vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Varg-tjatet

See User information
/// Det mest ironiska är ju att människan är den mest onyttiga varelsen på planeten. Vi skövlar, förstör, mördar och har oss.. men inte för att överleva, utan för att vi är egoistiska och giriga.
Det är stor synd och skam att människan projicerar så mycket av eget tillkortakommande på det som fortfarande är vilt och fritt. ///

Jag tror också att större delen har med rädsla att göra, på många olika nivåer...

Posted on: 2010/1/7 11:59
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Ställer mig på båda sidorna lite halft.

Självklart är det förjävligt att många jägare vill göra vad som helst för att rensa vargarna ,även fast det är så få kvar och dom faktist inte är ett stort hot.

Däremot att kasta sten på jägare för att skjuta rådjur eller en älg när 70% av världens slaktare torterar djuren bokstavligt talat innan de dör är bara dumt. Hårdare lagar så vargens föda inte tar slut och problem uppstår skulle lösa det direkt med lite skattepengar till bönderna som drabbas också så de kan skydda sina djur, men som vanligt vill våra politiker inte ställa saker till rätta.

Det bästa som sagts i tråden är ändå att det svälter över 20000 barn per dag gott folk, jag skulle offra varenda vargs liv för att dessa barn skulle få sig en måltid vilken dag som helst. VI är inte DJUR, det här media fiaskot om djuren får så många att titta bort från de verkliga problemen.

Jag har flera vänner som är jägare men angående hundarna som någon nämnde, vem bryr sig ? Om du går ut i en skog som är VARGENS hem och din hund råkar ryka med får du väl skylla dig själv ? Du kan väl inte vara med i leken men inte leken tåla ? "Jag ska resa ut till Afrika imorn och försöka jaga en struts med ett spjut men kommer ett lejon och attackerar mig ska jag fanimej utrota dom jävlarna." det är ungefär samma tankesätt....

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

iwarrior skrev:
/// Det mest ironiska är ju att människan är den mest onyttiga varelsen på planeten. Vi skövlar, förstör, mördar och har oss.. men inte för att överleva, utan för att vi är egoistiska och giriga.
Det är stor synd och skam att människan projicerar så mycket av eget tillkortakommande på det som fortfarande är vilt och fritt. ///

Jag tror också att större delen har med rädsla att göra, på många olika nivåer...

"In searching for a new enemy to unite us, we came up with the idea that pollution, the threat of global warming, water shortages, famine and the like would fit the bill.

In their totality and in their interactions, these phenomena do constitute a common threat which demands solidarity of all peoples, but in designating them as the enemy, we fall into the trap about which we have already warned, namely mistaking symptoms for causes. All these dangers are caused by human intervention, and it is only through changed attitudes and behavior that they can be overcome.

The real enemy then is humanity itself.

Citatet är från Romklubbens bok The First Global Revolution och det går givetvis bra att byta ut "global uppvärmning" mot att människan "skövlar skog". Jag tycker som alla andra givetvis att det är fel när människan skövlar regnskog och förstör miljön, men jag har också mogenheten att inse hur eliten lyckats med få människan att hata sig själv.

Men för att förstöra mitt eget inlägg måste jag nog hålla med eliten jag föraktar även människan lite jag med och lite social radikalism skadar kanske inte.

Gud är död – och vi har dödat honom som Nietzsche sade

Edited by maskrosen on 2010/1/7 12:48:19

See User information
Prodigal: Om du visste vad en bra jakthund kostar hade du förstått jägarna lite bättre. Det är inte några jäkla smörknivshållare vi pratar om. För övrigt är 89% av riksdagspartierna för införandet av licensjakt på varg nu, det är bara mp och v som är emot. Båda med stark anknytning till storstäderna.

Posted on: 2010/1/7 14:49
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

Anonym
Quote:

Asgeir skrev:
Prodigal: Om du visste vad en bra jakthund kostar hade du förstått jägarna lite bättre. Det är inte några jäkla smörknivshållare vi pratar om. För övrigt är 89% av riksdagspartierna för införandet av licensjakt på varg nu, det är bara mp och v som är emot. Båda med stark anknytning till storstäderna.

Självfallet ska man ska ha skyddsjakt på varg precis som man har rätt att skydda sig som mot allt annat.
Ser man att en varg närmar ett inhägnat område där man har sitt boskap har man lika stor rätt att skydda sina djur som man har att skydda sin familj mot eventuella farhågor

Dock kan man ju inte förebygga det genom att gå ut i skogen och skjuta varenda varg man ser då en höna någon gång kan råka ut för en bestialisk vargattack
Det finns väl tusentals katter som varje år dör av rävar och bilar ska man då skjuta alla rävar samt volvoraggarna som precis fyllt årton år och hittat gaspedalen ?
(finns ju katter för tusentals kronor med)

Sedan är jakt ett nöje för vad jag vet finns det inte specielt många yrkesjägare om man säger så.

Vargen är en del av skapelsen och norden !

Pandan,tigern,leoparden,elefanten skapar även den problem för folket där dom djuren finns men vi tycker givetvis att de djuren ska få finnas.

See User information
Det uppstår en sorts kamratskap mellan jägaren och hans hund som är väldigt nära en mänsklig gemenskap. Och det är den som hotas av vargen. Så mycket av det som sägs i denna fråga är inte förnuftsbaserat. Jag har själv varit med och jaga kanin på tattarvis. Man har med sig en hund och går ut i mörkret med en ficklampa. När man sveper runt med lampan ser man hur det glimmar till när ljuset träffar en kanin i ögonen. Den blir då sittande blickstilla. Sen slänger man iväg en sten mot kaninen, hunden rusar efter stenen men tar istället kaninen och kommer tillbaka och lägger kaninen framför ens fötter... elegant, va? Man förstår att det här samspelet mellan människa och hund inte var nåt som uppstod i förrgår...

Posted on: 2010/1/7 16:47
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

Anonym
Quote:

Asgeir skrev:
Det uppstår en sorts kamratskap mellan jägaren och hans hund som är väldigt nära en mänsklig gemenskap. Och det är den som hotas av vargen. Så mycket av det som sägs i denna fråga är inte förnuftsbaserat. Jag har själv varit med och jaga kanin på tattarvis. Man har med sig en hund och går ut i mörkret med en ficklampa. När man sveper runt med lampan ser man hur det glimmar till när ljuset träffar en kanin i ögonen. Den blir då sittande blickstilla. Sen slänger man iväg en sten mot kaninen, hunden rusar efter stenen men tar istället kaninen och kommer tillbaka och lägger kaninen framför ens fötter... elegant, va? Man förstår att det här samspelet mellan människa och hund inte var nåt som uppstod i förrgår...

Jag förstår mycket väl sorgen efter att ha förlorat en hund då jag har varit med om det.
Jag har även deltagit många gånger i jakt (Råddjur,bäver,vildsvin,älg,hare,fågel mm)

Den vanligaste kända dödsorsaken för hundar är trafikolyckor. Nästan 1.500 hundar dör varje år i trafiken. Taxarna tillhör de mest olycksdrabbade raserna. Var tredje tax dör i någon form av olycka, enligt försäkringsstatistiken.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/traf ... ar-flest-hundliv-1.574953

(Tax är för övrigt en mycket bra jakthund)

Rekordmånga hundar har dödats av varg
23 november, 2009
Minst 30 hundar har dödats av varg under 2009 och 25 av dem har bitits ihjäl sedan den 21 augusti. Det visar Svensk Jakts löpande sammanställning av vargdödade hundar.

http://www.jagareforbundet.se/svenskj ... undar-har-dodats-av-varg/

sen står det förviso
Färre trafikdödade
"I områden med varg är rovdjuren den absolut största risken för hundarna. På senare år har också antalet trafikdödade jakthundar halvera"

Men om man ska andvända jakthundar som argument får man nog tyvär låta hunden ligga kvar hemma i korgen.

See User information
Det visar väl egentligen bara ett vargen är överlägsen hunden och hävdar sin rätt att försvara sig.

Kanske jägarna borde börja med terminators som jaktsällskap istället?
Som här vid den årliga vargjakten i dalarna:
Resized Image

Inte ett trädhelvete blev kvar efter denna lyckade utflykt, och garanterat ingen varg.

Posted on: 2010/1/7 20:35

See User information
Quote:

maskrosen skrev:
Sedan är jakt ett nöje för vad jag vet finns det inte specielt många yrkesjägare om man säger så.

Framför allt är det inga jägare som jagar för sin överlevnads skull. Till skillnad från vargen.

Posted on: 2010/1/8 11:35

See User information
Jag vet inte om de som kommenterar detta vet att inte bara vissa former av jakt men också olika obligatoriska eftersök t.ex av påkört vilt kräver hund? Om en liten flicka t.ex har försvunnit och kanske är borta ute i en skog, blir det bättre om det finns varg där och helt sonika käkar upp spårhunden? För det lilla lilla barnet skulle ju vargen inte nännas att ta, väl??? De rapporter om överfall av vargflockar som finns bevarade handlar dock ofta om sjöis eller öppna fält. Skogen tycks inte vara vargens jaktrevir. Vilket egentligen tyder på trubbel i framtiden då ju så stor del av landet är skogtäckt.

Posted on: 2010/1/8 13:52

See User information
Jag hittade dena fina ironi på vargtemat på en blogg som heter "Badlands Hyena".

Trygghetsnarkomaner undviker skogen
5 januari 2010
<http://badlandshyena.wordpress.com/20 ... iker-skogen/#comments>

*Folk vågar inte gå ut <http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6380962.ab> på grund av vargen <http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ ... -inte-hit_4037911.svd>. *Trots att varg <http://aftonbladet.se/nyheter/kolumni ... lin/article6381963.ab> inte angripit människor i Sverige på tvåhundra år - och då har det varit rabiessmittade djur <http://sv.wikipedia.org/wiki/Varg#Var ... er_mot_m.C3.A4nniskor>.

1995-2007 angreps människor vid 18 tillfällen <http://www.de5stora.com/illustrationer/fil_20071205155408.pdf> – av björn. Två personer dog. Detta måste ju betyda att prioriteringarna är helt uppåt väggarna – /först/ måste vi utrota björnen, /sedan/ kan vi utrota vargen.

Allting som är farligt i skogen måste utrotas. Alla djur som någonsin attackerat människor. Men det räcker inte med djuren. Tänk på träden.

*Det dog fler personer av fallande träd i **januari 2007* <http://www.av.se/dokument/statistik/d ... ndelser_2007-2009.pdf>* än som dött av varg på ca. 200 år.* Skogen måste bli trygg.

Posted on: 2010/1/9 14:45

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper