vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Studenter vid Lunds universitet får inte blogga om religion eller politik

See User information
Studenter som bloggar ska locka unga till Lunds universitet. Men de får inte skriva vad som helst. I ett avtal lovar de att undvika ”kontroversiella ämnen som religion och politik”.

Medan högskolor som Malmö och Södertörn sedan flera år satsat på att synas på nätet har Lunds universitet hållit en lägre profil. Tills nu.

Sedan november skriver tio studenter inom området service management i en blogg som drivs av institutionen.
– Jag kom på idén. Marknadsföringsgruppen för campus ville nå ut till nya studenter. Sociala medier ger användaren tillgång till en plats där all information är samlad. Hemsidor är lite passé. Ungdomar idag vill ha mer kött på benen om hur det verkligen är, säger Mathilda Brook Welin, en av studenterna som bloggar.

Inläggen handlar mest om utbildningen och livet som student. De senaste handlar om föreläsningar, extra-knäck och uppladdning inför skidsemester i Österrike. I de vardagliga skildringarna finns begränsningar i vad som får ingå. Ett avtal med institutionen förbjuder bloggarna att skriva nedlåtande om föreläsare, personal och studenter. De måste också hålla sig ifrån att skriva om religion och politik.
– Jag var med och utformade bloggreglerna. Vi som bloggar ville har riktlinjer för vad vi ska hålla oss till. Politik och religion kan väcka anstöt hos vissa. Det kändes inte som rätt forum. Jag ser bara positivt på det.

Är det tillåtet att kritisera något i utbildningen eller universitetet?
– Jag tycker att så länge kritiken är konstruktiv ska man inte skyffla något under mattan. Man måste få kritisera också om det är välgrundat. Vi representerar ändå ett universitet – yttrandefrihet är viktigt. Vi är studenter och tränas i kritiskt tänkande. Man måste kunna ifrågasätta.

Hur ofta händer det?
– Det är inte så ofta det har hänt. På det stora hela är jag fruktansvärt nöjd med utbildningen. Man tänker sig för en extra gång innan man skriver. Om man är missnöjd med utbildningen kanske man ska ta det med kursansvarig.

Gunilla Jarlbro, expert på sociala medier och professor i medie- och kommunikationsvetenskap på Lunds universitet, förvånas över inskränkningarna för bloggarna.
– Att man inte får diskutera politik och religion låter konstigt. Det är som att inte diskutera samhällsfrågor, säger Gunilla Jarlbro.

Hade det varit annorlunda om ett privat företag hade likadana regler?
– Om man tittar i privata företag är det andra regler för vad man får säga och vem. På ett universitet får vem som helst gå ut och kritisera verksamheten. Det är en princip som är viktig att värna om. Annars är det förfärligt.

Samtidigt välkomnar hon blogginitiativet och hoppas att fler institutioner hakar på. Hon drar paralleller till valrörelsen där sociala medier kommer att spela en roll som aldrig förr.

Ledningen för universitetet håller på att ta fram en intern guide för sociala medier och undersöker vad lagen säger. Caroline Runéus, kommunikationschef, vill avvakta med att kommentera service managements studentblogg.

http://svtplay.se/v/1878399/rapport/s ... rbjuds_blogga_om_religion

Posted on: 2010/2/6 8:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Studenter vid Lunds universitet får inte blogga om religion eller politik

See User information
Vi kanske skulle göra alla diskussioner på vaken befriade från politik och religion.

Kvar blir väl fight club typ, haha

Posted on: 2010/2/6 16:21

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Studenter vid Lunds universitet får inte blogga om religion eller politik

See User information
"Vi representerar ändå ett universitet – yttrandefrihet är viktigt. Vi är studenter och tränas i kritiskt tänkande. Man måste kunna ifrågasätta."

Är rätt så kritisk till det orwellianska i att "tränas" i kritiskt tänkande.
Men jag krimtänker väl nu när jag kritiserar yttrande"friheten".

Posted on: 2010/2/6 20:16
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper