vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Chatt med Carl Bildt på DN

See User information
Det slank med frågor om såväl Bilderberg, den nya världsordningen och RAND.

http://www.dn.se/nyheter/chattar/chatt-med-carl-bildt-1.1047249

Rolf: dumheter att Sverige ska bidraga med utrustning till usa-krigen i Afganistan,landet Sverige förfaller,pensionen sänktes för lågpensionärerna finns de som har 4,574:-kr kvar efter skatt.att ni i regeringen inte har vettet att skämmas.
Carl Bildt: Insatsen i Afghanistan är en insats beslutad av FN:s säkerhetsråd, och det är självklart viktigt att också Sverige deltar - tillsammans med ett 40-tal andra länder. Ytterst handlar det om solidaritet.

UK: Hur ser du på en eventuell utvidgning av EU? Bör Turkiet få bli medlem och vilka konsekvenser skulle det få på medlemsstaternas maktfördelning?
Carl Bildt: Jag tror att ett EU med Turkiet som medlem blir mer dynamiskt ekonomiskt och starkare politiskt. Jag tycker också det är mycket viktigt att visa att det europeiska samarbetet handlar om att bygga broar mellan nationer, kulturer och religioner i vår del av världen.

Johan: Vilka konsekvenser kan den ökade nationalismen i Europa få för bildandet och bevarandet av ett entat Europa ( EU)? Hur ser agendan ut när det gäller att hantera den växande nationalismen i Europa? Allt Gott! Johan
Carl Bildt: Den europeiska integrationen är vårt viktigaste värn mot de risker som kan ligga i ny aggressiv nationalism. Det är därför ett djupare och ett bredare EU-samarbete är så viktigt.

Studerande3314: Hejsan Carl! Jag undrar hur du tror att Sveriges relationer med Kina kommer att utvecklas framöver.
Carl Bildt: Jag hoppas självfallet att de utvecklas väl. Kina blir allt viktigare.

syed: Är du neutral när det gäller mellan östens politik?
Carl Bildt: Nej. Vi är starkt engagerade för en fredslösning enligt de riktlinjer som ju EU - under svensk ledning - enades om i december förra året.

Kristian: Varför är det nödvändigt att Sverige finns i Afganistan?
Carl Bildt: För att ta solidariskt ansvar för en insats som beslutats av FN:s säkerhetsråd.

Kalle: Tror du verkligen att man kan hjälpa afghaner med tungt beväpnade svenska soldater och bepansrat fordon?
Carl Bildt: Tyvärr behövs även sådana ibland för att skydda bistånd och ekonomisk utveckling. När talibaner bränner skolor vill vi skydda skolor.

israel: hej carl hur tänker du ta itu med irsaels innehav av kärnvapen och eftersom dom ej har under tecknat ickespridningsavtalet vore det inte dags att, få dom skriva under den?
Carl Bildt: Det skulle vi gärna se.

Mikael: Hur ställer sig Sverige till de ökade säkerhetskontrollerna inom flyget? Det går att göra resorna hur besvärliga som helst, med resultatet att terroristerna spränger tåg, byggnader eller något annat istället.
Carl Bildt: Tyvärr är de sannolikt nödvändiga. Vi måste skydda oss mot terrorister. Och det skyddet måste finnas varhelst hotet finns. Tyvärr.

Fredrik Björklu: Först vill jag bara säga att du är bäst! Min fråga är, vad tycker du att vi borde göra med Kina och deras klimatfientliga och ickedemokratiska politik?
Carl Bildt: Långsiktigt tror jag att Kinas öppning mot världen i övrigt kommer att bidra till att förändra landet i den riktning också vi önskar. Det finns en snabbt ökad medvetenhet om miljö- och klimatproblemen i Kina i dag.

Sakarias.: I tider då vi säljer ut fler och fler av Sveriges industrier. Vilken kommer att bli Sveriges framtida viktigaste export produkt/näring?
Carl Bildt: Det vet jag inte - men jag tror att det kommer att bli allt mer av kunnande och kompetens i form av olika tjänster. Men också kvalificerad industriell produktion har en klar framtid i vårt land.

Angela: Vad är dina argument för sådant stöd til Bosniska serbernas politik när alla vet vad de gjorde mot bosnierna (även endel kroater och serber som var kvar i tex Sarajevo under attackerna som har blandade familjer, eller inte ville vara med och stödja folkmord i vår moderna tid? Finns det intressen i att Bosniens gemensamma ekonomi inte ska kunna gå framåt, det finns många politiska partier främst i Sarajevo som arbetar tilsammans för Bosniens ekonomi, normala serber,kroater och bosnjaker som vill samarbeta ej kriga. De vill ej tänka på historia utan äntligen gå framåt. Tacksam för svar, Mvh, Angela
Carl Bildt: Vi stödjer hela Bosniens ansträngningar. Det kommer att kräva en vilja till kompromisser från samtliga stora politiska partier i landet för att ta de beslut om bl a författningsreformer som är nödvändiga för att inte Bosnien skall komma efter både Kroatien och Serbien i den europeiska integrationen. Det är också viktigt att man gemensamt tar de beslut som ger möjlighet till visafrihet till EU.

Ann-Katrin: Hur mycket press och bevakning ger ni Turkiet för att idag fängslas och mördas kurdiska barn och vuxna. Media visar det inte och dömer inte turkiska medborgare med så långt straff som kurdiska barn och medborgare blir. Vad säger du om det? Hur kan ni få den turkiska staten att ge dem rättigheter och få dem att gå efter de mänskliga rättigheterna?
Carl Bildt: Turkiet är en del av det europeiska systemet för skydd av medborgerliga fri- och rättigheter, och åtskilliga fall som dessa prövas i Europadomstolen i Strasbourg. Som en del av EU-processen stöder vi tydligt den fortsatta demokratiseringen av landet.

Filip: Dina personiga insatser som stödjer så blind på Turkiet har gjort att Sverige kallas numera för "nordens ottomaner" inom EU. Hur kommer det sig att svenske utrikesminister lyckas med detta?
Carl Bildt: Det är väl hedrande att vi ses som pådrivande när det gäller Europas utvidgning och överbryggandet av en äldre tids fördomar och konflikter.

Per: Hur ser du på den demokratiska utvecklingen, om det nu är rätt ord, i Östeuropa?
Carl Bildt: Det är ju lite blandat. I Ukraina har just avhållits ett fritt och rättvist presidentval. I Ryssland är det som bekant annorlunda. I Vitryssland förefaller utvecklingen just nu dessvärre att gå bakåt.

Per: Vill du innerst inne att Sverige ska gå med i Nato? Det är i alla fall min tolkning av dina idéer om EU som militär fredsmakt. I praktiken har Sverige aldrig varit alliansfritt. Varför hymla om var vi hör hemma? Bättre att samarbeta och göra det rejält med likasinnade, eller?
Carl Bildt: Frågan är knappast aktuell i dag, men jag tillhör inte dem som ser några hinder för Sverige att längre fram välja den vägen. Jag tycker generellt att Sverige skall vara med där vi har nytta av att ha inflytande.

undrade moderat: Jag har läst att du jobbade vid RAND efter din period som statsminister. RANDs gammla mission statement är "further promote scientific, educational, and charitable purposes, all for the public welfare and security of the United States of America." Varför var du med i ett sådant pro-amerikanskt institut?
Carl Bildt: RAND är världens första och sannolikt finaste tankesmedja, och jag var hedrad att vara den förste icke-amerikanen i dess styrelse. Men RAND gjorde också viktigt arbete i Ryssland, Mellersta Östern och EU.

Hans: Vad innebär begreppet New World Order för dig och vad är ditt engegemang i Bilderbergsgruppen? Arbetar du där med Sveriges väl och ve i fokus?
Carl Bildt: Jag deltar då och då i dess konferenser. De är i allmänhet mycket bra. Men någon organisation med egen agenda är det ju inte.

Hans Jönsson: Varför tar du inte ställning för de tydliga brott som begåtts i Palestina/Israel? Just nu så fortgår all handel med Israel. Hur ser det ut i ett folkrättsligt perspektiv? Hur är det meningen att en svensk regering ska förhålla sig gentemot stater som förhåller sig rasistiskt mot specifika folkgrupper? Hur ska handelsavtalet mellan EU och Israel se ut egentligen?
Carl Bildt: Jag vill inte ha politiska kriterier för den fria handeln. Vårt arbete för fred och försoning i Mellersta Östern sker med andra medel.

Tomas: Hej Carl. Din erfarenhet om utrikespolitik är ju gedigen. Med all den kunskapen du har så antar jag att du också håller med om hur viktig vår och andra länders relationer till varandra är. Således handlar väldigt mycket i det vardagliga om utrikespolitik och inte bara inrikespolitik. Trots detta är Sveriges (och för all del även andra länders) politik mest fokuserad på inrikespolitik. Den/de politiker som lyfter fram utrikespolitiken som en huvudfråga i en valrörelse gör sannolikt ett misstag. Varför är det så? Vilket ansvar har du/ni som politiker att lyfta fram utrikespolitiken? Hur kommer du för övrigt själv att framträda i valrörelsen?
Carl Bildt: Jag tycker självfallet att utrikespolitiken har en roll i valrörelsen. Alliansregeringen har gett Sverige en tydlig och trovärdig linje som gjort Sverige starkare i Europa och bidragit till att göra Europa starkare i världen. Jag vill inte att detta fuskas bort av en rödgrön regering vars utrikespolitiska röra - öppet visad i riksdagen i dag - skulle försvaga Sverige inte minst i Europa. Castro-kramare, talibantolererare och halvkommunister skulle bromsa och begränsa Sveriges möjligheter.

Arja: Varför stängs svenska ambassaden i Dublin? Hur ska kontakten mellan Sverige och Irland skötas i fortsättningen? Öppnas det ett konsulat eller ska den svenska ambassaden i London sköta kontakten? I så fall -är inte det lite "odiplomatiskt" med tanke på de båda ländernas historia? Behövs det överhuvudtaget några svenska ambassader i Europa nu när vi har EU?
Carl Bildt: Generellt har ju samarbetet mellan alla EU-länder förbättrats dramatiskt. Ministrar och andra träffas ju mycket ofta och samarbetet inte minst genom Bryssel är mycket tätt, och detta medför att vi är mindre beroende av traditionella ambassader än tidigare. Vi ser den tendensen i flera EU-länder just nu. Vi kommer att sköta kontakterna både genom EU och genom täta andra kontakter. En mycket liten del av detta har gått genom ambassader. Och sedan sätter vi självklart upp ett bra konsulat i Dublin.

enis: Varför blundar du och dina kolleger för en ny Milosevic, nämligen Milorad Dodik som vill avluta det Milosevic påbörjade, alltså skapa storserbien?
Carl Bildt: Det skulle aldrig tolereras, och det tror jag heller inte är aktuellt.

enis: Stämmer det att du alltid stod på serbernas sida under den bosniska kriget? vad gjorde du för att förhindra massakern i Srebrenica? Bidrog du till att Plavsic släpps fri?
Carl Bildt: Läs min bok "Uppdrag Fred" så får du en bra bild av allt detta. Och Plavsic släpptes när hennes strafftid enligt svensk praxis gått ut. Straffet sattes av ICTY - vi bara verkställde.

christer: finns det idag någon lösning på iranproblematiken?
Carl Bildt: Ja, det måste det finnas. Iran har rätt till också ett nukleärt program enligt det s k NPT-avtalet och inom de ramar som FN:s säkerhetsråd lagt fast. Men då måste man skapa trovärdighet för sin vilja att fullt ut respektera dessa. En annan - inte mindre viktig! - fråga rör den inre utvecklingen i landet där vi ju varit mycket kritiska.

britta: vad är egentligen meningen med kriget i afganistan? är det al-qaida,talibaner eller nu sista att frigöra kvinnorna? varför inte hjälpa kvinnorna i saidiarabien som inte ens får köra bil?
Carl Bildt: Jo, det behövs stöd till kvinnors frigörelse och utveckling i många länder, men det ena kan inte ersätta det andra. Vi kan inte överge Afghanistans kvinnor för att kvinnor möts av begränsningar också i andra länder.

viktor: jag undrar varför inget land ställer upp för palestina????
Carl Bildt: Det gör EU - vårt stöd till den palestinska administrationen är alldeles avgörande.

Jan-Erik Lindma: När nu EU skall ha en gemensam utrikespolitik; vad skall vi då ha dig till ? Och är det inte dags för EU-gemensamma ambassader ? Det borde finnas rätt mycket pengar att spara !
Carl Bildt: Jo, vi kommer nu successivt att sätta upp EU-ambassader runt om i världen, och de kommer successivt att bli allt viktigare. Men de kommer aldrig att överallt fullt ut kunna ersätta behovet av t ex svenska ambassader för t ex handelsfrämjande eller konsulärt stöd.

Ivanka Stokuca: Jag bor i Banjaluka, BiH just nu, bodde 15 ar i Sverige tidigare. Undrar om UD har planer pa att etablera svensk konsulat i Banjaluka och darmed underlatta for vanner och slaktingar som vill besoka sina nara i Sverige. Idag maste de aka till Sarajevo for att soka svensk visum vilket ar omstandigt och kostar pengar. Jag pratade med f.d. ambassador i BiH om detta for nagra ar sedan och han sa att det fanns planer for det, men det har inte blivit av annu i alla fall! Kan Du svara mig om det finns planer for det eftersom i sa fall jag ar valdigt intresserad for ett sadant arbete i Banjaluka! Arbetar just nu pa ett bosniskt-svenskt agt foretag i Banjaluka (ager det tillsammans med min man), ar civilekonom annars. Star till forfogande med att skicka med info om mig till Dig eller nagaon annan i fall intresse finns! Sedan en annan fraga om det politiska laget om det har uppdelade landet eftersom jag uppskattade Din roll som medlare under kriget tidigare och vet att Du kanner till situationen har battre an manga : Jag har en stark tro att BiH kan utvecklas bara i fall alla uppdelningar och konstgjorda granser inom landet forsvinner. Jag vill garna uppleva detta ocksa under min livstid - tror du det ar mojligt, vad kan goras for att astadkomma detta, kan Du med Din "know-how" om situationen i landet bidra till det pa nagot satt? Jag vet att vi alla kan leva tillsammans i samma land utan granser, for det gjorde vi under sa manga ar tidigare. Tackar i forvag for Dina svar! En kanske naiv, men arlig medborgare i Sverige och BiH! Med vanlig halsning! Ivanka Stokuca
Carl Bildt: Jag hoppas att vi snart skall kunna fatta beslut om viseringsfrihet för Bosnien - då behöver då inte åka till Sarajevo för att söka visum och då behövs inte heller av detta skäl ett konsulat i Banja Luka. Din optimism om Bosniens framtid är viktig!

Mia L: IKEA har nyligen utsatts för omfattande bondfångeri i Ryssland och verkar förlora miljarder. Tidigare har Shell, Motorola och andra drabbats. I Ryssland är både inhemska och utländska företag helt rättslösa mot korruptionen på hög nivå, upp till landets ledning. Domstolar verkar helt styrda. Klart går man in på ryska marknaden på egen risk men borde inte Sverige hjälpa sina företag? Borde man inte öppet varna för oacceptabla, rent ut kriminella affärsklimatet som råder i Ryssland? Kan den laglösa Ryssland fortsätta vara medlem i internationella nätverk när de i praktiken rånar utländska företag? Ska politiker i väst acceptera dessa rövarfasoner och ändå skaka hand med rövare? Tänker nuvarande regering tiga om dumpningar av stridsmedel utanför Gotland också? Blir det ingen utredning? Kan man tillåta Nord Stream under sådana omständigheter?
Carl Bildt: Du har rätt i att det finns betydande problem med det som president Medvedev kallat legal nihilism i Ryssland, och vi arbetar självfallet för att också svenska företag skall få rimliga och rättvisa villkor där. Vi hoppas att Ryssland snart kan bli medlem i världshandelsorganisationen WTO.

Olof Hognert: Hej Carl! Hur länge ska staten Iran betraktas som demokrati på pappret nu när det är känt i internationell media att de avrättar demostranter för att ha startat ett "krig mot gud"?
Carl Bildt: Vi betraktar inte Iran som en demokrati, och vi har mycket starkt kritiserat inte minst det Du tar upp.

Naim Murseli: Käre Utrikesminister! Jag undrar när Kosovo kommer få ta del av VISA-Liberaliseringen? Tack!
Carl Bildt: En god fråga... Jag tror att det kommer att dröja ytterligare ett tag, men vi arbetar intensivt med att hjälpa Kosovo att sätta upp det rättssystem och de struktur som krävs. Jag träffar Kosovos president i morgon, och kanske kommer frågan upp då.

harry: Hur lät det i brasilien om ev Jas 39 Gripen försäljning? Är dom intresserade?
Carl Bildt: Det förefaller som om Gripen har klarat sig mycket väl i den utvärdering som det brasilianska flygvapnet gjort. Men om andra faktorer leder till ett annat beslut vet jag inte.

EkonomWilliam: Vad diskuterade du och andra västerländska ledare under Bilderbergmötet 2009 (du vet det där mötet som alla medier inte rapporterar)?
Carl Bildt: Det tror jag att jag skrev en del om på min blogg - som jag brukar göra.

Alex H: Borde Sverige bryta all diplomatisk kontakt med Pakistan eftersom Pakistan inte kan kontrollera ISI som förmodligen bidrar till Taleban och deras terrorist attentat?
Carl Bildt: Jag tycker det är viktigt att vi utvecklar relationerna med Pakistan. Att landet står inför mycket stora utmaningar gör det än viktigare att försöka att ge dess demokratiska utveckling stöd.

Julia Ekstedt: I Latinamerika har Sverige under de senaste decennierna varit en viktig aktör i demokratiseringsprocesser, försoningsprocesser och stärkandet av mänskliga rättigheter. Idag är vi fortfarande trots minskat engagemang i säkerhetsfrågor en neutral röst som länder, civila samhället och befolkningen har förtroende för. Centralamerika är i en sk pre-kris med svaga demokratier och alarmerande våldstendenser. I UNDPs reginala rapport från november klassas regionen som den våldsammanste i världen. Många tror att de fra urbana osäkerheten kommer att växa till interna konfliker. Vad kan och vill Sverige göra för att ta vara på sina erfarenehter inom bla utvecklingssamarbetet i regionen och andra regioner och länder för att förebygga konflikter och ökat våld i Latinamerika?
Carl Bildt: Jag var ju förra veckan i Mexico och Brasilien och diskuterade då bland annat detta. Vi bör se vad vi kan göra för att möjliggöra bl a bekämpande av de knarksyndikat som annars riskerar att underminera bl a Centralamerika.

Reza Rassam: Är sverigeshandelsrelation med Iran viktigare än mänskliga rättigheter?
Carl Bildt: Nej

Minou Safarzade: Varför Sverige fördomer inte Irans regim som begår brott mot mänskliga rättigheten?
Carl Bildt: Det gör vi - med stor tydlighet.

Lasse Sundblom: Hur stor är risken för att Israel tröttnar på Irans kärnvapenprogram och genomför ett luftanfall mot landets kärnanläggningar? Och vad skulle de geopolitiska konsekvenserna bli av ett sådant anfall?
Carl Bildt: Ingen annan lösning än en politisk är en lösning på detta problem. Upptrappat våld kommer bara att leda till ytterligare upptrappat våld.

Anders: När blir Sverige och Ryssland "äkta vänner"? Många skulle vilja besöka Stockholm viseringsfritt på veckoslut.
Carl Bildt: Jag hoppas att vi en dag skall kunna avskaffa alla viseringar i hela Europa, men där är vi inte ännu. Vi ställer dock ut ett mycket stort antal viseringen för ryska medborgare att besöka det s k Schengen- området.

Stockholmare: Hur kommer det sig att en person som aldrig tvekade att ställa sig på demokratins och det västerländska arvets sida under det kalla kriget numer är beredd att understödja diktaturer och religiösa fanatiker som Hamas med svenska skattebetalarnas pengar?
Carl Bildt: Vi ger inga pengar till Hamas. Punkt.

Hans Hedenstrom: Nar ska Sverige krava att EU kraftigt tar avstand fran Israels apardheidspolitik pa vastbanken? Vi kommer fran Hebron idag o har sett bosattarnas trakasserande av palestinska narboende grannar med hjalp av israeliska soldater. Upprorande att detta far fortga.
Carl Bildt: Jag har också varit i Hebron ett antal gånger och med egna ögon sett situationen där. Det är också en bakgrund till att vi varit så tydliga i våra ställningstaganden i konflikten.

Sebastian Tiger: I Mexiko orsakar droghandeln ca 6000 dödsoffer per år, åklagare och poliser halshuggs till höger och vänster. Hur har du tänkt att länder som Mexiko ska kunna vinna kriget mot knarket - om Du förmanar dem att fortsatt avstå dödsstraff?
Carl Bildt: Jag tror inte att dödsstraff är vägen. President Calderon försöker nu att bygga upp en fungerande federal polis och ett bättre rättssystem, och jag är övertygad om att det är rätt väg att gå.

Anna: Hur tror du att Kosovo kommer att klara sig nu när KFOR sakta men säkert drar sig ur?
Carl Bildt: Bra. Men det kräver att man bygger upp en fungerande stat och ett bra rättssystem. Man måste också successivt vinna den serbiska minoritetens stöd och förtroende. KFOR kommer att vara kvar ett bra tag även om styrkan nu minskas.

Robin: Anser du att Ryssland är ett hot eller kan bli ett hot mot Sverige inom en överskådlig framtid?
Carl Bildt: Jag ser inte Ryssland som ett hot mot Sverige i dag eller under överskådlig framtid - men det innebär inte att jag inte ser ett behov av ett trovärdigt svenskt försvar inför en framtid som alltid kommer att vara osäker.

Echelon: Handen på hjärtat. Har det någon som helst betydelse vad Sverige driver för utrikespolitik? Det är väl ingen som bryr sig om vad knappa 2 promille av världens befolkning anser?
Carl Bildt: Vår viktigaste uppgift kommer framöver att vara att vara med och forma den gemensamma europeiska politiken - och att ge den tyngd och tydlighet i världen. Det är det vi gjort i alliansregeringen - och som jag befarar att en rödgrön röra i utrikespolitiken skulle äventyra.

Posted on: 2010/2/17 19:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Chatt med Carl Bildt på DN

See User information
BLA BLA BLA!!!! Hela karlen är ju full av skit.

Posted on: 2010/2/17 20:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hans: Vad innebär begreppet New World Order för dig och vad är ditt engegemang i Bilderbergsgruppen? Arbetar du där med Sveriges väl och ve i fokus?
Carl Bildt: Jag deltar då och då i dess konferenser. De är i allmänhet mycket bra................... Men någon organisation med egen agenda är det ju inte.

Posted on: 2010/2/17 22:16

See User information
Quote:

alarik skrev:
Carl Bildt: Jag deltar då och då i dess konferenser. De är i allmänhet mycket bra................... Men någon organisation med egen agenda är det ju inte.

Ojojoj. Först trodde jag DU skämtade Alarik. Dynamit.

Posted on: 2010/2/17 22:19

See User information
"Carl Bildt: Vår viktigaste uppgift kommer framöver att vara att vara med och forma den gemensamma europeiska politiken - och att ge den tyngd och tydlighet i världen. Det är det vi gjort i alliansregeringen - och som jag befarar att en rödgrön röra i utrikespolitiken skulle äventyra."

= Vi ska kriga som satan, VA BILDERBERG? ne ne det är inget skumt med det alls, -ja ja vi sitter på sammanträde sen har jänkarna lite föredrag om vad vi ska göra och inte får göra.

Sist jag var där så prata dom nånting om att ANTAGLIGEN ÄR NI MED OSS ELLER SÅ ÄR NI EMOT OSS!?!? -om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad han syfta på? Bäst var nog stripteasen efteråt jävlar anamma vad jag längtar till nästa gång...

Sen brukar vi ha roliga timmen oxå!!

Posted on: 2010/2/17 22:50

See User information
undrade moderat: Jag har läst att du jobbade vid RAND efter din period som statsminister. RANDs gammla mission statement är "further promote scientific, educational, and charitable purposes, all for the public welfare and security of the United States of America." Varför var du med i ett sådant pro-amerikanskt institut?
Carl Bildt: RAND är världens första och sannolikt finaste tankesmedja, och jag var hedrad att vara den förste icke-amerikanen i dess styrelse. Men RAND gjorde också viktigt arbete i Ryssland, Mellersta Östern och EU.

Posted on: 2010/2/18 7:38

See User information
Man kan undra vilken roll Carl Bildt spelade under den egendomliga perioden de sk. ubåtskränkningarna pågick. Han reste utan officiellt uppdrag flera gånger till Washington. Men han hade tydligen någon sorts inofficiell ställning. Sedan undrar jag vad han gjorde i studion under programmet när man firade socialdemokratins hundraårsjubileum året efter Palmes död. Visserligen kastade hans förfader som tog makten vid en militärkupp socialdemokratins grundare Hjalmar Branting i fängelse men är det inte lite långt ute alltsammans? Att han och Palme var som hund och katt är väl inte obekant. Jag tycker det hela verkar... besynnerligt, faktiskt!

Posted on: 2010/2/18 16:44
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Du kanske hade rätt första gången Metaphor :D

Posted on: 2010/2/18 19:27

See User information
Jojo, Bildt tycker att RAND är en fin tankesmedja, vad menar han med fin?? Krig är fint enligt Bildt, eller?

RAND Lobbies Pentagon: Start War To Save U.S. Economy
http://www.infowars.com/rand-lobbies- ... t-war-to-save-us-economy/

How Terrorist Groups End, Implications for Countering al Qa’ida
http://www.rand.org/pubs/research_briefs/2008/RAND_RB9351.pdf

Police-Oriented Counterterrorism Rather Than a
“War on Terrorism”

"Make policing and intelligence the backbone of U.S. eff orts. Al Qa’ida consists of a network of individuals who need to be tracked and arrested. This requires careful involvement of the Central Intelligence Agency and Federal Bureau of Investigation"

"Terrorists should be perceived as criminals, not holy warriors."

Detta blir resultatet efter att RAND beskriver terrorister som vanliga kriminella. Terrorbekämpning med polis i samhället = Tyranni!!

Fourth Amendment Trashed As Airport Tyranny Hits The Streets
http://www.prisonplanet.com/fourth-am ... nny-hits-the-streets.html

"Tampa police, TSA and Homeland Security agents are teaming up “to keep your family safe,” according to ABC News, by implementing random searches at bus depots, in yet another example of how airport tyranny is being rolled out onto the streets."

Detta tycker alltså Carl Bildt är fint !?!

Posted on: 2010/2/18 20:08
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Carl Bildt är bra att ha med sig om man skall ut och gå över lik. Han är benhårt ärlig och övertygad om att allt han säger är sant och den högsta tänkbara sanningen. Han skulle aldrig ljuga medvetet. Han är född i Halland liksom jag, kanske i samma säng på sjukhuset. Varför inte värva honom istället, han skulle bli en kanoninformatör för Vaken!

Posted on: 2010/2/19 10:12
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper