vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Samband vaccin - förlamning undersöks

See User information
06:10 | måndag 15 februari 2010
Samband vaccin - förlamning undersöks

Europeiska läkemedelsmyndigheten ska undersöka om det finns något samband mellan influensavaccin och förlamning.

Läkemedelsverket har fått rapporter om elva svenskar som förlamats efter att de tagit vaccin mot svininfluensa, men ännu vet man inte om det finns något samband.

http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3443122

Posted on: 2010/2/15 5:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Samband vaccin - förlamning undersöks

See User information
Men ännu vet man inte om det har något samband??? Hur vanligt är det att människor blir förlamande? De e så man skäms!

Posted on: 2010/2/15 6:07
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

iwarrior skrev:
Men ännu vet man inte om det har något samband??? Hur vanligt är det att människor blir förlamande? De e så man skäms!

Nej, ännu känner man inte till ett samband.

Nu kommer jag inte ihåg hur många svenskar det är som blivit vaccinerade. Men enligt uppgifter förväntas tydligen denna typ av förlamning att inträffa i ca 20 fall i en grupp av den storleken(det rör sig om ett antal miljoner). Med den bakgrunden skulle man således kunna argumentera att vaccinet förhindrat förlämningen i 9 fall, istället för att orsaka 11.

Jag har inte själv sett dessa siffror eller vet vilken typ av förlamning det rör sig om utan hörde detta på SR tidigare idag.

See User information
Quote:

sven skrev:
enligt uppgifter förväntas tydligen denna typ av förlamning att inträffa i ca 20 fall i en grupp av den storleken(det rör sig om ett antal miljoner).
Hm, verkligen? Låter märkligt i mina öron i alla fall. Låt säga för enkelheten att 4,5milj fick vaccin, halva sveriges befolkning. Då skulle det betyda att till vardags så blir 40 personer i sverige förlamade per 2-3 mån utan att bryta ryggen eller liknande. Nåt i stil med 150 pers per år blir alltså förlamade helt utan yttre påverkan?
Well, kanske stämmer. Låter iaf konstigt i mina öron

Posted on: 2010/2/17 7:33
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Känner ingen som blivit förlamad utan påverkan!

Posted on: 2010/2/17 7:47
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Man bör tänka på att enligt läkemedelsverket är den verkliga biverkningssiffran för läkemdel ca 10ggr högre än den uppgivna, det är ett mycket stort mörkertal.....

4 av 10 sjukhusläkare struntar i att rapportera biverkningar

Bara 60 procent av alla svenska sjukhusläkare har någonsin rapporterat en biverkning till Läkemedelsverket. Det visar en ny svensk studie. Forskarna uppskattar att ungefär 90 procent av alla allvarliga biverkningar inte rapporteras alls.

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=11791

Posted on: 2010/2/17 8:46

Anonym
Quote:

GordonShumway skrev:
Hm, verkligen? Låter märkligt i mina öron i alla fall. Låt säga för enkelheten att 4,5milj fick vaccin, halva sveriges befolkning. Då skulle det betyda att till vardags så blir 40 personer i sverige förlamade per 2-3 mån utan att bryta ryggen eller liknande. Nåt i stil med 150 pers per år blir alltså förlamade helt utan yttre påverkan?
Well, kanske stämmer. Låter iaf konstigt i mina öron

Som sagt hörde jag det på radion och har inget papper att titta på eller länka till. Men det var så dom sa.

Sedan är det ju så att denna förlamning sannolikt inte fungerar till så att man helt plötsligt faller till marken utan att kunna röra sig. Den av allt att döma på en process i kroppen och kommer, enligt samma radioprogram, gradvis. Det man utreder med vaccinet är alltså om det skall ha triggat denna fysiska process som lett fram till förlamning.

Jag vet inte hur dessa personer har påverkats av förlamningen, men utgår nästan ifrån att vi inte tala om något koma utan snarare en gradvis förlamning av vissa kroppsdelar som armar och ben. Observera att detta inte är en helt ovanlig biverkning heller vid intag av andra läkemedel.

Jag har dock inte helt koll på detta och har inte tid att sätta mig in i det just nu. Ska se om jag inte stöter på någon med medicinsk kompetens som kan upplysa mig under dagen.

Jag känner heller ingen som blivit förlamad utan förklaring, känner inte heller någon som vunnit 50 miljoner på lotto eller någon som var med i fångarna på fortet bär det sändes - båda betydligt större grupper.

Anonym
Quote:

greensparrow skrev:
Man bör tänka på att enligt läkemedelsverket är den verkliga biverkningssiffran för läkemdel ca 10ggr högre än den uppgivna, det är ett mycket stort mörkertal.....

4 av 10 sjukhusläkare struntar i att rapportera biverkningar

Bara 60 procent av alla svenska sjukhusläkare har någonsin rapporterat en biverkning till Läkemedelsverket. Det visar en ny svensk studie. Forskarna uppskattar att ungefär 90 procent av alla allvarliga biverkningar inte rapporteras alls.

http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=11791

Om det är sant är det ju såklart inte bra att 90 % av de allvarliga biverkningarna inte rapporteras. Men tänk också på att alla läkare har olika arbetsuppgifter och specialområden. Att 40 % inte rapporterat in en läkemedelsbiverkning behöver inte alls vara konstigt. Många läkare arbetar inte med allmänmedicin nära patienterna utan kanske i ett kirurg-team där patientkontakten inte är speciellt ingående.

Och självklart inrapporteras inte alla biverkningar. Frågan är bara att om läkemedelsverket verkligen vet att sifforna borde vara högre, varför informerar dom inte om det, eller varför korrigerar dom inte siffrorna. Det är lätt gjort. De flesta av biverkningarna fastställs för övrigt inte genom att människor får ringa in och berätta vad som hänt, det vore irrationellt då det inte skulle gå att styrka vad den påstådda biverkningen verkligen beror på. Biverkningar fastslås istället i läkemedelsstudier, där en kontrollgrupp testar medicinen och sedan noga följs upp av läkare. Alla hittas kanske inte på detta sätt, men de som gör det torde vara statistiskt säkrade.

Edited by sven on 2010/2/17 10:10:53

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper