Vakencorner
|
Re: Approach till omvärlden
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Tack för ett intressant och välskrivet inlägg.
Jag ser många likheter med egna rädslor och funderingar, dock är det inget jag tänkte blotta här och nu. Kanske kan du själv eventuellt finna fler svar men även fler frågor om du studerar lite psykologi kring egot och det som hör till. För att skapa en balans krävs ju motpoler. Det är galet svårt att komma undan dualiteten, speciellt när man kikar på tänket som är grund för medvetandet.
Posted on: 2009/12/25 6:47
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Tack Barong för ditt inlägg. Det var upplyftande att läsa. Har själv en del rädslor som jag måste ta itu med. T ex att konfrontera auktoriteter och inte vara rädd att min fru ska lämna mig. Ibland brukar jag konfrontera min rädslor. Men oftast sjunker jag tillbaka och får börja om på ny kula. Eller också försvinner en del av rädslan för att återkomma i andra svagare former.
Men det som är mest intressant på min andliga resa, precis som du nämner, är att man själv måste ta ansvar för sina känslor, hur man väljer att ta in saker och ting och söka inåt för att se sina brister och ta bort dem. Det är verkligen vuxet och moget att göra så. Läste förresten två intressanta böcker nyligen som jag varmt rekommenderar ifall ingen har läst dem: "Att leva och verka till 100%" av Stephen Covey och "7 gyllene regler för en lycklig kärleksrelation" av John Gottman.
Posted on: 2009/12/25 7:35
|
|||
|
Life´s but a walking shadow, a poor player that struts and frets his hour upon the stage and then is heard no more. It is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing.
---William Shakespeare |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Väldigt bra och solklart inlägg. Tack!
Känns skönt att se våra likheter på hur vi tänker och att du kan förklara det på ett väldigt "simpelt" sätt utan att dra in för många ord som t.ex kärlek,meditation kollektivtmedvetande osv. Känns som att jag förstår precis vad du menar. Själv är jag ganska ung och känner mej nästan som ett barn igen efter att ha fått liknande insikter. Just nu håller jag på och bearbetar barndomstrauman och vill lära känna mej själv på ett "rent" sätt så att jag i framtiden kan ha ett balanserat sinne och hela tiden vara medveten om mina egon o rädslor. Man måste jobba inåt! jag kan verkligen förstå dej när du säger att man måste ta SITT eget ansvar och att allt är ens eget "fel". Det du beskriver är det jag anser att vara VAKEN. Lär man känna sej själv på det sättet så fallar liksom allt annat på plats. Grammatik är inte mitt starkaste vapen och det har många gånger hindrat mej från att skriva här på forumet. En till knut/rädsla som skapats inom mej men som sagt jag jobbar med mej själv.
Posted on: 2009/12/25 10:20
|
|||
|
El pueblo armado jamás será aplastado!!
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Tack för svaren och kul att jag lyckades förmedla vad jag menade, det har tagit ett tag innan jag själv kunnat sätta ord på det.
Det jag kan säga är att mycket kommer ifrån teorierna kring primalskrik, som uppenbarligen var populärt på 70-talet men som naturligtvis missförstods av människor som letade efter en enkel lösning på problem som inte har enkla lösningar. De gick in i ett rum och skrek ut sin ångest och trodde att allt skulle bli bra, att det var själva skriket som var det viktiga. Det var det inte, skriket kan dock vara ett resultat av att man mår väldigt dåligt när man upplever smärtan av vilken känsla det nu än är som man hållt undangömd. Jag har även läst på lite om meditation och liknande, och ärligt talat tror jag att det handlar om precis samma process. Att man ska säga ohm och tänka på ingenting för att färdas inåt är nog ett sätt, ganska otydligt, att förklara processen att känna sig själv och verkligen ta hand om sin egna inre lort. Det absolut jobbigaste och mest frustrerande är att man så tydligt ser hur människor mår dåligt och att man vet att man kan hjälpa dem förstå att de aldrig kommer att hitta något svar utanför dem själva, men samtidigt kan man inte, i vårt samhälle i alla fall, säga åt en människa som är ledsen eller rädd, att "det är ditt fel, förstå det och du kommer att må bra". Det är den enda förklaringen som folk inte vill höra, säger man däremot att problemen går att lösa med kristaller, aktivism, healing, meditation, och liknande, så nappar de direkt...
Posted on: 2009/12/25 12:47
Edited by Barong on 2009/12/25 21:41:03
|
|||
|
"Political language — and with variations this is true of all political parties, from Conservatives to Anarchists — is designed to make lies sound truthful and murder respectable, and to give an appearance of solidity to pure wind." - George Orwell
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
En mycket ärligt text, bra skrivet. Uppskattar dina ord
Posted on: 2009/12/25 13:45
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login