vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Klädkoder

See User information
Är det någon som vet varför alla har kostymer på sig? Alltså, skjorta, slips, kavaj etc. Eftersom allting har symbolik borde denna uniform som alla viktiga människor har på sig, vara full av sådan.

Någon?

Posted on: 2009/11/27 18:46
"Political language — and with variations this is true of all political parties, from Conservatives to Anarchists — is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind." - George Orwell
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Klädkoder

See User information
Jag har alltid hatat slips redan från tidig ålder.
Det känns som jag skall strypas.....

Snaran
symboliseras även med det rep som tempelriddarna hade på sina mantlar. (Christopher Knight, Robert Lomas, "The Second Messiah", London 1998). Dagens slips (snara) är en frimurarsymbol, som blockerar energiflödet från strupchackrat som reglerar vår vilja.

"Hur klär man sig vid ett möte i en frimurareloge?

Detta skiljer sig från loge till loge, och från land till land, helt beroende på kultur och klimat. Genomgående för alla seriösa loger är dock att det skall vara värdigt och diskret. Vid sammankomster i templet gäller inom Svenska Frimurare Lägret mörk kostym (mörk kavaj och grå byxor är också tillåtet), vit skjorta med diskret slips, och svarta skor och mörka stumpor. Detta tjänar flera syften. Dels så skall ingen kunna klä sig på ett sätt som kan distrahera de övrigas uppmärksamhet och dels skapa en känsla av enhet och gemenskap. En slags uniform med andra ord.

Vid sammankomster utanför templet finns inga regler, men nyckelord i klädvalet skall vara enkelt men prydligt.

Det mest påtagliga är dock att i alla äkta frimurareloger så bär samtliga närvarande ett särskilt förkläde, vilket är dekorerat med ett antal symboler som visar på vilken grad, rang och ämbete som bäraren har. Bärandet av förkläde har helt symbolisk betydelse. "

http://www.frimurarelagret.se/fragor-om-frimureri-och-sfl.html

Posted on: 2009/11/27 19:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Tack för infon!

Sjukt intressant måste jag säga. Då har jag en anledning till att inte använda slips, som ju faktiskt är ett riktigt fånigt plagg.

"Nej, jag vill inte blockera mitt strupchackra."

Posted on: 2009/12/1 20:46
"Political language — and with variations this is true of all political parties, from Conservatives to Anarchists — is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind." - George Orwell

See User information
Tack för infon Spartacus88

"Jag har alltid hatat slips redan från tidig ålder.
Det känns som jag skall strypas....."

Dito

/Snap

Posted on: 2009/12/1 21:02

See User information
Jag är själv med i en historisk förening och på mötena skall man ha mörk kostym med grå slips. Det bara är så. Det var värre förr, då skulle man ha frack som krävde löskragar och lösbröst, byxor med ränder, hängslen och diverse andra tillbehör. Slipsen kommer från de kroatiska kavallerister som hjälpte den tyskromerske kejsaren att försvara katolicismen under trettioåriga kriget. De hade en sorts slips (kravatten) och det blev sedan mode. Innan fracken blev "frack" fanns det en sorts civil "uniform" med en sorts "napoleonhatt" som länge bars av exempelvis landshövdingar. Till fracken hörde länge hög hatt. Modet växlar långsamt. Kostymen är bra om man vill ha medaljer på sig och så har den många fickor vilket är praktiskt av andra skäl. Egentligen är kavajen ett jäkla praktiskt plagg...
Sen tycker jag nog att om man gifter sig eller går på en begravning så ser det bra ut och man visar en sorts aktning genom en prydlig klädsel. Jag tror att om du exempelvis får ett fint pris så vill du ha nåt annat på dig än en sweatshirt och ett par byxor med gällivareslack och gympadojor.

Posted on: 2009/12/3 21:00
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Egentligen är väl alla kläder helt fel? Naken är det mest naturliga. Tyvärr så är det fel tid på året för det...

Posted on: 2009/12/3 21:12

See User information
Det var inne att springa omkring utan kläder i skogen för länge sen. Men så sade en Orm till Kvinnan att hon skulle äta av den förbjudna frukten och så såg både hon och Mannen att de var nakna. Då klädde de på sig och försökte gömma sig för Det Allseende Ögat - och på den vägen är det.
Men skämt åsido:
I det sekt-täta området mellan Uddevalla och Tanum kan man dock ibland se nakna män med långt skägg springa omkring med vild blick, senast jag såg en var på norra Orust i somras. Det var andra gången på samma ställe. Sen har jag sett en i området nedanför Biskopsgården i Göteborg för en del år sen plus två gånger mellan Tanum och Munkedal och en närmare dalslandsgränsen.
Men några kvinnor har jag inte sett.
Senast rörelsen omtalades var runt förra sekelskiftet och då var den rätt vanlig i Tyskland och kallades Völkisch. Hitler köpte deras tidning, Völkischer Beobachter, och gjorde om den till nassarnas husorgan. Länge fanns det sk FKK-stränder i Tyskland där man kunde bada naken. Även i Sverige har vi haft avläggare till rörelsen. I Göteborg fanns länge en gymnastikförening som hette Solvikingarna som tränade nakna. Så visst har klädlöshet varit på tapeten... kanske en renässans kommer nån gång?

Posted on: 2009/12/5 13:27
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper