vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 3 (4)

Re: Kvinnor, var är ni?

See User information
Quote:

Xtas skrev:
Att leta fel därute, hos andra fast man inte kan erkänna att det är i sig själv man måste börja och leta efter en anledning till varför man tror att världen är på ett speciellt sätt, varför man tror den skulle bli bättre för att man går ut och försöker sopa framför andras dörrar först.

Nu känner vi inte varandra, men jag kan försäkra dig om att jag ivrar för självarbete i första hand, d.v.s. att man börjar inom sig själv och städar igenom sin egen källare och sopar rent framför den egna porten innan man börjar peka på det som finns utanför. (utan att för den skull inbilla sig att man är färdig och upplyst på något vis) Men.. och det är detta som är viktigt.. NÄR man börjar se sina mönster och inse var man varit felprogrammerad och gått vilse, så finns det ingen ursäkt att blunda för minorna som ligger kvar. Inte för att andra inte behöver lära sig sina egna läxor – utan för att det är ett mänskligt åtagande att växa och dela med sig av det man lärt sig.

Det finns en ganska logisk värdegrund som handlar om etik och moral, men den har vi frångått som ras ganska ordentligt. Vi är så pass blasé att vi inte reagerar över den skit vi läser i kvällstidningarna (generaliserar begreppet "vi" och menar mänskligt sett) utan bläddrar katatoniskt vidare från krigszoner till djurförsök till plastikkirurgi etc. utan att rynka på ögonbrynen – likgiltigt zombifierade ..och det är hur världen ser ut. Världen ser med andra ord ut som vi tillåter den att se ut.
Det finns ett kabbalistiskt uttryck angående den här världen/malkuth(femininum) ”hon är vad man fyller henne med”. ..och det är ett ganska representativt uttryck för vad vi gör med Moder Jord. Vad vi gör med vår potential som mänsklighet.

Jag inser att ditt sätt att uttrycka dig i reklamfrågan är ett sätt att förhålla sig – och jag tror jag förstår vad du menar med det. Problemet är att det är ett ganska ordentligt glapp mellan idealistisk tanke och resultat, eftersom det saknas orsak! Orsaken är den handling, den vilja som leder till ett resultat! Orsaken och viljan måste givetvis komma inifrån, annars är det inget att ha. Men den måste leda till agerande på något vis – i första hand genom att visa med eget exempel vad man menar, och jag kan personligen inte sitta tyst och se på då ”jag ser det som är fel”. Kan du? (Med fel avser jag då det som vi gemensamt skulle se som fel om vi alla stod på samma värdegrund, och syftar inte till att jag är världsmästare i vad som är rätt eller fel.)

Quote:
Allt skapas perfekt, från hela universum ner till varje individuella människa, men dialektiker vill inte erkänna så de letar fel och skapar problem för att kunna nå lösningar de tror är bättre men som alltid, historiskt sett, visat sig vara sämre och sämre för människan sett framförallt ur social och kulturell synpunkt.

Javisst! Med det är ju den stora illusionen! Matrixen, vänsterhjärnhalvetänket! Det är ju det vi kan kliva ur mentalt, emotionellt, spirituellt och psykiskt – om än inte helt och håller fysiskt, eftersom det ”bara” kräver att man ställer sig på avstånd och betraktar cirkusen. Ismer är helt ointressanta, vad är de egentligen? Fack och lådor som gör det enklare att arkivera olika sätt att vilja sakers förändring, för att kunna förhindra dem?

Quote:
till slut total splittring och undergång i universums sista utandning.
Det har skett så många, många gånger tidigare.

..och vi tycks inte lära oss något från varv till varv. Men vad är medicinen?
Jag har ägnat de senaste dagarna åt att fundera över hur man ska bemöta våld med ickevåld och få våldet att upphöra. På riktigt. Såg en dokumentär från Liberia, där kvinnorna utan andra vapen än sin trötthet på krig, sin ihärdiga kärlek och sin benhårda vilja att få fred äntligen påbörjade en förändring i landet. Det är för mig kvinnlig styrka. Inget annat. Och den ska givetvis appliceras i den omgivning man befinner sig i eftersom inte alla länder befinner sig i väpnad strid. Men hur? Har du några tips så tas de tacksamt emot.

Posted on: 2009/12/14 20:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Tack för ditt uppriktiga inlägg Miri, känns som jag förstår bättre vad du menar nu.

Svårt att komma med förslag när alla såna kapas på något hemskt och fanatiskt sätt för att tjäna vad man motarbetar.

Posted on: 2009/12/15 15:55
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Xtas skrev:
Tack för ditt uppriktiga inlägg Miri, känns som jag förstår bättre vad du menar nu.

Svårt att komma med förslag när alla såna kapas på något hemskt och fanatiskt sätt för att tjäna vad man motarbetar.

Känns bra att vi förstår varann bättre.

Du har rätt i att det är svårt. Man måste nästan veta var hjärtat är i det man vill förändra för att kunna sikta rätt. Risken är annars att man skjuter en massa pilar i blindo och förlorar orken.

Man får klura vidare och manifestera i små cirklar kring sig själv i första hand.

Posted on: 2009/12/16 8:47

See User information
Hej, tänkte skriva något kort om män/kvinnor, har dock inte läst tråden så hoppas jag inte stör flödet.

Jag tror att män och kvinnor är mycket olika från födsel och sedan ytterligare efter uppfostran.

Dock går endast att se olika tendenser runt dessa grupper, man kan inte agera på att alla inom gruppen män/kvinnor har dessa attribut (Så gäller med all generalisering).

Det är viktigt att utveckla de kvalitéer som vi är bäst på, eller tycker är mest givande. Då uppstår det sedan bra kombinationer av män/kvinnor (eller andra kombinationer) som kompletterar varandra.

Det är därför bra att vi är olika så att vi hjälper varandra och tar hand om olika uppgifter. Vilka dessa uppgifter sedan är är upp till var och en, men handlar ofta om hemnära/familjerelaterade arbeten som ofta faller kvinnan in och hårdare kroppsarbeten/uthållighetskrävande arbete för männen.

Det kan som sagt även vara tvärt om. Själv har jag mycket av båda sidorna och gillar att ta hand om hem/familj och arbeta hårt.

Kvinnor har i dagen s samhälle en svår sits. Härskarstrukturerna är uppbyggda runt extrema manliga kvalitéer (psykopatiska) och kvinnor har i allmänhet inte samma möjlighet att uppträda så.

Det finns dock fler strukturer i samhället är härskarstrukturer, tex så har kvinnorna makt att påverka i hemmet och kan på så sätt påverka männen den vägen.

Att uppmuntra kvinnor att bli använda mer härskarstrukturer tror jag inte är bra. Det som skulle vara lösningen är att luckra upp härskarstrukturer med empatisk kommunikation.

Kvinnor har dock mycket makt på andra sätt, bl.a. så är de en skyddsgrupp, den grupp som samhället genom bidrag, lag mm försöker hjälpa. Det kan också ge mycket makt som inte alltid blir så väl riktad heller. Det kan tex resultera i att män inte får träffa sina barn.

Posted on: 2009/12/17 13:07
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Ja efter \\\"uppfostran\\\" så går det nu allt mer fel, för folket har hjärntvättats till att anamma tankar om kamp, ska tänka att alla är\\\" samma\\\", har gjort en sjuk mall kring \\\"jämställdhet\\\". Folk har fåtts att tro på att det där yttre samhället med karriär, tävlingsinstinkt, krig, bli något, skulle vara sant, så alla luras och alla blir olyckliga, föringe böir sig själv,ingen vet vad en man är,eller en kvinna.

Tragiskt att se hur kvinnor resonerar även på detta forum. Många kvinnor tränger undan och tränger undan... det som är dom själva... för vad ska dom göra...svårt att ta till sig att man insupit en livslögn utifrån - så de håller sin riktiga kvinnliga natur borta,och de \\\"symptom\\\" som pockar på genom det...genom att istället köpa temporär låtsas lycka, genom shopping... vinare på kvällen... choklad söker \\\"kärleken\\\", håller på att alltid söka...- de kan säga att de är framgånsrika och lyckliga, har minsann inga barn som är i vägen... men varje månad får de jobba med att hålla tillbaka hormonpåslag som egentligen är där och ger dom missmod och depression... precis som en hund blir deprimerad efter att den löpt men att det \\\"inte blev något...\\\"

En riktig kvinna tycker tydligen bluffvakna är som kvinnan i Robotfolket, var knappt med sitt barn... gjorde karriär i London... så sjuk bok och tänk.

Posted on: 2009/12/17 15:01

See User information
Tänk er hur många som kommer att ljuga denna månade för sinna
små barn både man och kvinna om tomten, ursäkta för oftopic
eller kanske inte för här ljuger båda könen som bäst.

Respect

Posted on: 2009/12/17 15:40
förstår ni inte att dom spelar är ett spel, framför eran, tv kväll.

The way some people find fault, you`d think there was a reward.

See User information
Hade forumet varit demokratiskt hade jag röstat nej till förslaget om en feminist del på forumet.

Eftersom om man förbättrar för kvinnor på mannens bekostnad så kommer kvinnor bli drabbade på annat sätt.

Tuvär är det just det som menas med feminism om man blandar in politik i det hela. Jag kom själv ihåg när Gudrun och hennes politiska feminist gangster gäng ville införa mans-skatt, en skatt som bara skulle betalas av män. Anledningen till det var pga av alla våldtäkter som drabbade samhället. Våldtäkterna utfördes dock mest av vissa typer av invandrare även om "vanliga svenskar" så klart inte var helt oskyldiga.
Det föder till viss del rasism bland dom oskyldiga männen eftersom feministerna vill straffa alla kollektivt. Dom "vita" kvinnor som dock har träffat och blivit ihop med en "god" snäll invandrare med brun hud, blir dom som männen ser ner på.

Vad jag menar är att det är så lätt att ormen äter upp sig själv om man separerar man och kvinna på det sättet.
Jag har fått en lite fobi för feminism mycket tack vare all idioti som framfördes och lagstadgades under feminismens politiska frammarsch i Sverige.

Posted on: 2009/12/17 20:42

Edited by FreedomX on 2009/12/17 21:58:53

See User information
Quote:

Tänk er hur många som kommer att ljuga denna månade för sinna
små barn både man och kvinna om tomten, ursäkta för oftopic
eller kanske inte för här ljuger båda könen som bäst.¨

Ja hu så hemsk man kan vara som vill roa eller alternativt skrämma sina barn med ett tyskt helgon utklätt till sibirisk shaman.

Posted on: 2009/12/27 5:34
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Jösses... Läste just en intervju med Paolo Roberto angående feminism. Märkligt att känna att man håller med en man man föraktar så mycket i ett så känsligt ämne.
Här är intervjun:
http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=9809

« 1 2 3 (4)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper