vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Fråga om hur Svenskar tycker om EU

See User information
Norge har tradisjonellt varit stor motståndare av EU. Orsakena tror jag ær erfaringar under kriget, dvs. førståelsen av værdet av att vara sjælvstændig/oavhængig. Dessutom den spesiella Norska naturen, som måste dyrka på annat sætt ænn rent kostnadseffektiva drifter, men stora rikdommar i havet.

Det Norska folket klarade av at stå imot dragsuget av Sveriges ja, men tvingades inn i EØS.

Nu har ni ju erfarat EU några år, hur tycker ni nu om det? Størsta ændringar, førdelar och nackdelar och så vidare.

Tillæggsfråga; Har ni några tankar om propagandan innan EU valet?

Posted on: 2010/1/13 17:11
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Fråga om hur Svenskar tycker om EU

See User information
Eftersom omsvängningen i regeringspartiets inställning till EU kom efter ett statsministermord och att omröstningen som inleddes med en massa nejresultat plötsligt avbröts ett par timmar till "riktiga resultat" räknats fram måste jag säga att jag älskar EU och inte kan tänka mig en framtid utanför. Men hur var det i Norge egentligen? Ni hade ju också en omröstning där det hela föregicks av att en galning körde runt med stridsvagn på gatorna i Tromsö och måste stoppas med en pansarbrytande robot och sen stod hans mamma (Gro Harlem Brundtland) nästa dag och ledde allsången med en käck EU-visa. Sonen dog väl, va?

Posted on: 2010/1/13 19:10
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ageir har du någon sida eller nått man kan läsa mer om den svenska EU omröstningen. Hade ingen aning om det du just berätta.

Posted on: 2010/1/13 19:18
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

See User information
Jag var i Danmark då men dom hade börjat valvakan och det kom in resultat som visade en överraskande stark nejtendens men det var för all del tvärviggsområdena i Norrland man räknade först. Sen var det plötsligt "datafel" i några timmar och när "datan" åter funkade kom de "seriösa" ja-sifrorna. Man kan ju tro vad man vill om det här men det där med att avbryta viktiga tv-program skedde ofta under åttiotalet i samband med palmeutredningen. Åtminstone bröts kabelbolagens visningar, kanske det funkade i vissa sändare ändå men inte fan fick vi göteborgare se vare sig den ryska filmen om palmemordet eller programmet om de utbytta vittnena. Kära vaken-ungdomar, era föräldrar levde i en sannskyldig bananrepublik men de flesta fattade ingenting. Då liksom nu!

Posted on: 2010/1/13 19:24
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Sverige blev med i 94. Norge sa nei, och har fortfarande en aktiv nei sida; http://www.neitileu.no/ . Ett argument ær bla. at det vill vara ett landssvik att gje från sig suverenitet, och mot norsk grunnlov. http://www.neitileu.no/organisasjon/endring_av_grunnlovens_93
Vi førvæntar ytterligare folkavstæmningar, det værkar vara en metod att trøttna ut motståndet, hur många gånger ska man behøva sæga nei liksom?
Det finns ingen organisasjon i sverige som arbetar før att sverige skal komma ur?

Och så ær det island, som ochså klarade att motstå presset, men nu førsøks tvingas inn...

Posted on: 2010/1/14 17:32

See User information

Posted on: 2010/1/14 18:28

See User information
Äsch grundlagar kan man ändra. Och passar inte argumenten kan man ju bara vända på steken. Men eftersom Norge är med i Natosamarbetet så har man ju utrikespolitiska åtaganden utan att vara med i EU som ju Sverige ännu inte gett sig in på, lite lustigt faktiskt. Sverige är ju fortfarande ett alliansfritt land på pappret iallafall. Men vad jag aldrig har förstått med Norge är hur jäkla dyrt det är. Hur i hela friden kan samma varor kosta mer än dubbelt eller tre gånger så mycket? Jag känner en norrman som jag brukar hälsa på när jag är i min husvagn som står på hemlig plats alldeles vid gränsen. Han köper mjölk i Sverige för här kostar den 6:50 litern men i Norge kostade den 9,50 norska för en halvliter sist!
Inte för att Sverige är billigast i Europa precis men de där skyhöga priserna måste man kunna göra nåt åt utan att "gå med i EU". Norge måste ha haft en sagolik inflation i matpriserna under åren som dolt något annat. Men om ni tycker att ni har råd så behåll gärna ert fria system. Vi svenskar kan ju åka över nån gång och bli sentimentala...

Posted on: 2010/1/14 19:57

See User information
Ja, mærkligt det dær med NATO, men ochså det ær pga kriget. Norge ligger ochså mycket mer strategiskt viktigt till ænn Sverige. Vi har ju varit nærmsta grannar till ryssland. NATO alliansen tycks vara enn trygghet. Norska myndigheter har nog ett nærmare samarbete med vissa folk... Svenskarna har haft Palme, trots allt. Jag tænker iallafall att Sverige har klarat av att hålla sig mer nøytrala på vissa områder.

Priserna i Norge ær høga men det ær lønerna likaså. Och skatterna... Och kanskje någon enstaka vara skiljer i pris, men det kan slå begge vægar. Jag tycker tex. at klæder værkar vara rætt dyra i Sverige.

Vi ligger visst høgt på antall "førlorare" ochså, dvs. særskilt många uteliggare, selvmordskandidater, psykfall, rusmedelmissbruk. Desto rikare gjenomsnittet ær desto svårare att vara fattig. Men et EU direktiv hadde inte førbættrat den saken, snarare tvært om.

Det ær allaredan et problem i både jordbruk og fiske, och ressursførvaltare får bæra vældigt många byråkrater och andra økonomiska parasiter. EØS har nog inte hjælpt på något.

Maten har blivit billig men dålig.

Jag tenker att vi borde kræva at Island får vara utanfør EU.

Posted on: 2010/1/14 23:04

See User information
Det är lustigt att du nämner Island. Island är nämligen det sista man tänker på från svensk horisont och såvitt jag vet togs inga som helst inititativ under Reinfeldt som EU-ordförande. Däremot "utsågs" en belgare till president, så ni norrmän har nu en ny och verkligt stor granne, lika mäktig som nånsin Sovjet, har ni inte upptäckt det än? Glöm Sverige! Nordens inbördes utveckling som region som var under verklig utveckling under 1960-talet tycks ha stannat av. Frågan debatteras heller inte särskilt mycket. Sverige och Finland har funnit varandra mer och mer i försvarssamarbetet och Norge tycks visa ett visst intresse för att närma sig den grupperingen. Detta kommer på nåt sätt att påverka utvecklingen i Nordatlanten. Jänkarna har av naturliga skäl i alla tider tyckt att det är konstigt att Grönland hör under Danmark. "It is on our side"! Island övergavs av jänkarna och dom har lagt ner Keflavik, vilket gör området tillsynes helt försvarslöst samtidigt som man sneglar åt alla håll för att bli räddade ur en ekonomisk kris som man bara sett början på. Jag har aldrig hört talas om nån isländsk flotta eller flygvapen eller armé, för den delen. Och ändå har man viktiga farleder i relativ närhet, passagen mellan Island och Grönland och atlantrutten femtio mil söder om Island. Men Island bara ligger där...
Man kan väl säga att Danmark tycks ha ett väldigt stort ansvar inom Nato för att bevaka de norra delarna av Atlanten, där ju även Island ingår. Men det är egentligen lite underligt att inte Norge betrotts uppgiften att bevaka området till havs.
Så mitt tips: Island är redan under kontroll på något sätt, dom vet det bara inte själva. Norge kan inte fortsätta att vara ett politiskt vakuum, det är säkert ett stort tryck under ytan... jag tror inte att en folkomröstning skulle kunna påverka nåt.

Posted on: 2010/1/15 8:48

See User information
Pfff! Sverige har aldrig varit ett neutralt land annat än på pappret.

Posted on: 2010/1/15 9:09

See User information
Steget mellan att vara neutral och dubbelagent består i att stå still

Posted on: 2010/1/15 9:36

See User information
Den som tycker EU är bra saknar total förståelse för världspolitik. Vem vill bli styrd av en korrupt odemokratisk elit i Bryssel iställe än låta sina egna medborgare bestämma hur de vill leva. Det finns även massvis med "konstiga" EU-direktiv som bland annat säger vilka sorts sandkorn får användas i sandlådor, hur böjd en banan bör vara för att få säljas och nu ska EU även påtvinga Codex Alimentarius som förbjuder i praktiken alla vitaminer och tar kol på småjordbruk och organisk mat! EU kostar massvis med pengar och det enda vi får ut ur det är korkade lagar som försämrar levnadsstandarden och kommer med sån enorm byrokrati att alla företag som kan försvinner genast!

Norge borde bryta natosammarbete genast eftersom ryssland är inget hot till Norge utan USA är det största hotet till världsfred. Om USA attackerar Iran så blir det världskrig och jag skulle nog definitivt inte vilja slåss för att korrupterade bankirer ska få kontroll över mera olja i mellanöstern och det vore viktigt att stå utanföre pakter för att inte dras med i kriget!

Ifall ryssarna skulle emot all förmodan skulle börja drömma om stor-sovjet så sku de väl först erövra tillbaka de forna sovjetiska staterna (baltikum, kazakstan, vitryssland m.m) och Finland före de kommer till norge och först ifall ryssarna börjar göra det, så sku norrmännen ha orsak att fundera på natomedlemskap.

Posted on: 2010/1/31 19:30

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper