vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Aktiv dödshjälp... Åsikter?!
LÄNK

Åsikter, diskussioner.... Ingen pajkastning dock. Sandlådefasoner undanbedes vänligt men bestämt! ;)

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Aktiv dödshjälp... Åsikter?!

See User information
Det här är ännu känsligare än barnbidragsdiskussionen jag försökte hålla igång förut. Här vågar jag inte ens själv stå för åsikten att det slösas med pengar i vården. Det är ett gränsfall, läkarna vill försöka rädda henne, men har misslyckats under 25 år. Här kan man kasta in åsikter om att det är orättvist att hon får hjälp, när ungdomar kan nekas ekonomiskt bistånd mellan skoltiden och sitt första jobb. Pengar som skulle kunna hjälpa dem att hålla entusiasmen uppe till att börja bidra i samhället. Inte ens jag, som är någorlunda anonym här på forumet, vågar prata om det med åsikter jag står för. Så hur ska vi någonsin kunna lösa detta gränsfall i politiken där det finns 9 miljoner andra åsikter?

"Sedan sex års ålder har kvinnan varit bunden vid en respirator."

Det fallet som beskrivs i artikeln är snarare (djur*)plågeri och borde bestraffas. Det sker nu mot hennes vilja, så det är ett frihetsberövande. Dvs tvångsvård som utövas på en "fullt beslutskapabel" människa.

*Med utgångspunkten att människor är djur rent biologiskt

"Det här är enligt kolleger en fullt beslutskapabel person som under lång tid uttryckt en önskan om att få dö"

VEM är INTE beslutskapabel angående sin EGEN kropp??? Det här är den mest intressanta frågeställningen tycker jag. Hur kan någon nekas sin egen vilja angående sin egen kropp, i något fall?

Nu vet jag inte om detta är sant, tog det från wikipedia:
"I Sverige är det däremot inte straffbart att hjälpa eller att förse en människa med medel att ta sitt liv"

Så hon kan egentligen be vem som helst att räcka henne strömbrytaren för respiratorn och bita strömbrytaren till "av" -läget helt själv om hon misslyckas få igenom det med läkares hjälp.

Posted on: 2010/3/18 12:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Ja jag håller just nu på och pluggar till USK och har precis gjort ett arbete angående olika moraliska och etiska dilemman, bland annat liknande frågor som denna.. Detta var en fråga som direkt gjorde att jag ville ha debatt. (Läs:debatt och inte pajkastning eller peka pekfinger för att man inte tycker lika) Ingen kan ha rätt eller fel liksom.

Har också just knåpat mig igenom SoL:s vård lag. Där självbestämmande är en av grundpelarna och att hjälpa vårdtagaren att ha ett så drägligt liv som möjligt. Är detta drägligt? Absolut inte om du frågar mig och har svårt att tro att någon som läser hennes hjärtskärande brev möjligt kan tycka det.

Jag vill inte säga vad som är rätt eller fel, det är ju ändå orelevant då beslutet nu ligger på Socialstyrelsen men kan säga att jag med spänning väntar på vad de ska ha att komma med förutom inlindande ord och trevande försök att slingra sig kring den aktuella frågan.

Förstår din jämförelse med kostnader osv... det ligger onekligen något i det. Men det jag allra mest går igång på är hur integritetskränkande det måste vara för denna kvinnan att leva sitt liv med en önskan att dö och att ens behöva ansöka om detta och dessutom hänga ut sin historia i medierna på detta viset... Som att det hon varit med om i sitt liv hittills inte skulle vara nog för att låta henne själv bestämma..?

See User information
Tänk på dom som måste döda personen i fråga också. Hade jag jobbat på sjukhus så hade inte jag velat vara den som tog livet av någon.

Någon som inte kan säja att dom vill dö, t.ex någon som legat i koma väldigt länge kan man ju inte aktivit döda. Tänk om personen skulle ha vaknat imorgon?

Vad händer om någon vill bli uppäten av en kanibal som det som hände i tyskland. För några år sen? Måste man var mycket sjuk för att få dödshjälp?

Att prata om pengar i en sån här fråga är lite kontigt. Ska det vara en av anledningarna att få dödshjälp om man kostar mycket pengar? Statens eller förskrignsbolags pengar? Kan sjukhuset då utöva påtryckningar mot den sjuke att begära dödshjälp.

Det ända positiva i det jag kan finna är att någon som verkligen vill dö får hjälp med det men lixom. Men jag menar det finns ju folk som vill massa andra saker dom inte får hjälp med.
Invalida som vill ha sex får inte köpa sex av någon även om båda vill det.
Folk med det verse anledningar att ta en illigal drog för att må bättre får inte göra det även om dom framställer den själva och inte ger till någon annan.

Posted on: 2010/3/18 20:00
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

Anonym
Jag tycker aktiv dödshjälp är helt ok. En människa ska själv ha rätten att bestämma över sitt liv. Däremot tycker jag dödshjälp ska styras utifrån psykologsamtal.

See User information
Vem ska döda? Kan det vara en del av t.ex en läkares jobb? Eller ska man ha frivilliga?

Posted on: 2010/3/18 20:43
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

Anonym
Tja, det finns ju bödlar i exempelvis amerikanska fängelser. Dessutom finns det Svenskar som hjälpt till med aktiv dödshjälp tidigare. De hjälper nog till.
jag ser det på samma sätt lite grann som könsbyte faktist. Där föregår den faktiska behandlingen av psykologisamtal och sedan förändrar läkare detta liv med behandling och operationer.

Visst att kanske du och jag finner det motbjudande att exekvera aktiv dödshjälp, men det finns andra som inte har dessa betänkligheter.

Det märkliga är att det pågår aktiv dödshjälp på nyfödda med medfödda defekter. Man lindrar deras smärtor med smärtstillande och överdoser som leder till döden är inte ovanliga.

See User information
Det är intressant att psykologin fått så stort förtroende fastän det är en av de vetenskaper där man gissar mest. Eller rättare sagt, det har fram tills nyligen varit den enda vetenskapen där man i stort sett enbart gissat. Man får nämligen inte experimentera hur som helst med människor...

Hur kan en psykolog avgöra om någon är "normal" och därmed har rätt att bestämma över sig själv?

Nu är det ju inte så att människor får välja om de vill betala skatt. Så det är inte en frivillig "försäkring" som betalar kalaset. Då kan man också fråga sig om människor som 'tvingas' betala skatt inte skall ha rätt att även bestämma när de vill dö. Man har krav på att slava, men inte "rätten" att lämna jorden när slaveriet blivit för hårt eller olyckan är framme med totalförlamning.

Bödlar är inget problem att hitta, tyvärr...
Det finns som sagt alltid någon som inte har de mentala spärrarna vad gäller att ta liv.

Posted on: 2010/3/18 23:34

Anonym
Fast vikten av att prata med en psykolog i detta fall ligger snarare i att man förstår att personen utom rimligt tvivel faktist vill dö.
Snarare en tillämpning av samtal än psykologi.
Det är ju inte så att denna kontakt skulle ske för att ta fram en diagnos på någon.

See User information
Trovärdigheten av det som sägs i samtalet baseras på en diagnos som psykologen skapar sig oavsett om man kallar det diagnos eller samtal. Psykologen gör en gissning baserat på tidigare erfarenheter/fördomar.

Posted on: 2010/3/18 23:49

Anonym
Jag håller inte med där riktigt pingubenji. Det du beskriver är ju hur många människor fungerar.
Hur skulle du annars själv rekommendera hur en bedömning skulle gå till väga?

Ju mer erfarenhet man har, desto rättare blir ju bedömningen. Om inte personen skulle sakna insikt överhuvudettaget... Men det skulle lätt kunna gå att ta fram en prövning för de som skulle vara lämpliga att göra dessa bedömningar.

See User information
Du är inne på fel spår. Ingen ska behöva göra bedömningar... kan vi inte bara låta personen i fråga bestämma över sitt eget liv? Varför ska det blandas in ytterliggare en människa som ska döma om individen ska få göra som den vill med sitt liv.

Det du snackar om är tvångsvård. Att omyndigförklara en vuxen människa. Det är som att säga att enbart friska personer får ta självmord, motsägelsefullt.

Men jag ger mig, det är ändå inget som jag kan påverka. Jag väntar med spänning på slutet av historien.

Posted on: 2010/3/19 1:01

Anonym
Fast i vissa fall kan det ju helt enkelt vara resultatet av en depression man vill dö. dvs ett övergående stadium.

Anonym
Bra där, kul med allas åsikter! =)
Jag tror nog att kvinnan i detta fallet har en eller flera i sin närhet som mer än gärna skulle hjälpa henne att få sin önskan uppfylld. Naturligtvis får ingen människa tvingas att göra en sån sak men det är nog det minsta problemet i den här frågan om kvinnan bara blir beviljad sin sista önskan.

See User information
Hur är det med präster och homo vigslar? Tvingas dom inte att gifta homosexualla just för att dom är präster?

Kan det inte bli sama sak med läkare och dödshjälp?

Min farfar fick faktiskt dödshjälp när han dog.Han hade haft flera hjärnblödningar och legat på sjukhus länge. Sen en natt fick han massa anfall och släkten åkte dit. skjuksköterskan eller vad det var för person frågade om vi ville att han skulle köras in till danderyd eller om dom bara skulle ge han morfin.

Posted on: 2010/3/19 7:37
<administratör>

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:

"Sedan sex års ålder har kvinnan varit bunden vid en respirator."

Det fallet som beskrivs i artikeln är snarare (djur*)plågeri och borde bestraffas. Det sker nu mot hennes vilja, så det är ett frihetsberövande. Dvs tvångsvård som utövas på en "fullt beslutskapabel" människa.

*Med utgångspunkten att människor är djur rent biologiskt

"Det här är enligt kolleger en fullt beslutskapabel person som under lång tid uttryckt en önskan om att få dö"

VEM är INTE beslutskapabel angående sin EGEN kropp??? Det här är den mest intressanta frågeställningen tycker jag. Hur kan någon nekas sin egen vilja angående sin egen kropp, i något fall?

Håller med , föds vi inte till fria människor med fri vilja att bestämma över oss själva så länge det inte skadar eller påverkar någon annan på ett negativt sätt ? Det som sker med den här kvinnan är tvångsvård på väldigt hög nivå.. Absurt att det här sker i vårt land om ni frågar mig. Flera i hennes familj skulle nog hjälpa henne om de bara fick grönt ljus.

See User information
Quote:

Filipino-Monkey skrev:
Vem ska döda? Kan det vara en del av t.ex en läkares jobb? Eller ska man ha frivilliga?

Att ta bort livsuppehållande åtgärder är inte samma sak som att döda. Det hamnar om man ska hårddra det snarare under "passiv dödshjälp". Vem stänger av apparaten i de "passiva" fallen och vad är skillnaden?

Posted on: 2010/3/19 13:05

See User information
Quote:

Prodigal skrev:
Håller med , föds vi inte till fria människor med fri vilja att bestämma över oss själva så länge det inte skadar eller påverkar någon annan på ett negativt sätt ? Det som sker med den här kvinnan är tvångsvård på väldigt hög nivå.. Absurt att det här sker i vårt land om ni frågar mig. Flera i hennes familj skulle nog hjälpa henne om de bara fick grönt ljus.

Så sant. Det är absurt. Stackarn har haft respirator i ca 80% av sitt liv och bör få avsluta det enligt egen vilja.

Posted on: 2010/3/19 13:08

Anonym
Har precis pratat med en homosexuell kompis som i detta nu läser till präst... Och en präst i Sv Kyrkan är INTE förpliktigad att viga homosexuella. Däremot ska varje församling erbjuda en präst eller vara beredd att hyra in en sådan som inte motsätter sig ett homosexuellt äktenskap.
Som hon sa; vem vill att en präst som egentligen inte tycker det är rätt ska viga en?
Något liknande borde gå att lösa inom vården och en eventuell önskan om hjälp till sin egen död. Inte så att alla läkare skall vara förpliktigade till att göra det men det räcker ju om EN enda skulle kunna göra det. Samma sak där. Kvinnan vill dö. Men inte fan lär hon vilja att någon som egentligen är emot det ska hjälpa henne med sin sista önskan.

See User information
http://svt.se/2.22620/1.1978850/patie ... tt_att_avbryta_behandling

Alla patienter som är beslutskapabla och psykiskt friska och som vill avbryta en livsuppehållande behandling ska få göra det, konstaterar Socialstyrelsen. Patienten har då rätt att få sina symtom lindrade, exempelvis med sömnmedel eller ångestdämpande medicin.

Posted on: 2010/4/27 5:06

See User information
Att det ens finns en debatt kring det är beklagligt tycker jag.
Folk ska ha rätt o dö om de nu vill det utan att ngn annan ska leka besserwisser och storebror!

att man inte ens ska få äga sin egen jävla kropp och bruka den hur man bäst behagar är ta mig fan otroligt.

Posted on: 2010/5/7 9:23

See User information
Det farliga är vem som bedömer en person psykiskt frisk och bedömer personens uttalande för dödshjälp.

Posted on: 2010/5/7 12:13

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper