vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

griftegard666

See User information
Sedan länge desillusionerad, relativt nyvaken pessimist på ständig jakt efter nyanser i det stora grå.

Löneslav fast i skuldfällan med villa, Volvo, vovve… och en växande desperation.

Vegetarian sedan ett par år som siktar på att bli vegan.

Deprimerad över att se den, stundtals, extremt låga nivå som vissa Vaken.se – debattörer sänker sig till – detta forum skulle kunna vara en färskvattenkälla om det inte vore för att vissa barnsliga och, tydligen, inkontinenta individer vägrar använda blöja. Hittade Vaken.se för tre – fyra månader sedan men har inte gjort några inlägg tills nu, skrämd av debattklimatet, men har nu tagit mod till mig.
Hoppas på förändring, både här på forumet och i samhället i stort, men är och förblir troligen pessimist till graven. Försöker trots detta väcka alla jag möter i min vardag som jag bedömer kunna ta till sig sanningen (som jag och en del av er på forumet) ser den.

Tror inte på plakatviftande utan föredrar diskussion och personlig kommunikation - på arbetsplatsen och i sällskapslivet etc.

Tror att små tankefrön sådda i god jord kommer gödas automatiskt av den skit media och politiker förser dem med och att de slutligen växer upp till riktigt besvärliga ogräs.

Posted on: 2010/1/16 10:53
"Man fick lov att leva - man levde, det var en vana..." - George Orwell-1984
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: griftegard666

See User information
Ser inte ut som någon bra början.
Här på Vaken tillhör alla en falang, en liten klick med liknande åsikter som debatterar eller i värsta fall kastar skit på en annan klick.

Tills du säger vad du står för och vilka "inkontinenta individer" du menar eller vad de har för åsikter får du stå kvar vid hörnflaggan.

Posted on: 2010/1/16 11:08
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ja, det var väl det jag fruktade, att alla tillhör en falang (enligt dig iaf Xtas) och att man, "i värsta fall", måste strida mot/kasta skit på andra falanger...suck...mer bränsle till min pessimism angående människan är inget jag, eller någon annan, behöver direkt, och inte heller dessa typer av påståenden, gör mig bara trött och än mer desilussionerad (om du inte är ironisk, förstås).

Jag har dock självklart inget emot debatter, det är såklart nödvändigt att låta ståndpunkter och teorier brytas mot varandra för att man skall komma någonvart. Men, det går att göra det utan att ta till personangrepp, för gör man det så är det lätt att själva debatten kommer i skymundan och resultaten uteblir. Således tänker jag inte heller nedlåta mig till att nämna de "inkontinenta" vid namn för att inte ytterligare infektera klimatet. Blir alltså kvar vid hörnflaggan, eller?

Posted on: 2010/1/16 13:05

See User information
Pessemisme ær inte så bra. Det før gjærna til hjælpløshet. Dom pessemistiska framhåller gjærna rasjonaliteten, och det ær ju mycket att ta tag i som ær tråkigt, men ochså viktigt at gjøra lite visjonært arbete. Så ær man pesimist måste man nog jobba mer på det før att hålla balanen? Om man tar utgångspunkt i att man skapar sin egen værklighet, sin egen lycka, så ær det en førdel att vara optimist iallafall ibland.

Posted on: 2010/1/16 13:11

See User information
Quote:

Norskan skrev:
Pessemisme ær inte så bra. Det før gjærna til hjælpløshet. Dom pessemistiska framhåller gjærna rasjonaliteten, och det ær ju mycket att ta tag i som ær tråkigt, men ochså viktigt at gjøra lite visjonært arbete. Så ær man pesimist måste man nog jobba mer på det før att hålla balanen? Om man tar utgångspunkt i att man skapar sin egen værklighet, sin egen lycka, så ær det en førdel att vara optimist iallafall ibland.

Hej Norskan!

Det handlar inte om hur ANDRA är, utan hur VI är i förhållande till andra. Varför t ex dra till sig en sk idiot när man kanske redan innan ser den personens karaktär?

Karaktär är störningar i psyket.Personlighetsstörning utmärker sig för avvikelser från uppfattning av omgivning och miljö från vad som är normalt.

Tycker du/ni att gud jämnför!Om inte,varför gör du NI/du det?

Detta är Nudism..Nazism OSV.Precis som alla ismer,men ni fattar inte ser jag:

Lyssnar du på någons hjärna/ego el. på din intelligens - känsla?

Posted on: 2010/1/16 14:32

See User information
Svar til sale; Som vi ær mot andra gjenspeglar mest hur vi ær med oss sjælva. Vi møter oss sjælv i andra liksom, projiseringar. Många ær inte sin egen bæsta venn, och får dærfør endel problem mot andra. Vi har vel alla några mindre bra sidor att jobba med, och det kan vi gjenomskåda vid att studera var våra konflikter ær.

Jag jæmfør mig sællan mot andra, men jag jæmfør mig mot mig sjælv, min egen utvekling, min egen bevisstgjøring. Ibland gjenkjenner jag egna prosesser hos andra, och tycker dærfør att jag kan dela med mig av mina erfarenheter. Såsom andra gjør mot mig. Vi ær alla en del av en større enhet, och kan bæst hjælpa oss sjælv vid att hjælpa andra. Vid att du lyfter mig, kan jag lyfta någon annan, som totalt sett lyfter oss alla. Som ringar i vatten.

Jag førsøker att vara trogen mot mig sjælv vid att følga min intuisjon, leka med ideer, vara modig och stå upp før saker jag tycker ær viktiga.

I perioder har ochså jag varit depprimerande pessemistisk, men det søg krafter ut, æven om det jordade mig. Jag har valt att ha ett mer optimistisk syn, och understødjer det nær jag kan, då det ær bættre mentalhygien. Men klart, man kan gå før långt åt det hållet ochså, bli en rosa bubbla, blind och dum.

Posted on: 2010/1/16 14:46

See User information
Quote:

Norskan skrev:
Svar til sale; Som vi ær mot andra gjenspeglar mest hur vi ær med oss sjælva. Vi møter oss sjælv i andra liksom, projiseringar. Många ær inte sin egen bæsta venn, och får dærfør endel problem mot andra. Vi har vel alla några mindre bra sidor att jobba med, och det kan vi gjenomskåda vid att studera var våra konflikter ær.

Jag jæmfør mig sællan mot andra, men jag jæmfør mig mot mig sjælv, min egen utvekling, min egen bevisstgjøring. Ibland gjenkjenner jag egna prosesser hos andra, och tycker dærfør att jag kan dela med mig av mina erfarenheter. Såsom andra gjør mot mig. Vi ær alla en del av en større enhet, och kan bæst hjælpa oss sjælv vid att hjælpa andra. Vid att du lyfter mig, kan jag lyfta någon annan, som totalt sett lyfter oss alla. Som ringar i vatten.

Jag førsøker att vara trogen mot mig sjælv vid att følga min intuisjon, leka med ideer, vara modig och stå upp før saker jag tycker ær viktiga.

I perioder har ochså jag varit depprimerande pessemistisk, men det søg krafter ut, æven om det jordade mig. Jag har valt att ha ett mer optimistisk syn, och understødjer det nær jag kan, då det ær bættre mentalhygien. Men klart, man kan gå før långt åt det hållet ochså, bli en rosa bubbla, blind och dum.

Bra!:) det är kroppen som skall ha mat inte sinnet.Hjärnan kan bara en sak,därför är det lätt att den stannar upp i ett pladder,genom att ta varje enskild tanke som kommer och inte bara följa den genom att inte säga emot samt att hålla med...):

Posted on: 2010/1/16 14:55

See User information
Alla typer av benämningar/bestämningar/ism-adopteringar etc begränsar, binder och stämplar, jag vet det, och kanske var det fel av mig att presentera mig som pessimist, kanske jag borde dragit till med "I am me, I am free" ala David Icke och sagt att: "I am infinite consciousness" . Har dock inte kommit dit ännu i min andliga utveckling... Detta sagt - självklart hjälper det inte att ha en pessimistisk livsåskådning, men varför ljuga för sig själv och andra när det är bedrövelse och hopplöshet jag känner inför tillståndet i världen? Jag tror inte på att tänka positivt tills kronchakrat sprängs i ett regnbågsskimmer och himlen genljuder av delfinläten...
Visst, jag jobbar på att hitta någon sorts balans jag med, och jag tror på att ju mer information om vad som egentligen händer här i världen man kan tillägna sig desto lättare blir det att nå dit, förusatt att man inte låter sig dras ned. I min strävan sökte jag mig till Vaken.se men blev rätt besviken då den allmänna tonen, som jag uppfattar den, är ganska aggressiv. Men det kanske bara är mitt sinnelag som gör att jag suger åt mig det negativa och blundar för det som är bra, vad vet jag?

Posted on: 2010/1/16 15:09

See User information
Quote:

griftegard666 skrev:
Alla typer av benämningar/bestämningar/ism-adopteringar etc begränsar, binder och stämplar, jag vet det, och kanske var det fel av mig att presentera mig som pessimist, kanske jag borde dragit till med "I am me, I am free" ala David Icke och sagt att: "I am infinite consciousness" . Har dock inte kommit dit ännu i min andliga utveckling... Detta sagt - självklart hjälper det inte att ha en pessimistisk livsåskådning, men varför ljuga för sig själv och andra när det är bedrövelse och hopplöshet jag känner inför tillståndet i världen? Jag tror inte på att tänka positivt tills kronchakrat sprängs i ett regnbågsskimmer och himlen genljuder av delfinläten...
Visst, jag jobbar på att hitta någon sorts balans jag med, och jag tror på att ju mer information om vad som egentligen händer här i världen man kan tillägna sig desto lättare blir det att nå dit, förusatt att man inte låter sig dras ned. I min strävan sökte jag mig till Vaken.se men blev rätt besviken då den allmänna tonen, som jag uppfattar den, är ganska aggressiv. Men det kanske bara är mitt sinnelag som gör att jag suger åt mig det negativa och blundar för det som är bra, vad vet jag?
Vaket,sunt ,det är på G nu---det bara är så.

Posted on: 2010/1/16 15:25

See User information
"Jag tror inte på att tänka positivt tills kronchakrat sprängs i ett regnbågsskimmer och himlen genljuder av delfinläten..."

^^ Klockrent!

Kommentaren i sig är komisk, positivt för mig.

Alla som tänker men inte nödvändigtvis tror på slumpteori har givetvis problem med den gängse definitionen av vad en "andlig" människa är när det gäller alternativen bortom konventionella religioner (som inte heller är särskilt tankeväckande för det mesta).
Men istället för att gå ner sig totalt eller bli satanist eller voodoo utövare får man leta efter de existentiella frågornas svar någonstans där kritiskt tänkande kan få utrymme inom en tolerant ram som inte utesluter existensen av något/någon för att det i nuläget inte är tangibelt (vilket egentligen är ganska inskränkt och ovetenskapligt att hävda).
Fakta kan bara verifiera, aldrig falsifiera.

Posted on: 2010/1/16 18:19
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Quote:

Xtas skrev:

Men istället för att gå ner sig totalt eller bli satanist eller voodoo utövare får man leta efter de existentiella frågornas svar någonstans där kritiskt tänkande kan få utrymme inom en tolerant ram som inte utesluter existensen av något/någon för att det i nuläget inte är tangibelt (vilket egentligen är ganska inskränkt och ovetenskapligt att hävda).
Fakta kan bara verifiera, aldrig falsifiera.

Jag håller helt och hållet med dig Xtas, speciellt det du säger om att inte utesluta något/någon möjlighet då det är så jag försöker förhålla mig till alla de fenomen jag springer på. Lägger man locket på i tron att man har cementerat en bild okänslig för tidens tand/nya erfarenheter så är man illa ute. Försöker att alltid hålla mig öppen och ödmjuk för att inte bli kategorisk, i alla fall inte innan jag nått sann insikt. Försöker leva efter mottot "tro inte-vet".

Posted on: 2010/1/16 19:11
"Man fick lov att leva - man levde, det var en vana..." - George Orwell-1984

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper