och blir det man ger energin.
DVS, de suddade ut odjurets äkta tal 616 och ändrade det till 666 som egentligen är Messias tal (Som jag tidigare trodde var 818).
Detta för att Messias skulle få goda energier

Anonym
9 är en helig siffra...

6+6+6=18
1+8=9

6+6=12
1+2=3
3+6=9

See User information
616 är talvärdet (enligt kabbalah) för den jordiske mästaren/prästen/magikern i den bemärkelsen att han inte kan komma längre utan gudomlig kraft. D.v.s. "gränsen för materians magi". Eller hur man ska uttrycka det. Intressant då man tänker på orden i uppenbarelseboken: "Jag är den förste och den siste, början och slutet .....den strålande morgonstjärnan.” Hela konceptet Jesus bygger ju på att övervinna materiens lag. Nedstigning i kött som själ och kamp mot materiens lagar och övervinnande av döden.
The Beast går ju att ses metaforiskt som människans själsliga utvecklings begränsning p.g.a. materian. (gravitation, tid, trög svängning m.m.) 616 - den jordiska messias/morgonstjärnan.

Posted on: 2009/11/16 14:29

See User information
Enligt Rudolf Steiner så är 666 ett utvecklingstal. Vid den tiden ska de som faller för odjurets frestelser att skiljas för gott från människrona. Eller om man ser det som att människan då utvecklas vidare och drar ifrån de andra. Står för det sjätte planettillståndets sjätte utvecklingsstadiums sjätte kulturepok (ungefär...). Genom en kod kan man utläsa Sorat ur Bibeln av detta tal.

Posted on: 2009/11/16 15:08
Sanningen skall göra oss fria!

(1) 2 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper