vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Vilken småbank är bäst att byta till i Sverige?

See User information
Hej jag vill byta till en småbank i Sverige, och jag vill även kunna betala med kort när nöden kräver det. Vilken småbank är bäst. Läste denna artikel i ETC:

”Välj bort storbanken”
http://www.etc.se/25046/-vaelj-bort-storbanken-/

I länken nedan tar man upp exempel på småbanker, vilken är bäst, eller har ni andra exempel, nämn fördelar nackdelar, samt vilka som funkar bäst praktiskt.

Ingen krisstämning på Sveriges småbanker
http://www.dagensps.se/artiklar/2009/11/04/11864901/index.xml

Småbanker som nämns är: Nordnet, HQ Bank, Avanza, Ålandsbanken och SBAB.

Hur är det med SBAB? är de inte dem som lurar alla fattiga att köpa bostadsrätter?

Tacksam för alla tips och råd! Även råd som inte fyller mina krav är av intresse att få höra, berätta bara vad dess fördelar är.

Posted on: 2010/1/7 14:40
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vilken småbank är bäst att byta till i Sverige?

See User information
KONTOKORTEN ÄR SNART BORTA!

Överhuvud taget är många sugna på att ta betalt via kort. Men inte vilka kort som helst, utan dom med störst möjlig kredit på. Som kan debiteras i efterskott! Systemet heter dibi-nånting och funkar inte med electronkorten som inte går att ta ut mer än 9000 i veckan på. Dessutom påstås de felaktigt bara fungera när man är uppkopplad till banken direkt.

Dom "riktiga" Visakorten går det att ta ut 30.000 direkt på. Det krävs när man exempelvis skall betala en bussresa med Gobybus eller skall ta sig över Öresundsbroen. Då upptäcker man att electronkorten inte fungerar. Därför bojkottar jag dessa företag. Men egendomligt nog fungerar de "odugliga" electronkorten i parkeringsautomater!!!

Kort och gott: dom ljuger som hästar travar! Visst fan går det att ta ut pengar på Visa electronic om man vill. Men då kan man inte stjäla nåt i efterskott... därför kräver man kreditkort!

Ibland ser jag skumma figurer dra kontokort vid parkeringsautomater och sen försvinna utan att dom har varit vid nån bil. Det är kontobedragarna som kollar de stulna korten!

Så småbanker och storbanker:

Ni är snart färdiga hela bunten för kontokortssystemet tycks vara på väg att försvinna!

Det skulle inte förvåna mig om man planlägger en jättestöld medan folk sover ruset av sig en påskdag eller nåt och på Annandagen upptäcker att deras konton är tomma. Men då befinner sig bankdirektörer på annan ort, tro mig!

Nå, vad kommer nu efter bankerna?

FRAMTIDEN FINNS I KENYA!

Jo, telefonbolagen blir bank med pengarna på telefonernas simkort. Så är det redan i Afrika. Jag har skådat framtiden i Kenya, dom är långt före oss. Det började med ett företag som heter M-Pesa som gjorde transaktioner typ Western Union direkt mellan mobilen och anslutna butiker med skylt knutna till deras nät.

Nu har det utvecklats till att telebolagen sitter på pengarna som använder simkorten som konton. Så har ni några bankaktier, så sälj dom nu. Det kommer att hänga "LOKAL UTHYRES" på vartenda bankkontor inom månader och "försvunna svenskar" kommer att vimla runt i Dubai.

Du kan lika gärna betala hyran och avdragen till kronofogden via mobilen som via nätbanken - hela skiten kommer att vara helt omodern när som helst. Så sluta att leta efter småbanker, titta ordentligt på din mobil istället och inse att du håller banken i handen.

KANSKE NÅT FÖR VAKEN.SE?

Nån skall ju vara först i Sverige. Hur många finns det egentligen som är med här och kunde tänka sig att prova? Så kunde man ha guld i säkerhet... nedgrävt nånstans, gärna i min trädgård. Christiania gav ut guldmynt för något tiotal år sedan och alla skrattade. Men nu har skratten tystnad. Mynten hette LÖN och skulle motsvara 50,- (eller en dags förbrukning av hasch) men nu lär dom få röka med dammsugare om det skall gå åt!

Posted on: 2010/1/7 16:26
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag går i samma tankar.
Vad ska man göra med sina besparingar?
Jag och min sambo har en summa pengar på ett gemensamt lönekonto (dvs. ej pengar som banken kan spela pyramidspel med, därför heller ingen inlåningsränta om jag förstått rätt) som banken febrilt försöker föra över till fondsparande.
Det känns mycket oklokt att göra det. Ska man investera eller bara låta det ligga? Och då på vilken bank?
Ska man överhuvudtaget ha pengarna på en bank i dessa tider. Jag tolkar bankens angelägenhet att sälja in ett fondsparande som att de är i behov av cash, och är oroliga.
Det är i och för sig ett lyxproblem, men det handlar ju om familjens och barnens framtid, inte något "champagnekonto" dvs.

Posted on: 2010/1/7 20:23

See User information
JAK Medlemsbank är ett alternativ. Den mest etiska bank man kan tänka sig... Ingen sparränta men pengarna stannar i Sverige och går främst till privatpersoner och kooperativ. Istället för ränta får man sparpoäng som man kan använda vid framtida lån. Fakturabetalning är en tjänst som kommer snart. Inga kort dock men det kan man ju har på annat håll. www.jak.se

Posted on: 2010/1/7 21:26
Sanningen skall göra oss fria!

See User information
Dessa jäkla fonder ger bara pengar till förvaltarna. En riktig aktie i ett riktigt bolag som äger nånting är modellen. Skog eller mark. Nåt som inte förstörs om det får stå outnyttjat några år. Som ett grustag, det är "värdelöst" när det inte byggs och plötsligt vinstgivande i en boom.

Vad hände med Korsnäs? Stora Kopparberg? Billerud? Stora Kopparberg hade på sjuttiotalet så mycket skog att om det hade varit ett enda träd hade det varit metertjockt och växt med 250 km/timmen!

Ibland står en aktie stilla på en låg nivå i många år helt enkelt för att det inte är intressant för spekulanterna att köpa några enstaka men så plötsligt smäller det till om det till exempel är ett bolag som är eller blir moderbolag i en koncern.

Jag hade länge nästan värdelösa Svearederiaktier som var värda nån femtilapp men sen...

Men visst kan du få ränta typ 3,5% om du binder ditt sparande och du har ju insättningsgaranti på 400.000 per bank. Jag fick ett mail häromdagen där nån ville låna ut 350.000 utan säkerhet till mig... kanske karusellen så långsamt är på väg igång igen?

Annars får vi väl köpa guld och bonka ihop det i klumpar och gräva ner det i trädgården

Posted on: 2010/1/7 21:34
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Jag tror karusellen är en nedåtspiral. JAK verkar bra.
Kan vara bra att tänka till lite med vad man vill lägga sin "röst", det är ju de facto energi man lånar ut till det rovgiriga kapitalet med löfte om att få lite smulor från bordet.
Håller med dig Asgeir, reelt ägande i ett bolag man tror på kanske är melodin. Kanske också ett bolag man sympatiserar med. Finns det? Inte GlaxoSmithKline i alla fall.

Posted on: 2010/1/7 21:44

Edited by metaphor on 2010/1/8 20:27:48

See User information
@Asgeir

På vilken bank har du sparkonto? Om du nu har någon?

Till alla:
Jag var lite otydlig, samt sa att jag är öppen för alla sorters tips och råd. Men det finns en verklighet också för min del.

Jag har inga pengar värt att tala om, jag vill bara att de ska förvaltas så bra som möjligt, både ur ett säkerhets perspektiv och ett moraliskt perspektiv. Att köpa guld och silver, mark eller investera i något annat fysiskt, finns det liksom inte utrymme för, för min del. Vi pratar om en lön på 10 000 månaden och utgifter = matpengar och lägenhetshyra på ett par tusen i månaden här, samt att jag i regel handlar kläder i snitt för 500 kr per år. Så sparkonto är vad jag undrar över.

Vilken småbank är bäst? vill inte stötta storbankerna av principskäl. Även om jag är körd oavsett vad jag gör.

@Parsifal
Jak ska jag titta närmare på tack för tipset. Hur menar du att man kan ha kort på annat håll, att man har fler konton?

Vill gärna kunna använda kort, även om jag försöker undvika det.
Några andra förslag på bra småbanker?

Posted on: 2010/1/15 2:12

See User information
JAK är bra.

Eko Banken finns med....

Posted on: 2010/1/15 7:40
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Hej Silverpiraten

Jag är lite tveksam till "småbanker" för jag har sett hur man i Sverige i alla lägen sätter in insatser när något stort kraschar, typ SAAB. Och lika tvärsäkert nonchalerar man små små pip av nöd från enstaka människor. Som får trösta sig med att de ju är så få "trots allt". Jag har ett konto i Swedbank och ett i Nordea plus Jyske Bank i Danmark och alla de bankerna har ju haft en och annan skandal under de senaste åren. Den banken som har det fläckfriaste ryktet genom åren i Sverige har jag aldrig provat, och det är Handelsbanken. Sen har Forex en bank också som omfattas av insättningsgarantin. Dom är lite lustiga och verkar som om dom inte litar det minsta på folk vilket kanske är ett sundhetstecken. Det är jättesvårt bara att få ett vanligt uttagskort där. Jag antar att dom vet nåt dom inte vill tala om. Varför inte prata med dom? Det låter som om du är en förnuftig man och gör helt rätt i att vara försiktig med resurserna. De flesta vet inte hur illa det kan gå om man står oförberedd vid en plötslig nedläggning av ett företag eller helt enkelt blir blåst på nåt sätt. Man bara måste ha några månadslöner undanstoppade. Även om jag passerade det absoluta lågvattensmärket i min ekonomi skäms jag inte för att alltid ha en plastpåse tillhands och stoppa de pantburkar och läskflaskor i som de rika skolbarnen strör omkring sig. Men jag rotar inte i papperskorgar. Särskilt vid löneutbetalningar ligger det burkar med pant överallt. Lite pengar? Tja om jag säger mellan 200 och 700 kronor i månaden och att jag spelar på trav för de pengarna och att det ramlar in en slant då och då kanske du förstår? Men jag har lovat mig själv att hellre skära av ett finger än lägga en enda krona tjänat på hederligt arbete på spel...
När jag ändå är i farten med spartips: Storhandla aldrig! Priserna är högst den 25 och 19 i månaden. Särskilt de som får pengar den 19 brukar storhandla. Handlarna vet att dom kommer stormande då och köper vad som helst för att dom tror att det är billigt. Dom har ju aldrig varit i en affär dagarna innan den 19 och brukar inte ha råd att köpa mjölk ens. Jag handlar aldrig dom dagarna om jag slipper. Och dom som är torsk på spelautomater brukar dom "trimma" genom att under den lågsäsong som alltid uppstår innan lön eller bidrag ställa upp automaterna så att det blir mycket vinster. Men när 19-folket kommer stormande lockade av ryktet om vinster vrids utbetalningarna ner från 80% till 18. Så titta på din kalender, det är en sparbössa det med!

Posted on: 2010/1/15 8:15

Edited by Asgeir on 2010/1/15 8:33:07

Anonym
Spana in jak. http://www.jak.se/

See User information
Förr i tiden var det en del som köpte en enstaka aktie i de bolag som brukade bjuda aktieägarna på de flottaste middagarna på sin årliga stämma. På det sättet kunde de vandra runt mellan de dignande smörgåsborden och sleva i sig rena Nobelmiddagar praktist taget varje vecka. År efter år. Särskilt i Stockholm funkade det alldeles utmärkt. Men tyvärr tror jag att det finns många bland Vaken's medlemmar som inte fattar vitsen med att ha en mörk kostym med mörkblå eller grå slips hängande i garderoben...

Posted on: 2010/1/15 12:25

See User information
Silverpiraten!
Med kort på annant håll menar jag att man tills JAK har ordnat detta så kan man ha bankkort hos tex ICA eller Konsum.

Posted on: 2010/2/3 13:24
Sanningen skall göra oss fria!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper